Vanhojen konemiesten uskomattomia uskomuksia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
SamiT
Viestit: 6794
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Vanhojen konemiesten uskomattomia uskomuksia

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Vanhoilla konemiehillä hämmästyttävän sitkeitä uskomuksia "nyky"tekniikasta. Eräskin vanhempi merkkihuoltoyrittäjä vannoi talvella että turboahdin vie traktorista kuin traktorista voiman! Perusteli että naapurin Valmet 8200 rivipumppu 7,4 l vapaastihengittävä vetää riuskemmin kuin saman tilan Valmet 8550 7,4 l jakajapumpputurbo. Mitä muita tällaisia varmoja "Essonbaarin" tietoja on Masinistien korviin sattunut?
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

"No ei tavalliseen diisseliin voi turboo laittaa, se hajoo. Turbokoneissa kuuluu kato olla millin suuremmat imuventtiilit."


:lol: :lol: :lol:
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

"Ei ikinä moottoripolttoöljyä vanhaan traktoriin, ei voitele kunnolla pumppua. Ainakin 2T - öljyä laitettava litra joka tankkaukselle."

-SS-
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

..."moottori on oltava vaakasuorassa puimakonetta pyöritettäessä,muuten sylinterit kuluvat toiselta reunalta enemmän"...
->eräs kylän vanhaisäntä 60-luvulla kun naapuri ihmetteli miksi asetteli vatupassi konepellin päällä zetoria paikalleen sampo-puimakoneen pyöritykseen....
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

meillä on töissä sellainen kaveri että tuntuu että se on syntynyt venäjän rajan väärälle puolelle ajanut pelkästään mossella ja ladalla(aina niistä löytyy enemmän kehuttavaa kuin mistään muusta autosta).mossellakin oli kuulemma tuonut joskus 80 luvulla 200 neliötä kattopeltiä,mossen katolla...matkustelee vaan puola ym. maissa... kaikki työkalut on kanssa kyseisistä maista,esimekkinä titaaninen sorkkarauta venäjältä(tosi kevyt mutta muotoilu ei kovin ergonominen)löytyy myös tallista ural mootoripyrää,nivaaa ym.. muutenkin on omaperäinen kaveri. 70 luvulla oli hakenut mosseen lainaa pankista,ei sitten ollu saanu niin oli sanonu että hän ei teidän palveluja tarvia. sen seurauksena ei pankki tiliä vieläkään ja työnantaja maksaa palkan käteen :wink:
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
Nuhvelentti
Viestit: 421
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:13 am
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentti »

Vaikuttaisi olevan aikalailla aatteen kyllästämä ihminen...
Traktori on hyvä kun se on punainen!!!
nii-i
Viestit: 1080
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nii-i »

uraleita ei mulla mutta dneprejä kyllä, enkä usko veli venäläisen työhön vaan aina tarkistan ja korjaan kaiken ryssän tekemän, poikkeuksena ne tuotteet jotka tilattu alkujaan armeijan käyttöön, laatu menee esim moottoripyörissä näin: kotimaan markkonoille tarkoitettu on täyttä paskaa ja laatua ei vähääkään kontrolloitu, usein ei uudet vehkeet edes toimi tai jos sattuu käyntiin lähtemään niin voivat hajota/vientiin tarkoitetut yleensä toimii, jotain pikku puutetta saattaa olla/mil laatu on yhtä hyvää kuin missä tahansa muualla valmistettu vastaava
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

"Jos auton polttoaineeseen kerran laittaa jäänestoainetta, auto tottuu siihen ja alkaa vaatimaan sitä sen jälkeen jatkuvasti."

No jaa-a.

Viime talvena joku tuolla vanhalla palstalla osasi melko järkevän oloisesti selittää tuon, eli ei välttämättä ihan huuhaata. Mutta tottuu tai ei, minä ajan niin vähän, että muutama pullo jäänestoa vuodessa ei mun talouttani konkurssiin aja. Lisään siis jäänestoa, kuten nunnalla on nännit ja paavilla pallit, eli varmuuden vuoksi.
maramies
Viestit: 452
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maramies »

Eräs tuttavani oli Nuffinsa kanssa metsätöissä ja poikkesin häntä palstallaan katsomassa.
Piti sitten vinssata muutama runko tien oheen, mutta traktori ei käynnistynyt. Akussa ei ollut virtaa.
Kaveri heilutteli akkua vähän aikaa ja sanoi, että pitää ravistella, että sähkö nousisi pintaan.
Niin kävi ,että hetken odoteltuamme moottori käynnistyi normaalisti.
Itse en oikein uslko tuohon teoriaan.
PT
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 13, 2006 12:41 am
Paikkakunta: Parkano
Viesti:

akun elvytys

Viesti Kirjoittaja PT »

tuo akun ravistelu irroitti kennojen alle varisseet hiutale kasat (lähtöisin kennosita) jotka oikosulki kennoja ja jännite ja virta pieneni sitä myöten... myös jos sttu olemaa jokin kenno jäässä ja akun malli mahdollisti kennone yhtymien sai toikin kenno hieman lisää elämää..
pari Harmaaferkkua, Nuffi, Takra ja paljon Saabeja
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Joskus poikana puhuin että ovat nuo dieselit laiskoja, silloin ei ollut vielä TDI, TID, DTI, CDI, HDI, JTD ym voimamoottoreita. Yksi vanha pystylyhty 200D kuski sanoi: "Ei oo laiska, tiisseli oikeen kiihtyy mäessä. Jossei kiihry niin sitte on kaasari tukossa...!"
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Aamulehti uutisoi veteraanikuorma-autojen kokoontumisajosta ja auton, tais olla Vanaja, käynnistämisestä:
"Kaasuttajan kurkun alla poltettiin trasselitukkoa"

Kuvassa oli nähdäkseni kylläkin diesel, eli kaasuTIN puuttui.
Kuvassa näkyvällä kaasutTAJALLA oli komea täysparta, tiedä sitten mitä kurkkunsa alla poltettu trasseli siihen vaikutti.

Selvennys: Lämpötiloissa miinus kymmenen ja plus viiden välillä Taunuksessa jäätyi kaasutin. Kylmemmässä jäätyi kaasuttaja (itse).
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Sitten taas huolestuttavampia uskomuksia:

Monella nuoremmallakin automiehellä on vakaa uskomus, että pitää laskea "puoli ilmakehää" autonrenkaiden painetta talvella, että "pitää paremmin"

Noin alipaineislla renkailla tulee kuvioita jo kuivalla asfaltillakin.

-SS-
SamiT
Viestit: 6794
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Muutamat vanhat konemiehet käynnistivät kylmän dieselin järkyttävällä kierrosten ryntäyttämisellä kun kuulemma autokoulussa oli opetettu että moottori käynnistyy kunnolla vain jos ryntäyttää kierrokset tappiin startissa. Teki varmasti hyvää koneelle!
kkitala
Viestit: 18
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 2:45 pm
Viesti:

Kylmäkäynnistys ja ryntäyttäminen

Viesti Kirjoittaja kkitala »

Monissa vanhemmissa ohjekirjoissa kylmäkäynnistys ohjeet ovat sellaiset että ryntäyttäminen tapahtuu aina. Varmaan tästä on myös jäänyt monelle tapa suorittaa kylmäkäynnistys rituaalit...
Tuossa yksi hyvä esimerkki siitä...
http://personal.inet.fi/cool/shyde5/k%E ... ohjeet.pdf
kohta 4
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

No mun voortti ei kyllä kylmänä lähde käyntiin, jos ei käsikaasu oo pohjassa. Sitä voi kyllä laskea alaspäin, ennen huippukierroksia. Sitä vaan ei noissa ohjeissa kerrota, kun luotetaan siihen kuuluisaan maalaisjärkeen... Eli ei ryntäile mihinkään ainakaan kun mää käynnistän :wink:
parkkonen
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 3:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja parkkonen »

305 kirjoitti:meillä on töissä sellainen kaveri että tuntuu että se on syntynyt venäjän rajan väärälle puolelle ajanut pelkästään mossella ja ladalla(aina niistä löytyy enemmän kehuttavaa kuin mistään muusta autosta).mossellakin oli kuulemma tuonut joskus 80 luvulla 200 neliötä kattopeltiä,mossen katolla...matkustelee vaan puola ym. maissa... kaikki työkalut on kanssa kyseisistä maista,esimekkinä titaaninen sorkkarauta venäjältä(tosi kevyt mutta muotoilu ei kovin ergonominen)löytyy myös tallista ural mootoripyrää,nivaaa ym.. muutenkin on omaperäinen kaveri. 70 luvulla oli hakenut mosseen lainaa pankista,ei sitten ollu saanu niin oli sanonu että hän ei teidän palveluja tarvia. sen seurauksena ei pankki tiliä vieläkään ja työnantaja maksaa palkan käteen :wink:


tämän olen pikkupoikana nähny..naapurin ukko toi elitellä ainaki 2oo neliötä kattopeltejä katolla.ei jousista tietoo mutta kotiin tuli jostaki etelä suomesta pohjoseen keski-suomeen. toiset ku kehu autoja nii tämä näytti et elite paras ja veteli sarkapelloilla ojien yli.
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

on siinä siinä elitessä ollu hyvä katto kuorman.
jossain 1 tonnin pintaan.
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

ajelin heinätalkoissa seitkytluvun Natikalla. Mallia en muista, hyväkulkunen, toinen vaihdekepakko joku mikälie narisematon, toinen mun nähdäkseni normaali. Sitä jälkimmäistä omistaja kielsi vauhdissa vaihtamasta. Ihmettelin ittekseni ja taisin suunnilleen totella.
Mutta Shydehän on skannannu saman ohjeen Verkun oppaasta, jos oikein ymmärsin. Miten on, lähteekö viljakuormat maantienlaidasta isolla vaihteella?
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

juu ja ajovalot kanssa tuntuu olevan hyvä sammuttaa,muistelen että useempi nykyään jo 70-80 vuotias teki niin ajokortti iässään.. sitä en oikein tiedä että mitä siinä säästi??
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 25 vierailijaa