Kytkimen pintojen niittaus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

pitäs niitata zetkan kytkimeen uudet pinnat. Millä välineillä ja menetelmillä toi olis järkevintä totteuttaa?
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

intikka533tdi96 kirjoitti:pitäs niitata zetkan kytkimeen uudet pinnat. Millä välineillä ja menetelmillä toi olis järkevintä totteuttaa?
Poraat ensin vahat niitit pois.
Sellaisia putkiniittejä, ne on jotain messinkiä. Taitaa olla samoja jolla haalareihin laitetaan nappeja. Yleensä niitit tulevat pintojen mukana.Pieni vasara ja sopiva poranterä viilapenkkiin alustaksi. Jollain pistepuikolla levität niitin pään ja tuurnalla tyssäät. Melkoisesti täytyy koheltaa jos tuollaisessa epäonnistuu ei siis mikään paha homma. Sama peli kuin jarruhihnojen tai
levyjen kanssa.

Zetorista ja sen kytkimestä en tiedä mitään mutta oletetaan että se on
ihan samanlainen kuin kaikki muutkin kytkimet.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Sen verran tästä, että jos levy on ollu niin kulunut, että on käyny metallit vastakkain, niin ei tule hyvää enää siitä levystä...

Joskus olin seuraamassa kun laitettiin hieman piristettyyn työkoneeseen uutta kytkintä, niin otti jo ulkoisestikin hyvin uskottavan näköinen asentaja uudesta levystä pinnat irti poraamalla ja laittoi hitaasti kovettuvaa liimaa levyn ja pintojen väliin ja niittasi sen jälkeen pinnat kiinni...
oli aika hieno prässi tällä kaverilla käytössä - ei tavinnut vasaroimalla korjata ja pinnat oli kerrasta kohdallaan - heittokellolla vielä tarkisti sekä pinnat että sivut...
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
tapsa
Viestit: 3883
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Kannattaa katsoa ettei niitti kallistu ja varottava ettei vasaroi "varmuuden vuoksi" niin kovaan että kitkapinta murenee niitin alta. Kyllä tämänkin homman voi möhlätä.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

se pitää paikkansa että tämän homman voi helposti möhläistä. Joskus olen niitä niitannut, silloin oli käytössä polkaistava niittauskone. Siinä piti olla tunto jalassa kuinka kovaa polkaisi, varmasti saa pinnat rikki jos haluaa. Silloin ei ollut liimoja.
Puhdistaisin levyn erittäin hyvin, tarkistaisin heitottomuuden ja keskiöjousten toiminnan/niittien tiukkuuden. (Jos uraholkin niittaukset ovat löystyneet ei kärsi hitsata kiinni, levy ratkeaa varmasti hitsauksen vierestä koska karkenee) Sen jälkeen liima ja niitaus. Käsipelissä niittauksesta tulee sellainen mihin taidot riittävät. Liimaus olisi hyvä saada puristukseen kovettumisen ajaksi. Liimauksesta ei ole omaa kokemusta.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Ei niin vanhaa viestiä, ettei siihen kannata vastata... :mrgreen:

Löytyykö vielä itseniitattavaa kytkinlevymateriaalia mistään? Tietysti Pikkuvalmetin kytkin pitää kunnostaa ja kun uusi (uusio?) maksaa 170€, kannattaa yrittää itse.

Vanhasta sais mallin kyllä.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Tuollainen löytyi. Kysellään ja katsellaan.

https://www.kitkaliimaus.fi/yhteydenotto
miniman
Viestit: 192
Liittynyt: La Huhti 28, 2012 10:34 pm
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja miniman »

Koskien pikkuvalmetin kytjkinlevyä niin olen itse lähettänyt levyn ja niitattu uudet pinnat siihen ja maksoi murtoosan saarenpään hinnasta. Ei nyt vaan tule mieleen minkä niminen motta niitä on kyllä enemmän jotka niitä tekee.
Joku mersun kytkinlevy sopii myöskin valmet20.seen mutta ainakin pintoja löytyy kunhan etsii sillä halkaisija on aika vakiomalli (malii aikoinaan kun oli kunnon kytkimet)
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jos sorvailisi sopivan tuurnan ja prässissä painaisi niitit lysyyn. Saattaisi tulla sillä tavalla hyvä. Mitä noita jarruniittejä vasaroinut, niin ei niistä jokaisesta täydellistä saa. Tuurnaan kun jättäisi pienen kärjen, joka auttaisi pitämään sen niitin keskellä ja samalla se auttaisi levittämään sitä niittiä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Niittaus varmaan voisi jopa onnistua, mutta mistäs tuota asBESTilevyä nyt saisi?
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Kitkaliimauskin aika hintava oletettuun hommaan nähden:

Pinnoitus onnistuu.

Kitkapinnan paksuus 3,8 mm/ puoli

Hinta 125,- ALV 0 %

= 155 euroa plus postikuluja.
Hex
Viestit: 942
Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja Hex »

Olen aikoinaan saanut sellaisen opin, että niittien kannat tulevat molemmille puolille.
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Valmet-20 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 7:29 pm Ei niin vanhaa viestiä, ettei siihen kannata vastata... :mrgreen:

Löytyykö vielä itseniitattavaa kytkinlevymateriaalia mistään? Tietysti Pikkuvalmetin kytkin pitää kunnostaa ja kun uusi (uusio?) maksaa 170€, kannattaa yrittää itse.

Vanhasta sais mallin kyllä.
Onneks konepuolella ei ainakaan vielä (toistaseks) tumpata vanhan säilyttämisen eteen jotain itse tekevää ihan alimpaan suonsilmään :D

Mut menepäs sanomaan vastaavaa tietotekniikan tai vastaavan tekniikan osalta mitään missä olis halua säilyttää vanha toimiva käytössä?
Tulee sata kommenttia missä erikseen todistellaan sitä et "ei kannata" ja et kyllä pitää olla jokunen satanen rahaa millä ostaa uudempaa -> 300-1000e maksavaa.
Muutaman kympin/ilmaiseksi saadut/kaatopaikalta/SER-kierrätyksestä pelastetut vehkeet ei kuulemma toimi ja on suorastaan wattuilua muita kohtaan et edes kehdataan kysellä semmosta mistä selviää rahalla...
Ei saa edes neuvoa itse asiaan,vaan erinäisiä todisteluja siitä miksei kannata käyttää aikaa asiaan/ylläpitää/käyttää mitään vanhaa.

Ei tämä tietenkään olekaan mikään tietokonepalsta,mutta masinisteilla kumminkin on kaikenlaisia vehkeitä käytössä.
Niitäkin missä uutta ja vanhaa yhdistellään vanhan säilyttämisen vuoksi.

En voinut vastustaa kiusausta sanoa asiasta kun alkoi naurattamaan sinun asiaasi lukiessa se muu puhe; muussa saa yrittää säästää vaikka kympin omalla työllään/vaivalla,mut ei kuitenkaan ihan missä tahansa : )

Harva tännekään kirjoittaa käsin kirjepostilla,puhumattakaan siitä että tämä on tietokoneilla toimiva nettipalsta; eikä esim. neljästi v. sinikopiokoneella konekirjoitusarkista kopioitu/työpaikalta lainassa olevalla niittauskoneella taitettu kädestä-käteen jaettava omakustannuspainos....
Et niinku siinä mielessä voi kai/olisi suotavaa ottaa masinistien vanhakin tietotekniikkka huomioon?
Tai sellaisen säilyttäminen/tekemisen halu "uusimman uusimman" ostamisen sijasta?
herkko
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 10:29 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja herkko »

Miulla on noita niitattavia kytkinpintoja jemmassa jonkin verran
Pajos siinä pikku Valmetissa oli levyn halkaisija?
TunturiPappa
Viestit: 5777
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

jarikos kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:32 pm Jos sorvailisi sopivan tuurnan ja prässissä painaisi niitit lysyyn. Saattaisi tulla sillä tavalla hyvä. Mitä noita jarruniittejä vasaroinut, niin ei niistä jokaisesta täydellistä saa. Tuurnaan kun jättäisi pienen kärjen, joka auttaisi pitämään sen niitin keskellä ja samalla se auttaisi levittämään sitä niittiä.
Tämmösiä tuurnia on tullut sorvailtua ja käytettyä.

Jos haluaa niitin menevän kuin terälehdet täytyy päähän tehdä viilalla pienet kolot mistä lähtee aukeamaan.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

herkko kirjoitti: Ke Helmi 17, 2021 6:05 am Miulla on noita niitattavia kytkinpintoja jemmassa jonkin verran
Pajos siinä pikku Valmetissa oli levyn halkaisija?
Halkasija 205mm ja pinnan paksuus n. 3,5mm. Kitkapinnan leveys noin 29mm.
herkko
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 10:29 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja herkko »

Katson onko tuohon sopivia.Käyn ensiviikon alussa varastolla
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

TunturiPappa kirjoitti: Ke Helmi 17, 2021 6:14 am
jarikos kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:32 pm Jos sorvailisi sopivan tuurnan ja prässissä painaisi niitit lysyyn. Saattaisi tulla sillä tavalla hyvä. Mitä noita jarruniittejä vasaroinut, niin ei niistä jokaisesta täydellistä saa. Tuurnaan kun jättäisi pienen kärjen, joka auttaisi pitämään sen niitin keskellä ja samalla se auttaisi levittämään sitä niittiä.
Tämmösiä tuurnia on tullut sorvailtua ja käytettyä.

Jos haluaa niitin menevän kuin terälehdet täytyy päähän tehdä viilalla pienet kolot mistä lähtee aukeamaan.
Niittejä taitaa olla kahdenlaisia, umpipötköjä ja reiällisiä. Umpipötkön olen vain tyssännyt mutta tuo reiällinen toimii varmaankin parhaiten kun aukeaa sivuille kuin terälehdet?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
TunturiPappa
Viestit: 5777
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

jarikos kirjoitti: Ke Helmi 17, 2021 9:19 am
TunturiPappa kirjoitti: Ke Helmi 17, 2021 6:14 am
jarikos kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:32 pm Jos sorvailisi sopivan tuurnan ja prässissä painaisi niitit lysyyn. Saattaisi tulla sillä tavalla hyvä. Mitä noita jarruniittejä vasaroinut, niin ei niistä jokaisesta täydellistä saa. Tuurnaan kun jättäisi pienen kärjen, joka auttaisi pitämään sen niitin keskellä ja samalla se auttaisi levittämään sitä niittiä.
Tämmösiä tuurnia on tullut sorvailtua ja käytettyä.

Jos haluaa niitin menevän kuin terälehdet täytyy päähän tehdä viilalla pienet kolot mistä lähtee aukeamaan.
Niittejä taitaa olla kahdenlaisia, umpipötköjä ja reiällisiä. Umpipötkön olen vain tyssännyt mutta tuo reiällinen toimii varmaankin parhaiten kun aukeaa sivuille kuin terälehdet?
Juu, empäs taas ajatellut että niissä on umpiniittejäkin. Niitä on tullut laitettua lähinnä jarrukenkiin, mihin se onkin helppo tyssätä. Ei ole hienosteltu sen enempää, että olisi kupukantaa tms. vasarrettu.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
DieselHomer
Viestit: 435
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:46 pm
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: Kytkimen pintojen niittaus

Viesti Kirjoittaja DieselHomer »

Löytyy tollanen paineilmalla toimiva niittauskone että tervetuloa niittaamaan :D Niitata voi ihan ite eikä maksa mitään, paitsi jos särkee koneen tms. sopimuksen mukaan tietenkin ettei ny korona-aikaan mitään jonoja pääse muodostumaan :mrgreen: niin ja ihan harrastajalle eikä kaupalliseen toimintaan siis. s amalla käynnillä voi ihmetellä vaikka venäläistä samovaaria tai kiinalaisen kaivinkoneen venttiilinsäätösarjaa :mrgreen:

niitteäkin löytyy mutta niitä ei saa ilman. .

https://aijaa.com/ENPsPq https://aijaa.com/4jBHA3



.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jkohvakk, korsteeni, SPS1975 ja 51 vierailijaa