metalisti kirjoitti:Harvelit.com on tuttu, ajattelin että jos täältä löytyis eri rakentelijoita.
Teuvo telahärveli
Etuvetoisen tekniikalla?
Itselläkin on käynyt mielessä tuollaisen rakennus, kun olisi sopiva 1.6d etuveto escortti odottamassa paalausta.
Ja kun se laurilan romukin on aivan sopivan lähellä, nyt kysyisin sitä että miten olet hoitanut vedon niillä vetorattaille, sen kyllä tiedän että veto olisi hyvä olla takana, mutta miten olet liittänyt vetoakselit niihin vetopyöriin.
Voimansiirtoa en muokannut rakennusvaiheessa, mutta nyt on toinen vaihelaatikko työn alla ensimmäisen perään. Yhdellä askilla kulkee liian kovaa 1. vaihteellakin: tahtoo kone hyytyä kun jarrulla vedetään toinen tela lukkoon.
Toinen loota tiputtaa vauhtia ja lisää vääntöä kummasti. Saa nähä alkaako vetarit paukkumaan...
Lumessa menee melko kevyesti, mutta kovalla tippuu hampaat suusta
50-60 olen kokeillut asfaltilla
siistin näköinen härveli. itse olen pitempään jo miettinyt vastaavan tekoa mutta eipä ole silloin vielä tullut mieleen että sen vois lähes koko auton hyödyntää tuossa. itsellä ei tullu mieleen muuta kuin tekniikka ottaa ja kahdella laatikolla hakea sopivat välitykset.
Eikös automaatti ole noissa vehkeissä suorastaan ehdoton?
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Minäkin olen tuota mietiskellyt ja tullut samaan lopputulokseen, että automaatti olisi varmaan hyvä.
Mitäs jos ei laita kahta laatikkoa vaan ottaa etuvetoisen auton koneen ja laatikon. Laatikosta tasauspyörästö jumiin. Sitten laittaa vetovarren paikalta lähtemään kardaanin joka pyörittää takavetoisen auton perää. Takavetoisen auton perä pudottaisi nopeuden kolmannekseen etuvetoauton alkuperäisestä nopeudesta. Voisikohan toimia..?
Vauhti korvaa puuttuvan taidon ja pieni humala puuttuvat välineet!
Kyllä ehdottomasi systeemi pelaa. On tällä systeemillä erilaisia mönkijäitä rakennelleet. Täytyy tää perämurikka vaan ottaa vähän riskimmästä autosta että kestää.
630 S kirjoitti:Minäkin olen tuota mietiskellyt ja tullut samaan lopputulokseen, että automaatti olisi varmaan hyvä.
Mitäs jos ei laita kahta laatikkoa vaan ottaa etuvetoisen auton koneen ja laatikon. Laatikosta tasauspyörästö jumiin. Sitten laittaa vetovarren paikalta lähtemään kardaanin joka pyörittää takavetoisen auton perää. Takavetoisen auton perä pudottaisi nopeuden kolmannekseen etuvetoauton alkuperäisestä nopeudesta. Voisikohan toimia..?
Tuolla etuvetoisen koneella ja laatikolla lisättynä takavetoisen perällä toteutin ensimmäisen pyörähärvelini, huippunopeutta oli jotain 30...40 km/h.
Automaattiloota vielä pakettiin lisää, niin hyvä tulee.
Miksipä ei toimisi. Joskus olen miettinyt tuolla perusteella nelivetoista mönkijää. Silloin etuvetoisen laatikko toimisi myös keskitasaupyörästönä.
Toinen mahdollisuus olisi laittaa perän tilalle jonkun pitkittäismoottorisen etuvedon laatikko, kuten vaikkapa audi 100. Niiden nelivaihteinen on kuulema luja ja juuri siksi niitä saa osapuilleen ilmaiseksi. Silloin voisi käyttää takavetoisen moottoria ja automaattilaatikkoa, niitä olisi paremmin tarjolla ja ovat minusta lujempiakin.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Automaattihan se olis paras, niin jäis kytkin ja vaihteenvaihto pois ja ohjaamisesta hitaalla vauhdilla tulis paljon helpompaa...
Kyllä kai se 1.6 riittää jos pistät riittävän tiheät välitykset ja kone on nimenomaan dieseli