Nokkapumppuun välityksiä...?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

taif
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 8:54 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Nokkapumppuun välityksiä...?

Viesti Kirjoittaja taif »

Onko kukaan kokeillut laittaa esim. kaivurissa traktorin ja nokkapumpun väliin takavetoisen henkilöauton vaihdelaatikkoa "väärinpäin" eli siis 4-vaihteella lähes suora veto ja 3-vaihteella nopeammin jne? Kevyitä hommia voisi tehdä tyhjäkäynnillä nopeasti ja raskaat normaalisti 4:lla. Ja siirtoajossa saisi vapaalle pumpun turhaan jauhamasta...

Kestäisikö sellainen viritys pienessä traktorikaivurissa?
vares
Viestit: 1814
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vares »

Väärin päin jos laatikon laittaa, pitänee olla synkronoimaton. Voitelu ei myöskään pelaa pitkillä siirtymillä jos pumppu pyörryksissä.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, La Joulu 15, 2018 7:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Lucas kirjoitti:Mulla oli hitsausgeneraattorissa ilmeisestikin alunperin auton vaihdelaatikko. Kytkinakseli on hankala laakeroida, sehän tarvii silmälaakerin tilalle jonkin muun laakerin. Paljon helpompi tehdä jollain muulla vaihteella.

Hydraulihalkojan koneikossa mulla on ketjuvälitys, se toimii hyvin. 520 rullaketju.

Mutta miten ihmeessä se synkronointi haittaa? Kyllä synkronointi pelaa molempiin suuntiin, ja voitelu myös?
Eikä siinä kai tarvita mitään synkronointia koska ei lmeisesti vaihteita käytetä ajon aikana,eikä niitä voi käyttääkään, kun ei ole kytkintä.
fineline
Viestit: 188
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Tarvasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fineline »

vares kirjoitti:Väärin päin jos laatikon laittaa, pitänee olla synkronoimaton. Voitelu ei myöskään pelaa pitkillä siirtymillä jos pumppu pyörryksissä.
Ei autoissa ainakaan oo mitään hinausrajoituksia, elikkä voitelu on taattu???
Dieselistä tulee voimaa
DEUTZ D40S
DEUTZ D6005


Porukkakoneina Pikkunalle ja Zetor 6045
kalvaana
Viestit: 7344
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Vaihdelaatikon voitelu toimii roiskevoitelulla ja on ihan sama, kummasta akselista sitä pyörittää. Synkronointi on käytössä vain vaihdetta vaihdettaessa kun rattaat pyörivät. Siis ehdotettu systeemi ei käy synkrojen päälle lainkaan. Kytkinakselin pitää olla linjassa hydepumpun kanssa ja tuettuna hydepympun akseliin, sillä kytkinakselin sisäpään laakerointi on rakennettu niin, että akselin moottorin puoleinen pää tulee olla tuettu.
Vanha kunnon takavetoauton nelivaihteinen loota kestää hirmuisen kuorman nelosella, mutta pikkuvaihteilla ei enää niin paljon, koska voimat kulkevat sivuakselin kautta ja sen laakerointia ja hammaspyöriä ei ole suunniteltu jatkuvaa käyttöä silmälläpitäne. Hydraulipumpun tehon tarve tosin niin pieni, että eipä taida hajota "ikinä".
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
taif
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 8:54 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taif »

kalvaana kirjoitti:... Kytkinakselin pitää olla linjassa hydepumpun kanssa ja tuettuna hydepympun akseliin, sillä kytkinakselin sisäpään laakerointi on rakennettu niin, että akselin moottorin puoleinen pää tulee olla tuettu.
Vanha kunnon takavetoauton nelivaihteinen loota kestää hirmuisen kuorman nelosella, mutta pikkuvaihteilla ei enää niin paljon, koska voimat kulkevat sivuakselin kautta ja sen laakerointia ja hammaspyöriä ei ole suunniteltu jatkuvaa käyttöä silmälläpitäne. Hydraulipumpun tehon tarve tosin niin pieni, että eipä taida hajota "ikinä".
Niin, olosuhteethan vaihdelaatikossa tässä tapauksessa ovat kuin jatkuvassa moottorijarrutuksessa autossa. Tämä mietityttää kestävyyden kannalta...
Kytkinakselin ja pumpun kohdistus on toki tärkeä asia, mutta se olisi mielestäni helppo toteuttaa kun homman saisi tehdä laatikko irrallaan. Pumpun kiinnitys suoraan kytkinkoppaan sovitelevyn avulla. Samalla toteutuisi kytkinakselin tuenta.
Moottorin ja laatikon välin voisi toteuttaa auton omalla kardaaninpätkällä.

Vaihteen päällelaittaminen pitäisi mielestäni onnistua myös traktorin käydessä sillä pumppuhan on normaalisti vapaakierrolla. Ellei onnistu, voihan vaihtamisen tehdä moottori pysäytettynäkin.

Minulla on katsottuna jo vanhan opelin (kadett?) vaihteisto joka on lyhyt ja muutenkin pienikokoinen.
Viimeksi muokannut taif, Ke Touko 28, 2008 10:05 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sytty
Viestit: 876
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sytty »

jos on c kadetin loova niin elä pilaa ja toisekseen elä pilaa :!: :!: :!:
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Vaihdelaatikon vino hammastus tekee akseleille päittäiskuormaa joka on huomioitu akseleiden laakeroinnissa. Jos pyörimisuuntaa vaihdetaan menee mitoitukset metsään. Toisaalta kuorma on erilainen muutenkin joten melkein pitäisi kokeilla...varmasti kestää aikansa. Voitelun kanssa ei pitäisi olla ongelmia jos laatikossa ei ole mitään erillisiä roiskepyöriä yms.
taif
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 8:54 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taif »

sytty kirjoitti:jos on c kadetin loova niin elä pilaa...
Taitaa olla vanhempi kun c- malli... en ole opel- asiantuntija.
On vaan niin sopivan pienikokoinen kaikin puolin.
Pituus ei niinkään ole ongelma kun vastapainon alla on tilaa, mutta korkeussuunnassa on ahtaanpaa.

Aion kyllä kokeilla ja jos ei kestä, vaihdan sitten isomman laatikon.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Lucas kirjoitti: Hydraulihalkojan koneikossa mulla on ketjuvälitys, se toimii hyvin. 520 rullaketju.
Minulla on tuossa kaivurissa varsinaisen pumpun vieressä pienempi pumppu ohjaustehostukselle, ja sen tehostajan virtaus yhtyy sitten tehostimen jälkeen kaivurin lohkoon.

Kokeilin ensin pyörittää pikkupumppua kandella 13 mm kiilahihnalla. Eivät kestäneet.

Sitten laitoin tuuman ketjun. Ketju kyllä kestää menemättä poikki, mutta siinä on liikaa kierroksia suhteessa ketjun kokoon/voiteluun, että se ei kestä kuin n. 150 - 200 h.(kuluu rullat suhteessa tappehin väljiksi)

Tähänkin pitäs saada joku parempi systeemi. Mutta esimerkki ketjusta.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, La Joulu 15, 2018 7:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Hihnoja, ketjuja, vaihdelaatikoita......kaikkia on kokeiltu erilaisiin välityksiin mutta onko kukaan kokeillut tämmöisessä paikassa välityksen vaihtoon variaattoria, portaaton säätö ja teholuokissakin varmaan löytyy, esin vanhan variaattorivetoisen moottorikelkan systeemit????
HAmmashihna varmaan kestää, eikö niitä ole remmivetoisia moottoripyöriäkin?????
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Pohjantarvikkeen myyjä tarjosi hammashihnaa ratkaisuksi. kehui sitä, oli kurssit käynyt mies. Olinkin suopea hammashihnalle niin kauan kunnes kuulin hinnan...

Moottoripyörän ketju onkin hyvä idea, Täytyykin kokeilla semmosta seuraavaksi. Mutta löytyyköhän noin suurta? (tuuma)
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Arvoisat rakentelijat. Ennenkuin laitatte hydraulipumpulle näitä hihnavälityksiä, niin tarkistakaa että tää pumppu kestää hihnan sivuttaiskuormitusta. Harvempi tavallinen pumppu kestää sen.

Mutta voihan pumpulle laittaa tukilaakerin.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, La Joulu 15, 2018 7:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vares
Viestit: 1814
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vares »

Tarkoitin synkronoimattomalla laatikolla suorahampaista. Vinohampaiset synkrovaihteistot ottaa nokkiinsa käännettyinä.

Voitelussa ryhmäpyörästö pyörii kytkinakselin hammaspyörän pyörittämänä ja roiskii, mutta ei pyöri hinauksessa eikä roiski? Lisää öljyä?

Kytkinakselin laakerointi helppo tehdä halutessa vaihteiston kaaveliin.

En kuitenkaan näe ideaa toteuttamiskelpoisena siinä mielessä, että koneesta olisi moisen viritelmän kanssa oikeisiin töihin ja harrastekoneeseen tuskin maksaa vaivan.

Yleensä kyseisenlainen ongelma kuitenkin ratkeaa ihan vain plaanaamalla pumpun päädyt.

Tämäntapaisia muuttuvatilavuuksisia löytyy purkaamoilta.

Kuva
taif
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 8:54 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taif »

vares kirjoitti: ...Voitelussa ryhmäpyörästö pyörii kytkinakselin hammaspyörän pyörittämänä ja roiskii, mutta ei pyöri hinauksessa eikä roiski? Lisää öljyä?

....harrastekoneeseen tuskin maksaa vaivan...

...Yleensä kyseisenlainen ongelma kuitenkin ratkeaa ihan vain plaanaamalla pumpun päädyt...
Ennen hinattiin autoja pitkiäkin matkoja eikä vaihteistot siitä hajonneet. Uskoisin siis että jonkinlaista voitelua tapahtuu vaikka kytkinakseli ei pyörikään?

Harrastekone on siis kyseessä ja vaivan palkka kyllä tulee mielestäni harrastamisen ilosta ja ehkä jopa rahanmenon vähyytenäkin?

Ongelma ei ole pumpun väljyys vaan traktorin kierrosluvun optimoiminen voimantarpeeseen nähden.
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Lucas kirjoitti:Jep, joku aika sitten väsäilin hydraulikoneikkoa ja kyselin hydrauliikkaliikkeestä tukilaakeria. Myyjä sanoi että joihinkin pieniin alumiinirunkoisiin pumppuihin on saatavilla laippaa joka kiinnitetään pumpun naamaan. Se vähentää hihnavoiman vaikutusta pumpun laakeriin. Isommat pumput ei myyjän mukaan tarvitse tukilaakeria, ja oli vähän sitä mieltä että voi pieniäkin pyörittää millä tahtoo. Kestoikä voi ehkä vähän lyhentyä.
Onko muilla kokemuksia tällaisesta. Itse olen käytänyt tukilaakereita. Jos ilmankin pärjää, niin olisihan se paljon halvempaa ja helpompaa.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, La Joulu 15, 2018 7:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Saapiska ja 28 vierailijaa