päätyön lisäksi sivutuloja laillisesti

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

samip
Viestit: 177
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:43 pm
Viesti:

päätyön lisäksi sivutuloja laillisesti

Viesti Kirjoittaja samip »

Viimeksi muokannut samip, La Syys 13, 2008 8:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
samip
Viestit: 177
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samip »

on vähän liian tiukkaa taloudellisesti laittaa tällä hetkellä omaa firmaa kun parempi puolisko laittoi omansa puolivuotta sitten... liiton korvaus jota nyt saan on kuitenkin melkein kaksi kertaa starttirahan verran eikä perheen tulot meinaa silti riittää joka kuukausi, sen verran ailahtelevaa on yksityisyrittäjän itselle jäävä palkka.
työhaluja ja innostusta kyllä omaan yritykseen mulla on niin paljon että meinaa yöunet mennä, mutta kun realiteetit ottaa huomioon ei se tässä vaiheessa kyllä onnistu...
samip
Viestit: 177
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samip »

niin no, eihän sen tarvitse salaisuus olla... oma yritys olisi automaalaamo ja sijainti keski-suomessa...
Anssi
Viestit: 1575
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:49 am
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Oman toiminimen tai osakeyhtiön perustaminen ei vaadi starttirahaa, yrityskoulutuksia eikä mitään muutakaan pakollisia kuvioita.

Toiminimen perustaminen oli ainakin vielä pari vuotta sitten operaatio jossa täytettiin ilmoitus toiminimen perustamisesta ja maksettiin sen käsittelystä 60 euroa.

Työkkärissä osaavat kertoa kyllä, että miten lutviutuu noiden korvausten kanssa. Soviteltu korvaus on käsittääkseni edelleen olemassa. Ja sen pitäisi kai koskea ansiosidonnaistakin. Tietysti sillä erolla, että niistä päivistä jotka teet töitä ei kulu myöskään ansiosidonnaisen päivät.

Parasta oman yrityksen perustamisessa on kuitenkin se, että sen jälkeen voit tehdä ihan mitä tahansa töitä mitä eteesi tulee. Ei tarvitse enää miettiä miten laskutuksen saa sumplittua.

Rohkeasti vaan yritystä pystyyn. Ainakin itselläni se on ollut tähänastisen elämäni vapauttavin päätös.
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

kuussatanen kirjoitti:kyllä tämä varmasti on ihan oikea foorumi ammattitaitoisen automaalarin kertoa työtarpeistaan. Ja asia kannattaa ottaa esille toistuvasti, kunnes töitä kertyy liikaakin... :D
Mutta selvää toki on, ettei nykyaikainen automaalaamo synny ihan pikkurahoilla, siinä mielessä joku "remontti reiska" on kyllä paljon paremmassa asemassa.
samip
Viestit: 177
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samip »

en tiedä voiko niitä töitä liikaa kertyäkkään... tosin emännällä voi siinä vaiheessa olla jotain sanottavaa jos ukko viihtyy työpaikallaan enemmän kuin kotonaan. :)

eihän sen toiminimen ottaminen kummoinen juttu ole, mut se toimeentulo siinä askarruttaa... tilanne olisi siis aivan eri jos tuo vaimoke kävisi vieraalla töissä (mut ei kuitenkaan vieraissa) ja sieltä puolelta kuukausi tulot olisivat säännölliset. toiminimen ottamisen jälkeen tuskin voin hakea soviteltua päivärahaakaan ;)

starttirahaa en kyllä pidä pakollisena kuviona, mielestäni se on loistava keksintö ja se me ollaan huomattu tässä emännänkin tapauksessa... mut sen varaan ei voi perheen tuloja laskea molempien työssäkäyvien osalta, eikä kovin pitkälle edes toisenkaan osalta...
Anssi
Viestit: 1575
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:49 am
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Väittäisin että kyllä pystyisit jatkamaan päivärahoilla ihan kuten ennenkin.

Nuo valtion yrittäjätukitoimet asettavat jonkinlaisia vaatimuksia sille, että yrittämisellä pitää tienata elantonsa (siis jotta maksavat starttirahoja tai antavat tukia).

Mutta jos perustat toiminimen, olet yhtä työtön kuin sitä ennenkin ennenkuin se alkaa työllistää.

Kyllähän näitä työttömiä suomessa on paljonkin, jotka tekevät pätkätöitä tai sekalaisia hommia freelancer-verokortilla.

Käy ihmeessä työkkärissä kysymässä. Selitä tilanne juuri niinkuin se on, ja kysy miten korvausten kanssa toimittaisiin.

Kovasti siitä on ainakin messuttu että nykyinen työllisyyspolitiikka on yrittämiseen kannustavaa. Tuntuisi oudolta että yrityksen voisi perustaa vain silloin kun henkilökohtainen taloudellinen- ja työllisyystilanne ovat kunnossa.

Itse perustin osakeyhtiön yhdessä avovaimoni kanssa parin vuoden ansiosidonnaisen jälkeen ilman alkupääomaa ja tilauskantaa. Neljä vuotta on tätä uraa tallattu ja toimeen on tultu. Starttirahaa saatiin kyllä aluksi, mutta siinä ne tuet sitten ovat olleetkin.
samip
Viestit: 177
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samip »

Anssi kirjoitti:Väittäisin että kyllä pystyisit jatkamaan päivärahoilla ihan kuten ennenkin.

Nuo valtion yrittäjätukitoimet asettavat jonkinlaisia vaatimuksia sille, että yrittämisellä pitää tienata elantonsa (siis jotta maksavat starttirahoja tai antavat tukia).

Mutta jos perustat toiminimen, olet yhtä työtön kuin sitä ennenkin ennenkuin se alkaa työllistää.

Kyllähän näitä työttömiä suomessa on paljonkin, jotka tekevät pätkätöitä tai sekalaisia hommia freelancer-verokortilla.

Käy ihmeessä työkkärissä kysymässä. Selitä tilanne juuri niinkuin se on, ja kysy miten korvausten kanssa toimittaisiin.

Kovasti siitä on ainakin messuttu että nykyinen työllisyyspolitiikka on yrittämiseen kannustavaa. Tuntuisi oudolta että yrityksen voisi perustaa vain silloin kun henkilökohtainen taloudellinen- ja työllisyystilanne ovat kunnossa.

Itse perustin osakeyhtiön yhdessä avovaimoni kanssa parin vuoden ansiosidonnaisen jälkeen ilman alkupääomaa ja tilauskantaa. Neljä vuotta on tätä uraa tallattu ja toimeen on tultu. Starttirahaa saatiin kyllä aluksi, mutta siinä ne tuet sitten ovat olleetkin.
Tästä pitää kyllä ottaa selvää mahdollisimman pian... olin kyllä siinä uskossa että siinä vaiheessa kun y-tunnuksen otat olet omillasi.
Anssi
Viestit: 1575
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:49 am
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Noin ei ihan varmasti ole. Meillä on kahden hengen oy:ssä (50/50 omistussuhde) toinen osapuoli nauttinut jopa soviteltua työttömyyskorvausta välillä.

Päätoiminen yrittäjyys on eri asia kuin yrittäjyys. :D
samip
Viestit: 177
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samip »

Jaa-a... täälläpäin ei oltu kovin kannustavia kyseiseen toimintamalliin. Sivutoiminen yrittäjä ei kuulemma voi olla jos on työtön, ainoastaan jos on päätyö voi olla sivutoiminen yrittäjä. Eli työttömyyskorvausta ei voi mitenkään saada jos on yrittäjä koska sivutoimiseksi ei pääse työttömänä. Näin kertoi itse tämän paikallisen alueen yrityspalvelupäällikkö. En tiedä sitten onko kuvio eri teidän tapauksessanne kun olette molemmat puoliksi omassa firmassanne. :)

Ainoa mahdollisuus olisi tilanteessani tehdä asiat niin monimutkaisiksi että kyseinen liike jonka autoja maalaan työttömänä, työllistäisi minut esim. 1-viikoksi/kuukausi ja kirjoittaisi siitä palkkatodistuksen jonka lähetän liittoon ja verottajalle jonka jälkeen liitto voisi maksaa minulle sovitellun päivärahan noilta 3-viikolta. En kysynyt autoliikkeestä suostuisivatko moiseen järjestelyyn... epäilen että menee heidän kannaltaan turhan monimutkaiseksi.
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Nin kauan kun nämän liittojen kassat ovat varoissaan eikä julkinen valta ole laittamassa kapuloita työttömyyskorvauksen maksatuksiin, pitänee elämä suunnitella sen perusteella, miten mikin toiminta vaikuttaa etuuksiin.

Tämä on koruton tosiasia, joka rationaalisen perheen on otettava huomioon.

Yleisen käsityksen mukaan erilaisten sosiaalilainsäädösten mukaan elämän sovittaminen tuo vakautta elämään, vaikka toimeentulo olisi niukkaa. Todellinen puute nimittäin voi iskeä juuri huonosti kannattavan yrityksen kanssa taistelevalle, koska aika usein on mielivaltainen se viranomaisen näkemys, jonka mukaan totta kai yrittäjä tienaa niin tosi paljon, ei todellakaan tarvitse mitään työttömyystukia, ei vuosikausiin lopettamisenkaan jälkeen.

Omalta kohdaltani olen täysin päinvastaista mieltä, minusta lainsäätäjien muutamassa kuukaudessa säädettävien lakien armoille jääminen on vähintään stressaavaa, jolloin kun ei ole mitään mistään saamassa (en ole kassan jäsen ollut) ei voi mitään menettääkään, vaikka lähtee koittamaan elantoansa vähän kivisemmänkin polun kautta.

Jokaisen pitää oma tilanne katsoa erikseen, ja jos esimerikiksi on lapsia, ja kummatkin työttömänä esimerkiksi ja vielä peruspäivärahoilla ja asumistuilla sekä harkinnanvaraisilla tuilla, olen nähnyt tilanteen, jossa koko perhe syöksyisi äärimmäiseen kurjuuteen, jos toinen menisi mihinkään töihin, kun kaikki avustukset nipistetään samalla kertaa.

On sitten taas toinen juttu, miksi tällaiseen tilanteeseen voi joku joutua.

-SS-
Anssi
Viestit: 1575
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:49 am
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Entäs laskuttaminen paremman puoliskon firman kautta?

Työkkäriltä pitääkin kysyä, miten suhtautuvat jos alat päätoimiseksi yrittäjäksi mutta joudut alkuun rakentamaan yrityksen toimintaa. Eli saatko nosteltua alkuun soviteltuna työttömyyskorvausta.
mopa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Luvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mopa »

Ööö.Ei kai sitä nyt ihan noin monimutkaisesti tarvitse järjestää???Perusta toiminimi(vähäisenä liiketoimena)eli liikevaihto alle 8500eur / vuosi ,et ole tällöin alv velvollinen joten selviät yksikertaisella kirjanpidolla,ja kun pistät siihen aloitusilmoitukseen mahdollisimman laajan toimiala luettelon ,niin saat merkattua toiminimen ostoiksi mitä erilaisimpia asioita.Kun olet ilmoittautunut ennakon perintärekisteriin tällä aloitus ilmoituksella,niin joudut luonnollisesti maksamaan vuoden viiveellä sitä ennakkoveroa joka taas määräytyy yrityksen todellisesta tuloksesta eli myyntien ja hyväksyttävien ostojen erotuksesta,niin tässä kohtaa se osto kuittien määrä on merkityksellinen koska mitä enemmän sinulla vähennettäviä kuitteja sitä pienemmäksi jää sinun yrityksesi tulos (se mistä maksat veron)ja tämä tuloshan voi olla myös miinus merkkinen eli liike toiminta on tappiollista.Jos taas liiketoimintasi menee todellisuudessa yli 8500eur kanatta sinun oma-alotteisesti hakeutua alv velvolliseksi,tällöin joudut kylläkin pitämään kaksinkertaista kirjan pitoa ja muutenkin toimintaa tulisi olla hieman enemmän ja ammattimaisesti koska tässä vaiheessa pitää ruveta miettimään niitä ns.pakollisia maksuja eli vastuu ja tapaturma vakuutus,yel-maksu,ja alv sekä ennakkovero joka määräytyy edellisen vuoden tuloksen perusteella ellet itse laske ja muuta sitä.Ei muutakuin yrittämään,mutta jos haluat pelata varman päälle ja nostaa sitä päivärahaa niin selvitäppä liittosi kanssa tuo vähäinen liiketoiminta malli koska siinä sinä et ole virallisesti yrittäjä vaan palkan saaja,työtön tai eläkeläinen.
MF 175 -70
MF 165 -67
Fordson -54 + kaivuri

http://picasaweb.google.fi/mopa.fi
samip
Viestit: 177
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samip »

Pitänee kaivaa vielä kirves kaivosta ylös ja yrittää jos jollain konstilla tuon oman puljun saisi alkuun... meni vaan jo vähän epätoivon puolelle kun toi yrityspalvelupäällikkö ei ollut kovinkaan kannustava koko yrityksen perustamiseen, vaikka tällä seudulla ei tekijöitä liikaa ole. Olisin ymmärtänyt suhtautumisen jos olisin laittamassa K-kauppaa K-kaupan viereen mutta.............

Liittoon pitänee ottaa maanantaina yhteyttä, mut miten on jo valmiiks sellainen tunne että sieltä suhtaudutaan nihkeästi ajatusmallille että saisin yrittäjänä soviteltua päivärahaa vaikka vähäisen liiketoiminnan systeemillä liikkeelle lähtisin.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Tämä keskustelu sopii minulle kuin nenä päähän.

Nimittäin minulla on vuodessa useita työnantajia, tänä vuonna tähän päivään mennessä ihan likelle 20 kpl. Tarjoan kirvesmies, maalaus, tulisijamuuraus, ilmastointi, rakennehitsaus sekä koneenkuljettajan palveluita.

Toimin siten että maksan itse RENKI -palvelussa eläkemaksut, työnantajan henkilötunnus-, taikka y-tunnus maksajan kentään, omat tiedot sitten niille kuuluville kentille. Lopuksi palkkasumma ja lisätään listaan. Maksajasta ne ei välitä, sen voi maksaa omilla verkkotunnuksilla.

Verot voi maksaa verot.fi palvelun kautta. Tosin kotitalusvähennyksen alaisista tuloista ei kannata veroja maksaa kuin vasta vuoden lopussa, ilmoittamalla ne veroehdotuksen korjauksessa. Nimittäin silloin ei tarvite maksaa sosiaaliturvamaksua, joka on hurjat 2.5%, noin.

Sitten tulostan tietokoneella palkka ja työtodistukset, sekä matka -ja ateriavähennyksiä varten omat laput, joihin kaikkin työnantaja laittaa allekirjoituksensa. Laput sitten kiikutan verottajalle sekä työvoimatoimistoon, ja jälkimmäiseen vain jos jaksan. Ei ole tullut muutamaan vuoteen toimitettua koska on työtä koko ajan, nytkin on tilauksia ensi kesän loppuun, ehkä jopa talveen.

En halua olla yrittäjä, koska koen olevani vapaampi näin. Enkä ole freelacerina myöskään ALV velvollinen, vaikka rahaa tulee enemmän kuin 8500e vuodessa. Mulle riittää että on maataloudessa alvi velvollinen.

Rakennus ja hitsaushommia ei voi kuulemma verottajan mukaan tehdä alkutuottajan y-tunnuksella, olen kysynyt sitä.

Musta tämä minun tyylin on ihan hyvä minulle. Olen vapaa ottamaan mitä hommia vaan, ja jos hommia ei ole, saan työttömyyskorvausta, -vaikka onkin tuloja maataloudesta. Siihen riittää se, että maatalous ei estä ottamasta vastaan kokopäivätyötä. Olen tarkistanut asian työvoimatoimistosta, ja saanutkin joitakin vuosia sitten keskitalven hiljaisina kuukausina työttömyyskorvausta.

Jokohan seuraavana joulukuuna pitäisi lomaa, vaiko joutuuko täyttämään lupauksensa remontteja kyselleille...?

Miksikö on hommia?

No, rakennusliikkeet ottaa vastaavasta(joskin varmaan laiskemmasta, kun ei vastaa itse) äijästä 40 - 60 e tunti, ja itse teen kutakuinkin puoleen hintaan.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Tommin malli on ihan hyvä. Tuolla tavoinhan kirvesmiehet ennen toimivat, paitsi etteivät tehneet paperitöitä. Tuo paperityö onkin suuri este lyhytaikaiselle työntekijän palkkaamiselle. Jos pari kertaa vuodessa tarvitset apua, niin ei siinä rutinoidu paperien tekoon ja tilitoimistot laskuttavat tautisesti.

Jos on yrittäjä, niin työttömyyskorvausta ei ennen saanut. Lähes naapuri pääsi työttömyystukien pariin hävitettyään neljä lehmäänsä. Rajana oli 50 ha ja tällä oli 46.Tämä tapaus oli tältä vuosituhannelta.
-MV-
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 2:36 pm
Paikkakunta: Sorvan Kylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -MV- »

Mielenkiintonen ketju...

Itsellä on alkanut myös kyteä ajatus, että josko sitä vielä joskus työllistäisi itse itsenä yrittäjänä.

Nykyisin olen "hyvässä työpaikassa" isohkossa vakaasti kasvavassa firmassa, ollut samassa hommassa jo 10v. Palkkakin on ihan ok, ei pitäisi olla mitään valittamista. Silti olen viimeisen vuoden ajan huomannut päivittäin miettiväni muita mahdollisuuksia.

Yrittäjäksi ryhtyminen romahduttaisi elintason ja veisi varmaan kaiken vapaa-ajan ja lomat, ja saattaisi aiheuttaa vatsahaavan. Pieni lapsi kotona ja toinen tekeillä, varmaan menisi perhesopukin kun rouva olisi kotona yksin aamusta yömyöhään. Järki sanoo, että älä nyt jumankauta hullu ole ja hyppää varmasta vakaasta toimeentulosta "tyhjän päälle".

Silti se houkuttelisi. Taidan olla hieman hullu... Tällä hetkellä puuttuu vain liikeidea, asiakkaat ja kaikki muukin :roll: Tai no ideoita kyllä piisaa, mutta niiden hyvyydestä ei ole takeita.
samip
Viestit: 177
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samip »

Vähän sama tilanne, pieni lapsi meilläkin ja emännällä vielä suht tuore oma yritys... eli kaikki lähtökohdat tulevaisuudessa molempien loppuunpalamiselle ja siitä edeten avioeroon... mut silti haluaa tehdä tätä omaa ammattia omassa yrityksessä. Kyllä sitä taitaa olla vähän hullu...
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Tommin tilanne kuulostaa parin tuntemani kirvesmiehen tilanteelta. He kävivät tekemässä työpaikallani puolen päivän "remontin", johon meillä ei riittänyt osaaminen. He olivat meillä töissä sen puoli päivää. Toimittivat valmiit palkkalaskelmat kirjanpitäjällemme, joka hoiti ennakonpidätyksen maksun samalla kun se tehtiin muillekin työntekijöille.

Ovat tehneet tätä jo useamman vuoden. Aiemmin tekivät tällaista keikkahommaa iltaisin, mutta kun työpäivä alkoi venyä varsinaisen päivätyön ja iltakeikkojen takia liian pitkäksi, he lopettivat päivätyöt ja alkoivat tekemään "iltahommia" päivisin. Pari omakotitaloakin oli sillä hetkellä työn alla, mutta aiemmin tekivät isomman työnantajan palveluksessa kerros- ja rivitaloja.

En tiedä sitten vastuukysymyksistä. Jos kirvesmiehet olisivat tehneet huonoa työtä, virheen takia olisi konttori esim. homehtunut, niin kuka olisi korvannut?
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

Jarkko kirjoitti:En tiedä sitten vastuukysymyksistä. Jos kirvesmiehet olisivat tehneet huonoa työtä, virheen takia olisi konttori esim. homehtunut, niin kuka olisi korvannut?
Eiköhän tämä ole harvinaisen selvä asia: työnantaja vastaa!

Tämä on tietysti yksi asia, jota voi miettiä, kun harkitsee sitä,
palkkaako työntekijän vai antaako yrittäjän tehdä. Työsuhde
ja tilaajan ja toimittajan välinen sopimussuhde on hiukkasen
eri asioita, varsinkin, jos tilaaja on vielä yksityinen kuluttaja!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 57 vierailijaa