omavalmisteet (traktorit yms)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Seppo77
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 11:01 am
Paikkakunta: Temmes
Viesti:

omavalmisteet (traktorit yms)

Viesti Kirjoittaja Seppo77 »

onko masinisteilla millaisia itse tehtyjä traktoreita yms laitteita.
minulla on suunnitteilla tehdä sellainen "pihakone", traktori tyylinen
jollain teistä tais olla mini massikka tehtynä auton osista?
Korpivainio
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Re: omavalmisteet (traktorit yms)

Viesti Kirjoittaja Korpivainio »

Seppo77 kirjoitti:onko masinisteilla millaisia itse tehtyjä traktoreita yms laitteita.
minulla on suunnitteilla tehdä sellainen "pihakone", traktori tyylinen
jollain teistä tais olla mini massikka tehtynä auton osista?
Jeps, täällä ainakin yksi massikka,tuolta löytyypi se: http://kuvablogi.com/blog/4913/3/ löytyypä noita itsetehtyjä pikkuisia tältäkin pieneltä kylältä pari muutakin :) Juuri tänään ihmettelin putajalla yksityisessä museossa pikkuista valmettia, oli hauskan näköinen peli :D
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
Seppo77
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 11:01 am
Paikkakunta: Temmes
Viesti:

Re: omavalmisteet (traktorit yms)

Viesti Kirjoittaja Seppo77 »

onko korpivainio rakentanut massikan mistä osasista?
Korpivainio
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpivainio »

Laitan epäystävällisesti linkin edelliseen keskusteluun noista, tais löytyä sivulta 2 asiasta jotain: http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 788e1003f5 . Toki kysyä saa lisää, mutta tuolla on noita muittenkin omatekeleitä :)
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
Wickström
Viestit: 873
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: omavalmisteet (traktorit yms)

Viesti Kirjoittaja Wickström »

Seppo77 kirjoitti:onko masinisteilla millaisia itse tehtyjä traktoreita yms laitteita.
minulla on suunnitteilla tehdä sellainen "pihakone", traktori tyylinen
jollain teistä tais olla mini massikka tehtynä auton osista?
Tuollaista olen väsäillyt, hitaasti etenee mutta kun ei tuota vapaata aikaa aina niin paljon ole. http://kuvablogi.com/blog/18307/2/
Tuossa tuoreimmat kuvat viime keväältä, jotain vanhempaa ja uuttakin on kunhan saan tuonne laitettua.
ka veli
Viestit: 407
Liittynyt: Ti Maalis 25, 2008 11:30 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ka veli »

Ompa Korpivainiolla hieno peli. Itsekkin tykkään rakennella monen moista, mutta ne rajoittuvat useasti muutostöihin.
Seppo77
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 11:01 am
Paikkakunta: Temmes
Viesti:

Re: omavalmisteet (traktorit yms)

Viesti Kirjoittaja Seppo77 »

Wickström kirjoitti:
Seppo77 kirjoitti:onko masinisteilla millaisia itse tehtyjä traktoreita yms laitteita.
minulla on suunnitteilla tehdä sellainen "pihakone", traktori tyylinen
jollain teistä tais olla mini massikka tehtynä auton osista?
Tuollaista olen väsäillyt, hitaasti etenee mutta kun ei tuota vapaata aikaa aina niin paljon ole. http://kuvablogi.com/blog/18307/2/
Tuossa tuoreimmat kuvat viime keväältä, jotain vanhempaa ja uuttakin on kunhan saan tuonne laitettua.
Runko-ohjattu ois kyllä notkeampi pihalle... millaisella tekniikalla olet konetta tekemässä
Wickström
Viestit: 873
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: omavalmisteet (traktorit yms)

Viesti Kirjoittaja Wickström »

Seppo77 kirjoitti:
Wickström kirjoitti:
Tuollaista olen väsäillyt, hitaasti etenee mutta kun ei tuota vapaata aikaa aina niin paljon ole. http://kuvablogi.com/blog/18307/2/
Tuossa tuoreimmat kuvat viime keväältä, jotain vanhempaa ja uuttakin on kunhan saan tuonne laitettua.
Runko-ohjattu ois kyllä notkeampi pihalle... millaisella tekniikalla olet konetta tekemässä
Voimanlähteenä volkkarin 1.6 litrainen diesel+loota, otettu -84 passatista jossa kone pitkittäin. Tähän asennettuna poikittain, sen jälkeen vw-golfin loota ja sierran perät edessä ja takana.
Niin, laatikoiden väliin tulossa vielä ylennysvaihde 3:1, ei hirveasti järkeä näin toteutettuna, mutta köyhäilyprojekteissa joutuu tekemään erikoisia ratkaisuja.
Runkonivel on sorvattu parista golfin vauhtipyörästä, laitettu vastakkain ja laippa ja paksua ainesputkea väliin. Ohjaus orbitroolilla. Kuormaimen nosto yksitoimisena ja kauha kaksitoiminen, muokattu vanhasta Renki 300-kuormaimesta.
Runko-ohjaus tuntuisi toimivan lumessa yhtä hyvin niin eteen kuin taaksekin päin. Materiaalit on pääosassa romurautaa, koppi on uutta tavaraa.
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Joo tuota kuinka kovasti oletat tuon kulkevan ylennys vaihteen asentamisen jälkeen ?
Wickström
Viestit: 873
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wickström »

simppa kirjoitti:Joo tuota kuinka kovasti oletat tuon kulkevan ylennys vaihteen asentamisen jälkeen ?
Noilla renkailla 23,8 km/h 3000 rpm, on kuule tarkkaa laskelmaa takana :wink:, no teoria teoriana...
Tuossa välityksistä tarkemmin kierrosalueella 1000...3000 rpm http://kuvablogi.com/nayta/1503409/
Ylimmät vaihteet nyt onkin siirtymätaipaleita varten, ei tarvii niin kovilla kierroksilla huudattaa. :roll:
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Yksinkertainen kun olen niin lähteekö wolkkarin vetoakseleista voima suoraan sierran perille vai ymmärsinkö jotain väärin ?
Wickström
Viestit: 873
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wickström »

simppa kirjoitti:Yksinkertainen kun olen niin lähteekö wolkkarin vetoakseleista voima suoraan sierran perille vai ymmärsinkö jotain väärin ?
Systeemissä on siis 2 volkkarin laatikkoa. Koneen perässä on se passatin loota (toimii kertojana, käytössä 1. ja 4. vaihde), sitten ylennys ja sitten golfin loota pitkittäin (kaikki vaihteet käytössä). Tämän jälkeen sierran perät. Laatikoissa kempin lukot, perissä ei lukkoja.
Saas nähä miten nuo osat, lähinnä vetonivelet kestää vääntöä, kun vielä ketjut meinasin laittaa.
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Jep jep,nyt valkeni.Itsellä on corollan kone ja laatikko pitkittäin ja vetareista kardaanit sierran perille.Huippunopeus n.45 km/h.Rakennelma on enemmänkin kuin kutistettu auto eli etupyörät kääntyy.Takana on toisella puolella menossa toinen sisempi (ulompi corollan)murros jossa suojakumi korkkiruuvilla.Käsittääkseni painavahkoa polttopuu kuormaa peruuttaessa ilmeisesti murroksen sisä osat pyörähtivät ulkovaipan sisällä.Tapahtuman jälkeenkin on vedetty"raskaita"kuormia eikä tilanne ole muuttunut joten olen antanut olla ennallaan.
Seppo77
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 11:01 am
Paikkakunta: Temmes
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Seppo77 »

minulla oli ajatuksena ottaa tekniikka takaveto autosta.. lisätään vaan kartaanin tilalle toinen vaihteisto.. joten vaihteita laiteeseen tulee riittävästi

tuleekohan tuosta paketista toimiva???
Wickström
Viestit: 873
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wickström »

Seppo77 kirjoitti:minulla oli ajatuksena ottaa tekniikka takaveto autosta.. lisätään vaan kartaanin tilalle toinen vaihteisto.. joten vaihteita laiteeseen tulee riittävästi

tuleekohan tuosta paketista toimiva???
Tuon etuvetolaatikon vetopyörästön takia tuota ylennysvaihdetta tarvitsenkin. Takavetoisesta kun tekniikan ottaa niin tulee välitykset aika hyvin kohdalleen.
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Laitan tähän ton Dieselhomerin osoitteen
Siellä on kuvia omavalmisteisista laitteista
http://kuvablogi.com/nayta/1447756/
Wickström
Viestit: 873
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wickström »

Tuollaisella tein parina talvena lumityöt viime vuosituhannen lopulla:
http://kuvablogi.com/nayta/1506654/
Pirun ruma, mutta enempi huumoria oli tuossa kuin nykyisessä projektissa. Vainaja tuli tuosta myöhemmin kun isompi näre ei pysynyt halutulla kaatosektorilla :cry:
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Tuo näyttää aika samalta kun minun härveli mutta minulla on kapeampi ja "neliveto" eli kaksi varmasti vetävää pyörää ja vielä helsvatin paljon rumempi. :lol:
Wickström
Viestit: 873
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wickström »

simppa kirjoitti:Tuo näyttää aika samalta kun minun härveli mutta minulla on kapeampi ja "neliveto" eli kaksi varmasti vetävää pyörää ja vielä helsvatin paljon rumempi. :lol:
Nelivetohan se tuokin, kettinkiä ei vaan riittäny taakse asti. Tuolla kun päästeli niin sanoivat että aivan kuin Kuutamosonaatin raktorimiestä olisi katsellut. :lol: :lol:
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Mut eikös kuutamosonaatissa ollu majuri.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hsippe ja 58 vierailijaa