Helppiä starttiin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jsalminen
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:34 pm
Viesti:

Helppiä starttiin

Viesti Kirjoittaja jsalminen »

Startatessa kuuluu vain napsunaa. Akku ok ja starttiin tulevien johtojen liitokset startin päästä puhdistettu. Mitä seuraavaksi? Solenoidi, virtalukko vai mikä tässä nyt mättää? Ilmeisesti virtaa ei mene tarpeeksi startille asti vai kuinka? Missä solenoidi itse asiassa on? Traktori on 175 MF vm -66. Auttakaas harrastelijaa.
Savaloja
Viestit: 1141
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Solenoidi on yleensä startin päällä. Se on rele, joka startatessa kytkee jännitteen itse starttimoottorille ja siirtää bendix -pyörän (kuvassa nimellä pinion) vauhtipyörälle.

http://www.indiacar.com/infobank/images/ba_solenoid.jpg

Jos solenoidi kuitenkin naksuu, se on merkki että solenoidi saa jännitettä startatessa eli virtalukon pitäisi olla ehjä. Voit mitata jännitteen solenoidin päähän tulevasta herätevirtajohdosta, kun vaikka kaveri starttaa samalla. Pitäisi tulla se reilu 12V.

Kokeile myös siten että kaveri starttaa koko ajan ja napauttelet solenoidin kylkeen vasaralla ihan napakasti muutaman iskun. Jos käynnistyy, solenoidi likainen.

Solenoidin putsaus. Tuossa linkissä näytti olevan ohjeita:
(ovat jonkin auton starttiin mutta pätevät soveltaen)

http://www.sportpug.com/Artikkelit/405mi16startti.htm


Voit myös kokeilla pyöriikö startti oikosulkemalla startin päässä olevat kaksi napaa. (omalla vastuulla ja varmista 3 kertaa että vaihde on vapaalla, äläkä oikosulje virtapiuhaa maihin) Jos pyörii, solenoidi sökö.

Vika voi tietysti olla myös itse startissa mutta näillä lähtisin liikkeelle.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
jsalminen
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:34 pm
Viesti:

Solenoidi

Viesti Kirjoittaja jsalminen »

Ei ole startin päällä, se tässä hämääkin. Voiko olla ko. mallissa jotenkin sisäänrakennettu?
MF
jsalminen
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsalminen »

Niin, ja starttiin tulee neljä piuhaa tällä hetkellä. Yksi paksu tulee akulta, muut pitää vielä käydä kattomassa, mistä tulevat.
MF
Savaloja
Viestit: 1141
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Aijaa, se taitaa olla CAVin pötköstartti ja sen kanssa en osaa auttaa.

Tuosta löytyi vanha keskustelu:

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... cd235330ad
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

602 Valmetin kanssa ihmettelin joskus samaa oiretta, lopulta vika löytyi: oli startin kehältä hampaat lähteny
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Startin sisältä löytyy "kärjet", jotka ovat luultavasti loppu. Jollei kyseessä ole museoesine niin nosta pötkö hyllylle ja osta tilalle tavallisempi.
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Entisessä Jugoslaviassa täyskorjattu n. vuoden vanha CAV pötköstartti sanoi sopimukset irti syystä, että oli yksi lukkorengas irronnut, päävirran kytkevä iso prikka(osa 36) oli pudonnut kenttäkäämiä vasten ja sähäytteli siellä, kun avainta käännettiin, kuulat olivat solenoidin pohjalla. Kokosin ilman kuulia ja hyvin on silti startannut, mahtaako lukkorengas pysyä. Toivottavasti lukkorengas oli asennettu huolimattomasti, kyseessä on paatin kone. Erikoinen tapaus koko startti. Tässä kuvatuksessa ei näy koko kuulia http://www.traktordelar.nu/mf3/mf130-start2.htm
jsalminen
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsalminen »

Startti lähtee autosähköhuoltoon, arvioidaan korjausmahdollisuus. uusi maksaisi 173€ eli kovin paljon ei kannata satsata vanhan korjaukseen, paitsi että kuulin tämän pötköstartin olevan jonkin verran näitä uusia tehokkaampi. Napsuna startatessa tulee muuten akun yläpuolella olevasta kirkkaasta "mötikästä". Lienee jokin rele, vai kuinka? Kuvittelin ensin napsunan tulevan startista.
MF
Savaloja
Viestit: 1141
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Oiskohan tuohon jälkiasennettu tarvikesolenoidi. Onko se semmonen sylinterin mallinen, halkaisijaltaan jotain 5 cm, johon tulee kolme piuhaa? Voi se vika olla siinäkin.

Se CAVin pötköstartti on kyllä luja ja tehokas mutta särkyy se joskus sekin.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kannattaa se korjata. Ei ole itämaiset startit sen pötköstartin veroisia. Ovat halpoja kopioita.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
jsalminen
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsalminen »

Se on halkaisijaltaan n. 25 mm ja n. 30-40 mm korkea, sylinterin mallinen kylläkin, jalustan päällä. Jalustaan (n. 50*50 mm) tulee muutamia johtoja, saattoi hyvinkin olla kolme kpl. Kirkas, peltinen "tötsä". Ja on siis akkutilassa, hytin puolella. Kuvittelin sen olevan jonkinlainen rele? Sieltä se napsuna tulee, yksi johdoista oikein "tärähtää" aina napsahtaessa.
MF
kenny79
Viestit: 667
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenny79 »

Velu kirjoitti:Kannattaa se korjata. Ei ole itämaiset startit sen pötköstartin veroisia. Ovat halpoja kopioita.
Ennakkoluuloa, sanon minä... senverran nuossa "halpastarteissa" on huonoa että hiilet on tinaamalla kiini, eikä pulttiliitoksen takana. Mutta asialla ei ole sen suurempaa merkitystä, kun se moottorio mitä sillä käynnistimoottorilla käynistetään, hajoaa ennemmin ku startti.. Meinaan ku moottori lähtee käyntiin ensimmäiseltä puristukselta, ilman sahaamista.

Eikös olisi helpompaa ostaa kunnon akku ja reirata moottori jotta ei tartte jatkuvasti olla starttien kanssa takuta. Polttoaine talouskin paranee kun suuttimen kärjet vaihtaa...

Ja aika kultaa muistot. Luukas oli hyvä apostoli mutta huono sähkömies...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur ;)
jarsi
Viestit: 1317
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: Ludvika Sweden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarsi »

jsalminen kirjoitti:Se on halkaisijaltaan n. 25 mm ja n. 30-40 mm korkea, sylinterin mallinen kylläkin, jalustan päällä. Jalustaan (n. 50*50 mm) tulee muutamia johtoja, saattoi hyvinkin olla kolme kpl. Kirkas, peltinen "tötsä". Ja on siis akkutilassa, hytin puolella. Kuvittelin sen olevan jonkinlainen rele? Sieltä se napsuna tulee, yksi johdoista oikein "tärähtää" aina napsahtaessa.
Siellä on se piru,vaihdon samasen omasta 175 vitosesta,asensin uuden akun kun naksukteli, niin sen jälkeen tämä solen.rupesi savuttelemaan niin panin paremman käytetyn jopa taas passaa ferkulla ajaa :lol: :lol:
Jatkossakin hyvin
http://www.maskinisten.net
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

kenny79 kirjoitti:
Velu kirjoitti:Kannattaa se korjata. Ei ole itämaiset startit sen pötköstartin veroisia. Ovat halpoja kopioita.
Ennakkoluuloa, sanon minä... senverran nuossa "halpastarteissa" on huonoa että hiilet on tinaamalla kiini, eikä pulttiliitoksen takana. Mutta asialla ei ole sen suurempaa merkitystä, kun se moottorio mitä sillä käynnistimoottorilla käynistetään, hajoaa ennemmin ku startti.. Meinaan ku moottori lähtee käyntiin ensimmäiseltä puristukselta, ilman sahaamista.

Eikös olisi helpompaa ostaa kunnon akku ja reirata moottori jotta ei tartte jatkuvasti olla starttien kanssa takuta. Polttoaine talouskin paranee kun suuttimen kärjet vaihtaa...

Ja aika kultaa muistot. Luukas oli hyvä apostoli mutta huono sähkömies...
Kyllä ne itämaan startit on täyttä skeidaa. Ostin valmetiin IKH:n kauppaaman startin, maksoi 150€ ja takuun päätyttyä alkoi temppuilemaan. Nyt sitten väliin jumii eikä toimi niinkuin pitäisi. Samoin ne vinkuintian lucas virtalukon kopiot. Eivät toimi, alkavat jumimaan tai tekemään muuta jäynää. En enää osta ko. firman sähkölaitteita. Ovat tosiaan halpoja ja huonoja kopioita alkuperäisestä. Ihmetellä täytyy miksi Lucaksen sähköjä jostain syystä haukutaan. Nuhveissa, valmetissa yms toimivat ihan hyvin ja ikää kertynyt 35 - 50 vuotta. Voin lyödä melkeinpä vetoa että nämä itämaan kamat ei sinne asti kestä ehjänä.

Lucaksen sähkölaitteita voi vielä korjata ja joskus täytyykin. Kytkinpinnat kun puhdistaa ja "jännittää" niin avot taas pelaa!
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

-
Viimeksi muokannut Lucas, Ti Joulu 25, 2018 9:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Savaloja
Viestit: 1141
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

jsalminen kirjoitti:Se on halkaisijaltaan n. 25 mm ja n. 30-40 mm korkea, sylinterin mallinen kylläkin, jalustan päällä. Jalustaan (n. 50*50 mm) tulee muutamia johtoja, saattoi hyvinkin olla kolme kpl. Kirkas, peltinen "tötsä". Ja on siis akkutilassa, hytin puolella. Kuvittelin sen olevan jonkinlainen rele? Sieltä se napsuna tulee, yksi johdoista oikein "tärähtää" aina napsahtaessa.
No solenoidihan se. Nyt pitäs vähän mittailla startatessa että lähteekö siitä eteenpäin jännitettä startille. Voit myös kokeilla antaa johdon pätkällä suoraan akusta virtaa siihen startin liittimeen, johon herätevirta solenoidilta tulee. Silloin pitäs startata jos solenoidi rikki.
Mutta muista pitää se vaihde vapaalla.

En tiijä näistä -60 luvun Verkuista, onko ne olleet alunperinkin -maadotteisia?
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Jos haluaa sellaista pikku puuhaa itselleen, niin sitten itämainen startti. Vanha laatustartti olisi huolettomampi.

Oli minullakin sellainen halpastartti. Ihmettelin sitä miksi se ei kytkeydy joka kerta, vaan korataa pahasti. Otin startin irti ja tarkistin säädöt. Ne olivat täysin pielessä, startti lähti pyörimään reilusti ennen kuin hammaspyörä oli perillä. Kokeilin säätää, mutta säätöruuvilla ei ollut asiaan mitään vaikutusta. Yllätys yllätys. Kopiossa ei ollutkaan kopioitu säätömahdollisuutta, vaan säätoruuvi olikin ihan tavallinen läpipultti! Säädä sitä sitten. Loputksi piti tehdä solenoidin ja startin rungon väliin 1.5mm korokepalat, että sai säädöt kohdilleen. Kyllä se sen jälkeen toimi. Aidossa startissa olis riittänyt yhden ruuvin kääntö ja homma olisi ollut selvä.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Monenmoisia on näitä kopioita; ennen kirottiin noita iskran luukas- ja bosch-kopioita, mutta nykymittapulla nehän olikin laatutavaraa - näihin initian katuvalimovärkkeihin verrattuna.

Luukaksen maine taitaa olla aika vahvasti lähtöisin vertailusta brittiläisen ja saksalaisen eskortin toiminnallisuuden eroista... :shock:
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
jsalminen
Viestit: 37
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsalminen »

No, niin nyt on uusi startti käsissä, ei kannattanut enää vanhaa kunnostaa. Mutta mites tää kytkentä nyt menee...
Startin päässä on yksi napa (mutterin alla), muita liittimiä ei itse startin rungossa ole. Solenoidin päässä on napa johon saa mutterin alle tai ison lattaliittimen. Tämän vieressä solenoidin päässä edelleen on vierekkäin kaksi pienempää lattaliitintä.
vanhaan starttiin tuli itse asiassa 5 piuhaa, akun miinusnavasta startin päähän, akun plusnavasta keskelle starttia ja samaan napaan kaksi muutakin vähän piuenempää johtoa. Näiden lisäksi tuli omaan napaansa pienempi johto.
MF
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 39 vierailijaa