Nokkapumppuun välityksiä...?
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 8:54 am
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Nokkapumppuun välityksiä...?
Onko kukaan kokeillut laittaa esim. kaivurissa traktorin ja nokkapumpun väliin takavetoisen henkilöauton vaihdelaatikkoa "väärinpäin" eli siis 4-vaihteella lähes suora veto ja 3-vaihteella nopeammin jne? Kevyitä hommia voisi tehdä tyhjäkäynnillä nopeasti ja raskaat normaalisti 4:lla. Ja siirtoajossa saisi vapaalle pumpun turhaan jauhamasta...
Kestäisikö sellainen viritys pienessä traktorikaivurissa?
Kestäisikö sellainen viritys pienessä traktorikaivurissa?
-
- Viestit: 1814
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Eikä siinä kai tarvita mitään synkronointia koska ei lmeisesti vaihteita käytetä ajon aikana,eikä niitä voi käyttääkään, kun ei ole kytkintä.Lucas kirjoitti:Mulla oli hitsausgeneraattorissa ilmeisestikin alunperin auton vaihdelaatikko. Kytkinakseli on hankala laakeroida, sehän tarvii silmälaakerin tilalle jonkin muun laakerin. Paljon helpompi tehdä jollain muulla vaihteella.
Hydraulihalkojan koneikossa mulla on ketjuvälitys, se toimii hyvin. 520 rullaketju.
Mutta miten ihmeessä se synkronointi haittaa? Kyllä synkronointi pelaa molempiin suuntiin, ja voitelu myös?
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:25 pm
- Paikkakunta: Tarvasjoki
- Viesti:
Ei autoissa ainakaan oo mitään hinausrajoituksia, elikkä voitelu on taattu???vares kirjoitti:Väärin päin jos laatikon laittaa, pitänee olla synkronoimaton. Voitelu ei myöskään pelaa pitkillä siirtymillä jos pumppu pyörryksissä.
Dieselistä tulee voimaa
DEUTZ D40S
DEUTZ D6005
Porukkakoneina Pikkunalle ja Zetor 6045
DEUTZ D40S
DEUTZ D6005
Porukkakoneina Pikkunalle ja Zetor 6045
-
- Viestit: 7344
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Vaihdelaatikon voitelu toimii roiskevoitelulla ja on ihan sama, kummasta akselista sitä pyörittää. Synkronointi on käytössä vain vaihdetta vaihdettaessa kun rattaat pyörivät. Siis ehdotettu systeemi ei käy synkrojen päälle lainkaan. Kytkinakselin pitää olla linjassa hydepumpun kanssa ja tuettuna hydepympun akseliin, sillä kytkinakselin sisäpään laakerointi on rakennettu niin, että akselin moottorin puoleinen pää tulee olla tuettu.
Vanha kunnon takavetoauton nelivaihteinen loota kestää hirmuisen kuorman nelosella, mutta pikkuvaihteilla ei enää niin paljon, koska voimat kulkevat sivuakselin kautta ja sen laakerointia ja hammaspyöriä ei ole suunniteltu jatkuvaa käyttöä silmälläpitäne. Hydraulipumpun tehon tarve tosin niin pieni, että eipä taida hajota "ikinä".
Vanha kunnon takavetoauton nelivaihteinen loota kestää hirmuisen kuorman nelosella, mutta pikkuvaihteilla ei enää niin paljon, koska voimat kulkevat sivuakselin kautta ja sen laakerointia ja hammaspyöriä ei ole suunniteltu jatkuvaa käyttöä silmälläpitäne. Hydraulipumpun tehon tarve tosin niin pieni, että eipä taida hajota "ikinä".
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 8:54 am
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Niin, olosuhteethan vaihdelaatikossa tässä tapauksessa ovat kuin jatkuvassa moottorijarrutuksessa autossa. Tämä mietityttää kestävyyden kannalta...kalvaana kirjoitti:... Kytkinakselin pitää olla linjassa hydepumpun kanssa ja tuettuna hydepympun akseliin, sillä kytkinakselin sisäpään laakerointi on rakennettu niin, että akselin moottorin puoleinen pää tulee olla tuettu.
Vanha kunnon takavetoauton nelivaihteinen loota kestää hirmuisen kuorman nelosella, mutta pikkuvaihteilla ei enää niin paljon, koska voimat kulkevat sivuakselin kautta ja sen laakerointia ja hammaspyöriä ei ole suunniteltu jatkuvaa käyttöä silmälläpitäne. Hydraulipumpun tehon tarve tosin niin pieni, että eipä taida hajota "ikinä".
Kytkinakselin ja pumpun kohdistus on toki tärkeä asia, mutta se olisi mielestäni helppo toteuttaa kun homman saisi tehdä laatikko irrallaan. Pumpun kiinnitys suoraan kytkinkoppaan sovitelevyn avulla. Samalla toteutuisi kytkinakselin tuenta.
Moottorin ja laatikon välin voisi toteuttaa auton omalla kardaaninpätkällä.
Vaihteen päällelaittaminen pitäisi mielestäni onnistua myös traktorin käydessä sillä pumppuhan on normaalisti vapaakierrolla. Ellei onnistu, voihan vaihtamisen tehdä moottori pysäytettynäkin.
Minulla on katsottuna jo vanhan opelin (kadett?) vaihteisto joka on lyhyt ja muutenkin pienikokoinen.
Viimeksi muokannut taif, Ke Touko 28, 2008 10:05 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 876
- Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 5:27 pm
- Paikkakunta: oulainen
- Viesti:
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Vaihdelaatikon vino hammastus tekee akseleille päittäiskuormaa joka on huomioitu akseleiden laakeroinnissa. Jos pyörimisuuntaa vaihdetaan menee mitoitukset metsään. Toisaalta kuorma on erilainen muutenkin joten melkein pitäisi kokeilla...varmasti kestää aikansa. Voitelun kanssa ei pitäisi olla ongelmia jos laatikossa ei ole mitään erillisiä roiskepyöriä yms.
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 8:54 am
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Taitaa olla vanhempi kun c- malli... en ole opel- asiantuntija.sytty kirjoitti:jos on c kadetin loova niin elä pilaa...
On vaan niin sopivan pienikokoinen kaikin puolin.
Pituus ei niinkään ole ongelma kun vastapainon alla on tilaa, mutta korkeussuunnassa on ahtaanpaa.
Aion kyllä kokeilla ja jos ei kestä, vaihdan sitten isomman laatikon.
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Minulla on tuossa kaivurissa varsinaisen pumpun vieressä pienempi pumppu ohjaustehostukselle, ja sen tehostajan virtaus yhtyy sitten tehostimen jälkeen kaivurin lohkoon.Lucas kirjoitti: Hydraulihalkojan koneikossa mulla on ketjuvälitys, se toimii hyvin. 520 rullaketju.
Kokeilin ensin pyörittää pikkupumppua kandella 13 mm kiilahihnalla. Eivät kestäneet.
Sitten laitoin tuuman ketjun. Ketju kyllä kestää menemättä poikki, mutta siinä on liikaa kierroksia suhteessa ketjun kokoon/voiteluun, että se ei kestä kuin n. 150 - 200 h.(kuluu rullat suhteessa tappehin väljiksi)
Tähänkin pitäs saada joku parempi systeemi. Mutta esimerkki ketjusta.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 6663
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
- Viesti:
Hihnoja, ketjuja, vaihdelaatikoita......kaikkia on kokeiltu erilaisiin välityksiin mutta onko kukaan kokeillut tämmöisessä paikassa välityksen vaihtoon variaattoria, portaaton säätö ja teholuokissakin varmaan löytyy, esin vanhan variaattorivetoisen moottorikelkan systeemit????
HAmmashihna varmaan kestää, eikö niitä ole remmivetoisia moottoripyöriäkin?????
HAmmashihna varmaan kestää, eikö niitä ole remmivetoisia moottoripyöriäkin?????
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Pohjantarvikkeen myyjä tarjosi hammashihnaa ratkaisuksi. kehui sitä, oli kurssit käynyt mies. Olinkin suopea hammashihnalle niin kauan kunnes kuulin hinnan...
Moottoripyörän ketju onkin hyvä idea, Täytyykin kokeilla semmosta seuraavaksi. Mutta löytyyköhän noin suurta? (tuuma)
Moottoripyörän ketju onkin hyvä idea, Täytyykin kokeilla semmosta seuraavaksi. Mutta löytyyköhän noin suurta? (tuuma)
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1814
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
- Viesti:
Tarkoitin synkronoimattomalla laatikolla suorahampaista. Vinohampaiset synkrovaihteistot ottaa nokkiinsa käännettyinä.
Voitelussa ryhmäpyörästö pyörii kytkinakselin hammaspyörän pyörittämänä ja roiskii, mutta ei pyöri hinauksessa eikä roiski? Lisää öljyä?
Kytkinakselin laakerointi helppo tehdä halutessa vaihteiston kaaveliin.
En kuitenkaan näe ideaa toteuttamiskelpoisena siinä mielessä, että koneesta olisi moisen viritelmän kanssa oikeisiin töihin ja harrastekoneeseen tuskin maksaa vaivan.
Yleensä kyseisenlainen ongelma kuitenkin ratkeaa ihan vain plaanaamalla pumpun päädyt.
Tämäntapaisia muuttuvatilavuuksisia löytyy purkaamoilta.
Voitelussa ryhmäpyörästö pyörii kytkinakselin hammaspyörän pyörittämänä ja roiskii, mutta ei pyöri hinauksessa eikä roiski? Lisää öljyä?
Kytkinakselin laakerointi helppo tehdä halutessa vaihteiston kaaveliin.
En kuitenkaan näe ideaa toteuttamiskelpoisena siinä mielessä, että koneesta olisi moisen viritelmän kanssa oikeisiin töihin ja harrastekoneeseen tuskin maksaa vaivan.
Yleensä kyseisenlainen ongelma kuitenkin ratkeaa ihan vain plaanaamalla pumpun päädyt.
Tämäntapaisia muuttuvatilavuuksisia löytyy purkaamoilta.
-
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 8:54 am
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Ennen hinattiin autoja pitkiäkin matkoja eikä vaihteistot siitä hajonneet. Uskoisin siis että jonkinlaista voitelua tapahtuu vaikka kytkinakseli ei pyörikään?vares kirjoitti: ...Voitelussa ryhmäpyörästö pyörii kytkinakselin hammaspyörän pyörittämänä ja roiskii, mutta ei pyöri hinauksessa eikä roiski? Lisää öljyä?
....harrastekoneeseen tuskin maksaa vaivan...
...Yleensä kyseisenlainen ongelma kuitenkin ratkeaa ihan vain plaanaamalla pumpun päädyt...
Harrastekone on siis kyseessä ja vaivan palkka kyllä tulee mielestäni harrastamisen ilosta ja ehkä jopa rahanmenon vähyytenäkin?
Ongelma ei ole pumpun väljyys vaan traktorin kierrosluvun optimoiminen voimantarpeeseen nähden.
-
- Viestit: 3886
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
- Viesti:
Onko muilla kokemuksia tällaisesta. Itse olen käytänyt tukilaakereita. Jos ilmankin pärjää, niin olisihan se paljon halvempaa ja helpompaa.Lucas kirjoitti:Jep, joku aika sitten väsäilin hydraulikoneikkoa ja kyselin hydrauliikkaliikkeestä tukilaakeria. Myyjä sanoi että joihinkin pieniin alumiinirunkoisiin pumppuihin on saatavilla laippaa joka kiinnitetään pumpun naamaan. Se vähentää hihnavoiman vaikutusta pumpun laakeriin. Isommat pumput ei myyjän mukaan tarvitse tukilaakeria, ja oli vähän sitä mieltä että voi pieniäkin pyörittää millä tahtoo. Kestoikä voi ehkä vähän lyhentyä.
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Saapiska ja 28 vierailijaa