123-300D

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
retsi
Viestit: 82
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

123-300D

Viesti Kirjoittaja retsi »

Olisikohan kellään masinisteista tietoa,kuinka pienentää syöttöä mersun koneesta.Mitään säätöruuvia ei ole näkyvissä.vm82-85.
Coynty 754.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Pumpun takakansi auki. Alimmaista ruuvi, jolle on myös kanteen patti tehty, kiinnipäin.
retsi
Viestit: 82
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retsi »

Tarkoitatko Vellu sitä missä on alipainesammutin vai sitä isompaa osaa?Otin sen päälikannen irti enkä siitä tosiaan keksinyt systeemiä.Tilaahan ei sitten ole kehuttavasti kun on se suodatinpönttö aika likellä.
Coynty 754.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Siis pumpun takakansi. On pumpun ja suodatin kotelon välissä. Todella ikävässä paikassa. Se pitää ottaa irti. Ruuvi löytyy sen alta.

Jos katsastukseen haluat syöttöjä pienentää, niin helpommalla pääset kun pistät sammuttimen rautalangalla oikeaan asentoon. Se vaikuttaa mekaanisesti säätimeen ja kun sitä kääntää se alkaa toimia rajoittimena. Liikematkan lopussahan se rajoittaa syötön nollaan ja kone sammuu.

Minä kyllä vähän ihmettelen, miksi syöttöjä pitää pienentää. Jos savua tulee liikaa niin vika löytyy kuluneista suuttimista ja myöhäisestä pumpun ajoituksesta. Molemmmat vaikuttavat niin paljon kulutukseen, että niiden kunnostukseen käytetty raha tulee nykyisillä polttoaineen hinnoilla pian takaisin. Jos pumppu on tehdassäädöissään, ei kunnossa oleva moottori pahemmin savuttele. Mersu on säädetty tehtaalla hyvin pienelle. Useimmiten syöttöä pitääkin lisätä.
retsi
Viestit: 82
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retsi »

Kansi ja suuttimet laitatettu koneistamolla,ei pitäisi siinä olla ongelma pumpulle en minä ole tehnyt mitään.Hommasin vanhan koneen ja se on nyt rangen nokalla käyntiin ja pirullinen harmaa usva erittäin kitkerän hajuista ihan kuin tyrkkäisi raakana,epälin että jos edellinen mersustaan loppuaikoinna pistänyt syöttöä lisää kun ruvennut kone hiipumaan.
On siis kaikki sisuskalut uusittu,ei porattu ainoastaan hoonattu sylinterit.
Rahaahan on jo saanut tohon remppaankin kulumaan ihan mukavasti.
Kiitoksia tiedosta tarvii koittaa pienentää syöttöä,ensin tarvii hommata ykköselle syöttö putki kun rupesi kusemaan kun säädin ajoitusta.
Coynty 754.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Kyllä se kitkerä savu viittaa että ennakko on myöhäisen puolella. Tästä koneesta kannattaa muistaa että se vähitellen pienentää venttiilivälystä. Koska nokka-akselin pukit on alumiinia niin alkaa tulla kylmäkäynnistysongelmia. Alumiini kutistuu kylmetessä ja imut alkavat kantamaan. Lopuksi lähtee vain johdon päästä käyntiin.
geoman
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 12:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja geoman »

Menehän netti sivuille www.mese.fi niin sieltä löytyy suhteellisen tarkat ohjeet miten sen voi tehdä kotikonstein ilman "pieläveteläisiä" eli rautalankavirityksiä.

Siellä on sivuja joissa kerrotaan miten OM600 sarjan ruiskutuspumpusta voidaan säätää syöttöä ja säätää tyhjäkäyntiä ja maksimikierroksia ruiskutuspumpun kannen alla olevista kolmesta ruuvista.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Ei johdu tuo syötön määrästä. Syötön määrä ei vaikuta millään tavalla osakuormalla, eikä tyhjäkäynnillä savutukseen.

Pumpun ajoitus on ilmeisesti pahasti pielessä ja se pitää säätää. Pistithän siihen uuden jakoketjun. Jakoketju venyy ja nokka-akseli ja pumppu ovat vanhalla ketjulla useita asteita myöhässä.

Pumpun ajoitus on aika helppo tarkistaa. Korjaamolla tekevät sen hetkessä.

Tuossa mallissa se tehdään joutsenkaulalla. Ruiskutuspumpusta otetaan ykkössylinterin paineventiili irti. Ykkösputken paikalle pistetään katkaistu polttoaineputki. Lasketaan ruiskutuspumpun etummaisesta polttoaineputkesta polttoainetta pumppuun pienellä paineella. Itse käytän vanhaa lasinpesunesteen säiliötä, jonka ripustan konepeltiin. Potttoaine valuu siitä pienellä paineella pumppuun. Seuraavaksi moottori käännetään normaaliin pyörimissuuntaan ruiskuksen alkukohtaan kohtaan. Hihnapyörästä löytyy merkki. Ennakko on muistaakseni 21 eykk, tarkista kirjasta. Kun pumpusta pidetään kaasua pohjassa, nähdään ruiskutuksen alkamishetki siitä, että joutsenkaulasta valuva polttoainevirta vähenee tippumiseksi. Jos moottorin ollessa tuossa 21 asteen merkissä ja kaasu pohjassa putkesta valuu polttoainetta, on pumppu myöhäisellä. Jos siitä ei tule mitään on pumppu aikaisella. Ruiskutuspumppua pitää kääntää niin, että moottorin ollessa asennossa 21 astetta eykk ja kaasun ollessa pohjassa, tippuu joutsenkaulasta polttoainetta vauhdilla 1 tippa/ sekuntti.

Älä tosiaan mene syöttöä ruuvaamaan. Jos mersun koneessa syöttö on liian suurella, tulee kaasupohjassa pikimustaa savua. Eikä se haise palamattomalle. Harmaa savu on täysin varmasti muusta johtuvaa.
retsi
Viestit: 82
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retsi »

Vellulle tiedoksi,ketju männänrenkaat ym kilkkeett uusiksi.Ei tosiaan ole mustaa tuo savu vaan harmaata ja pirusti.Olin kasaavinani korjauskirjan mukaisesti,tosin kaikki merkit nollaan.
Ei sitten Lahdesta saanut syöttöputkea ihan vaan hakemalla on jo kuulema vanha malli tuo 123 koppa ettei kenenkään kannata pitää.
Coynty 754.
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

lankomiehen vanista kanssa alko tulla harmaat savua,asentaja oli puhelimessa epailly että ruiskuissa...huollossa ratkesi arvoitus,kansipahvit oli mennyt... :cry: nyt on sitten vesiletkutkin koeponnistettu :wink:
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Ajoitus on ainakin itsellä tuottanut usein ylimääräistä työtä. Nokan kyllä saa kohdalleen, mutta pumppu menee herkästi väärin. Laitoin itse pumpun paikalleen w124:een pariviikkoa sitten. Vasta 4:llä yrittämällä sain kohdalleen. Joka kerta vika oli miehessä.

Pumpun ajoitus pitää katsoa juuri oikean merkkiin. Josku sopivan oloisia merkkejä on jakopään kopassa useampia.

Vahvasti epäilen pumpun ajoitusta. Tarkistappa se. Luulen vahvasti, että savutus loppuuu siihen. Saattaa sitä löytyä vetojakin ihan erimalliin kuin ennen, sitten kun ajoitus on kohdallaan. Mersun kone nimittäin käy, oli ajoitus melkein mikä tahansa.

Löytyisi muuten -81 200D:n ruiskutusputkia. Hyvällä tuurilla osa putkista on samanlaisia. Eivätkä ole kalliita.

Ruiskutusputkia saa minusta vain veholta. Edes uudempiin ei taida tarvikkeena löytyä. Veholta pitäisi kuitenkin löytyä vanhempiinkin.
retsi
Viestit: 82
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retsi »

Putkipuoli on hoidossa,taitaa se pumpun ajoitus olla21astetta myöhässä.
Tää oli semmoinen"projekti"kone kasattu jo 4v.sitten ei heti löytynyt välilaippaa rangeen ja jai seisomaaan,muistaakseni pumppu asennettiin samalla kun ketjukin ihan kampiakselin merkien mukaan eli pieleenhän meni, selkeät oli ohjeet messen sivuilla ei ollut meikäläisellä mitään lukitustyökalua käytössä asennuksessa eikä kyllä näköjään aivan oikeata tietoakaan.
Kertaushan on opintojen äiti mut silti vähän -yrpii ottaa pumppu irti ja ajoitukset kohdalleen.
On meinaan Rangen konehuneessa vähän ahdasta.Entinen mylly oli fiiatin 3.5.Kaikki joutui sovittamaan uusiksi sähköt poltoaineet koneen korvat ym.
Coynty 754.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Mesen sivuilla on hyvät ohjeet. Mese.fi -osoitteesta löytyy mersutietoa muutenkiin paljon. Pumpunhan voi asentaa tapilla tai joutsenkaulalla. Itselle ajoitin juuri tapilla. En vain tiennyt että sitä voi käyttää myös w123:een. Ennakko on eri tapilla ja joutsenkaullalla. Joutsenkaula-ajoituksena ennakko olisi jotain eykk, mutta tapilla on jälkeen, kuten jo tuossa sanoitkin.

Ajoita vain tapilla. Se on paljon helpompi ja nopeampi. Pitäisi tuolla 21 jykk toimia hyvin. Varmista vain että tulee oikeista merkeistä. Katso myös öljykorkista, että ykkösen nokat on ylöspäin. On mimittän käynyt itselle ja monelle muulle niin, että onkin tullut pumppu yhden kampiakselin kierroksen pieleen. Siten sitä on puuhaa riittänyt.

Omassa projektissa ajoitus osui nappiin vasta neljännellä yrittämällä, joten tiedän paremmin kuin hyvin että pumpun irrotus jurppii. :D
retsi
Viestit: 82
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retsi »

Pääsi syvä helpoituksen huokaus,nythän se ronksottaa niinkuin diisselin pitääkin.
Pumpun ajoitushan se oli ketuillaan.Helppo säätää kun sai sieltä messen sivuilta sen lukitustyökalun mallin.
KIITOKSET vielä kaikille hyvistä neuvoista.
Coynty 754.
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

Oliskohan tässäkin ollut ajoituksen säätö pielessä?

http://www.youtube.com/watch?v=17Hs9V-0 ... re=related

:wink:
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

http://www.youtube.com/watch?v=Iry6S8Tm ... re=related

Tuo farkku V8 koneella... nam

Mahtavat äänet autossa sisällä. Tämä olis taas niitä autoja jollainen olis pakko saada/rakentaa jos äkillinen rikastuminen sattuisi kohdalle.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Velu kirjoitti:Ei johdu tuo syötön määrästä. Syötön määrä ei vaikuta millään tavalla osakuormalla, eikä tyhjäkäynnillä savutukseen.

Pumpun ajoitus on ilmeisesti pahasti pielessä ja se pitää säätää. Pistithän siihen uuden jakoketjun. Jakoketju venyy ja nokka-akseli ja pumppu ovat vanhalla ketjulla useita asteita myöhässä.

Pumpun ajoitus on aika helppo tarkistaa. Korjaamolla tekevät sen hetkessä.

Tuossa mallissa se tehdään joutsenkaulalla. Ruiskutuspumpusta otetaan ykkössylinterin paineventiili irti. Ykkösputken paikalle pistetään katkaistu polttoaineputki. Lasketaan ruiskutuspumpun etummaisesta polttoaineputkesta polttoainetta pumppuun pienellä paineella. Itse käytän vanhaa lasinpesunesteen säiliötä, jonka ripustan konepeltiin. Potttoaine valuu siitä pienellä paineella pumppuun. Seuraavaksi moottori käännetään normaaliin pyörimissuuntaan ruiskuksen alkukohtaan kohtaan. Hihnapyörästä löytyy merkki. Ennakko on muistaakseni 21 eykk, tarkista kirjasta. Kun pumpusta pidetään kaasua pohjassa, nähdään ruiskutuksen alkamishetki siitä, että joutsenkaulasta valuva polttoainevirta vähenee tippumiseksi. Jos moottorin ollessa tuossa 21 asteen merkissä ja kaasu pohjassa putkesta valuu polttoainetta, on pumppu myöhäisellä. Jos siitä ei tule mitään on pumppu aikaisella. Ruiskutuspumppua pitää kääntää niin, että moottorin ollessa asennossa 21 astetta eykk ja kaasun ollessa pohjassa, tippuu joutsenkaulasta polttoainetta vauhdilla 1 tippa/ sekuntti.

Älä tosiaan mene syöttöä ruuvaamaan. Jos mersun koneessa syöttö on liian suurella, tulee kaasupohjassa pikimustaa savua. Eikä se haise palamattomalle. Harmaa savu on täysin varmasti muusta johtuvaa.
Muistelen, että tällaisen mersun ennakko on 24 astetta. Eikä sitä tarvi muistella, tarkistin kirjasta ja ennakko on 24 astetta
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Tässä on ainakin ajoitus kohdallaan:

http://www.youtube.com/watch?v=BrTBx2dV ... re=related

Eikä tässäkään ole moittimista:

http://www.youtube.com/watch?v=W3ljEyq5 ... re=related
4000
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Syys 20, 2006 2:37 pm
Paikkakunta: oulun eteläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 4000 »

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], MOP ja 41 vierailijaa