mf 3000srj ja vastaavat 90-120hv

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

mf 3000srj ja vastaavat 90-120hv

Viesti Kirjoittaja retku »

joo, olis taas ajankohtaista hommata traktori. karhottimen eteen kesäksi, kesällä myös niittomurskausta. talvella lingon edessä/seisomassa "vaihtopenkillä". talveksi on "vaihtomies" joka oottaa kesällä talven tuloa

90-120hv.

ilmastointi

1000+540

40km/h.

15000-20000e

siinä pakolliset kriteerit.

plussaa:

säästö voa (540e/750)

sähkö nelikko/lukot/nostolaite (aikas ehdottomia)

-------silmiin osunu muutama pahamaineinen 3000srj massikka. itekki olen niitä kironnu, vaihteistoissa ongelmia.

paria kyselin silti. molempiin tehty vaihteistoremppa ja nyt kuulemma kestää. toisesta (3090) oli pikavaihdepoistettu käytöstä kokonaan.
molempiin vaihdettu myös ohjauspoxi (kallis?)
kolmas kone on varustettu 6200srj laatikolla,mutta kone oli ennen fiksausta ruma(näin liikkeen pihalla)
-----
hinta ja hyvä ohjaamo houkuttelee näissä. on edullisia. monipuolinen voimanotto ja sähkönostolaite plussaa. myös halvat varaosat ja helppo jälleen myytävyys plussaa. löytys tuommoseen käypä varamoottorikin kaiken lisäksi...että perkinskään ei niin pelota ku o kone varalla :-)
----
----

nyt vinkkejä, kieränkö kaukaa vai harkitsenko?

mitä muita huomioon otettavia seikkoja kuin vaihteisto?
Viimeksi muokannut retku, Su Touko 04, 2008 6:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sytty
Viestit: 876
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sytty »

se pikavaihteen loota makso viis vuotta sitte jo yli tonnin 3095 massikkaan, ainoa mitä vikaa teetti niin tyhjensi akun muutamassa tunnissa, jäi jotain venttiileitä auki perässä. tehoja noissa ei minusta oo oikeen kunnolla jos vaikka vertaa esm. 399 verkuun,(sama moottori ja samat tehot tehtaan ilmoittamana). 6000-sarjaset on sitte luku erikseen ja hinta on taas toinen
traktori754
Viestit: 1822
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Miten olis 5100 maxxum? siinä on noi kaikki kriteerit, paitsi ne on reilusti ylihinnotettuja suomessa.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

traktori754 kirjoitti:Miten olis 5100 maxxum? siinä on noi kaikki kriteerit, paitsi ne on reilusti ylihinnotettuja suomessa.
***hinta menee yli. muuten kyllä. on n.10 000e kalliimpia kuin vastaava 3000 massey. 20 000e:llä saa maxumin joo, mutta kunto on todella karu.

ei oo suomessa ylihintasia mun mielestä, edullisessa luokassa. vrt esim. jd 6000srj ja valtra 8000srj.
GeeTee
Viestit: 6
Liittynyt: La Helmi 11, 2006 1:50 pm
Viesti:

Re: mf 3000srj ja vastaavat 90-120hv

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

retku kirjoitti:mitä muita huomioon otettavia seikkoja kuin vaihteisto?
Etuakselin keinu nyt ainakin tuppaa näissä väljistymään ja seuraavaksi ovat kardaani ja etuperän rattaat ahtaalla. Vaihteiston etupään stefa vuotaa aika useissa yksilöissä. Sähköä on paljon ja se joko toimii tai ei toimi tämän ikäisissä. Jarruissa voi olla pientä ilmavuotoa joka haittaa vasta pidempien seisokkien jälkeen. Ulosoton nopeusvalinta on pikkuisen hankala saada säätöihin kun peräkotelossa ei ole jousta avittamassa kytkeytymistä. Moottoriöljyä varmaan joutuu lisäämään yhden kerran parinsadan tunnin vaihtovälillä, huonossa yksilössä useamminkin.

Vakioaskin vaihdejakauma on tieajossa huono (aluetta joutuu vaihtamaan vauhdissa), eli tuolle 6200:n laatikolle voi kyllä laskea lisäarvoa.

Hinta ja laatu näissä kohtaa aika hyvin tuon huonon maineen takia. Halvoilla osilla tarkoitit varmaan tarvikeosien saatavuutta, merkkiosat ovat mielestäni kalliita. Moottoriin on kyllä halpaa palikkaa saatavana merkkiosanakin.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

juu, kiitoksia tiedoista, avittaa paljon jos käy konetta kattomassa.

mites se laatikko sitte hajoaa. aluevaihteesta menee synkrot väärin käytöllä?

pikavaihde oli hajonnu yhdestä, oli laitettu akselin tumppi tilalle. onko pikavaihde alentava?

isompaakin tuhoa oli tullut, kun kerran oli se laatikko vaihettu kokonaan yhteen koneeseen...olisko menny aluesynkrot rikki ja ajettu vaan=metallimujua kiertoon?
--------

epäilystä herättää löytämäni mf 3000srj esite:

vaihdelaatikkoon on helppo päästä käsiksi, sinun tarvii aukaista vain yksi luukku ja vaihteisto/voimanotto on hyvin käsillä... :-)
GeeTee
Viestit: 6
Liittynyt: La Helmi 11, 2006 1:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Joo, ne synkrot, erityisesti kertojan, ovat se heikko paikka. Niiden on varmaan mahdollista varmaan hajota kerrallakin, tai sitten vain kuluvat nopeasti ja vaihteet rosahtelevat (kunnes liike lakkaa :lol:). Laatikon hilut ovat kuulemma irto-osina niin järjettömän hintaisia, että tuommoinen tehdasuusi vaihtolaatikko saattaa jäädä aika nopeasti halvemmaksi.

Pikavaihteesta en osaa nyt varmaksi sanoa että kumminpäin se toimii. Aikonaan ovat nopeuttaneet näitä juuri pikavaihteen ropeloinnilla, eli olisiko se alentava puoli sitten heitetty ylentäväksi? En kyllä tiedä.

Kytkimestä tuli vielä mieleen, että jos se irroittaa jo kovinkin ylhäällä niin asetelman sijasta vika voi olla kuluneessa vauhtipyörässä.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

GeeTee kirjoitti:Joo, ne synkrot, erityisesti kertojan, ovat se heikko paikka. Niiden on varmaan mahdollista varmaan hajota kerrallakin, tai sitten vain kuluvat nopeasti ja vaihteet rosahtelevat (kunnes liike lakkaa :lol:). Laatikon hilut ovat kuulemma irto-osina niin järjettömän hintaisia, että tuommoinen tehdasuusi vaihtolaatikko saattaa jäädä aika nopeasti halvemmaksi.

Pikavaihteesta en osaa nyt varmaksi sanoa että kumminpäin se toimii. Aikonaan ovat nopeuttaneet näitä juuri pikavaihteen ropeloinnilla, eli olisiko se alentava puoli sitten heitetty ylentäväksi? En kyllä tiedä.

Kytkimestä tuli vielä mieleen, että jos se irroittaa jo kovinkin ylhäällä niin asetelman sijasta vika voi olla kuluneessa vauhtipyörässä.
***sain semmosen käsityksen että 6200srj laatikko (sisuskalut) ei ollu pahan hintanen, muuttuu samalla 16x16 pykäläiseksi...miksi??

monta "mustaalaatikkoa" tuossa on nostolaitteella ja vaihteistolle?
GeeTee
Viestit: 6
Liittynyt: La Helmi 11, 2006 1:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

retku kirjoitti:***sain semmosen käsityksen että 6200srj laatikko (sisuskalut) ei ollu pahan hintanen, muuttuu samalla 16x16 pykäläiseksi...miksi??

monta "mustaalaatikkoa" tuossa on nostolaitteella ja vaihteistolle?
32x32:ssahan on kaksi peräkkäistä aluevaihteistoa, varsinainen aluevaihde perusvaihteiston kepissä (sivuheilautuksella) ja ns. kertoja suunnanvaihtajan kepissä (H-kaaviolla). 6xxx:istä on tuo kertoja sitten jäänyt pois neliportaisen pikavaihteen takia, eli suunnanvaihtaja on normaali eteen/taakse. Vaihdejakauma siis paranee tieajoa ajatellen kun perusvaihteiston 1-2-3-4 kattavat isomman nopeusalueen. A-netissähän sanoivat joku aika sitten että alkuperäinen 2-lovinen pikavaihde jää kuitenkin paikalleen, eli vaihteiden määrä puolittuu siksi.

Bokseja on kaksi, voimansiirrolle oikean kynnyksen alla ja nostolaitteelle heti nostolaitepaneelin alapuolella.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

juu. täytyypi ens viikolla kysellä vielä muutamaa yksilöä. kait tuomosta vois harkita, tosiaan kevyeen käyttöön tulisi. tunteja ehkä 400-500 vuoteen.
---------

onko etuakseli kuinka arka kuormaimelle? ilman ek:ta olevia oon katellu. etuakseli paremmas kunnossa näissä yleensä. etuakselirempat niitä kaikkein kalleimpia.
----------

muitakin vaihtoehtoja voi ehdotella. 956 ja 1056 caseissa on myös useesti jarruventtiili ja ilmastointi. vanhahtava tekniikka ei kiehdo, sähkö nelikko/lukko/nostolaite pitäs olla.

fiat winner olis vanhalle fiiu miehelle omiaan. pikkuvikasia vaan ja usein tois rankasta käytöstä. 110-90 ei kelpaa.
GeeTee
Viestit: 6
Liittynyt: La Helmi 11, 2006 1:50 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

retku kirjoitti:onko etuakseli kuinka arka kuormaimelle? ilman ek:ta olevia oon katellu. etuakseli paremmas kunnossa näissä yleensä. etuakselirempat niitä kaikkein kalleimpia.
Kaippa se peruskäytössä kestää ihan jotenkuten, tuo keinuhomma tosin kannattaa pitää mielessä. Ei koske tätä teholuokkaa, mutta kahdessa pienimmässä mallissa (eli 3050 ja -60) on pienempi etuakseli jossa muistaakseni oli jotain pultinlöystymisongelmaa planeetoissa erityisesti EK-käytössä. Olkatapeista olisi sitten hyvä löytää jälkiasenteiset nipat, kestovoitelun paras terä lienee jo haihtunut. :wink:

---

Miten muuten NH 7840? Onhan se kolmetonnista kalliimpi, vanhan Maksumin luokkaa, mutta näyttää parinkympin hintaisia muutamia olevan tarjolla. Nuohan on yleensä hyvin varusteltuja.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

nh vois olla vaihtoehto juu, pikkusen on vaan hinnakkaita. naapurin 7740 ei tahtonut pysyä nipussa, liekko osa syynä lievään kiinnostuksen puutteeseen?

same ja lambo oli halpoja myös. 1060 ja lamboja ollu välillä 20000e luokassa... usein vaan se ilmastointi puuttuu.
vares
Viestit: 1814
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vares »

retku kirjoitti:fiat winner olis vanhalle fiiu miehelle omiaan. pikkuvikasia vaan ja usein tois rankasta käytöstä. 110-90 ei kelpaa.
Mikä satakympissä eroaa Winneriin, muuta kuin vaihteet? Winnerit loppu 1996 ja satakymppien tuonti loppu Suomeen 2003.

Samat palikathan niissä on, eri pellit vaan ja hytti hiukan eri mallinen.
Fred Scuttle
Viestit: 2067
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Lastasin yhden päivän 8000 h ajetulla 6180:lla. Omistajan mukaan oli pelannut hienosti ja oli mukava kone käyttää ikäisekseen.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

vares kirjoitti:
retku kirjoitti:fiat winner olis vanhalle fiiu miehelle omiaan. pikkuvikasia vaan ja usein tois rankasta käytöstä. 110-90 ei kelpaa.
Mikä satakympissä eroaa Winneriin, muuta kuin vaihteet? Winnerit loppu 1996 ja satakymppien tuonti loppu Suomeen 2003.

Samat palikathan niissä on, eri pellit vaan ja hytti hiukan eri mallinen.
*** no ei nyt ihan, nehän eroaa toisistaan todella paljon.

winnerissä sähköneliveto/sähkölukko/sähkönostolaite/750rpm voimanotto/suunnanvaihdin/pikavaihde.
---------------
en oo mikään uuusimman tekniikan kannattaja, mutta jossain se raja pitää vetää. tosin työstä riippuen tuo koneen tekniikka vaatimus, esim. mb-trac jolla ajetaan tiellä saa olla mahdollisimman mekaaninen, tosin siinäkin on voimanotot,nelikko ja lukko napilla.

fiiattiin palatakseni lisäksi winnerissä parempi ohjaamo ja nopeampi tiellä. 110-90 monasti kalliimpi, älyttömät hinnat niissä!

110-90 oli talossa 7000h. eli kokemusta on.
vares
Viestit: 1814
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vares »

"sähköneliveto/sähkölukko/sähkönostolaite/750rpm voimanotto/suunnanvaihdin/pikavaihde."

Pikavaihdetta kaipaan noista.

Noita muita ei ole ollut ikävä. Ostin 2003 uuden 110:n. Ostoperuste oli juuri sähkövehkeiden puuttuminen.

28600 e alv 0.

Kuva
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

uutena tuli meillekkin 110.

sähköulosottoa/lukkoa ja nelikkoa eniten kaipasin, tosi jäykät käyttää tuossa.

suunnanvaihdin myös plussaa. 110:ssä pakki ei sovi oikeen mitenkään ees taas ajoon, isopuoli liian nopea ja pieni puoli liian hidas.

kyllähän sillä urakkaa painettiin pirusti ei siinä mitään. ei vaan ollu kestävyydeltään 80 sarjan veronen: veronen.
miinuksena myös tienopeus, ei taida kulkea aivan neljääkymppiäkään. taasen winneri menee 45 ja ylikin
Viimeksi muokannut retku, Ma Touko 05, 2008 2:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

onkos tuosta 3000srj massikan nopeuttamisesta tarkempaa tietoa?
muistan joskus kuulleeni että etuperän ja takaperän välitykset muutettu. vaihteisto ja pikavaihde ollu vakio välityksillä.

2 nopeutettua on myynnissä par aikaa.

***edit*******************************************************

homma selvis. vaihteistoon tulee kolmosen tilalle 3600:srj ratas. 3 ja 4 vaihde vaihtaa paikkaa,eli entinen kolmonen on ylivaihde, 4 vaihde säilyy normaalina.

traktori tarvaa katkasta kytkinkopasta ja työn voi suorittaa sivuluukuista.

hinnan kuulen myöhemmin.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

nopeuden muutos töineen 2000e.

myös pikavaihde käännetään alentavaksi, kulkis muuten 70km/h. alentava pikavaihde tekee sen että vaihteistokin toimii paremmin, eli aluetta ei tarvi vaihtaa liikkeelle lähdön jälkeen hitampien välitysten takia.
kutosmajori
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kutosmajori »

minulla teki 1000€ -96 vuonna. samaan hintaan vaihtovat aluevaihteen synkrot mitkä on alkuperäisempiä kestävämmät. liikkeelle lähtö täyden rehu kärryn kanssa onnistui kivuttomasti B alueella. tarkka nopeus oli 49km/h vakio kierroksilla. 107hp(3060)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Bing [Bot] ja 59 vierailijaa