Telahärvelit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
eeki
Viestit: 305
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 6:50 pm
Paikkakunta: Oulun keskusta!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eeki »

Elikkäs auton vautipyörä ja siinä kytkin,, jarrulle voi vetästä samasta hydruliputkesta painneensätimenkautta letku jarrulle....jne
oispa kynä ja paperia niin piirtäisin :)
tuo telaston kitka on sitäluokkaa että kääntyy tosihyvin,, ehkä ihan kovalla alustalla joutuu vähän kaasua lipsauttaan (pyörähtää tosi hyvin)
Tavoittaa vain sähköpostilla tai puhelimella 0400252530
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Haluamatta väittää tai kinaaamista saada aikaan, mutta pohdin tuota veto asiaa eli veto edestä vai takaa.

Silloin kun veto on takaa kiskoo eteenpäin ajettaessa vetävä takarulla telaa telapyörien alta ja kone kulkee eteenpäin.

Ja silloin kun veto on eestä kiskoo vetävä eturulla telaa taka telapyörän ympäri ja sen altapois saaden koneen kulkeen eteen.

Eikös noissa kummassakin tapauksessa veetä telaa taka telapyörien alta pois ja saadaan kone kulkeen eteenpäin.

Eli tarkoitan sitä, että kummassakin tapauksessa voima maatavasten olevaan telan osaan välittyy takarullan kautta.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
JIIHAA
Viestit: 1887
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Paskat...Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Onko sillä sitten merkitystä missä löysät on. Edestä vetäessä telaston alla ja takaa vetäessä telaston päällä siis niinkuin eteenpäin ajaessa.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Tollaista telahärveliä ajatellu kanssa, mutta veto hydraulimoottoreilla kumpaankin telaan erikseen, vois vaikka ratilla ohjata venttiileitä tyylillä käännä vähän, öljyvirtaus pienenee, käännä paljon, öljyvirtaus loppuu kokonaan ja jarrut alkavat jarruttaa tai mahdollisesti jopa niin että kun kääntää tarpeeksi niin tela pyörii pakkia....
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

No eikös ainakin epätasaisella pinnalla ole eduksi,että löysät on siellä alapuolella. Pääsee telit keikkumaan helpommin ja telat saa pitoa paremmin.
eeki
Viestit: 305
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 6:50 pm
Paikkakunta: Oulun keskusta!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eeki »

RS kirjoitti:No eikös ainakin epätasaisella pinnalla ole eduksi,että löysät on siellä alapuolella. Pääsee telit keikkumaan helpommin ja telat saa pitoa paremmin.
On se hyvä että joku ees ymmärtää :lol:
No, selvittäskö asiaa se paremmin ja ymmärrystä, ajatuksena se että telahan ei käytännössä vedä vaan AJONEUVON PYÖRÄT KULKEE TELAAPITKIN? ja tela vaan on siellä pohjalla kannattelemassa ajoneuvoa (sama homma kun kapulapölkkyä siirretään rakennuksen alla :roll: sitten vasta kun telan kitka häviää niin tela vetää/sutii jolloin kitkapintaa täytyy lisätä ja sitä voi vain lisätä sillä että tela on ns. löysällä puolen siellä alla,,,,Yes!)
Tavoittaa vain sähköpostilla tai puhelimella 0400252530
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

Eikös se ole parempi sen jarrukäännönkin takia et veto on edessä?
Jos se vetopyörä olis takana,niin jarrutettaessahan se kelaa kaikki löysät sinne takapäähän ja tela voi pompata pois vetotelan päältä.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

pittää sitten muistaa kääntää perämurikka ylösalaisin jos käyttää jotain takavetoauton voimalinjaa. :wink:
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Joo noin minäkin sen ajattelen, että telapyörät kulkee telaa pitkin.
Ja kannon yli ajaessa kanto jää pyörien väliin ja kiristää yläpuolelta löysää pois vaikka veto oiskin takaa.
Ja kun tela ei vedä niin mikä sen kiristää koska siihen tarvis sitä vetoa.
Eihän se etuvetokaan saa telaa painettua sinne telaston alle yhtään sen enenpää kuin etummainen pyörä sitä allensa painaa.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
hlamm
Viestit: 281
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 10:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlamm »

edestä vetävä on parempi koska löysä tela pitää paremmin maastossa, tela alustaisella kaivinkoneellakin ajetaan vaikeassa maastossa vetomoottorit edellä. sitten bankussa on se perämurikka, saadaan parempi maavara kun se on edessä, etupyörät pitää kumminkin olla ylhäällä. jos takapyörät nostetaan ylös taitaisi kulku olla melkoista nokkimista.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kummasta päästä muuten bandvagen vetää?
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
eeki
Viestit: 305
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 6:50 pm
Paikkakunta: Oulun keskusta!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eeki »

Molemmat vetää etupäästä...
Tavoittaa vain sähköpostilla tai puhelimella 0400252530
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

Oliskohan eekillä tai jollakin muulla mahdollisuutta ottaa kuvia tosta alkuperäisestä pankun telistöstä,en löytänyt ainakaan googlen avulla oikein hyviä kuvia.
Lähinnä kiinnostaa et miten sen viimeisen pyörän jousitus on toteutettu,ajatuksena on laittaa se samaan korkeuteen telipyörien kanssa eikä viitteis jättää jäykäksi.
Kyllähän mulla jo jonkunlaisia "visioita aiheesta on,mutta ettei tulis mentyy perse edellä puuhun,niin vois apinoida toimivaksi todetusta vinkkiä. :wink:
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

http://www.aijaa.com/albums.php?album&a=13054

Lisäsin tonne pari kuvaa viimeisestä pyörästä.
Tuli joskus poikettua tuolla Laurilan Romussa.
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

Kiitos Maukka kuvista!!!

Perkl... tuli pieni ongelma niitten vääntösauvojen kanssa. Soittelin tänään tonne Laurilan romuun ja siellä puhelimeen vastas joku ystävällinen nainen ja kertoi ettei niillä ole enää muuta noista pankuista jäljellä kun telejä ja teloja,jotaan uusia ympäristö juttuja kuulemma ja joutuivat romuttamaan pankut. :cry:
Ko.nainen antoi jonkun duunarin kännynumeron joka tiesi telastoista paremmin ja jes!! löytyy vielä vääntöjousia,mut ei oo kuulemma aikaa alkaa kaivelemaan/lähettelemään niitä,pitäs ite käydä paikanpäällä.
Joo muuten ihan hyvä,mutta välimatkaa sattuu olemaan n.600km suuntaasa,niin en taida lähtee hakemaan.
JIIHAA
Viestit: 1887
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Paskat...Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

eeki kirjoitti:Mielestäni kannattaisi keskittyä noissa härveleissä telavedon vapauttamiseen, käännöstä tehdessä :wink:
Kuitenkin näillä alle 100hp.n vehkeissä sitä tehoa tahtoo olla rajoitetusti jos sitä sitten vielä joutuu maastossa jarrutteleen, umpihangessa kun on jo itsestään jarrua saati sitten kun ajetaan suolla tai muullaa pehmeällä alustalla (telan nousuvastus jotai 35%!!)
Itte tein kerran nuorenamiehenä kujetinmatosta telat ja siihen sorvailin aksilat ja rakensin auton kytkimestä akselille per/puoli sellaisen "vedon vapauttimen" jolloin tuommonen 100A.n kone jaksoi mennä pehmeälläkin alustalla, jarru oli vain pysäyttämässä kampetta.
Telavedon rissan paikka ehdottomasti sitten sinne keulaan telastossa,, jos veto tapahtuu takaa niin tela on aina alhaalta kireä ja vetopito tiessään!

Mutta kannattaa tietenkin muistaa että noita oikeita pankkuja saa jo reilu 5000e....

Itte aion nyt Pankkuun esivikonaikana rakennella perävaunun perään sellaisen tukin ajoon soveltuvan jatko osan jottei ojienylityksessä viimeiselle pyöräparille tulisi parhaimmillaan 5000kg paineita (tahtoo nuo vantit paukkua ojaisilla ajo-urilla :wink: )
Eeki tuossa kirjoittaa tehneensä kuljetinmatosta telat nuorena.Kertoisitko hiukan lyhyesti miksei pitkästikin uteliaalle.
- miten liitit päät yhteen.
- miten ohjain raudat.
- miten veto pyöristä mattoon.
- miten kesti ja minkalaisessa käytössä.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
pillari
Viestit: 474
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2009 9:22 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pillari »

Hlammin kirjoituksesta poiketen voin kertoa, että tela-alustaisella kaivinkoneella ei tosiaankaan kannata ajaa vaikeissa paikoissa vetopyörät edellä, koska silloin saa varmasti telan päältä pois, löysät kun ovat telan alapuolella. Ja myös johtopyörät/kiristysjouset ovat kovilla näinpäin ajettaessa.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

RS kirjoitti:Kiitos Maukka kuvista!!!

Perkl... tuli pieni ongelma niitten vääntösauvojen kanssa. Soittelin tänään tonne Laurilan romuun ja siellä puhelimeen vastas joku ystävällinen nainen ja kertoi ettei niillä ole enää muuta noista pankuista jäljellä kun telejä ja teloja,jotaan uusia ympäristö juttuja kuulemma ja joutuivat romuttamaan pankut. :cry:
Ko.nainen antoi jonkun duunarin kännynumeron joka tiesi telastoista paremmin ja jes!! löytyy vielä vääntöjousia,mut ei oo kuulemma aikaa alkaa kaivelemaan/lähettelemään niitä,pitäs ite käydä paikanpäällä.
Joo muuten ihan hyvä,mutta välimatkaa sattuu olemaan n.600km suuntaasa,niin en taida lähtee hakemaan.
http://www.aijaa.com/v.php?i=3524423.jpg
Elokuussa 2007 siellä oli tollainen kasa mattoja ja telejä.
Kait tossa kasassa olisi muutama vääntösauvakin..... :D
eeki
Viestit: 305
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 6:50 pm
Paikkakunta: Oulun keskusta!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eeki »

Vastailen tuossa sinne kysymyksien perään :?:

Eeki tuossa kirjoittaa tehneensä kuljetinmatosta telat nuorena.Kertoisitko hiukan lyhyesti miksei pitkästikin uteliaalle.
- miten liitit päät yhteen.,, leikkasin vinosti matonpäät ja kulmaraudat jotka oli pultattu mattoon "harjaksiksi" liittivät maton yhteen.
- miten ohjain raudat.,, Taivuttelin lattaraudasta sellaiset nystyrät jotka sitten pistettiin samoilla pulteilla kuin kulmaraudat mattoon(tietenkin vastakkaisille puolille mattoon nähden :wink: )
- miten veto pyöristä mattoon.,, Kottikärryn pallorenkaat (siinä se heikoin lenkki olikin, mutta kestivät hauskaa kuitenkin aika hyvin)
- miten kesti ja minkalaisessa käytössä.,, leikittiin useampi vuosi moisella kamppeella,kuljettiin pitkin sydänmaita pilkillä ynm.., muistaakseni rotaxin kone hajos,, ja sitä kautta hävitin koko kamppeen :roll:
Tavoittaa vain sähköpostilla tai puhelimella 0400252530
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: korsteeni, tono, TunturiPappa ja 59 vierailijaa