Kysy höyrystä ja höyrykoneista
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Jokioinen
- Viesti:
Kysy höyrystä ja höyrykoneista
Olen toiminut Jokioisten museorautatiellä 17 vuotta varikkomestarina ja kunnostanut ja tehnyt huoltoja yhdistyksen höyryvetureihin. Höyryfestivaaleilla Minkiöllä havaitsin että puuttuu palsta jossa voi kysyä höyrykoneista ja muista höyrylaitteista,joten olisiko nyt aika perustaa tähän sellainen. Pyrin vastaamaan parhaani mukaan kysymyksiin jos jollain on jotain mieltä painavaa asiaa. siis olkoon tämä alustava puheenvuoro tälle palstalle
Suuri yleisö kaipaa vanhoja koneita
-
- Viestit: 1814
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
- Viesti:
Ei oo kysymystä, mutta tiedossa on, että höyrytekniikkaan ei tahdo löytyä saittia netistä.
Taannoin arvostelin Suomen Höyrypursiseuran poppoota hiukan liiankin terävin sanakääntein eräässä tilaisuudessa. Sivustollaan kun ei mitenkään oltu paneuduttu teknisen puolen käytännön kommervenkkeihin. Nyttemin voi olla toisin. Tuskin kuitenkaan.
Itsellä on viritteillä ruotsinkielisellä pohjanmaalla valmistettu uusi höyrymoottori, alumiininen niittisaumalla koottu pelastusvene potkuriakselilla ja kolmen kruunun armeijan halkokäyttöinen kenttämalli höyrynkehitin.
Osat ovat paljolti vielä maailmalla ja mielikuvituksessa, mutta aina kun kohdalle jotain sattuu, pyrin sen itselleni omimaan. Taitaa olla se "loppuiän projekti".
Taannoin arvostelin Suomen Höyrypursiseuran poppoota hiukan liiankin terävin sanakääntein eräässä tilaisuudessa. Sivustollaan kun ei mitenkään oltu paneuduttu teknisen puolen käytännön kommervenkkeihin. Nyttemin voi olla toisin. Tuskin kuitenkaan.
Itsellä on viritteillä ruotsinkielisellä pohjanmaalla valmistettu uusi höyrymoottori, alumiininen niittisaumalla koottu pelastusvene potkuriakselilla ja kolmen kruunun armeijan halkokäyttöinen kenttämalli höyrynkehitin.
Osat ovat paljolti vielä maailmalla ja mielikuvituksessa, mutta aina kun kohdalle jotain sattuu, pyrin sen itselleni omimaan. Taitaa olla se "loppuiän projekti".
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Jokioinen
- Viesti:
-
- Viestit: 1814
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
- Viesti:
Mielestäni höyrykone on höyrymoottorin ja kattilan muodostama kiinteä lokomotiivi tms.
Kun taas irrallinen voimanlähde on aina moottori.
Mm. nelitahtisista autonmoottoreista tai veneenmoottoreista tehdyt höyrymoottorit taipuvat helpommin moottoriksi kuin koneeksi aiemman historiansa painolla.
Asialle pitäisi kyllä saada yksiselitteinen ja perusteltu ratkaisu joltakulta alan auktoriteetilta.
Kun taas irrallinen voimanlähde on aina moottori.
Mm. nelitahtisista autonmoottoreista tai veneenmoottoreista tehdyt höyrymoottorit taipuvat helpommin moottoriksi kuin koneeksi aiemman historiansa painolla.
Asialle pitäisi kyllä saada yksiselitteinen ja perusteltu ratkaisu joltakulta alan auktoriteetilta.
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Jokioinen
- Viesti:
-
- Viestit: 1729
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Hienoa, aivan aluksi muutamia kysymyksiä:
Paljonko on painetta veturin paineastiassa? Miten ne koeponnistetaan? Elokuvissa höyryveturista päästetään paineet pois ennen yhteentörmäystä, onko se oikeasti tarpeen? Isoko on paineastia, tilavuus? Onko totta, että isoimmat höyryveturit (Risto?) olivat yhtä tehokkaita, kuin nyky dieselit/sähköveturit? Lämmitettiinkö niitä hiilellä/antrasiitillä tai koivuhaloilla? Olen sen verran vanha, että olen ollut höyryveturin kyydissä VR:llä. Miksi höyryveturi sutii lähdössä niin helposti, oliko se vain kuskin näyttämistä klopille vai onko akselipaino niin pieni vetäville pyörille? -Tässä aivan muutamia kysymyksiä aluksi.
Paljonko on painetta veturin paineastiassa? Miten ne koeponnistetaan? Elokuvissa höyryveturista päästetään paineet pois ennen yhteentörmäystä, onko se oikeasti tarpeen? Isoko on paineastia, tilavuus? Onko totta, että isoimmat höyryveturit (Risto?) olivat yhtä tehokkaita, kuin nyky dieselit/sähköveturit? Lämmitettiinkö niitä hiilellä/antrasiitillä tai koivuhaloilla? Olen sen verran vanha, että olen ollut höyryveturin kyydissä VR:llä. Miksi höyryveturi sutii lähdössä niin helposti, oliko se vain kuskin näyttämistä klopille vai onko akselipaino niin pieni vetäville pyörille? -Tässä aivan muutamia kysymyksiä aluksi.
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Mitää en asiasta tiedä, mutta on vaan tullut mieleen semmonen spekulaatio, jotta jos laittais maalämpöpumpun kompressorin pyörimään höyrykoneella... ja höyrykoneen kattilassa palaisi kotomainen puu...
Eikös olis melko ekoa...?
Mutta mitenkäs toi höyryvoiman säätäminen..?
Kierroksia saa varmaan säädettyä höyryn määrällä, mutta mitenköhän palamisreaktion säätäminen kiinteän polttoaineen tapauksessa...?
Eikös olis melko ekoa...?
Mutta mitenkäs toi höyryvoiman säätäminen..?
Kierroksia saa varmaan säädettyä höyryn määrällä, mutta mitenköhän palamisreaktion säätäminen kiinteän polttoaineen tapauksessa...?
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
-
- Viestit: 1814
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 654
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:04 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Jokioinen
- Viesti:
Höyryveturin kattilassa on painetta veturityypistä riippuen 10-15 barMF165Multi kirjoitti:Hienoa, aivan aluksi muutamia kysymyksiä:
Paljonko on painetta veturin paineastiassa? Miten ne koeponnistetaan? Elokuvissa höyryveturista päästetään paineet pois ennen yhteentörmäystä, onko se oikeasti tarpeen? Isoko on paineastia, tilavuus? Onko totta, että isoimmat höyryveturit (Risto?) olivat yhtä tehokkaita, kuin nyky dieselit/sähköveturit? Lämmitettiinkö niitä hiilellä/antrasiitillä tai koivuhaloilla? Olen sen verran vanha, että olen ollut höyryveturin kyydissä VR:llä. Miksi höyryveturi sutii lähdössä niin helposti, oliko se vain kuskin näyttämistä klopille vai onko akselipaino niin pieni vetäville pyörille? -Tässä aivan muutamia kysymyksiä aluksi.
Esim ristossa on 15 bar tk 3 14 bar ja Minkiöllä Tubitze vetureissa 13 bar
Kattilat koeponnistetaan vesipaineella joka on 1.3 kertaa käyttöpaine
Höyrykattilan tyhjennys ennen kolaria on pelkkää elokuvaa. Jos kattilassa on noin 5 kuutiota vettä siitä tulee 1700 kertaisesti enemmän höyryä, eli kattilan tyhjentyminen saattaa kestää kymmeniä minuutteja. tiedän veturin kattiloita joiden koko on 1700- 8000 litraa, eli siltä väliltä.
Yksi Risto veturi vastaa noin kahta dv 12 dieselveturia tai kaksi ristoa noin 1 sr 1 sähköveturia vetureita lämmitetään koivuhaloilla ja kivihiilellä veturityypistä riippuen. Höyryveturi sutii herkästi lähdössä koska silloin käytetään suurta täytöstä jolloin kone on voimakkaimillaan, isopyöräiset veturit sutii herkemmin
Toivottavasti nämä vastaukset selvittää asioita ja voihan sitä kysyä lisää
Suuri yleisö kaipaa vanhoja koneita
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Jokioinen
- Viesti:
Kyllä tuollainen höyrykoneen käyttö kompressorin pyörittämiseen taitaa olla turhaa. Mäntähöyrykone pyörii noin 8 prosentin hyötysuhteellä joten taitaa olla paras panna se klapi suoraa uuniin siitä jää silloin enempi hyötykäyttöönaniemi kirjoitti:Mitää en asiasta tiedä, mutta on vaan tullut mieleen semmonen spekulaatio, jotta jos laittais maalämpöpumpun kompressorin pyörimään höyrykoneella... ja höyrykoneen kattilassa palaisi kotomainen puu...
Eikös olis melko ekoa...?
Mutta mitenkäs toi höyryvoiman säätäminen..?
Kierroksia saa varmaan säädettyä höyryn määrällä, mutta mitenköhän palamisreaktion säätäminen kiinteän polttoaineen tapauksessa...?
Suuri yleisö kaipaa vanhoja koneita
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Jokioinen
- Viesti:
Kyllä höyrykone on höyrykone ja kattila on erikseen josta tuodaan energia höyrykoneeseenJiiHoo kirjoitti:Luulin itsekin aluksi että se kokonaisuus on se höyrykone, vaan se kokonaisuus koostuu höyrykattilasta SEKÄ höyrykoneesta, joka taas on se sylinteri- ja luisti-ryhmä
Suuri yleisö kaipaa vanhoja koneita
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Jokioinen
- Viesti:
[quote="aniemi"]Mitää en asiasta tiedä, mutta on vaan tullut mieleen semmonen spekulaatio, jotta jos laittais maalämpöpumpun kompressorin pyörimään höyrykoneella... ja höyrykoneen kattilassa palaisi kotomainen puu...
Eikös olis melko ekoa...?
Mutta mitenkäs toi höyryvoiman säätäminen..?
Kierroksia saa varmaan säädettyä höyryn määrällä, mutta mitenköhän palamisreaktion säätäminen kiinteän polttoaineen tapauksessa...?[/quote
http://www.intercooler.fi/steamcastle/
Katsokaapa tuolta melkoista ekopakettia ja siellä on nyt höyrymoottori
Eikös olis melko ekoa...?
Mutta mitenkäs toi höyryvoiman säätäminen..?
Kierroksia saa varmaan säädettyä höyryn määrällä, mutta mitenköhän palamisreaktion säätäminen kiinteän polttoaineen tapauksessa...?[/quote
http://www.intercooler.fi/steamcastle/
Katsokaapa tuolta melkoista ekopakettia ja siellä on nyt höyrymoottori
Suuri yleisö kaipaa vanhoja koneita
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1814
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
- Viesti:
Toi on vissiin se juttu kun on ollut monasti telkkarissakin?
Enpä tullut tarkemmin perehtyneeksi.
Lunatik joka käyttää ruostumatonta lamellikompuraa höyryllä ja väittää sen ratkaisevan maailman energiapolitiikan ongelmat. Jahka saa sen toimimaan kunnolla.
Itsekin kuulun löylynlyömiin, kuten kuvasta näkyy, mutta jotain rotia.
Laitteella voi sekä tislata "akkuvettä", että kehittää "höyryvoimaa". Voimakoneelle, eli moottorille.
Enpä tullut tarkemmin perehtyneeksi.
Lunatik joka käyttää ruostumatonta lamellikompuraa höyryllä ja väittää sen ratkaisevan maailman energiapolitiikan ongelmat. Jahka saa sen toimimaan kunnolla.
Itsekin kuulun löylynlyömiin, kuten kuvasta näkyy, mutta jotain rotia.
Laitteella voi sekä tislata "akkuvettä", että kehittää "höyryvoimaa". Voimakoneelle, eli moottorille.
-
- Viestit: 3885
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
- Viesti:
Kattilan perään oli laitettu katalysaattori - toivottavasti se oli huumoria.mutujussi kirjoitti:
http://www.intercooler.fi/steamcastle/
Katsokaapa tuolta melkoista ekopakettia ja siellä on nyt höyrymoottori
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
- Viesti:
[quote="mutujussiKyllä tuollainen höyrykoneen käyttö kompressorin pyörittämiseen taitaa olla turhaa. Mäntähöyrykone pyörii noin 8 prosentin hyötysuhteellä joten taitaa olla paras panna se klapi suoraa uuniin siitä jää silloin enempi hyötykäyttöön[/quote]
Mutujussi, mistähän höyrykoneestä nyt puhut eli mitkähän ovat höyryn paineet ja lämmöt jos hyötysuhde on vain 8%? Onko tulistusta? Onko esilämmitintä ja ekonomeiseriä?
Mutujussi, mistähän höyrykoneestä nyt puhut eli mitkähän ovat höyryn paineet ja lämmöt jos hyötysuhde on vain 8%? Onko tulistusta? Onko esilämmitintä ja ekonomeiseriä?
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Jokioinen
- Viesti:
Mutujussi, mistähän höyrykoneestä nyt puhut eli mitkähän ovat höyryn paineet ja lämmöt jos hyötysuhde on vain 8%? Onko tulistusta? Onko esilämmitintä ja ekonomeiseriä?[/quote]pasoleati kirjoitti:[quote="mutujussiKyllä tuollainen höyrykoneen käyttö kompressorin pyörittämiseen taitaa olla turhaa. Mäntähöyrykone pyörii noin 8 prosentin hyötysuhteellä joten taitaa olla paras panna se klapi suoraa uuniin siitä jää silloin enempi hyötykäyttöön
Nyt puhun kylläisellä höyryllä käyvästä yksipaisuntaisestä höyrykoneesta. nuo ekot ja luvot kuuluu kattilaan ja en puutu siihen vaan höyrykoneelle tulevasta höyrystä kone pystyy hyötykäyttämään kahdeksan prosenttia. Tietenkin jos mennään kompoundi tai jopa trippelikoneeseen voidaan hyötysuhdetta nostaa muutaman prosentin. Paras hyötysuhde saadaan mäntähöyrykoneella jos käytetään trippelikonetta ja joka välissä välitulistus. Ko systeemillä voidaan päästä jopa 14 prosenttiin
Suuri yleisö kaipaa vanhoja koneita
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
- Viesti:
OK. Mites on öljyjen laita? Ainakin vanhemmassa (sanotaan 1950-luvulta ja vanhempi) höyrykonekirjallisuudessa mainitaan usein, että yksi olennaisista mäntäkoneen hyötysuhdetta rajoittavista tekijöistä olisi sylinterin voitelu, joka ei ainakaan silloisilla öljyillä olisi sallinut yli 350 asteen (Celsius) höyryn lämpötilää. Löytyykö nykyään öljyjä jotka sallisivat suurempien lämpöjen käyton?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: _hape, Google [Bot], RUT, Semrush [Bot], tommipommi, TunturiPappa ja 62 vierailijaa