Valmet 615

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mpaseppä
Viestit: 266
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

mike kirjoitti: Ke Marras 16, 2022 8:54 pm Tuo moottori kestää kyllä kierrättää, 2500 ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Ja syöttöä puolitoista kierrosta lisää, tulee ihan eri kone. Melko pieniruokainen, esim metsäajossa pääsee tankillisella pari viikkoa

En tiedä nostanko syöttöjä mutta ainahan asia kiinostaa jo ihan muuten vaan. Miten homma käytännössä tapahtuu tässä vermeessä? Rundejahan ilmeisesti saa ruuvaamalla kaasuvivun topparia? Vai olenko ihan hakoteillä?
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja mike »

Kaasuvivun stoppariruuvi on pumpun kyljessä, siinä on sinetti joka pitää poistaa.
Pumpun perässä luukku, neljä pulttia auki.Syötönsäätöruuvi meisselikannalla ja 10 mm lukitusmutteri. Syöttöä sisäänpäin tarvittava määrä, ruuvin pitäisi jäädä minimissään 3.6 mm näkyviin.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Mpaseppä
Viestit: 266
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Tietämättömän kysymys hydrauliikasta. Mulla on vallussa 5 pikaliitintä takana, jos ohje kirjaa tulkitsen oikein 1kpl 1toiminen,2kpl 2 toimisia joista toinen ns lisälohko. Mutta mutta, sisällä 2 käyttövipua joista toinen käsittääkseni 1 toimiselle ja toinen 2 toimiselle. Ja jos 2 toimisia on 2 niin mitenkäs niiden käyttö vipujen suhteen menee? Kirjasta en tätä löytänyt
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja mike »

Joissain on kolmas lohko takaseinässä, alalasin alla.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Mpaseppä
Viestit: 266
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Melkeen ihan nolottamaan rupee että en ole tota vipua alalasin alla huomannut :lol: kiitos jälleen Mike
Mpaseppä
Viestit: 266
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Vaihtelin laturin valmettiin ja ennen oli huippukierrokset mittariin 2250 nyt yli 2500. Joten ei näytä oikein. Voiko asialle tehdä jotain? :roll:
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja mauri »

Lienee uudessa laturissa hihnapyörä hieman pienempi kuin vanhassa. Jos ei vanhan hihnapyörää voi vaihtaa tilalle niin jos mittarista löytyy säätöruuvi (potentiometri) siitä sitten.
Talumees
Viestit: 6384
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Mpaseppä kirjoitti: Su Maalis 12, 2023 10:47 pm Vaihtelin laturin valmettiin ja ennen oli huippukierrokset mittariin 2250 nyt yli 2500. Joten ei näytä oikein. Voiko asialle tehdä jotain? :roll:
Eikös toi 2500 ole Valtun ryntäyskierrokset eli oikea luku. Tarkistuksen voi tehdä vaikka laittamalla ulosoton pyörimään ja mittariin 540 kierrokset mittarilla sitten akselista kierrokset.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Mpaseppä
Viestit: 266
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Vallun renkaat alkaa olee aika huonot. Nyt on 16.9-34 ja 12.4-24 voinko huoletta laittaa tilalle 18.4-34 ja 14.9-24. Kattelin että aika reilusti isommat mahtuis alle. Kasvais maavara ja huippunopeuskin hitusen. Tuo teollisuus malli kun on aika etana. Onko jollakin ajatuksia puolesta tai vastaan? Saa toki ehdottaa muutakin rengastusta.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mpaseppä kirjoitti: Ma Huhti 10, 2023 3:00 pm Vallun renkaat alkaa olee aika huonot. Nyt on 16.9-34 ja 12.4-24 voinko huoletta laittaa tilalle 18.4-34 ja 14.9-24. Kattelin että aika reilusti isommat mahtuis alle. Kasvais maavara ja huippunopeuskin hitusen. Tuo teollisuus malli kun on aika etana. Onko jollakin ajatuksia puolesta tai vastaan? Saa toki ehdottaa muutakin rengastusta.
18,4-34 ja 13,6-24 on 705:ssa. 805:ssa 14,9-24 eressä
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Mpaseppä
Viestit: 266
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Eli 18.4-34 ja 13.6-24 kävisi?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mpaseppä kirjoitti: Ma Huhti 10, 2023 3:12 pm Eli 18.4-34 ja 13.6-24 kävisi?
605:een kävisi, jos 615ssa on erimoinen etuaksila niin kannattaa tarkistaa.
Ja mun tieto on toki vanhempia malleja koskeva….
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
LasseE
Viestit: 977
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Mulla on tuossa omassa 18.4/34 ja 14.9/24, hyvin on toimineet eikä neliveto päällä ruovi sorallakaan jälkeä.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Mpaseppä
Viestit: 266
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Rupesin viime sunnuntaina lämmittämään valmettia että ajan peräöljyt lämpimäksi ja vaihdan ne. Kesken lämmitys käytön kun olin perälevyä irrottamassa vallu yhtäkkisesti sammui. No uudestaan käymään lähti ihan hyvin, muutaman minuutin kuluttua alkoi kone kalkattamaan kovaäänisesti. piiras. Heti kun rupes tota lunta tulemaan. No onneks en oo viel myynyt fordia. :roll:
Mpaseppä
Viestit: 266
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Täytys välipäivinä rupee valmettii tutkimaan. Jos joutuu koneremonttiin, niin onko katkottava? En ole vielä räjäytys kuvia saanut käsiini josta näkis vähän koneen anatomiaa. Öljypohja on ilmeisesti runkoa, joten saako lohkon nostettua paikaltaan katkomati?
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja mike »

Ensimmäisenä tutkisin polttoaine puolen, varmaan vedenerotin täynnä parafiiniä ja jäätä. Ja polttoaine suodatin, polttoaine letkut.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Make »

Ei tarvitse lohkoa irrottaa. Märät sylinteriputket saa nosteltua paikoiltaan. Tarkasta ensin kaikki muut. koneet noissa yleensä kestää, jos jäähdytysnesteet pysyvät poissa öljyn joukosta. 1987 paikkeilla tehtiin huonolaatuisilla tiivisteillä ja noista meni sylinteriputken tiivisteet kaikista. Sylinteriputkeen voi myös syöpyä reikä.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Vaan eipä siihen oikein jää kuin se lohko roikkumaan hassusti tyhjän päälle. Ja kampiakselille ei voi mitään.
Valmetilla...
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

8400 kirjoitti: Ma Joulu 25, 2023 2:22 pm Vaan eipä siihen oikein jää kuin se lohko roikkumaan hassusti tyhjän päälle. Ja kampiakselille ei voi mitään.
Saako uudet laakerin liuskat vaihdettua jos vähän löysää kaikkia pukkeja ja yksi kerrallaan vaihtaa?
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valmet 615

Viesti Kirjoittaja 8400 »

En oo kokeillut, mutta eiköhän ne saa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 52 vierailijaa