Ford 4600 röpöttää ja alkaa konstit loppumaan

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

jagr
Viestit: 998
Liittynyt: 17.12.2005, 14:40
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Ford 4600 röpöttää ja alkaa konstit loppumaan

Viesti Kirjoittaja jagr » 18.08.2008, 16:39

Mikähän neuvoksi:

Kone on Ford 4600 vm -77

Fordista alkoi 2-sylinterin suihkuputki vuotaa keväällä. Vaihdoin sen ja kumma kyllä parin viikon päästä katkesi 1-sylinterin putki. Vaihdoin senkin ja samalla sen viimeisenkin vaikka se ei oireita antanutkaan. Vanhat putket kun tuntuu alkavan herkästi vuotamaan kun niitä auotaan ja edellisenä kesänä vaihdoin suuttimien kärjet jolloin putket oli irti, varmaan sen vuoksi se vuoto ja katkeaminenkin tapahtui.

Vehkeet nippuun, ilmaus ja hyvin käynnistyi. Pellolle asti päästiin OK mutta hetken vedätyksen jälkeen alkoi kone röpöttämään ja hyvä kun pihalle päästiin takaisin. Kokeilin avata putkia koneen käydessä ja kolmossylinteri oli pimeänä. Suuttimet irti ja paikalliselle Nyykkärin huoltomiehelle (Kuusamossa) jolla on suuttimien säätövehkeet. Kolmosen suutin oli jumissa. Kaikkien avautumispaineet säädettiin ja samalla pantiin uudet NH-kärjet (edellisenä kesänä laitoin IKH:lta ostetut Seven-merkkiset). Noh, kamppeet kotiin, suuttimet paikalleen, ilmaus (eli pyöritin konetta putket sylinterin puoleisesta päästä löysällä kunnes polttoainetta tuli kunnolla suuttimille asti, siiten putket kunnolla kiinni) ja kone räjähti kiltisti käyntiin. Kaikki tiivisteprikat vaihdoin luonnollisesti uusiin.

Kone seisoi viikon verran ja kun eilen lähdin tietä lanaamaan niin eikun armotonta röpötystä ja tehot hukassa ihan kuin olisi yksi pytty pimeänä.

Pihalle takaisin päästyäni tarkastin että polttoainetta tulee. Putken täydeltä valuu kun irrottaa putken pumpun päästä. Sammutusnapin vivusto katsottiin kanssa kun oli myös hankaluutta käynnistymisessä. Hyvin ja herkästi liikkuu. Venttiilit säädettiin. Edellinen säätö oli tehty alle 100 tuntia aikaisemmin joten löydös oli se mikä odotinkin eli venttiilit kirjan mukaisilla välyksillä. Pumpulle tuleva polttoaineputki vaihdettiin, sen teki sattumalta paikalla käväissyt Volvon asentaja joten tulipa tehtyä ihan ammattimiehen toimesta, laittoi sellaista mustaa muoviputken näköistä vanhan alumiiniputken tilalle. Pumpun ilmausruuvista ei tule havaittavasti ilmaa vaan polttoaine näyttää kuplattomalta.

Onko hyviä ehdotuksia mitä seuraavaksi alkaisi kokeilemaan? Volvon kaveri ehdotti ruiskutushetken muuttamista (eli kääntäisi pumppua myötäpäivään semmoisen millin verran). En ole vielä kokeillut mutta tuntuu vähän oudolta että ruiskutushetki noin yhtä-äkkiä muutuisi kun mitään oireita ei ennen noita suutihärdeleitä ole ollut.

Koneella on ajettu alle 6000 tuntia ja huolto on ollut jokseenkin säännöllistä. Minulla se on ollut tosin vasta kolmisen vuotta mutta edellisen omistajan tuntien öljyt on vaihdettu ja nipoissa oli ainakin ostohetkellä ihan hyvin rasvaa joten jonkunlainen luotto huoltoon on.

Mikä itselle tuli mieleen oli mitata puristuspaineet vaan eipä ole semmoista mittaria millä pääsisi Fordin paineita mittaamaan. Jumittunut männänrengaskaan ei oikein tunnu sopivan kun venttiilikopan sisällä ei ollut merkkejä normaalia suuremmasta huohotuksesta.
--JaGr
Ford 4610
Fordson Dexta vm. 1961
Mercedes Benz 508 1975

voortit
Viestit: 788
Liittynyt: 29.01.2007, 22:16
Viesti:

NO

Viesti Kirjoittaja voortit » 18.08.2008, 17:22

Laita polttoaineen saanti kuntoon. Suodattimet ja se tankin pohjalla oleva hana sihti puhtaaks ni pitäs ruveta pelittään!

Huuhaa

Viesti Kirjoittaja Huuhaa » 18.08.2008, 17:36

Suuttimet/suutin varmaan taas hirttää.

Jotain mössöä järjestelmässä varmaan.

Kerran oli sellainen juttu, että oli ajettu suodatin tukkoon ja se rikkoutui. Kiusasi toisaikaisesti vuosia.

ka veli
Viestit: 407
Liittynyt: 25.03.2008, 11:30
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ka veli » 18.08.2008, 20:05

Tuli tuossa mieleen että miten polttoaine. Ettei vain vahingossa tankkiin ole laitettu bensiiniä. Tuo suuttimen jumiutuminen ihmetyttää. Vaikuttaa, että polttoaineen voitelussa on puuttetta tai on vettä polttoaineen seassa. Tuommoinen on myös mahdollista, että keveällä käytöllä moottori pikeentyy, joka aiheuttaa venttiilien jumittumista jolloin ne menevät nihkeästi kiinni käydessä.

konemies1
Viestit: 2697
Liittynyt: 27.03.2007, 20:55
Viesti:

Re: Ford 4600 röpöttää ja alkaa konstit loppumaan

Viesti Kirjoittaja konemies1 » 18.08.2008, 20:10

jagr kirjoitti:Mikähän neuvoksi:

Kone on Ford 4600 vm -77

Fordista alkoi 2-sylinterin suihkuputki vuotaa keväällä. Vaihdoin sen ja kumma kyllä parin viikon päästä katkesi 1-sylinterin putki. Vaihdoin senkin ja samalla sen viimeisenkin vaikka se ei oireita antanutkaan. Vanhat putket kun tuntuu alkavan herkästi vuotamaan kun niitä auotaan ja edellisenä kesänä vaihdoin suuttimien kärjet jolloin putket oli irti, varmaan sen vuoksi se vuoto ja katkeaminenkin tapahtui.

Vehkeet nippuun, ilmaus ja hyvin käynnistyi. Pellolle asti päästiin OK mutta hetken vedätyksen jälkeen alkoi kone röpöttämään ja hyvä kun pihalle päästiin takaisin. Kokeilin avata putkia koneen käydessä ja kolmossylinteri oli pimeänä. Suuttimet irti ja paikalliselle Nyykkärin huoltomiehelle (Kuusamossa) jolla on suuttimien säätövehkeet. Kolmosen suutin oli jumissa. Kaikkien avautumispaineet säädettiin ja samalla pantiin uudet NH-kärjet (edellisenä kesänä laitoin IKH:lta ostetut Seven-merkkiset). Noh, kamppeet kotiin, suuttimet paikalleen, ilmaus (eli pyöritin konetta putket sylinterin puoleisesta päästä löysällä kunnes polttoainetta tuli kunnolla suuttimille asti, siiten putket kunnolla kiinni) ja kone räjähti kiltisti käyntiin. Kaikki tiivisteprikat vaihdoin luonnollisesti uusiin.

Kone seisoi viikon verran ja kun eilen lähdin tietä lanaamaan niin eikun armotonta röpötystä ja tehot hukassa ihan kuin olisi yksi pytty pimeänä.

Pihalle takaisin päästyäni tarkastin että polttoainetta tulee. Putken täydeltä valuu kun irrottaa putken pumpun päästä. Sammutusnapin vivusto katsottiin kanssa kun oli myös hankaluutta käynnistymisessä. Hyvin ja herkästi liikkuu. Venttiilit säädettiin. Edellinen säätö oli tehty alle 100 tuntia aikaisemmin joten löydös oli se mikä odotinkin eli venttiilit kirjan mukaisilla välyksillä. Pumpulle tuleva polttoaineputki vaihdettiin, sen teki sattumalta paikalla käväissyt Volvon asentaja joten tulipa tehtyä ihan ammattimiehen toimesta, laittoi sellaista mustaa muoviputken näköistä vanhan alumiiniputken tilalle. Pumpun ilmausruuvista ei tule havaittavasti ilmaa vaan polttoaine näyttää kuplattomalta.

Onko hyviä ehdotuksia mitä seuraavaksi alkaisi kokeilemaan? Volvon kaveri ehdotti ruiskutushetken muuttamista (eli kääntäisi pumppua myötäpäivään semmoisen millin verran). En ole vielä kokeillut mutta tuntuu vähän oudolta että ruiskutushetki noin yhtä-äkkiä muutuisi kun mitään oireita ei ennen noita suutihärdeleitä ole ollut.

Koneella on ajettu alle 6000 tuntia ja huolto on ollut jokseenkin säännöllistä. Minulla se on ollut tosin vasta kolmisen vuotta mutta edellisen omistajan tuntien öljyt on vaihdettu ja nipoissa oli ainakin ostohetkellä ihan hyvin rasvaa joten jonkunlainen luotto huoltoon on.

Mikä itselle tuli mieleen oli mitata puristuspaineet vaan eipä ole semmoista mittaria millä pääsisi Fordin paineita mittaamaan. Jumittunut männänrengaskaan ei oikein tunnu sopivan kun venttiilikopan sisällä ei ollut merkkejä normaalia suuremmasta huohotuksesta.
Polttoaineen puutteelta vaikuttaa, siis suodatin vaihtoon ja sihdit puhtaiksi. Jos järjestelmässä on lasinen sakkakuppi, niin siinä voi olla vaikeasti havaittava särö pohjassa, josta vetää ilmaa.

Siitä syöttöpumpun kääntämisestä myötäpäivään. Ruiskutus menee myöhäisemmälle ja röpötys lisääntyy

Kun akselista käännetään pyörimis-suuntaan, niin silloin menee aikaisemmalle.

Jos pumpun koteloa käännetään koneen pyörimis.suuntaan, niin silloin menee myöhäisemmälle.

jagr
Viestit: 998
Liittynyt: 17.12.2005, 14:40
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr » 18.08.2008, 20:27

Samaa tuosta pumpun käännöstä minäkin ajattelin vaan en arvannut ammattilaiselle alkaa vänkäämään.

Ei ole lasikuppia ja suodattimen vaihdoin sen ensimmäisen putkenvaihdon yhteydessä kun ilmata piti sitten muutenkin. Pitää nyt vielä tyhjätä tankki ja onkia se siivilä sieltä puhtaaksi. Tankin irrottaminen on aikamoinen homma joten pitää koittaa vaikka imuroida ensin jos siellä pohjalla näkyy moskaa. Suodattimen olen ruukannut vaihtaa joka syksy, muuten on ongelmia pakkasella vaikka hyvissä ajoin vaihtaakin talvilaatuun. Varsinki edellinen rakvaattori (Dexta) oli tosi nuuka suodattimen kanssa. Ikävä tulee sitä värkkiä kun tuota isompaa koettaa korjailla. Oli ainakin osat kevyempiä mutta toisaalta eipähän palele niin penteleesti kun talvella linkoilee.

Onko muuten kukaan vaihtanut tuntimittarin kulmavaihteen puolelle sitä vaijerin alkupäätä? Sellainen vajaat kymmenen senttiä pitkä pätkä vaijeria ja ohutta kulmikasta tikkua johon sitten varsinaisen vaijerin pää tulee. Tuosta Foordista se on hajalla ja ei tullut ainakaan helposti vetämällä ulos sieltä kulmavaihteesta kun koetin sitä onkia pois. Tuntimittari lakkasi viime kesänä toimimasta ja vaijeri oli ehjä. Ihme kyllä paikalliselta IKH kauppiaalta (Pajula) löytyi se pätkä eikä ollut pahan kallis. Viimeistää öljynvaihdon aikaan se kulmavaihde lähtee irti, öljynsuodatin on niin mukavasti siinä yläpuolella ettei sitä suodatinta irrottamatta saa pois.
--JaGr
Ford 4610
Fordson Dexta vm. 1961
Mercedes Benz 508 1975

kalvaana
Viestit: 6467
Liittynyt: 03.03.2006, 11:15
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana » 18.08.2008, 20:45

Syöttöpumpun ajoitukseen ei pidä mennä koskemaan. Siellä se vika ei ole ja vahinkoa vaan saa aikaaan.
Eikös nelitonninen ole semmonen, että siirtopumppua ei ole koko systeemissä? Näin muistelen.
Sillon se koko linja tankilta syöttöpumpulle kriittinenen. Mikset käytä talvilaatua koko vuoden, vai onko ajao niin paljon, että se hinnan ero vaikuttaa?
jakajapumpun ilmauksessa muuten riittää yksi suutinputki, kun vain yksi kaikille suuttimille yhteinen lementtipari on pumpussa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

-SS-
Viestit: 11156
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- » 18.08.2008, 20:46

jagr kirjoitti:Onko muuten kukaan vaihtanut tuntimittarin kulmavaihteen puolelle sitä vaijerin alkupäätä? Sellainen vajaat kymmenen senttiä pitkä pätkä vaijeria ja ohutta kulmikasta tikkua johon sitten varsinaisen vaijerin pää tulee. Tuosta Foordista se on hajalla ja ei tullut ainakaan helposti vetämällä ulos sieltä kulmavaihteesta kun koetin sitä onkia pois. Tuntimittari lakkasi viime kesänä toimimasta ja vaijeri oli ehjä. Ihme kyllä paikalliselta IKH kauppiaalta (Pajula) löytyi se pätkä eikä ollut pahan kallis. Viimeistää öljynvaihdon aikaan se kulmavaihde lähtee irti, öljynsuodatin on niin mukavasti siinä yläpuolella ettei sitä suodatinta irrottamatta saa pois.
Kulmavaihdehan se ei ole vaan semmonen kotelo, jossa on käyrä kanava sille vaijerille, pelkästää kääntää sen vaijerin osoittamaan 90 asteen kulmassa alaspäin.

Siis se on tosiaan semmoinen et se vaijeri menee sivusta sisään, siinä on messinkinen holkki neliöreiällä, johon varsinainen tuntimittarin vaijeri tulee kiinni. Se holkki ei pääse kuin ulospäin. Holkkiin sisään on puristettu vaijerin toinen pää, ja toinen pää on prässätty neliömäiseksi. Se vaijeri kulkee vaan siitä sivuaukosta mutkalla suoraan alas, ja siellä öljypumpun akselilla lienee neliöreikä. Itsellä on kokeilussa jos sais asennetuksi vanhempaan foortiin sen systeemin, itsellä ei oo noin uusia foortteja.

-SS-

ville
Viestit: 28
Liittynyt: 13.05.2008, 16:28
Paikkakunta: Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ville » 18.08.2008, 21:48

Vaan toivottavasti ei ole tupaöljyä koneessa? :?
Meinaan pitää olla moottoripolttoainetta. Tosin ei nopeasti pitäisi suihku mennä jumiin edes tupaöljyllä.

Kyllä siitä huolimatta tarkastaisin polttoaineen saannin ´syöttöpumpulle.

Tuleeko ilmausruuvista reilusti pottoainetta tartatessa?
Nuo panjoliittimet tankin päällä ja polttoaine suodattimen jalassa on petollisia, kerää roskaa sisään.
Ei saa avata paineilmalla. Linja aukeaa mutta roska jää ja hetken päästä taas röpöttää. Reilusti kakki panjoliittimet käytät kädessä ja viimeiseksi tankkiin sisään menevä putken kierrät auki ja katsot että ei ole tukkoa.
Varmaan voortissakin on putki tankin päältä pohjalle? :?:

jagr
Viestit: 998
Liittynyt: 17.12.2005, 14:40
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr » 18.08.2008, 23:04

Joo, ei ole siirtopumppua vaan tulee omalla painollaan syöttöpumpulle.

Ilmausruuvista tulee ainetta ja se vaikuttaa kuplattomalta. En ole nyt koneen lähellä ja menee pari viikkoa kun menen kotipuoleen taas.

Sen verran hyvästi neuvoja on tullut että polttoainelinjaan keskityn, roskat pois tankista, sihti putaaksi ja ilmavuotojen tarkka syynäys ja polttoainesuodattimen vaihto. Toivottavasti ei saanut suuttimille asti mitään roskia, teettäisi taas melkoisen työn ne käyttää irti ja putsauksella.

Polttoaineista sen verran että pyrin ajamaan ympäri vuoden talvilaatu dieselillä elikkä verollisella mutta joskus kesällä satunnaisesti tulee sen verran paljon ajoa attä pääsee talvidieseli loppumaan varastosta, sekään kun ei säily kuin määrätyn aikansa (ihan kuin bensakin). Eikä kyllä ole farmisäiliötäkään vaan parinkympin gallonoilla olen kirkonkylältä (taikka kaupunkihan se nykyään on) ainetta tankkiin kuskannut. Ajot on sen verran vähäiset ja välistä pitää putsailla naapurien pihoja ja ajella metsästysseuran talkooajoja että en ole viitsinyt noiden veropäivälappujen kanssa pulata. Tullin autoja näkyy tämä tästä siinä Kortesalmen ylityspaikalle menevällä tiellä että panee varovaiseksi.
--JaGr
Ford 4610
Fordson Dexta vm. 1961
Mercedes Benz 508 1975

Fred Scuttle
Viestit: 1472
Liittynyt: 31.03.2006, 19:41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle » 19.08.2008, 07:08

jagr kirjoitti:Joo, ei ole siirtopumppua vaan tulee omalla painollaan syöttöpumpulle.

Ilmausruuvista tulee ainetta ja se vaikuttaa kuplattomalta. En ole nyt koneen lähellä ja menee pari viikkoa kun menen kotipuoleen taas.

Sen verran hyvästi neuvoja on tullut että polttoainelinjaan keskityn, roskat pois tankista, sihti putaaksi ja ilmavuotojen tarkka syynäys ja polttoainesuodattimen vaihto. Toivottavasti ei saanut suuttimille asti mitään roskia, teettäisi taas melkoisen työn ne käyttää irti ja putsauksella.

Polttoaineista sen verran että pyrin ajamaan ympäri vuoden talvilaatu dieselillä elikkä verollisella mutta joskus kesällä satunnaisesti tulee sen verran paljon ajoa attä pääsee talvidieseli loppumaan varastosta, sekään kun ei säily kuin määrätyn aikansa (ihan kuin bensakin). Eikä kyllä ole farmisäiliötäkään vaan parinkympin gallonoilla olen kirkonkylältä (taikka kaupunkihan se nykyään on) ainetta tankkiin kuskannut. Ajot on sen verran vähäiset ja välistä pitää putsailla naapurien pihoja ja ajella metsästysseuran talkooajoja että en ole viitsinyt noiden veropäivälappujen kanssa pulata. Tullin autoja näkyy tämä tästä siinä Kortesalmen ylityspaikalle menevällä tiellä että panee varovaiseksi.
Pura se tankin pohjassa oleva hana, ja putsaa kunnolla. Eräs dieselasentaja sanoi vanhemmista fordeista menneen enemmän pumppuja kuin keskim. samanlaisia pumppuja toisista merkeistä. Syy kuulemma se, että imee polttoaineen tarkemmin tankin pohjalta kuin toisissa merkeissä. Sen pätkävaijerin olen joskus vaihtanut, kunhan katkenneen nysän saa pois, niin uuden laittaminen muistaakseni vaatii vaijerin taivuttamista työnnettäessä paikalleen(ei tule aivan suoraan linjaan)

saetkae
Viestit: 204
Liittynyt: 28.02.2007, 23:09
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saetkae » 19.08.2008, 21:13

Ettei vaan vahingossa olis joku löpökannuista aikaisemmin sisältänyt AIV lientä??
Sitä ei paljon tarvita meinaan...
Jos suutin jumittaa kannattaa putsata koko järjestelmää oikein per..leen perusteellisesti. On yleensä edullisin ratkaisu :o
Ammattimies ei arvele muistavansa, vaan hän tarkistaa ohjekirjasta!

jagr
Viestit: 998
Liittynyt: 17.12.2005, 14:40
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr » 19.08.2008, 22:41

Ei ole ollut AIV:tä mutta 60-luvulla rehumelassia. Ovat tosi hyviä polttoaineastioita ja eiköhän se 40 vuodessa ole jo huuhtoutunut enin sokeri pois.

Taidan uusia sen koko polttoainehanan kun hanan hantaaki on poikki eikä sitä saa kiinni. Tuleepahan samalla puhdas sihti. Ainakin IKH:n nettiluettelossa oli 4600:een hana tarjolla.
--JaGr
Ford 4610
Fordson Dexta vm. 1961
Mercedes Benz 508 1975

MP
Viestit: 644
Liittynyt: 27.07.2008, 20:09
Paikkakunta: rannikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MP » 20.08.2008, 00:15

Mihinköhän avautumispaineeseen on suuttimet säädetty eli jaksaako pumppu avata?
Näin kävi itelle joskus takavuosina ei kulunut pumppu saanut niitä auki,parani kun laskin 20 baaria.
Onkohan ajoitus myöhäsellä?
Perkins ainakin tekee sen vanhemmiten jota voi huoletta säätää itsekin.
Vaiva ilmenee jyskytyksenä kovilla kierroksilla,parane pummppua kääntämällä vasten pyörimissuuntaa aavistuksen niin avot käy kuin kello.

doni
Viestit: 1043
Liittynyt: 23.12.2005, 20:24
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doni » 21.08.2008, 21:55

Jos ostat uuden hanan älä osta sitä muovikaralla olevaa vaan metallikaralla oleva, joka on kevyempi pyörittää kiinni / auki ,ei katkea vipu eikä ala vanhempana vuotamaan kuten muovikarallinen ja saa kohtuu hinnalla merkkiliikkeestä.

jagr
Viestit: 998
Liittynyt: 17.12.2005, 14:40
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr » 14.09.2008, 22:35

Päivitystä aiheeseen: Tankki on käytetty tyhjänä ja huuhdeltu. Mitään näkyvää roskaa ei tullut. Täytin 40 litraa puhdasta dieseliä suodattimella varutetun suppilon läpi. Polttoaineastiat huuhtelin perusteellisesti huoltoasemalla.

Hana vaihdettu, malli metallikarainen. Vaihdoin myös putken hanalta suodattimelle koska vanhan putken kiinnitysmutterit oli nyljääntyneet pyöreiksi. Malli IKH mutta paketissa oli samat merkinnät kuin Nyykkärin tiskillä tarkastellussa kappaleessa. Hintakin oli sama.

Suodatin vaihdettu. Malli alkuperäinen NH varaosa.

Ilmansuodatin (sekä sisempi että ulompi) on olleet paikallaan keväästä saakka. Ulompi ei edes pölähtänyt kun sitä paineilmalla puhaltelin.

Kone ilmattu ja saatu käyntiin. Ei tule ilmaruuvista ilmaa ja kaikki sylinterit on pelissä (kokeilin löysyttää jokaista suihkuputkea vuorotellen ja jokainen aiheutti saman vaikutuksen käyntiin.

Mistään ei tippase naftaa mutta pakoputkesta tulee aavistuksen verran sinistä joka viittaisi mielestäni siihen ettei kaikki aine pala tai sitten menee öljyä joukkoon.

Venttiilisäädön yhteydessä venttiilikoppa oli siisti eikä merkkejä huohotuksesta näkynyt (remontissa oli kaverina ja neuvonantajana yli 50 vuotta Fordsonien ja Fordien kanssa pelannut vanha urakoitisja).

Tilanne: tehot hukassa, mäki mikä meni vielä keväällä kaksisiipiset Fiskarssit perässä (ylhäällä luonnollisesti :)) isoimmalla pykälällä helposti ylös, vain pikkuisen tummempaa pukkasi on nyt semmoinen että pitää pyältää kaksi pykälää alaspäin vaikka koneessa ei ole kiinni mitään työkonetta tai painavaa laitetta.

Ilmiö ei ole tullut pikkuhiljaa vaan suihkuputken katkeamisen (ja tietysti sen korjauksen) jälkeen.

Vanhempi teknikko oli sitä mieltä että jossain venttiilissä voi olla pieni halkeama joka rasituksessa puhaltaa ohi (ei kyllä mielestäni sovi tuo huohotuksen puute siihen). Toinen mahdollisuus että kone olisi harva vaan kuinkas se yhtäakkiä väljenee (ellei sitten ole joku männänrengas poikki). Eikä kyllä sekään sovi tuohon huohotuksen puutteeseen ja lähes olemattomaan öljynkulutukseen.

Koneessa on mittarissa 2860 tuntia, mittarin vaijeri on ollut 10 vuotta poikki mutta tietojeni mukaan vuosittaiset ajot on olleet reilusti alle 100 tuntia. Huoltomerkintöjä on mukana tulleessa vihkossa uudesta asti aina tähän päivään saakka.

Prk... alkaa mennä usko siniseen, harmittaa kun hävitin vanhan Dextan joka oli ollut talossa 70-luvulta asti. Tosin vaimo ilmoitti aika yksioikoisesti ettei vanhoja romuja aleta keräillä. Kun uudempi traktori tulee niin vanha lähtee. Ja piste.
--JaGr
Ford 4610
Fordson Dexta vm. 1961
Mercedes Benz 508 1975

Avatar
mike
Viestit: 4271
Liittynyt: 04.07.2008, 23:26
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike » 14.09.2008, 23:04

Onkohan suutinpaineet liian rajut vanhalle pumpulle?Sitte paluupuoli suuttimilta pitää olla kanssa kunnossa.Jos ottais vielä suuttimet irti ja kääntäis ne puhaltamaan taivaalle, näkis tilanteen kun starttaa.Luja kone, ajettiin samanlaisella jossa tullessa 3000 tuntia ja lähtiessä n8000 tuntia ja koneelle ei tehty remonttia.Samalla kun irroitat suuttimet niin mittais sylinterien paineet. :)
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....

-SS-
Viestit: 11156
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- » 15.09.2008, 09:10

Juu puristuspaineet kyllä olisi hyvä nähdä.

Venttiilivauriota tai kannentiivisteen painevuotoa eppäilen minä (paine ei aina tule jäähdytysjärjestelmään vaan pääsee karkuun viereiseen sylinteriin. Puskeeko imusarjaan paineiskuja ?

Tuleeko vedätettäessä riuskasti mustaa sauhua ?

Pumppu on voinut mennä huonoksi.

-SS-

Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: 21.12.2005, 18:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu » 15.09.2008, 12:14

Pistitkö muuten alkuperäiset suutinputket vai ihan metritavarasta? Niiden putkien pitäisi olla sentin tarkkuudella samanmittaiset (=kaikkien tilavuus yhtäsuuri).

Jos siinä on CAV:n jakajapumppu, niin noinkin pieni asia voi sotkea koko pumpun toimninnan. Siitä pumpusta kun puuttuu muutamia aika oleellisia osia.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja

jagr
Viestit: 998
Liittynyt: 17.12.2005, 14:40
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr » 15.09.2008, 14:26

Suihkuputket on hankittu NH huollosta varaosina joten pitäisi olla oikeat.

Puristuspaineiden mittaus on seuraava homma. Jos sieltä löytyy jotain niin onnelsi tuo kansi on helppo irottaa, ei tarvitse puolta traktoria purkaa.

Imusarjaan en ole huomannut tulevan paineiskuja ja vesitilassa ei kupli eikä kuohu. Sylinterien välinen vuoto tietysti sopisi oireisiin kun ulospäin ei anna suurempia merkkejä. Vedätettäessä pukkaa kyllä jonkun verran mustaa, tyhjäkäynnillä on seassa aavistus sinistä.

En ole Fordin konetta koskaan purkanut, Perkinssejä kyllä. Onkos tämä putkilla vai porattu lohkoon? Jos on putket niin varmaan kyllä kuivat sellaiset. Uudemmissa nelisylinterisissä tiedän olevan sekä että. Osa koneista on putkitettu valmistuksen yhteydessä ja osa on pelkällä porauksella.

Pumpun kuntoa ei varmaan pysty testaamaan kuin diesel huollossa?
--JaGr
Ford 4610
Fordson Dexta vm. 1961
Mercedes Benz 508 1975

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ah414, Google [Bot], konty, korsteeni, porhaltaja, routi ja 47 vierailijaa