märkä/kuivaputki

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Päkä
Viestit: 385
Liittynyt: To Marras 02, 2006 7:25 pm
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Mitä mieltä Majorin lohkosta?

Viesti Kirjoittaja Päkä »

Mitä masinistit tuumaa seuraavasta ajatuksesta (koskien Majorin lohkoa)? Olisiko valmistajalle käynyt arviointivirhe eli oliko Majorin dieselmoottori ympätty petroolimoottoriksi alunperin valmistettuun sylinterilohkoon? Onhan sylinteriputket aivan onnettomasti kiinnitetyt varsin kevytrakenteiseen sylinterilohkoon. 70-luvun energiakriisin seurauksena tuolla rapakon takanahan iso autovalmistaja teki dieselmoottorin pensakoneen v-8 lohkoon ja siitähän sitten remonttia riitti. Vai olisiko Majorin tapauksessa käynyt fipa siinä kohdin että muu traktori on tehty liian vahvaksi niin että joku luupää (masinisti) ajaa sillä vielä 50-60 vuotta koneen valmistumisen jälkeen? Minulla on tuolla taas yksi Poweri jonka öljyn seasta löytyi keväällä jäähdytysnestettä. Talvella ilmeisesti o-renkaat kutistuvat kylmässä ja laskevat nesteet alakertaan. Samoin kävi aiemmassa puimurissani joitakin vuosia sitten. Niin sitä saa taas kerran laittaa moottorin "kilon paloihin", vai olisiko viisaampi vaihtaa kuivaputkikone nokalle? :?:
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Minulla kävi viime talvena samoin veneessä olevassa Traderin kutosen kanssa mutta sen korjaaminen ei tuntunut silloin mielekkäältä joten rakensin siihen öljynpuhdistus järjestelmän joka poistaa veden öljyn seasta ja sillä olen pärjännyt hyvin tämän kesän. Voisin jatkaakin sillä mutta korjaus on aina parempi ratkaisu pidemmän päälle ja lähiaikoina voi löytyä kiinnostustakin O-renkaiden vaihtoon kun veneilysesonki kohta loppuu.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Ne 2 ensimmäistä asiaa olivat ne munaukset. Ryhmässä oleva ura on vain hankalampi korjata kun jos ura on putkessa selviää putken vaihdolla. Vaatii vain vähän paksumman putken joka taas rokottaa sitä sylinteritilavuutta.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Aika monet dieselit on tehty alunperin bensiinimallin lohkoon ja ei se rapakontakainen gm väkkärä niin huono ollut että ekan isomman remontin jälkeen toimivat ihan ok.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Fordsonissa ensisijainen vuotojen syy on tiivistemateriaalissa joka alkaa kovettumaan jo 80 asteen lämmössä ja siinä että on käytetty pelkkää vettä joka on välillä laskettu pois.
tane II
Viestit: 5294
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

-SS- kirjoitti:
tane II kirjoitti: Eikös niissä Voortin putkettomissa ollut - ainakin mainosmiesten mukaan - joku erityinen kova kulutuskerros sylinterin pinnassa, se nyt ainakin menee porattessa veks.
Olisi kiva nähdä se mainos. Vakolan testeissä ei sylinterinkuluma ollut ainakaan keskimääräisiä mitattuja suurempi, joskaan ei paljon pienempikään, paitsi testatussa 5000:ssa jossa saattoi olla hyvänlaatuinen "kuiva putki" jo valmiiksi laitettuna.

Taidetaan Fordin koneita vieläkin korjata putkittamalla.

-SS-
Luultavasti muistin väärin, en ainakaan löytänyt sellaista mainosta.

Hieman myöhemmin käyttöön tulleita 271x-sarjan koneita kuvataan D-sarjan mainoksessa "Sylinteriaukot ovat koneistetut suoraan kromiseosteisesta valuteräksestä valmistettuun sylinteriryhmään, ilman irtonaisia sylinteriputkia", mikä tietysti on eri asia kuin sylinterien pinnoitus metalliyhdisteillä.

Noilla 'Customin' 27xx-koneilla ja Ford 5000:n koneilla ei kuitenkaan tainnut olla edes mitään yhteistä? Ainakin Ojasen kirja sanoo tonnisarjan koneita bensiinimoottoreista kehitetyksi, jostain jenkkien bensakrematoriosta kai? :wink:
varmari
Viestit: 754
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:30 pm
Paikkakunta: sastamalan KIIKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja varmari »

no olisko valmetin moottorit kehittäny sitten joku aseteollisuuden entinen insinööri joka on saanu koulutuksen kranaattien suunnitteluun..............sirpaloituu kyllä tehokkaasti "räjähtäessään" :twisted:

foordille kyllä kuulemma tuli kaveri valimoon suoraan juustotehtaalta...... :lol:

ja sampo rosenlewille pöydän kiinnityksen on suunnitellu sama kaveri mikä suunnitteli hävittäjiin ohjuksien pudotus mekanismin :twisted: :twisted: :lol:

kyllä näitä piisais.......
Ei muutakun leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä..........
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Kiväärin piippuja valtion kivääritehtaalla eli valmetilla yritettiin joskus putkittaa, järjetön idea ja homma kusi oikein kunnolla, joku taisi lähtee linnaankin moisesta valtion rahojen haaskauksesta.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Olen avannut yhden Traderin kutoskoneen ja tänään irroitin viimeiset putket. Tämä kone oli viellä tiivis O-renkaitten kohdalta mutta se on kärsinyt öljyvajauksen takia. Mömmöä oli riittävästi mutta minun mielestä O-renkaitten urat ovat hyvässä kunnossa tässä yksilössä. Tästä pitäisi kyllä saada käypä lohko viellä käyttöön. Vai mitä mieltä on arvoisa raati. :wink:
Ennen pesua.
http://i179.photobucket.com/albums/w315 ... /001-1.jpg
Pesun jälkeen (painepesurilla ja pelkällä vedellä)
http://i179.photobucket.com/albums/w315 ... /002-1.jpg
Alempi ura.
http://i179.photobucket.com/albums/w315 ... /004-1.jpg
Ylempi O-rengas löytyi vasta pesun jälkeen.
http://i179.photobucket.com/albums/w315 ... um/003.jpg
Viimeksi muokannut grani, Ke Loka 08, 2008 7:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
patskula

Viesti Kirjoittaja patskula »

tane II kirjoitti:
Pitääkö kuivaputkikoneessa aina ottaa lohko pois putkien vaihtoa varten? Kaikkihan ei ole tiukalla sovitteella, tuossa on isoja eroja, esim. Leylandin putket menee kai käsin työntäen?
Heh, no ilmankos lähes kaikissa Leylandeissa on öljyt ja vedet sekaisin. :wink: :wink:
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

patskula kirjoitti:
tane II kirjoitti:
Pitääkö kuivaputkikoneessa aina ottaa lohko pois putkien vaihtoa varten? Kaikkihan ei ole tiukalla sovitteella, tuossa on isoja eroja, esim. Leylandin putket menee kai käsin työntäen?
Heh, no ilmankos lähes kaikissa Leylandeissa on öljyt ja vedet sekaisin. :wink: :wink:
Leylandin kuorma-auton moottoreissa oli kuivat putket eikä öljyt ja vedet menneet sekaisin. Konetta ei tarvitse purkaa sen enmpää kuin märkäputkikonetta putkien vaihtoa varten. Miten tiukalla putket olivat vaihteli. Siihen hommaan oli oma ulosvetäjänsä millä lähti tiukkakin putki.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Deippa, Google [Bot], MattiEk, Sami88, Sederi, Semrush [Bot], tapaniv ja 48 vierailijaa