Zetor 7045

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Lati
Viestit: 220
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 12:09 am
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Zetor 7045

Viesti Kirjoittaja Lati » Ti Heinä 01, 2008 1:26 pm

Olen aikeissa hankkia Zetorin ns.pihakäyttöön. Traktorin tarve on aika vähäistä, mutta aina silloin tällöin olisi pientä maansiitoa, metsähommia ja lumenaurausta. Tuo mallimerkintä numerointi ei ole minulle täysin auennut (esim. on myynnissä saman ikäistä 7045:tä ja 7245:tä), jos joku asiasta tietävä voisi selventää. Mihin tyyppivikoihin olette näissä vehkeissä törmänneet? Eli mitä ostaessa kannattaa erityisesti tarkastaa? Joitain vinkkejä hakua käyttäen jo löysinkin, mutta kaikki vinkit kelpaa. Ennakolta sanottakoon etten kuitenkaan kaipaa "kierrä kaukaa ja älä sitä osta vaan osta.." tyylisiä vinkkejä.

Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies » Ti Heinä 01, 2008 1:54 pm

Aika suuri peli jos pelkästään pihassa aiot seisottaa. Parempi olisi kun olisi sellainen iso piha jotta mahtuu kääntymään. Jotkut hommat ovat vaikeita isolla traktorilla ja työkoneet pitää olla suuria. Jotain huoltoa
joutuu kuitenkin tekemään vaikka ei aja ja isoon peliin huolto maksaa, niin on hieman sellaista ylikapasiteettia. Auraus ja pienet puukuormat siirtää pienemmälläkin pelillä. Jos et ole sattunut huomaamaan, niin tällä on pyörinyt
sellainen Zetor laadun mitta kirjoitus, jossa kehutaan kovasti.
Viimeksi muokannut Leyland 262 mies, Ti Heinä 01, 2008 1:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vallu502
Viestit: 1270
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu502 » Ti Heinä 01, 2008 1:55 pm

Tutkija osaa varmaankin kertoa Zetorista... :D

Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski » Ti Heinä 01, 2008 2:04 pm

Vallu502 kirjoitti:Tutkija osaa varmaankin kertoa Zetorista... :D
Ja taatusti objektiivisesti! 8)

Mystinen metsätyömies
Viestit: 167
Liittynyt: La Helmi 02, 2008 10:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mystinen metsätyömies » Ti Heinä 01, 2008 3:01 pm

Muuan tuhat tuntia Zetkalla (6245/ 4WD) ajaneena voi kertoa seuraavaa;
- osia saa Seinäjoen kupeesta (TR-Varaosat) edullisesti
- myös em. kauppiaalla on valmis vastaus kiperiinkin Zetka kysymyksiin
- testaa Zetkan jarrut, kääntöjarrut mukaanlukien mutta ei 4-veto päällä
- hommaa hydrauliikan painemittari jolla voit tutkia järjestelmän paineet
- tarkista etukehdon (etukeinun) välykset, aika työläs remppa vaihtaa puslat
- tarkista kytkin ja sen toimivuus
- testaa vaihdelaatikon toimivuus, ajosuuntaa muuttaen nopeasti ja vaihtaen vaihdetta eteen / taakse, jääkö vaihteet jumiin
- kokeile käynnistyvyys, sahauttaako pitkään pitkän käyttämättömyyden jälkeen
- kokeile käynnistyvyys myös kuuman koneen kanssa
- testaa nostolaitteen toimivuus
- tarkista mahdolliset öljyvuodot etunavoista, onko vanteet märkänä öljystä
- koeajossa testaa niin takapotkun- / nelivedon äänet, kuuluuko rahinoita, vedätä ja jarruta moottorilla
- kokeile käsijarrun toiminta
- katso onko Zetkan alla lätäköitä, öljyä? polttoainetta? jäähdytysnestettä?

tapioryodi
Viestit: 488
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

7045

Viesti Kirjoittaja tapioryodi » Ti Heinä 01, 2008 3:32 pm

Eikös se ollut niin että 7045 0n takaveto ja7245 on neliveto.Muistaakseni.

arsa
Viestit: 596
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 8:56 pm
Paikkakunta: keski-uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arsa » Ti Heinä 01, 2008 4:44 pm

Zetorin tyyppinumero kertoo: 5 päättyvä on neliveto 1 päättyvä takaveto.Näin pääsääntöisesti. 7045 ja 7245 on nelkkuja,7011 on 7045 takaveto versio.

tommi
Viestit: 5914
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi » Ti Heinä 01, 2008 5:50 pm

Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05

aku4011
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 5:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aku4011 » Ti Heinä 01, 2008 7:33 pm

Mystinen metsätyömies kirjoitti:Muuan tuhat tuntia Zetkalla (6245/ 4WD) ajaneena voi kertoa seuraavaa;
- osia saa Seinäjoen kupeesta (TR-Varaosat) edullisesti -hinnat noussu tanskalaisten myötä-
- myös em. kauppiaalla on valmis vastaus kiperiinkin Zetka kysymyksiin
- testaa Zetkan jarrut, kääntöjarrut mukaanlukien mutta ei 4-veto päällä
- hommaa hydrauliikan painemittari jolla voit tutkia järjestelmän paineet
- tarkista etukehdon (etukeinun) välykset, aika työläs remppa vaihtaa puslat -ei ole ihmeellinen homma-
- tarkista kytkin ja sen toimivuus
- testaa vaihdelaatikon toimivuus, ajosuuntaa muuttaen nopeasti ja vaihtaen vaihdetta eteen / taakse, jääkö vaihteet jumiin -vaihdelaatikon kannen vaihdolla loppuu jumitus, sakulta saa osat-
- kokeile käynnistyvyys, sahauttaako pitkään pitkän käyttämättömyyden jälkeen
- kokeile käynnistyvyys myös kuuman koneen kanssa
- testaa nostolaitteen toimivuus
- tarkista mahdolliset öljyvuodot etunavoista, onko vanteet märkänä öljystä -ei sekään ihmeellinen homma vaihtaa-
- koeajossa testaa niin takapotkun- / nelivedon äänet, kuuluuko rahinoita, vedätä ja jarruta moottorilla
- kokeile käsijarrun toiminta
- katso onko Zetkan alla lätäköitä, öljyä? polttoainetta? jäähdytysnestettä? -ihan varmaan on, semmosta setorii en oo nähnytkään missä ei olis lätäkköö alla-

KooKoo
Viestit: 106
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:02 pm
Paikkakunta: Taipalsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KooKoo » Ti Heinä 01, 2008 10:10 pm

Minulla on 5945, eli vähän heikompitehoinen versio.
Mutta oikein näppärä peli piha, -lumi, -polttopuu hommiin.
Iso perheohjaamo, oikein hyvä kun on pieniä innokkaita konemiehiä.
Suurempia remontteja ei ole ollut. Kytkin, ja jarru remontit on normaalin kulumisen aiheuttamia.
Vähän jäykkäniskainen kääntymään, sen oppii ottamaan huomioon ajolinjoissa. Sanoisin että sellainen Äijä -traktori, kirveellä veistetyn oloinen, tekniset ratkaisut taitaa olla kuuskytluvulta.
Mutta kaikki tarpeellinen löytyy.
Etunostolaitteella, ja lisäventtiileillä on päivitetty.
Setka on ollut minulla kymmenkunta vuotta. Maksoi n.10000mk Valmetilla. Eikä tällähetkellä minulla ole syytä myydä / vaihtaa sitä.

Lati
Viestit: 220
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 12:09 am
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lati » Ke Heinä 02, 2008 7:06 am

Kiitoksia vastauksisita. Hydrauliikan painemittari minulla on, mutta minkälaisia paineita sieltä pitäisi tulla ulos? tyhjäkäynnillä? kierroksilla? Minkähän laisia tuntimääriä Zetorin moottoreilla ajellaan, noin keskimäärin?

Mystinen metsätyömies
Viestit: 167
Liittynyt: La Helmi 02, 2008 10:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mystinen metsätyömies » Ke Heinä 02, 2008 6:33 pm

aku4011 kirjoitti:
- tarkista etukehdon (etukeinun) välykset, aika työläs remppa vaihtaa puslat -ei ole ihmeellinen homma-

- testaa vaihdelaatikon toimivuus, ajosuuntaa muuttaen nopeasti ja vaihtaen vaihdetta eteen / taakse, jääkö vaihteet jumiin -vaihdelaatikon kannen vaihdolla loppuu jumitus, sakulta saa osat-


- tarkista mahdolliset öljyvuodot etunavoista, onko vanteet märkänä öljystä -ei sekään ihmeellinen homma vaihtaa-

- katso onko Zetkan alla lätäköitä, öljyä? polttoainetta? jäähdytysnestettä? -ihan varmaan on, semmosta setorii en oo nähnytkään missä ei olis lätäkköö alla-
[/quote]


Ei niin ihmeellinen homma tosiaan, mutta nelivedossa työläämpi kuin takapotkussa.

Ei pelkkä kansi vaikuta asiaan, vaan kannessa olevat jousikuormitteiset pitimet ja niiden kunto.

Etunapojen kanssa saa tehdä päivän tai pari töitä, se ei ole parintunnin juttu kotipajassa.

Lätäkössä olevan aineen laatu ratkaisee paljon, jäähdytysneste lienee helpoimmasta päästä.

Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies » Ke Heinä 02, 2008 7:19 pm

Niin noista mallimerkinnöistä sen verran että eikös kaks ensimmäistä numeroo merkkaa tehoo hevosvoimina ja 45 on neliveto ja 11 takaveto.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.

aku4011
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 5:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aku4011 » Ke Heinä 02, 2008 9:58 pm

Mystinen metsätyömies kirjoitti:
aku4011 kirjoitti:
- tarkista etukehdon (etukeinun) välykset, aika työläs remppa vaihtaa puslat -ei ole ihmeellinen homma-

- testaa vaihdelaatikon toimivuus, ajosuuntaa muuttaen nopeasti ja vaihtaen vaihdetta eteen / taakse, jääkö vaihteet jumiin -vaihdelaatikon kannen vaihdolla loppuu jumitus, sakulta saa osat-


- tarkista mahdolliset öljyvuodot etunavoista, onko vanteet märkänä öljystä -ei sekään ihmeellinen homma vaihtaa-

- katso onko Zetkan alla lätäköitä, öljyä? polttoainetta? jäähdytysnestettä? -ihan varmaan on, semmosta setorii en oo nähnytkään missä ei olis lätäkköö alla-

Ei pelkkä kansi vaikuta asiaan, vaan kannessa olevat jousikuormitteiset pitimet ja niiden kunto.
juu siis sarjassa tulee mukana uudet vaihteen siirtimet ja laatikon kansi muutettuna. keppiä ei tartte muuttaa.

Avatar
ihmehitsari
Viestit: 15850
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari » To Heinä 03, 2008 9:13 am

Valmettimies kirjoitti:Niin noista mallimerkinnöistä sen verran että eikös kaks ensimmäistä numeroo merkkaa tehoo hevosvoimina ja 45 on neliveto ja 11 takaveto.
Jos oikein optimistisesti ajattelee,
niin kaksi ensimmäistä voi olla hv-merkintöjä.
Todellisuudessa on kuitenkin alle 70 jo ohjekirjassakin mainittuna.

Tuommoiset 80-luvun setkat ovat ihan päteviä pelejä pikku harratuksiin, tosin "jotkut tietämättömät" käyttävät jopa hankehommissa.
Omanlaisensa vikurointinsa Setkoissakin on,
mutta niinpä vain löytyy huoltokalustoa/-korjaajia/varaosia kalliimpienkin konemerkkien tiimoilta.

Summa summaarum.
Katsele, kuuntele, kysele, kokeile....
ihmettele ja hämmästy.
Monesti löytyy omakohtainen kokemus,
joka on tarua ihmeellisempää
säästellen sippiin

Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski » To Heinä 03, 2008 9:57 am

En tiedä mistä numerosarjat tulevat mutta takuuvarmasti ne on suunnitellut joku ylimaallisen nero tsekki-insinööri jonka luomaa numerointijärjestelmää kaikki muut traktorivalmistajat yrittävät matkia - siinä kuitenkaan onnistumatta!

topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik » To Heinä 03, 2008 10:51 am

Vääräkoski kirjoitti:En tiedä mistä numerosarjat tulevat mutta takuuvarmasti ne on suunnitellut joku ylimaallisen nero tsekki-insinööri jonka luomaa numerointijärjestelmää kaikki muut traktorivalmistajat yrittävät matkia - siinä kuitenkaan onnistumatta!
Paras pitkästä aikaa. :D

tutkija
Viestit: 2318
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija » To Heinä 03, 2008 7:25 pm

Zetor mallit alkaen vuodesta 1946-


1946. 15, 25, Super 35 ja 50
1960. 20, 30 ja 40
1966. 35, 45 ja 55
1972. 47, 57 ja 67
1977. 49, 59 ja 69
1980. 50, 60 ja 70
1984 52, 62, 72 ja 77
1993 33, 43, 63 ja 73
1996 Super Vision 33, 43, 63 ja 73

Zetor Crystal:

1968 80, 100, 120 ja 160
1984 81, 101, 121 ja 161
jne…

Isompi tsekkiläinen:

1992 75, 85, 95 ja 105
jne...

tutkija
Viestit: 2318
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija » To Heinä 03, 2008 7:44 pm

topik kirjoitti:
Vääräkoski kirjoitti:En tiedä mistä numerosarjat tulevat mutta takuuvarmasti ne on suunnitellut joku ylimaallisen nero tsekki-insinööri jonka luomaa numerointijärjestelmää kaikki muut traktorivalmistajat yrittävät matkia - siinä kuitenkaan onnistumatta!
Paras pitkästä aikaa. :D
Jos Zetorin "numerointijärjestelmän" kahdessa
viimeisessä numerossa näkyy numero neljä, niin
sellainen on 4- veto.

Kaksi ensimmäistä numeroa ilmoittaa
suunnilleen teholuokan ja ainakin
mallisarjan vaihdoksen ja aina varmasti
sen, että pienin numero on sarjan pienin ja
suurin on sarjan tehokkain Zetor.
Tulkitsin, että tuolla yllä oleva ja lainattu
teksti oli ironiaa.
Mutta ironia on sellainen laji, että pitää
olla tietoa

tutkija
Viestit: 2318
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija » To Heinä 03, 2008 8:24 pm

Zetor traktori-sarjassa on yksi poikkeus.
Kun tuo seiska-sarja tuli markkinoille v 1972.
Eli 6711, 5711 ja 4712.
Niin miksi tuon pienimmän perässä oli 12 eikä
11 ?
Kun 4711 oli rekisteröity hajuvesimerkki,
niin Zetor ei voinut käyttää tuota 4711 mallinumeroa.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Arpe, Google [Bot], jute112, korsteeni, maukka, Mika 82, RS ja 40 vierailijaa