Vanhojen konemiesten uskomattomia uskomuksia
-
- Viestit: 6794
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Vanhojen konemiesten uskomattomia uskomuksia
Vanhoilla konemiehillä hämmästyttävän sitkeitä uskomuksia "nyky"tekniikasta. Eräskin vanhempi merkkihuoltoyrittäjä vannoi talvella että turboahdin vie traktorista kuin traktorista voiman! Perusteli että naapurin Valmet 8200 rivipumppu 7,4 l vapaastihengittävä vetää riuskemmin kuin saman tilan Valmet 8550 7,4 l jakajapumpputurbo. Mitä muita tällaisia varmoja "Essonbaarin" tietoja on Masinistien korviin sattunut?
-
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
..."moottori on oltava vaakasuorassa puimakonetta pyöritettäessä,muuten sylinterit kuluvat toiselta reunalta enemmän"...
->eräs kylän vanhaisäntä 60-luvulla kun naapuri ihmetteli miksi asetteli vatupassi konepellin päällä zetoria paikalleen sampo-puimakoneen pyöritykseen....
->eräs kylän vanhaisäntä 60-luvulla kun naapuri ihmetteli miksi asetteli vatupassi konepellin päällä zetoria paikalleen sampo-puimakoneen pyöritykseen....
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
-
- Viestit: 3490
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
- Paikkakunta: kerimäki
- Viesti:
meillä on töissä sellainen kaveri että tuntuu että se on syntynyt venäjän rajan väärälle puolelle ajanut pelkästään mossella ja ladalla(aina niistä löytyy enemmän kehuttavaa kuin mistään muusta autosta).mossellakin oli kuulemma tuonut joskus 80 luvulla 200 neliötä kattopeltiä,mossen katolla...matkustelee vaan puola ym. maissa... kaikki työkalut on kanssa kyseisistä maista,esimekkinä titaaninen sorkkarauta venäjältä(tosi kevyt mutta muotoilu ei kovin ergonominen)löytyy myös tallista ural mootoripyrää,nivaaa ym.. muutenkin on omaperäinen kaveri. 70 luvulla oli hakenut mosseen lainaa pankista,ei sitten ollu saanu niin oli sanonu että hän ei teidän palveluja tarvia. sen seurauksena ei pankki tiliä vieläkään ja työnantaja maksaa palkan käteen
MF 3060
scania R144 460 koukku
--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
scania R144 460 koukku
--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
-
- Viestit: 421
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:13 am
- Paikkakunta: Keminmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
uraleita ei mulla mutta dneprejä kyllä, enkä usko veli venäläisen työhön vaan aina tarkistan ja korjaan kaiken ryssän tekemän, poikkeuksena ne tuotteet jotka tilattu alkujaan armeijan käyttöön, laatu menee esim moottoripyörissä näin: kotimaan markkonoille tarkoitettu on täyttä paskaa ja laatua ei vähääkään kontrolloitu, usein ei uudet vehkeet edes toimi tai jos sattuu käyntiin lähtemään niin voivat hajota/vientiin tarkoitetut yleensä toimii, jotain pikku puutetta saattaa olla/mil laatu on yhtä hyvää kuin missä tahansa muualla valmistettu vastaava
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
"Jos auton polttoaineeseen kerran laittaa jäänestoainetta, auto tottuu siihen ja alkaa vaatimaan sitä sen jälkeen jatkuvasti."
No jaa-a.
Viime talvena joku tuolla vanhalla palstalla osasi melko järkevän oloisesti selittää tuon, eli ei välttämättä ihan huuhaata. Mutta tottuu tai ei, minä ajan niin vähän, että muutama pullo jäänestoa vuodessa ei mun talouttani konkurssiin aja. Lisään siis jäänestoa, kuten nunnalla on nännit ja paavilla pallit, eli varmuuden vuoksi.
No jaa-a.
Viime talvena joku tuolla vanhalla palstalla osasi melko järkevän oloisesti selittää tuon, eli ei välttämättä ihan huuhaata. Mutta tottuu tai ei, minä ajan niin vähän, että muutama pullo jäänestoa vuodessa ei mun talouttani konkurssiin aja. Lisään siis jäänestoa, kuten nunnalla on nännit ja paavilla pallit, eli varmuuden vuoksi.
-
- Viestit: 452
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Eräs tuttavani oli Nuffinsa kanssa metsätöissä ja poikkesin häntä palstallaan katsomassa.
Piti sitten vinssata muutama runko tien oheen, mutta traktori ei käynnistynyt. Akussa ei ollut virtaa.
Kaveri heilutteli akkua vähän aikaa ja sanoi, että pitää ravistella, että sähkö nousisi pintaan.
Niin kävi ,että hetken odoteltuamme moottori käynnistyi normaalisti.
Itse en oikein uslko tuohon teoriaan.
Piti sitten vinssata muutama runko tien oheen, mutta traktori ei käynnistynyt. Akussa ei ollut virtaa.
Kaveri heilutteli akkua vähän aikaa ja sanoi, että pitää ravistella, että sähkö nousisi pintaan.
Niin kävi ,että hetken odoteltuamme moottori käynnistyi normaalisti.
Itse en oikein uslko tuohon teoriaan.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Maalis 13, 2006 12:41 am
- Paikkakunta: Parkano
- Viesti:
akun elvytys
tuo akun ravistelu irroitti kennojen alle varisseet hiutale kasat (lähtöisin kennosita) jotka oikosulki kennoja ja jännite ja virta pieneni sitä myöten... myös jos sttu olemaa jokin kenno jäässä ja akun malli mahdollisti kennone yhtymien sai toikin kenno hieman lisää elämää..
pari Harmaaferkkua, Nuffi, Takra ja paljon Saabeja
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
-
- Viestit: 7661
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Aamulehti uutisoi veteraanikuorma-autojen kokoontumisajosta ja auton, tais olla Vanaja, käynnistämisestä:
"Kaasuttajan kurkun alla poltettiin trasselitukkoa"
Kuvassa oli nähdäkseni kylläkin diesel, eli kaasuTIN puuttui.
Kuvassa näkyvällä kaasutTAJALLA oli komea täysparta, tiedä sitten mitä kurkkunsa alla poltettu trasseli siihen vaikutti.
Selvennys: Lämpötiloissa miinus kymmenen ja plus viiden välillä Taunuksessa jäätyi kaasutin. Kylmemmässä jäätyi kaasuttaja (itse).
"Kaasuttajan kurkun alla poltettiin trasselitukkoa"
Kuvassa oli nähdäkseni kylläkin diesel, eli kaasuTIN puuttui.
Kuvassa näkyvällä kaasutTAJALLA oli komea täysparta, tiedä sitten mitä kurkkunsa alla poltettu trasseli siihen vaikutti.
Selvennys: Lämpötiloissa miinus kymmenen ja plus viiden välillä Taunuksessa jäätyi kaasutin. Kylmemmässä jäätyi kaasuttaja (itse).
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
-
- Viestit: 6794
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Helmi 02, 2006 2:45 pm
- Viesti:
Kylmäkäynnistys ja ryntäyttäminen
Monissa vanhemmissa ohjekirjoissa kylmäkäynnistys ohjeet ovat sellaiset että ryntäyttäminen tapahtuu aina. Varmaan tästä on myös jäänyt monelle tapa suorittaa kylmäkäynnistys rituaalit...
Tuossa yksi hyvä esimerkki siitä...
http://personal.inet.fi/cool/shyde5/k%E ... ohjeet.pdf
kohta 4
Tuossa yksi hyvä esimerkki siitä...
http://personal.inet.fi/cool/shyde5/k%E ... ohjeet.pdf
kohta 4
-
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 3:28 pm
- Viesti:
305 kirjoitti:meillä on töissä sellainen kaveri että tuntuu että se on syntynyt venäjän rajan väärälle puolelle ajanut pelkästään mossella ja ladalla(aina niistä löytyy enemmän kehuttavaa kuin mistään muusta autosta).mossellakin oli kuulemma tuonut joskus 80 luvulla 200 neliötä kattopeltiä,mossen katolla...matkustelee vaan puola ym. maissa... kaikki työkalut on kanssa kyseisistä maista,esimekkinä titaaninen sorkkarauta venäjältä(tosi kevyt mutta muotoilu ei kovin ergonominen)löytyy myös tallista ural mootoripyrää,nivaaa ym.. muutenkin on omaperäinen kaveri. 70 luvulla oli hakenut mosseen lainaa pankista,ei sitten ollu saanu niin oli sanonu että hän ei teidän palveluja tarvia. sen seurauksena ei pankki tiliä vieläkään ja työnantaja maksaa palkan käteen
tämän olen pikkupoikana nähny..naapurin ukko toi elitellä ainaki 2oo neliötä kattopeltejä katolla.ei jousista tietoo mutta kotiin tuli jostaki etelä suomesta pohjoseen keski-suomeen. toiset ku kehu autoja nii tämä näytti et elite paras ja veteli sarkapelloilla ojien yli.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 7661
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
ajelin heinätalkoissa seitkytluvun Natikalla. Mallia en muista, hyväkulkunen, toinen vaihdekepakko joku mikälie narisematon, toinen mun nähdäkseni normaali. Sitä jälkimmäistä omistaja kielsi vauhdissa vaihtamasta. Ihmettelin ittekseni ja taisin suunnilleen totella.
Mutta Shydehän on skannannu saman ohjeen Verkun oppaasta, jos oikein ymmärsin. Miten on, lähteekö viljakuormat maantienlaidasta isolla vaihteella?
Mutta Shydehän on skannannu saman ohjeen Verkun oppaasta, jos oikein ymmärsin. Miten on, lähteekö viljakuormat maantienlaidasta isolla vaihteella?
-
- Viestit: 3490
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
- Paikkakunta: kerimäki
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 25 vierailijaa