Helppiä starttiin
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:34 pm
- Viesti:
Helppiä starttiin
Startatessa kuuluu vain napsunaa. Akku ok ja starttiin tulevien johtojen liitokset startin päästä puhdistettu. Mitä seuraavaksi? Solenoidi, virtalukko vai mikä tässä nyt mättää? Ilmeisesti virtaa ei mene tarpeeksi startille asti vai kuinka? Missä solenoidi itse asiassa on? Traktori on 175 MF vm -66. Auttakaas harrastelijaa.
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Solenoidi on yleensä startin päällä. Se on rele, joka startatessa kytkee jännitteen itse starttimoottorille ja siirtää bendix -pyörän (kuvassa nimellä pinion) vauhtipyörälle.
http://www.indiacar.com/infobank/images/ba_solenoid.jpg
Jos solenoidi kuitenkin naksuu, se on merkki että solenoidi saa jännitettä startatessa eli virtalukon pitäisi olla ehjä. Voit mitata jännitteen solenoidin päähän tulevasta herätevirtajohdosta, kun vaikka kaveri starttaa samalla. Pitäisi tulla se reilu 12V.
Kokeile myös siten että kaveri starttaa koko ajan ja napauttelet solenoidin kylkeen vasaralla ihan napakasti muutaman iskun. Jos käynnistyy, solenoidi likainen.
Solenoidin putsaus. Tuossa linkissä näytti olevan ohjeita:
(ovat jonkin auton starttiin mutta pätevät soveltaen)
http://www.sportpug.com/Artikkelit/405mi16startti.htm
Voit myös kokeilla pyöriikö startti oikosulkemalla startin päässä olevat kaksi napaa. (omalla vastuulla ja varmista 3 kertaa että vaihde on vapaalla, äläkä oikosulje virtapiuhaa maihin) Jos pyörii, solenoidi sökö.
Vika voi tietysti olla myös itse startissa mutta näillä lähtisin liikkeelle.
http://www.indiacar.com/infobank/images/ba_solenoid.jpg
Jos solenoidi kuitenkin naksuu, se on merkki että solenoidi saa jännitettä startatessa eli virtalukon pitäisi olla ehjä. Voit mitata jännitteen solenoidin päähän tulevasta herätevirtajohdosta, kun vaikka kaveri starttaa samalla. Pitäisi tulla se reilu 12V.
Kokeile myös siten että kaveri starttaa koko ajan ja napauttelet solenoidin kylkeen vasaralla ihan napakasti muutaman iskun. Jos käynnistyy, solenoidi likainen.
Solenoidin putsaus. Tuossa linkissä näytti olevan ohjeita:
(ovat jonkin auton starttiin mutta pätevät soveltaen)
http://www.sportpug.com/Artikkelit/405mi16startti.htm
Voit myös kokeilla pyöriikö startti oikosulkemalla startin päässä olevat kaksi napaa. (omalla vastuulla ja varmista 3 kertaa että vaihde on vapaalla, äläkä oikosulje virtapiuhaa maihin) Jos pyörii, solenoidi sökö.
Vika voi tietysti olla myös itse startissa mutta näillä lähtisin liikkeelle.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:34 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Aijaa, se taitaa olla CAVin pötköstartti ja sen kanssa en osaa auttaa.
Tuosta löytyi vanha keskustelu:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... cd235330ad
Tuosta löytyi vanha keskustelu:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... cd235330ad
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
-
- Viestit: 3006
- Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
- Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
- Viesti:
-
- Viestit: 3886
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
- Viesti:
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Entisessä Jugoslaviassa täyskorjattu n. vuoden vanha CAV pötköstartti sanoi sopimukset irti syystä, että oli yksi lukkorengas irronnut, päävirran kytkevä iso prikka(osa 36) oli pudonnut kenttäkäämiä vasten ja sähäytteli siellä, kun avainta käännettiin, kuulat olivat solenoidin pohjalla. Kokosin ilman kuulia ja hyvin on silti startannut, mahtaako lukkorengas pysyä. Toivottavasti lukkorengas oli asennettu huolimattomasti, kyseessä on paatin kone. Erikoinen tapaus koko startti. Tässä kuvatuksessa ei näy koko kuulia http://www.traktordelar.nu/mf3/mf130-start2.htm
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:34 pm
- Viesti:
Startti lähtee autosähköhuoltoon, arvioidaan korjausmahdollisuus. uusi maksaisi 173€ eli kovin paljon ei kannata satsata vanhan korjaukseen, paitsi että kuulin tämän pötköstartin olevan jonkin verran näitä uusia tehokkaampi. Napsuna startatessa tulee muuten akun yläpuolella olevasta kirkkaasta "mötikästä". Lienee jokin rele, vai kuinka? Kuvittelin ensin napsunan tulevan startista.
MF
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:34 pm
- Viesti:
Se on halkaisijaltaan n. 25 mm ja n. 30-40 mm korkea, sylinterin mallinen kylläkin, jalustan päällä. Jalustaan (n. 50*50 mm) tulee muutamia johtoja, saattoi hyvinkin olla kolme kpl. Kirkas, peltinen "tötsä". Ja on siis akkutilassa, hytin puolella. Kuvittelin sen olevan jonkinlainen rele? Sieltä se napsuna tulee, yksi johdoista oikein "tärähtää" aina napsahtaessa.
MF
-
- Viestit: 667
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
- Paikkakunta: karvia
- Viesti:
Ennakkoluuloa, sanon minä... senverran nuossa "halpastarteissa" on huonoa että hiilet on tinaamalla kiini, eikä pulttiliitoksen takana. Mutta asialla ei ole sen suurempaa merkitystä, kun se moottorio mitä sillä käynnistimoottorilla käynistetään, hajoaa ennemmin ku startti.. Meinaan ku moottori lähtee käyntiin ensimmäiseltä puristukselta, ilman sahaamista.Velu kirjoitti:Kannattaa se korjata. Ei ole itämaiset startit sen pötköstartin veroisia. Ovat halpoja kopioita.
Eikös olisi helpompaa ostaa kunnon akku ja reirata moottori jotta ei tartte jatkuvasti olla starttien kanssa takuta. Polttoaine talouskin paranee kun suuttimen kärjet vaihtaa...
Ja aika kultaa muistot. Luukas oli hyvä apostoli mutta huono sähkömies...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
- Paikkakunta: Ludvika Sweden
- Viesti:
Siellä on se piru,vaihdon samasen omasta 175 vitosesta,asensin uuden akun kun naksukteli, niin sen jälkeen tämä solen.rupesi savuttelemaan niin panin paremman käytetyn jopa taas passaa ferkulla ajaajsalminen kirjoitti:Se on halkaisijaltaan n. 25 mm ja n. 30-40 mm korkea, sylinterin mallinen kylläkin, jalustan päällä. Jalustaan (n. 50*50 mm) tulee muutamia johtoja, saattoi hyvinkin olla kolme kpl. Kirkas, peltinen "tötsä". Ja on siis akkutilassa, hytin puolella. Kuvittelin sen olevan jonkinlainen rele? Sieltä se napsuna tulee, yksi johdoista oikein "tärähtää" aina napsahtaessa.
Jatkossakin hyvin
http://www.maskinisten.net
http://www.maskinisten.net
-
- Viestit: 6092
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kyllä ne itämaan startit on täyttä skeidaa. Ostin valmetiin IKH:n kauppaaman startin, maksoi 150€ ja takuun päätyttyä alkoi temppuilemaan. Nyt sitten väliin jumii eikä toimi niinkuin pitäisi. Samoin ne vinkuintian lucas virtalukon kopiot. Eivät toimi, alkavat jumimaan tai tekemään muuta jäynää. En enää osta ko. firman sähkölaitteita. Ovat tosiaan halpoja ja huonoja kopioita alkuperäisestä. Ihmetellä täytyy miksi Lucaksen sähköjä jostain syystä haukutaan. Nuhveissa, valmetissa yms toimivat ihan hyvin ja ikää kertynyt 35 - 50 vuotta. Voin lyödä melkeinpä vetoa että nämä itämaan kamat ei sinne asti kestä ehjänä.kenny79 kirjoitti:Ennakkoluuloa, sanon minä... senverran nuossa "halpastarteissa" on huonoa että hiilet on tinaamalla kiini, eikä pulttiliitoksen takana. Mutta asialla ei ole sen suurempaa merkitystä, kun se moottorio mitä sillä käynnistimoottorilla käynistetään, hajoaa ennemmin ku startti.. Meinaan ku moottori lähtee käyntiin ensimmäiseltä puristukselta, ilman sahaamista.Velu kirjoitti:Kannattaa se korjata. Ei ole itämaiset startit sen pötköstartin veroisia. Ovat halpoja kopioita.
Eikös olisi helpompaa ostaa kunnon akku ja reirata moottori jotta ei tartte jatkuvasti olla starttien kanssa takuta. Polttoaine talouskin paranee kun suuttimen kärjet vaihtaa...
Ja aika kultaa muistot. Luukas oli hyvä apostoli mutta huono sähkömies...
Lucaksen sähkölaitteita voi vielä korjata ja joskus täytyykin. Kytkinpinnat kun puhdistaa ja "jännittää" niin avot taas pelaa!
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
No solenoidihan se. Nyt pitäs vähän mittailla startatessa että lähteekö siitä eteenpäin jännitettä startille. Voit myös kokeilla antaa johdon pätkällä suoraan akusta virtaa siihen startin liittimeen, johon herätevirta solenoidilta tulee. Silloin pitäs startata jos solenoidi rikki.jsalminen kirjoitti:Se on halkaisijaltaan n. 25 mm ja n. 30-40 mm korkea, sylinterin mallinen kylläkin, jalustan päällä. Jalustaan (n. 50*50 mm) tulee muutamia johtoja, saattoi hyvinkin olla kolme kpl. Kirkas, peltinen "tötsä". Ja on siis akkutilassa, hytin puolella. Kuvittelin sen olevan jonkinlainen rele? Sieltä se napsuna tulee, yksi johdoista oikein "tärähtää" aina napsahtaessa.
Mutta muista pitää se vaihde vapaalla.
En tiijä näistä -60 luvun Verkuista, onko ne olleet alunperinkin -maadotteisia?
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Jos haluaa sellaista pikku puuhaa itselleen, niin sitten itämainen startti. Vanha laatustartti olisi huolettomampi.
Oli minullakin sellainen halpastartti. Ihmettelin sitä miksi se ei kytkeydy joka kerta, vaan korataa pahasti. Otin startin irti ja tarkistin säädöt. Ne olivat täysin pielessä, startti lähti pyörimään reilusti ennen kuin hammaspyörä oli perillä. Kokeilin säätää, mutta säätöruuvilla ei ollut asiaan mitään vaikutusta. Yllätys yllätys. Kopiossa ei ollutkaan kopioitu säätömahdollisuutta, vaan säätoruuvi olikin ihan tavallinen läpipultti! Säädä sitä sitten. Loputksi piti tehdä solenoidin ja startin rungon väliin 1.5mm korokepalat, että sai säädöt kohdilleen. Kyllä se sen jälkeen toimi. Aidossa startissa olis riittänyt yhden ruuvin kääntö ja homma olisi ollut selvä.
Oli minullakin sellainen halpastartti. Ihmettelin sitä miksi se ei kytkeydy joka kerta, vaan korataa pahasti. Otin startin irti ja tarkistin säädöt. Ne olivat täysin pielessä, startti lähti pyörimään reilusti ennen kuin hammaspyörä oli perillä. Kokeilin säätää, mutta säätöruuvilla ei ollut asiaan mitään vaikutusta. Yllätys yllätys. Kopiossa ei ollutkaan kopioitu säätömahdollisuutta, vaan säätoruuvi olikin ihan tavallinen läpipultti! Säädä sitä sitten. Loputksi piti tehdä solenoidin ja startin rungon väliin 1.5mm korokepalat, että sai säädöt kohdilleen. Kyllä se sen jälkeen toimi. Aidossa startissa olis riittänyt yhden ruuvin kääntö ja homma olisi ollut selvä.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Monenmoisia on näitä kopioita; ennen kirottiin noita iskran luukas- ja bosch-kopioita, mutta nykymittapulla nehän olikin laatutavaraa - näihin initian katuvalimovärkkeihin verrattuna.
Luukaksen maine taitaa olla aika vahvasti lähtöisin vertailusta brittiläisen ja saksalaisen eskortin toiminnallisuuden eroista...
Luukaksen maine taitaa olla aika vahvasti lähtöisin vertailusta brittiläisen ja saksalaisen eskortin toiminnallisuuden eroista...
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:34 pm
- Viesti:
No, niin nyt on uusi startti käsissä, ei kannattanut enää vanhaa kunnostaa. Mutta mites tää kytkentä nyt menee...
Startin päässä on yksi napa (mutterin alla), muita liittimiä ei itse startin rungossa ole. Solenoidin päässä on napa johon saa mutterin alle tai ison lattaliittimen. Tämän vieressä solenoidin päässä edelleen on vierekkäin kaksi pienempää lattaliitintä.
vanhaan starttiin tuli itse asiassa 5 piuhaa, akun miinusnavasta startin päähän, akun plusnavasta keskelle starttia ja samaan napaan kaksi muutakin vähän piuenempää johtoa. Näiden lisäksi tuli omaan napaansa pienempi johto.
Startin päässä on yksi napa (mutterin alla), muita liittimiä ei itse startin rungossa ole. Solenoidin päässä on napa johon saa mutterin alle tai ison lattaliittimen. Tämän vieressä solenoidin päässä edelleen on vierekkäin kaksi pienempää lattaliitintä.
vanhaan starttiin tuli itse asiassa 5 piuhaa, akun miinusnavasta startin päähän, akun plusnavasta keskelle starttia ja samaan napaan kaksi muutakin vähän piuenempää johtoa. Näiden lisäksi tuli omaan napaansa pienempi johto.
MF
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, Bing [Bot], Fordmies, Google [Bot], karir, korsteeni, toyotacorolla ja 49 vierailijaa