märkä/kuivaputki
-
- Viestit: 667
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
- Paikkakunta: karvia
- Viesti:
märkä/kuivaputki
Paljastetaampa taaskerran tyhmyytensä; Mitä hyötyjä ja haittoja noissa rakenteissa on toisiinsa verrattuna? Sillä molempia rakenteita käytetään, rinnakkain. suurin osa valmeteistahan on märkäputkia, fordilla majorit olivat viimeset märkäputkiset, entäs kumpiako nämä powerstarit ja nef moottorit ovat? Ja ivecothan myös ovat märkäputkisia?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
-
- Viestit: 5293
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Niin, mitä huollolla tarkoitetaan? Ainakin korjaaminen (sylinteriputkien)osalta on helpompaa märkäputkisissa, kun ei tarvitse kaivaa lohkoa pois nokalt, niinkuin kuivaputkisissa.tane II kirjoitti:Tehokas jäähdytys, huollon helppous, siinä ainakin märkäputkikoneen etuja.
"Dieselmoottorit, rakenne ja huolto" kirjasta löytyisi varmaan lisää, jos viitsisi kurottaa kätensä tuohon kirjahyllyyn :wink:
Toisaalta taas sylinteriputkien korkeuden säätö tuo lisätyötä märkäputkisiin.
Myös lohkon olakkeet ovat eräs arka paikka, ne tahtovat revetä ja silloin putki painuu alas, tai kallelleen ja vesi tulee putken olakkeesta ulos.
Ottaa siitä sitten selvää mikä on hyvä, mutta ei kai niitä märkäputkisia tehtäisi ellei ne olisi hyviä.
Jos ajatellaan normaaleja huoltotoimia, niin niissä ei ole mitään eroa.
-
- Viestit: 5293
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Totta, olisi pitänyt puhua 'korjaamisesta'
Pitää myös muistaa, että paljon on putkettomiakin koneita, jolloin korjaaminen merkitsee poraamista ylikokoon, ylikokomäntiä jne. tai sitten putkien jälkiasennusta.
Pitääkö kuivaputkikoneessa aina ottaa lohko pois putkien vaihtoa varten? Kaikkihan ei ole tiukalla sovitteella, tuossa on isoja eroja, esim. Leylandin putket menee kai käsin työntäen?
Pitää myös muistaa, että paljon on putkettomiakin koneita, jolloin korjaaminen merkitsee poraamista ylikokoon, ylikokomäntiä jne. tai sitten putkien jälkiasennusta.
Pitääkö kuivaputkikoneessa aina ottaa lohko pois putkien vaihtoa varten? Kaikkihan ei ole tiukalla sovitteella, tuossa on isoja eroja, esim. Leylandin putket menee kai käsin työntäen?
-
- Viestit: 2874
- Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
- Viesti:
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
tane II kirjoitti:Totta, olisi pitänyt puhua 'korjaamisesta' :roll:
Pitää myös muistaa, että paljon on putkettomiakin koneita, jolloin korjaaminen merkitsee poraamista ylikokoon, ylikokomäntiä jne. tai sitten putkien jälkiasennusta.
Pitääkö kuivaputkikoneessa aina ottaa lohko pois putkien vaihtoa varten? Kaikkihan ei ole tiukalla sovitteella, tuossa on isoja eroja, esim. Leylandin putket menee kai käsin työntäen?
Jos se on perinteinen kuivaputkikone, niin siinä ei ole minkäänlaista putkea.
Onhan niitä sellaisiakin joita sanotaan kuivaputkisiksi, joissa on vaihdettava putki,mutta yleensä se on niinkireä, että ei mene ilman prässiä ja tämän operaation jälkeen se on yleensä porattava, mutta vähintään hoonattava. Ainakin se on mitattava ja sen jälkeen tehtävä tarpelliset toimenpiteet.
Jos ns, kuivaputkikoneen putki on niin löysä,että se menee pesäkkeeseensä käsin työntämällä, niin käytössä menee noki putken ja lohkon väliin ja se noki turvottaa putken vähitellen pieneksi ja kone leikkaa.
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: To Marras 02, 2006 7:25 pm
- Paikkakunta: Turenki
- Viesti:
Kuivaputki vs. märkäputki
Tästä asiasta on aiemminkin palstalla keskusteltu. Kuitenkin mielestäni ainoat märkäputkikoneen edut esiintyvät moottoria valmistettaessa. Lohko on paljon helpompi valaa ilman putkia. Ehkä joissakin moottoreissa on märistä sylinteriputkista hyötyä valmistuksen jälkeenkin, mutta esim. Majori ja aiemmat Valmetit ovat esimerkki käyttäjälle aiheutuvista harmeista jotka seuraavat rakennetta. Tuskin monellekaan moottorilla ajetaan niin paljon että sylinterit pitäisi porata kulumisen takia. Majoreissa esiintyneiden harmien takia olen vältellyt visusti sekoamasta märkäputkimoottoreihin, mutta onhan tohon kuitenkin tullut kaksi Volvoa ja niissä ei ole ollut mitään harmeja sylinteriputkissa. Jotenka kai märät putketkin voi moottoriin rakentaa kunnolla.
-
- Viestit: 2384
- Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Re: Kuivaputki vs. märkäputki
:[/quote]Tuskin monellekaan moottorilla ajetaan niin paljon että sylinterit pitäisi porata kulumisen takia. Majoreissa esiintyneiden harmien takia olen vältellyt visusti sekoamasta märkäputkimoottoreihin, mutta onhan tohon kuitenkin tullut kaksi Volvoa ja niissä ei ole ollut mitään harmeja sylinteriputkissa. Jotenka kai märät putketkin voi moottoriin rakentaa kunnolla. [/quote]
Kyllä minä olen tähän saakka pääasiassa vaihtanut männät ja putket juuri niiden kuluneisuuden takia. Märät putket helppo vaihtaa vaatimattomammissakin (mikä sanahirviö) olosuhteissa. Pari kertaa vaihdettu alapään tiivisteiden vuodon takia. Vastaavasti yhdestä Perkinsistä (kuivaputki) kuului silloin tälloin tyhjäkäynnillä koputus. Pitkään vikaa etsittyämme avattiin kansi ja yksi sylinteriputki liikkui männän mukana. Putki oli väljä lohkoon. Uusi putki paikalleen ja on pysynyt paikallaan kohta viisi vuotta.
Kyllä minä olen tähän saakka pääasiassa vaihtanut männät ja putket juuri niiden kuluneisuuden takia. Märät putket helppo vaihtaa vaatimattomammissakin (mikä sanahirviö) olosuhteissa. Pari kertaa vaihdettu alapään tiivisteiden vuodon takia. Vastaavasti yhdestä Perkinsistä (kuivaputki) kuului silloin tälloin tyhjäkäynnillä koputus. Pitkään vikaa etsittyämme avattiin kansi ja yksi sylinteriputki liikkui männän mukana. Putki oli väljä lohkoon. Uusi putki paikalleen ja on pysynyt paikallaan kohta viisi vuotta.
Viimeksi muokannut severi2, Ke Syys 17, 2008 10:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
-
- Viestit: 2874
- Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
- Viesti:
Valutekniikkaa ei haittaa pätkääkään oli kuiva tai märkäputkirakenne mutta jokainen "turha" koneistus on aikavievä vaativa toimenpide ja kaikki mikä halvan valun jäljiltä kelpaa sillään on plussaa valmistajalle. Valamalla pystytään helposti valmistamaan huomattavasti vaikeampiakin muotoja mutta siihen kumpi on parempi en osaa vastata, minä luotan märkäputkikoneeseen koska se on helpompi huoltaa sitten kun hetki tulee.
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Ei ole mitään eroa huollon helppoudessa, tai vaikeudessa oli kone märiilä, tai kuivilla putkilla.kivimies kirjoitti:Valutekniikkaa ei haittaa pätkääkään oli kuiva tai märkäputkirakenne mutta jokainen "turha" koneistus on aikavievä vaativa toimenpide ja kaikki mikä halvan valun jäljiltä kelpaa sillään on plussaa valmistajalle. Valamalla pystytään helposti valmistamaan huomattavasti vaikeampiakin muotoja mutta siihen kumpi on parempi en osaa vastata, minä luotan märkäputkikoneeseen koska se on helpompi huoltaa sitten kun hetki tulee.
Korjauksessa sen sijaan on. Kyllä se märkäputkikone on nykyaikaa ja ajetaan han Scanioilla, volvoilla, Mersuilla ja muillakin märkäputkisilla vähintään miljoona- puolitoista, ennenkuin putket on nostettava lävistään
-
- Viestit: 2874
- Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
- Viesti:
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
Märkäputkikoneessa on suuri plussa siinä ettei märillä putkilla voi tehdä eräistä fuskaustemppua moottorin rakenteessa. Se temppu on valaa useita sylintereitä yhteen ilman vesitilaa sylintereiden välissä. Se alkoi niin että valettiin aina 2 sylinteriä yhteen. Tällaista sylinteriparia kutsutaan siamilaisiksi. N. 12 mm on kapein kannas sylintereiden välissä mihin saadaan sovitettua vesi väliin. Mitä kapeammaksi tämä kannas menee sitä enemmän tulee ongelmia.
Syy tähän on yleensä se että koko työstökonekanta menee uusiksi jos ryhmää pidennetään tehtaalla. Toinen syy että poikittaismoottorin pituus on rajallinen. Tavoite tällä on saada lisää sylinteritilavuutta pidentämättä ryhmää. Kun iskunpituuden suuntaa ei voi kovin paljon kasvattaa, niin halkaisijaa lisätään, siellä vaan tulee naapuri vastaan. Jos joku saa päähänsä kehua systeemiä niin kerron mitä se aiheuttaa.
Fordsonin toteutuksessa on tehty 2 virhettä. Väärä materiaali O-renkaissa ja niitäkin vain yksi. Lisäksi ura on ryhmässä.
Syy tähän on yleensä se että koko työstökonekanta menee uusiksi jos ryhmää pidennetään tehtaalla. Toinen syy että poikittaismoottorin pituus on rajallinen. Tavoite tällä on saada lisää sylinteritilavuutta pidentämättä ryhmää. Kun iskunpituuden suuntaa ei voi kovin paljon kasvattaa, niin halkaisijaa lisätään, siellä vaan tulee naapuri vastaan. Jos joku saa päähänsä kehua systeemiä niin kerron mitä se aiheuttaa.
Fordsonin toteutuksessa on tehty 2 virhettä. Väärä materiaali O-renkaissa ja niitäkin vain yksi. Lisäksi ura on ryhmässä.
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 5293
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Eikös niissä Voortin putkettomissa ollut - ainakin mainosmiesten mukaan - joku erityinen kova kulutuskerros sylinterin pinnassa, se nyt ainakin menee porattessa veks.NH kirjoitti:Tuntumasi on ihan oikea, siihen on olemassa teoreettinenkin selitys, mikä vain on omasta muististani kadonnut.
Valmetin miehet taas ovat olleet vakaasti sitä mieltä, että ainakin kaikkien reilusti ahdetuttujen koneiden pitää olla märkäputkikoneita. Se jäähdytys!
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Olisi kiva nähdä se mainos. Vakolan testeissä ei sylinterinkuluma ollut ainakaan keskimääräisiä mitattuja suurempi, joskaan ei paljon pienempikään, paitsi testatussa 5000:ssa jossa saattoi olla hyvänlaatuinen "kuiva putki" jo valmiiksi laitettuna.tane II kirjoitti: Eikös niissä Voortin putkettomissa ollut - ainakin mainosmiesten mukaan - joku erityinen kova kulutuskerros sylinterin pinnassa, se nyt ainakin menee porattessa veks.
Taidetaan Fordin koneita vieläkin korjata putkittamalla.
-SS-
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Putkellisissa, oli sitten kuivan tai märkä, on kulutusta kestävä pinta. Johtuu varmaan keskipakovalamisesta ja siitä, että putkeen pystytään ja raskitaan käyttää parempaa seosta, koko lohkon valaminen samasta aineesta tulisi jo kalliiksi.
Parempien autojen dieselmoottoreissa on myös käytetty kuivia putkia huonmpien moottoreissa on sylinterit porattu suoraan lohkoon.
Märässä putkessa ei todellakaan ole mitään syöpymisongelmia. Ne johtuvat jäähdytysnesteiden vaihdon laiminlyömisestä eivät putkesta.
Parempien autojen dieselmoottoreissa on myös käytetty kuivia putkia huonmpien moottoreissa on sylinterit porattu suoraan lohkoon.
Märässä putkessa ei todellakaan ole mitään syöpymisongelmia. Ne johtuvat jäähdytysnesteiden vaihdon laiminlyömisestä eivät putkesta.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Se kumirenkaan ura on lähes poikkeuksetta aina lohkossa, joten ei siinä fordsonissa ole tehty mitään kardinaalimunausta.Manuel kirjoitti:Märkäputkikoneessa on suuri plussa siinä ettei märillä putkilla voi tehdä eräistä fuskaustemppua moottorin rakenteessa. Se temppu on valaa useita sylintereitä yhteen ilman vesitilaa sylintereiden välissä. Se alkoi niin että valettiin aina 2 sylinteriä yhteen. Tällaista sylinteriparia kutsutaan siamilaisiksi. N. 12 mm on kapein kannas sylintereiden välissä mihin saadaan sovitettua vesi väliin. Mitä kapeammaksi tämä kannas menee sitä enemmän tulee ongelmia.
Syy tähän on yleensä se että koko työstökonekanta menee uusiksi jos ryhmää pidennetään tehtaalla. Toinen syy että poikittaismoottorin pituus on rajallinen. Tavoite tällä on saada lisää sylinteritilavuutta pidentämättä ryhmää. Kun iskunpituuden suuntaa ei voi kovin paljon kasvattaa, niin halkaisijaa lisätään, siellä vaan tulee naapuri vastaan. Jos joku saa päähänsä kehua systeemiä niin kerron mitä se aiheuttaa.
Fordsonin toteutuksessa on tehty 2 virhettä. Väärä materiaali O-renkaissa ja niitäkin vain yksi. Lisäksi ura on ryhmässä.
Tosin joissain Natikoissa on ura putkessa, ja on jossain muussakin, mutta erittäin harvoissa.
Se uran ja lohkon mädäntymisen syy löytyysiitä että vanhojen koneitten jäähdytysnesteenä on ennen ollut pelkkä vesi joka on aikaansaanut alkavan ruostumisilmiön, joka ei nestellä ole pysähtynyt.
Kun avaa vanhan moottorin, niin sieltä voi löytyä pahimmassa tapauksessa pelkää ruosteenpaskaa puolet sylinteriputken korkeudesta ja tällä ruostemäärällä on myös kumien urat mädäntyneet olemattomiin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 57 vierailijaa