Kiinalaiset klapikoneet

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jiipee
Viestit: 10719
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Hmmm... ...jos risteyttäisi kiinalaisen halpis-halkaisijan ja kiinalaisen halpis-diesel-paikallismoottorin, niin tulisikohan siitä jo liiankin kiinalainen juttu?

Isompi hytikkapumppu vähän vajaan 4kW tehoisen dieselin pyörittämänä johonkin alustaan alimmaiseksi ja siihen päälle, sopivalle työkorkeudelle se varsinainen halkaisija. Luulisi jo pölkyn liikkuvan nopeammin verrattuna vajaan parin kW:n tehoiseen vakiohalkaisijaan. Siirtopyörät alle ja aisa kuulakytkimellä, niin voipi hinata sitä kiinalaisella mönkijällä lanssille ja takaisin.

Joku tuolla ylempänä kertoi nähneensä vuoren risoja halkaisijoita. Mistä ne halpishalkaisijat yleensä hajoaa? Jos menee moottori tai pumppu, niin sitten sellainen kävisi projektikoneeksi. Jos on muualla vikaa, niin kannattaa tehdä nopeampi kone alusta lähtien itse.

On muuten aika jumppa-laite tuollainen hehkuton veivikäynnisteinen dieseli laittaa tulille pikkupakkasilla, kun on kesän jäljiltä 15W-40 -öljyt koneessa. Pistää veivaajan puhaltamaan kerran, jos toisenkin, mutta pärähtää se käyntiin lopulta.
MF 175S
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 6:54 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF 175S »

Nyt on tullu puita pilkottua ja hyvin on toiminut. Kätevä vehe ku pystyy säätämään pituuden puun mukaan ei tarvii aina sitä 50 senttiä ajaa.
Fiat 680 DTH
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

Itsellä myös tuollainen kinkkihalkomalaite,äsken sillä haloin,mutta oli pienen puuhastelun takana ennenkuin alkoi pyöria.
Härveli oli ollut muutaman kuukauden käyttämättä,ja jotensakin jumissa,käyttönappia kun painoi,vieno jurina vain kuului.
No,moottorin päästä koppa veks,samoin tuuletinsiivet,akselin päästä pihdeillä nitkutellen lähti sitten pyörimään kevyesti.
Mikä tuollaisen jumituksen aiheuttaa,ja missä,sähkömoottorissa vaiko pumpussa :?:
Häksätin on ulkoilmassa,mutta sateensuojassa.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Vaikeahan tuosta on sanoa ihan varmaan. Tuo ainakin vähän auttaa kun laitta töpselin seinään eikä mihinkään 100m 1.5 mm2 roikan päähän.
Voisiko olla alkukankeutta eli sisäänajon puutetta? Jospa se siitä käytössä paranee. Ei ole kyllä isellä tuollaista mallia mutta toisen valmistajan pelissä on ongelmana kylmäkäynnistys. Kylmäkäynnistystä voisi koittaa parantaa moniaste öljyllä.
jiipee
Viestit: 10719
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

ultimate welder kirjoitti:akselin päästä pihdeillä nitkutellen lähti sitten pyörimään kevyesti.
Mikä tuollaisen jumituksen aiheuttaa,ja missä,sähkömoottorissa vaiko pumpussa :?:
Häksätin on ulkoilmassa,mutta sateensuojassa.
Minkälaiset laakerit moottorissa on? Jos on tehty halvalla ja jotkin sinne päin sorvatut pronssihelat laakereina, niin voi jumittaa niistä, ellei ole kunnolla rasvassa. Voi kuulalaakeritkin kyllä ruostua, jos vesi pääsee laakeriin. Muuten melkein pumpun suunnalta löytyy ahdistus.
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

Kyllä tuo on sopivasti sisäänajettu,käytössä ollut 5-6 vuotta,pitkän roikan perässä tosiaan,mutta kyllä oli ihan oikeasti jumissa,ei hievahtanutkaan kun tuulettimesta yritin pyöritellä,akselista pihdeillä pyörittäen sitten irtosi napsahtaen.
Täytyy talvella tutustua mokoman sielunelämään sitten tarkemmin.
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr »

Vähän ohi aiheesta mutta kun kyseltiin mikä on hyvä.

Minulla ja kahdella lankomiehellä on porukkakoneena Palax Logsplit 60 Honda polttomoottorilla. Bensavehkeellä siksi kun ei ole kaikilla sähköä tarjolla halkorantteella (elikkä minulla). Vehkeen saa myös sähkökäyttöisenä tai rakvaattorin hydraulipumpulla toimivana. Tyytyväisiä on oltu, olisko seitsemäs tai kahdeksas vuosi menossa. Ainut vika oli uudekseltaan vuotava öljysäiliö mutta vaihtoivat takuuseen. Vuoto oli tyhjennyspropun hitsauksessa.

Nyt jos olisin hankkimassa niin laittaisin traktorikäyttöisen kun on rattori vaihtunut ja siinä on jo järjellinen hydrauliikkapumppu (kuten signaturesta näkyy). Vanhan Dextan aikana pelkällä kippiliittimellä ei oikein homma onnistunut.
--JaGr
Ford 4610
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Arvelisin myös, että moottorin laakeri varmaan ilman rasvaa ja ruostunut kiinni, mutta.... tuli mieleeni myös lämpölaajeneminen.

Voisiko tuossa olla jokin tiivis putkiosuus, joka kesän lämmetessä nostaa öljyn paineen niin, että pumppu menee jumiin? Olisiko paine laskenut, jos olisi painanut venttiiliä?

Olen huomannut, että jos käyttää takakuormaajaa talvella ja seuraava kerta on vasta kesällä, kannattaa kauhankäännöltä päästää paineet kunnolla pois, ennen kuin ottaa letkut irti. Muuten ei kesällä meinaa saada hydrauliletkuja enää liittimiin, jos ei jollakin tavalla ensin valuta öljyä pois putkistosta. Tämä selitys oli niin kaukaa haettu, että en kyllä usko siihen itsekään, mutta tulipahan mieleeni. :wink:
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
kervinen
Viestit: 1473
Liittynyt: To Elo 30, 2007 8:54 am
Paikkakunta: KYMI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kervinen »

Näin tuunatun kiinanhalkojan.
Iskunpituutta säätämään puupalikka kumlenksulla työntimeen.
2-käsikäytön toinen nappi pysyvästi pohjaan ja toinenkin oli muutettu jalkapolkimelle.
rytinä
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 4:48 pm
Paikkakunta: lieksa vuonisjärvi
Viesti:

kinanhalkoja

Viesti Kirjoittaja rytinä »

http://hane111.kuvat.fi/kuvat/HALPA+HYD.HALK..wmv

vidopätkässä olevalla sähkö-hydraulisella simppelihalkojalla tein 30mottia kovupilkettä viimetalvena-ihan aikani kuluksi,,liekkö kiinalainen en tiiä
volvo 940 automat 2.3
Mitsupishi l 200 4wd
Ford 5610...5600
harraste Valmet 361
tallissa ZIL K-auto Valmet Dieselilä
M F 165 multi power "löytö"
Scania Super -71 + Hiab
16850
Viestit: 267
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 11:16 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 16850 »

En löytäny kaupasta mieleistä, siksi tein itse. Ei oo voima loppunu vaikka oon metrisiä halkassu :D . http://kuvablogi.com/nayta/2228205/
petej
Viestit: 285
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

Onko kukkaan koittanut traktorin hydraulikalla pyörittää suoraan tuolaista 200e:n Kiinalaista sähkömoottorilla olevaa halkaisijaa.
Eli sähkömoottori ja pumppu pois. Syöttö suoraan traktorista.
Tulisko nopeutta lisää? Kestääkö sylinteri ajaa traktorin paineilla?
ookkonen
Viestit: 1141
Liittynyt: La Tammi 31, 2009 6:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ookkonen »

16850 kirjoitti:En löytäny kaupasta mieleistä, siksi tein itse. Ei oo voima loppunu vaikka oon metrisiä halkassu :D . http://kuvablogi.com/nayta/2228205/
olisikos mahdollista saada tarkempia/lisää kuvia halkoma koneestasi?
näyttää pätevältä laitteelta 8)
16850
Viestit: 267
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 11:16 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 16850 »

ookkonen, laitoin yv:n
ookkonen
Viestit: 1141
Liittynyt: La Tammi 31, 2009 6:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ookkonen »

16850 kirjoitti:ookkonen, laitoin yv:n
laittelin sulle s-postia :)
2062
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 9:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2062 »

Ihan mielenkiinnosta kysyn että löytyykös kokemuksia tuollaisesta kahteen suuntaan halkovasta mallista? Kuinka paljon käytännössä nopeampi yhteen suuntaan halkovaan verrattuna? Kuinka paksua pölliä tuollaisella 5-6 tonnisella halkoo ristiinhalkaisuterällä? Meneekö esim. 25 senttinen koivupölli kivuttomasti neljään osaan. Ristiinhalkaisuterät jos laittaisi molempiin päihin niin johan tuollakin sentään jotain saisi aikaan?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=78-9459
GaryRock
Viestit: 43
Liittynyt: La Kesä 17, 2017 8:53 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kiinalaiset klapikoneet

Viesti Kirjoittaja GaryRock »

Tuli ostettua käytettynä 5T kiinalainen halkomakone, niitä samoja mitä clasu yms. myi ja moottorihan siitä käräti aika nopeasti. Uusi moottori maksaa noin 200e, joten ei jaksa lähteä sille tielle. Varastossa on kuitenin sopivan kokoinen hydraulipumppu ja halkasusirkkelissä yksi hihnapaikka vapaana.
Mikä voisi mennä pieleen jos pistän pumpun halkaisusirkkeliin noin metrin korkealle ja siitä letkut pikaliittimillä halkomakoneeseen maan tasalle? Ensimmäisenä tulee mieleen öljynsaanti, että jaksaako pumppu imeä ja saattaa olla tyhjäkin alussa, eli joku täyttö ja ilmaus täytyy järjestää myös.
En muista miten toi halkomakone toimi venttiilin osalta, eli palautuuko sylinteri vaikka moottori pyörii jos venttiilistä ei paina?
Toinen vaihtoehto olisi pistää pumppu sähkömoottorin jatkeeksi, mutta ei nyt ole (halpaa)moottoria tähän hätään.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kiinalaiset klapikoneet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Onko tarkempaa tietoa mikä moottorille tuli?

Ei kovin isoa pumppua kannata laittaa, kun alkuperänen melko pieni tuotoltaa, ja kanavat sen mukasia!?
Kyllä se hammaspyöräpumppu tuon metrin imee, kunhan ei ihan kuivana ekaa ajoa tee?!
GaryRock
Viestit: 43
Liittynyt: La Kesä 17, 2017 8:53 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kiinalaiset klapikoneet

Viesti Kirjoittaja GaryRock »

Käämi kärähti. Kokeilin vaihtaa konkkaa, mutta ei auttanu. Alussa oli satunnaista voimanpuutetta ja lämpenemistä ja lopulta tuli savutkin pihalle uudella konkalla. Käämi oli selkeästi kärsineen näköinen. Sidoslangat oli katkeillu ja näkyi saaneen kosteuttakin.

Ylimääräinen pumppu on jostain lastauslaiturista, joten on aika pieni, alkuperäistä ehkä aavistuksen isompi.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kiinalaiset klapikoneet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tuossa yks vastaava vähällä käytöllä ollut myös kärähti moottoristaan, kun oli puolillaa vettä!
Ulkosäilytyksessä pitää ehottomasti peitto olla päällä, kun muuten näköjää vesi pääsee kytkinkotelon kautta moottoriin, vaikka se koppa tiivis suunillee näyttää olevankin, mut kytkinkopasta johtojen läpivienti moottoriiin pelkkä reikä!?

Toinen taas muuten meni moottoriltaa voimattomaks, vaikka ollu aina sisätiloissa. Märäntynyt haju tulee moottorista, ja toisella konkalla on kokeiltu, ettei siinä ole vika. :roll:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jaritapani, Semrush [Bot] ja 45 vierailijaa