HÖYRYKONEET/LOKOMOBIILI

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

12345678
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 8:22 pm
Viesti:

HÖYRYKONEET/LOKOMOBIILI

Viesti Kirjoittaja 12345678 »

kuinka harvinaisia ovat suomalaiset maahöyrykoneet eli lokomobiilit
onko kyseisistä laitteista olemassa valmistus määriä tiedossa tai ylipäätänsä kirjallisuutta?

missä päin suomea on alan harrastajia /taitajia ,jokioisten suunnassa ainakin mutta onko muualla

kuinkahan paljon suomessa kyseisiä masinoita on jäljellä :D
konemies1
Viestit: 2697
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: HÖYRYKONEET/LOKOMOBIILI

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

12345678 kirjoitti:kuinka harvinaisia ovat suomalaiset maahöyrykoneet eli lokomobiilit
onko kyseisistä laitteista olemassa valmistus määriä tiedossa tai ylipäätänsä kirjallisuutta?

missä päin suomea on alan harrastajia /taitajia ,jokioisten suunnassa ainakin mutta onko muualla

kuinkahan paljon suomessa kyseisiä masinoita on jäljellä :D
Juha-pekka Eeva löytyy Lempäälästä.Alhon veljekset Vesilahdesta.
W_Cub Sr.
Viestit: 1022
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
Paikkakunta: E-P maa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja W_Cub Sr. »

Aihiokuntoisia löytyy ehkä muutama kymmenen kotimaista. Käyntikuntoisia ja/tai katsastettuja ehkä kymmenkunta. Tilastotietoa näistä on (ainakin minun tutuistani ) varmaankin parhaiten Lehmusen Timolla. Höyrykonekirjallisuutta on Suomeksi painettuna varsin paljon. Ellei omassa kirjastossa ole, niin kaukolainaamalla kyllä löytyy.
JiiHoo
Viestit: 3272
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Suomen Höyrykoneyhdistys on tässä hyvä yhteys-yhteisö
http://www.steamengine.fi

Juha-Pekka Viitanen, Jokioisilta on myös hyvä tietäjä.
Viimeksi muokannut JiiHoo, Pe Elo 22, 2008 11:07 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
JR
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:44 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JR »

Meillä Hollolassa olis mielenkiintoinen työmaa höyrykoneelle. Kunta omistaa Pyhäniemen kartanon riihen, jossa on valtavankokoinen saksalainen puimakone tykötarpeineen ja mylly. Riihessä on valta-akseli, jonka välityksellä koneita on käytetty ja voimakone on ollut höyrykone. Kaikki muu on tallella, paitsi voimakone. Ei ole se riihi ihan pienemmästä päästä rakennus, punatiiltä puoliksi ja korkeuttakin varmaan parikymmentä metriä. Siinä olis hyvä maataloushistoriallinen projekti.
JR
JiiHoo
Viestit: 3272
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

JR kirjoitti:Meillä Hollolassa olis mielenkiintoinen työmaa höyrykoneelle. Kunta omistaa Pyhäniemen kartanon riihen, jossa on valtavankokoinen saksalainen puimakone tykötarpeineen ja mylly. Riihessä on valta-akseli, jonka välityksellä koneita on käytetty ja voimakone on ollut höyrykone. Kaikki muu on tallella, paitsi voimakone. Ei ole se riihi ihan pienemmästä päästä rakennus, punatiiltä puoliksi ja korkeuttakin varmaan parikymmentä metriä. Siinä olis hyvä maataloushistoriallinen projekti.
Siitä pitäisi saada valokuvia!!
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
JR
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:44 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JR »

Koitin katsoa, löytyykö netissä kuvia, mutta ei ollut. Riihtä isännöi kotiseutuyhdistys, jolla on riihessä museotavaran varasto. Olen koittanut puhua riihen erikoislaatuisuudesta, mutta ei sitä kaikki täysin ymmärrä. Proagrian koneagrologi kävi katsastamassa puimakoneen ja piti sitä hyvin kiinnostavana ja alkoi suunnitella koneen entisöimistä jonkun porukan kanssa. En tiedä, saako konetta helposti pois riihen sisältä.
Voinhan joskus ottaa kuvia kulkeissani. Pitäis vain opetella laittamaan kuvia kuvia palstalle.
JR
JiiHoo
Viestit: 3272
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Joko niitä kuvia saa laitettua?
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
JR
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:44 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JR »

Ai juu, en ole muistanut. Riihi on sellaisessa paikassa, että ei tule usein käytyä. Pitäisi käydä kuvaamassa ihan asioikseen. Mukavaa, että on kiinnostusta, itselle noi höyryhommat on aika vieraita ja mystisiä juttuja.
JR
waterlooboy
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 5:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja waterlooboy »

Sain ilmaiseksi Lokomobiilin vuodelta 1912. Siitä puuttuu työsylinteri, mutta sekin löytyy kylältä jahka kysellään.
Viimeiset 40 vuotta se on ollut toimettomana, mutta sitä aiemmin se toimi kasvihuoneiden keskuslämittimenä.
Koneessa on rautapyörät ja isot tuliluukut. Pituutta komeudella n 3 metriä ja paksuin kohta 1m.
Vuorauspellin alla lämpöeristeenä käytetty paksualankkua. kaikki muut messinki osat ja kyltit tallessa.
Haen keväällä ja lisään kuvia sitten . Tulevaa käyttöä ajatellen tekeepähän vaikka kalansavustus uunin.
JiiHoo
Viestit: 3272
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

waterlooboy kirjoitti:Sain ilmaiseksi Lokomobiilin vuodelta 1912. Siitä puuttuu työsylinteri, mutta sekin löytyy kylältä jahka kysellään.
Viimeiset 40 vuotta se on ollut toimettomana, mutta sitä aiemmin se toimi kasvihuoneiden keskuslämittimenä.
Koneessa on rautapyörät ja isot tuliluukut. Pituutta komeudella n 3 metriä ja paksuin kohta 1m.
Vuorauspellin alla lämpöeristeenä käytetty paksualankkua. kaikki muut messinki osat ja kyltit tallessa.
Haen keväällä ja lisään kuvia sitten . Tulevaa käyttöä ajatellen tekeepähän vaikka kalansavustus uunin.
Et kyllä mahda tehdä siitä kalansavustus uunia?? Lokomobiileja ei oo yhtään liikaa suomessa!!!

Käyttökuntoon se pitäis laittaa!
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
waterlooboy
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 5:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja waterlooboy »

no kun vaimo kysyi,mitä sinä sillä. Jottain pit vastata ja tuo tul het mieleen.
Ei tullu toista kysymystä.
kahellaan mitä tulloo.
:shock:
tapsa 86
Viestit: 2195
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

waterlooboy kirjoitti:Sain ilmaiseksi Lokomobiilin vuodelta 1912. Siitä puuttuu työsylinteri, mutta sekin löytyy kylältä jahka kysellään.
Viimeiset 40 vuotta se on ollut toimettomana, mutta sitä aiemmin se toimi kasvihuoneiden keskuslämittimenä.
Koneessa on rautapyörät ja isot tuliluukut. Pituutta komeudella n 3 metriä ja paksuin kohta 1m.
Vuorauspellin alla lämpöeristeenä käytetty paksualankkua. kaikki muut messinki osat ja kyltit tallessa.
Haen keväällä ja lisään kuvia sitten . Tulevaa käyttöä ajatellen tekeepähän vaikka kalansavustus uunin.
'

Onko tämä se britannia mallin Marshall, itäisestä Suomesta päin? Kattila kahta kokoa oleva lieriö, tulipesänpää isompi kuin putkien ympärillä oleva lieriö osa. Sylinteri siitä on kai hukattu kun on kasvilavoja lämmittämään laitettu, voi olla mahdoton löytyy mistään sitä ainakaan suomenniemeltä.

ÄLÄ sitten vaan ala tuhoamaan sitä millään tavalla!
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT
TepaR
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Sanos JiiHoo tai joku muu kuin näistä olette perillä että näinkö unta vai tuliko eilen jossain tv-uutisissa juttua Ukko-Pekka veturista että olisi myynnissä?

Omistaja oli joku britti ja hintapyyntö oli 600 t€...
JiiHoo
Viestit: 3272
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

TepaR kirjoitti:Sanos JiiHoo tai joku muu kuin näistä olette perillä että näinkö unta vai tuliko eilen jossain tv-uutisissa juttua Ukko-Pekka veturista että olisi myynnissä?

Omistaja oli joku britti ja hintapyyntö oli 600 t€...
On myynnissä. Hr1 1009.

Englantilainen mieshenkilö on jo yli 70v ja tavaraa pitäisi saada pois..

Osta siitä ittelles ;)
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
tapsa 86
Viestit: 2195
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

TepaR kirjoitti:Sanos JiiHoo tai joku muu kuin näistä olette perillä että näinkö unta vai tuliko eilen jossain tv-uutisissa juttua Ukko-Pekka veturista että olisi myynnissä?

Omistaja oli joku britti ja hintapyyntö oli 600 t€...
Myynnissä näyttäisi olevan, kerrankin kuin satuin itse uutisia katsomaan näkyi jotain katsomisen arvoista :D
Sellainen 4€/kg, varmaan ihan ok hinta kunnossa olevasta höyryveturista.
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT
waterlooboy
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 5:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja waterlooboy »

tapsa 86 kirjoitti:
waterlooboy kirjoitti:Sain ilmaiseksi Lokomobiilin vuodelta 1912. Siitä puuttuu työsylinteri, mutta sekin löytyy kylältä jahka kysellään.
Viimeiset 40 vuotta se on ollut toimettomana, mutta sitä aiemmin se toimi kasvihuoneiden keskuslämittimenä.
Koneessa on rautapyörät ja isot tuliluukut. Pituutta komeudella n 3 metriä ja paksuin kohta 1m.
Vuorauspellin alla lämpöeristeenä käytetty paksualankkua. kaikki muut messinki osat ja kyltit tallessa.
Haen keväällä ja lisään kuvia sitten . Tulevaa käyttöä ajatellen tekeepähän vaikka kalansavustus uunin.
'

Onko tämä se britannia mallin Marshall, itäisestä Suomesta päin? Kattila kahta kokoa oleva lieriö, tulipesänpää isompi kuin putkien ympärillä oleva lieriö osa. Sylinteri siitä on kai hukattu kun on kasvilavoja lämmittämään laitettu, voi olla mahdoton löytyy mistään sitä ainakaan suomenniemeltä.

ÄLÄ sitten vaan ala tuhoamaan sitä millään tavalla!
Sama lieriö on, ja ihan niinkun melkein sulattomiehen kourasta vein.
En hukkaa tietämättömiin sitä, sillä arvostan kovasti aikalaisten kättentöitä. Minulla on kutke että sylinteri saattas löytyä, kun on aavistus sen aikasemmasta kodista. Eppäilen se olleen erään kartanon omistuksessa jossa äitivainaa oli sisäkkönä ennen sotia.

Miten muuten tiiät tuon pöntön?.
tapsa 86
Viestit: 2195
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

waterlooboy kirjoitti:
tapsa 86 kirjoitti:
waterlooboy kirjoitti:Sain ilmaiseksi Lokomobiilin vuodelta 1912. Siitä puuttuu työsylinteri, mutta sekin löytyy kylältä jahka kysellään.
Viimeiset 40 vuotta se on ollut toimettomana, mutta sitä aiemmin se toimi kasvihuoneiden keskuslämittimenä.
Koneessa on rautapyörät ja isot tuliluukut. Pituutta komeudella n 3 metriä ja paksuin kohta 1m.
Vuorauspellin alla lämpöeristeenä käytetty paksualankkua. kaikki muut messinki osat ja kyltit tallessa.
Haen keväällä ja lisään kuvia sitten . Tulevaa käyttöä ajatellen tekeepähän vaikka kalansavustus uunin.
'

Onko tämä se britannia mallin Marshall, itäisestä Suomesta päin? Kattila kahta kokoa oleva lieriö, tulipesänpää isompi kuin putkien ympärillä oleva lieriö osa. Sylinteri siitä on kai hukattu kun on kasvilavoja lämmittämään laitettu, voi olla mahdoton löytyy mistään sitä ainakaan suomenniemeltä.

ÄLÄ sitten vaan ala tuhoamaan sitä millään tavalla!
Sama lieriö on, ja ihan niinkun melkein sulattomiehen kourasta vein.
En hukkaa tietämättömiin sitä, sillä arvostan kovasti aikalaisten kättentöitä. Minulla on kutke että sylinteri saattas löytyä, kun on aavistus sen aikasemmasta kodista. Eppäilen se olleen erään kartanon omistuksessa jossa äitivainaa oli sisäkkönä ennen sotia.

Miten muuten tiiät tuon pöntön?.
No sanotaan nyt vaikka että "pikkulinnut lauloi", en viitsi paljastaa kyseisen henkilön nimeä. :wink: Puhuimme kattilasta syksymmällä. Romuun se olisi sitten kai mennyt tai taisi se alunperin ollakkin menossa romurille. Käväisi tuo vähän itselläkin mietintä myssyn alla, mutta sen sijainti ja suurehko paino olisivat olleet siirronkin kannalta liian iso menoerä opiskelijan tuloilla.
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT
waterlooboy
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 5:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja waterlooboy »

Tietoon tullut eräässä saaressa olevat höyrykoneen osat. Sielä on kampirauta ja vauhtiyörä+muuta joita havainnon tehnyt ei ollut tunnistanut.
Menen käymään siellä keväämällä jäätietä myöten ja kerään kulttuuri esineet talteen.
Tiedosssani on myös laivahöyrykone.Kone on unohdettu metsään. Omistajasta ei täyttä varmuutta.
Pohdin että tarvitseeko harrastaja jotkin paineastialuvat ja täytyisikö tuolaiset pöntöt tarkastuttaa jollakin jos niitä haluaisia käyttää. Tietenkin yksi mahdolisuus olisi käyttää höyrykonetta paineilmakompressorilla.
Valmistin aikoinaan kaksi pienoiskoossa olevaa yksisylinteristä pystykonetta.
Koneen oli suunnitellut veljeni insinööriopistossa jonkin oikeankoneen mallilla.
Toinen koneista on silloisella opettajallani ja toinen Espoossa veljellä. Konetta koe käytimme juuri paineilmalla.
waterlooboy
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 5:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja waterlooboy »

Lähtöö ku huaki rannasta.

http://areena.yle.fi/video/711648
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jiitek, Jorde, Mika 82, o.b., raute ja 86 vierailijaa