Kesla Patu 152

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Dude76
Viestit: 864
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
Viesti:

Kesla Patu 152

Viesti Kirjoittaja Dude76 »

Tuossa aiemmin kyselin käyttökokemuksia Keslan kuormaajista. Hintakyselyn jälkeen oikeastaan ainoaksi vaihtoehdoksi jäi tuo otsikon malli, hintaeroa halvimpaan 200 sarjalaiseen jäi niin paljon. Tätäkään ostoa ei voi taloudellisilla syillä perustella, vaan harrastus maksaa. Vanhoistakin joutuisi maksamaan itsensä kipeäksi.

Eli onko käyttökokemuksia kyseisestä mallista? Aika uusi malli. Miten eri sarjat eroavat toisistaan, onko kalliimmissa laadukkaammat osat esim. sylinterit, puslat, letkut, venttiilistö, koura, kääntöpöytä ym. mekaniikka? Teräslaatu?
juko
Viestit: 247
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 9:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juko »

Paljonko 152 hinta oli?Kävin perjantaina kysymässä 202t:n hintaa.14800 euroa vaunun kanssa :?
Dude76
Viestit: 864
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
Viesti:

Hinta

Viesti Kirjoittaja Dude76 »

Hintaa 152:lla on siinä kuutisen tonnia suoralla kaupalla. Tuntuu että ainakaan alle ei saa ja tasallekin voi tehdä tiukkaa.
VALMET500
Viestit: 205
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 1:00 pm
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VALMET500 »

ch
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ch »

On ne perhanan kalliita ja vaan kallistuu jos odottelee. Meille ostettiin tuo 202:sta vastaava edeltäjä 525 vuonna 2000. Hintaa oli silloin noin 36000 mk. Nyt tuon vois varmaan laittaa samalla 6 tonnilla myyntiin kun on vielä hyvässä kunnossakin. Käyttöä tullut arviolta 300 tuntia.

Jälkeenpäin kun miettii niin hyvään aikaan tuli tuo ostettua. Heti vuosituhannen jälkeen alkoi raudan kova hinnannousu ja samalla koneidenkin. Maksukykykin ihmisillä kasvaa koko ajan ja rahan arvo alenee, niin kyllähän kauppiaat sen kysynnän mukaan hinnoittelee tottakai.

Mutta tuo 202 tulee olemaan sinun käytölläsi ikuinen laite, vaikka ajaisit kaikille naapureillesikin polttopuut. Letku-ja putkivaurioita saattaapi tulla tottakai, mutta ne nyt on halpoja vaihtaa, kun ei tienesti ole omissa ajanvietehommissa kiinni työn keskeytymisistä. Ja kun se sulle tulee varmaakin tuolla nostolaite-aisakiinnike jalustalla niin sille keksii äkkiä monta muutakin käyttötarkoitusta kuin puiden nostelu.

202 jaksaa kärryn vierestä nostaa täysikasvuisen terveen 4-5 metrisen tukkipuun juuri ja juuri. 152:sen nostokyvystä voinee silloin päätellä jotain suoritusarvojen perusteella. Menihän tuo vähän isomman mallin mainostamiseksi, mutta jos tunnet pienemmälläkin pärjääväsi, niin siitä vaan hankkimaan. Tuskin se ensi vuonna halvempikaan on.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

ch kirjoitti:On ne perhanan kalliita ja vaan kallistuu jos odottelee. Meille ostettiin tuo 202:sta vastaava edeltäjä 525 vuonna 2000. Hintaa oli silloin noin 36000 mk.....
Heh,meille samoihin aikoihin tuli pakettina 525+8t kärry yhdellä lisäpankolla ja hydraulisella ohjauksella+lisälohkolla ohjaukselle ja maksoi ilman alvia 38500mk...=6470€ nykyrahaa...
-kuvaa aika paljon pyynneistä :(
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Dude76
Viestit: 864
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dude76 »

Olis tarkoitus kevään aikana laittaa kuormaaja. Telikärry on juuri valmisteilla.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

1998 maksoi hakin 6400pro eli nykyisin 3267 mallia vastaava pilkki ja 9t kaksipalkkinen kärri vähän päälle 60000 mk veroineen, nyt tais olla jo pelkän kuormaimen ovh jotain 12000 nykyrahassa.
Tuon 3166 (kuten mallimerkintä taisi tyyppikilvessä olla) mallin nostoteho on tähän asti riittänyt painavimpienkin pöllien nostoon. Suurimmat kuusipöllit ja vanerit on tosin pitänyt nostaa sivuittain kyytiin yksi pää kerrallaan. Mut voi sanoa että voima riittää kaikissa normaalitarpeissa.

Kunnon kokoiselle kuormaajille riittää käytettynäkin enemmän kysyntää, kun taas malliston perusmallin kysyntä on aina rajoitetumpaa. Eihän kukaan tietty suunnittele heti pilkin myymistä, mut olisihan se mukavempaa tietää että omilla koneilla arvo säilyisi.
Dude76
Viestit: 864
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dude76 »

Tuli laitettua 152. Masinisti palstalla kun ollaan niin voi todeta että huvittaa tuo toispuoleinen "HIAB"-rakenne. Siitä johtuen akselitapit on todella vankkoja, ainakin puslille voisi arvella pitkää ikää. Toispuoleinen nosto rasittaa sitten rakenteita normaalista poikkevasti mutta kai ovat laskeneet ja tulee ehkä halvemmaksi tehdä tuo ensimmäinen puomi. Muilta osin rakenne onkin vakio. Joku kertoi ajaneensa mallilla jo 600m3 puuta. Nostokyky-tarrassa luki tiedot jo T-mallillekin joten jatkopuomi taitaa olla tulossa.
Juhaa
Viestit: 548
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhaa »

juko kirjoitti:
Paljonko 152 hinta oli?Kävin perjantaina kysymässä 202t:n hintaa.14800 euroa vaunun kanssa
Onko ne tosiaan jo noin kalliita. Ei ihme, että nettikoneessa pyytelevät käytetyistäkin kauheita hintoja. Siinä en näe kyllä mitään järkeä, että ostaa jonkin aivan vanhan romun ja kunnostaa sitä sitten isolla rahalla ja työllä... Sen verran kovia pyyntihintoja vanhoista romuistakin pyydetään nettikoneessa.

Itse ratkaisin hinta ongelman niin, että tein 2-palkki runkoisen kärryn, teli kuormurin etuakseleista, kantavuus vähintään tuo 9tn. Kärry rupeaa olemaan valmis. Oli todella työläs tehdä, kun on vähän huonot metallintyöstövehkeet.

No sitten kuormaimeksi vanha hiab 550 autokuormain. Traktorin perässä ainakin toimi hienosti, ainoastaan käännön sylinterit vuotavat sisäisesti (nekään ei liikaa, paineet häviää muutamassa tunnissa). Nostaa vähintään riittävästi. Tämän onnistumisesta en voi sanoa vielä mitään varmaa, koska projekti on vielä kesken. Mutta molempia puomeja täytyy vielä muokata metsään paremmin sopivaksi. Ulottuvuutta tulee olemaan 6,2-6,5m. Myös hydrauliikka putket ja letkut ajattelin uusia kaikki. Kouran ja rotaattorin ostin uutena IKH:lta. Venttiililohkoon onnistuin rakentamaan mekaanisen 2-vipuohjauksen tämän palstan neuvojen perusteella, saa nähdä miten toimii....

Projektiin on tähän mennessä mennyt rahaa (sis alv 22%) suunnilleen 4000 euroa. Vielä puuttuu hydrauliikka putket, letkut ja puomin jatkeen sylinteri. Arvioisin lopullisen hinnan olevan 5000 euron pintaan. Nurkkiin jäi paljon rautaa ja yksi 250 euron hydraulisylinteri, kun ostin vahingossa väärän mittaisen. Vaikka melkein 3 kuukautta onkin mennyt rakentelemisen merkeissä, näyttäisi tuntipalkka kuitenkin olevan melko hyvä:)

Tästä on ollut ennenkin tällä palstalla juttua ja monta ongelmaa on ratkennut täällä kirjoittelemalla. Kuvia projektista: http://picasaweb.google.com/juhaalajarvi/TelikRry
Dude76
Viestit: 864
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dude76 »

Onhan nuo hinnoissa vaan eipä noita itekään oikein tehdä kannata. Netti on hyvä mutta liekö juuri käytettyjen hinnan nousun takana. Vanhoilla kuormaajilla on kyllä kova kysyntä.
jymmi
Viestit: 114
Liittynyt: To Heinä 27, 2006 10:08 pm
Paikkakunta: kiuruvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jymmi »

välillä tullu mieleen kuormaajan uusiminen mutta näillä nykypäivän hinnoilla taidan ajella edelleen tuolla vanhalla wärtsilällä ja tempon 7.vetokonekkaan ei oo hinnan kiroissa joten ei pitäs olla paljo pääomassa kiinni
Dude76
Viestit: 864
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dude76 »

Mikähän lie uusienkin hinnan nousun takana. Teräksen hinta selittää kuormaajassa ehkä pari sataa euroa. Taitaa olla vaan joka puolella niin paljon hommia että kaikkea tehdään ylitöinä jos silloinkaan saa. Siihen päälle sitten entistä roimemmat katteet joka portaalle niin lopputulos on tämä.

Energia-ala in nykyään niin muodikasta.
Vallu502
Viestit: 1292
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu502 »

Itselläkin olisi etsinnässä 502:n kokoluokkaan käypä kourakuormaaja tai kärri-kuormaaja yhistelmä. Mutta kun ovat käytetytkin niin kalliita! :x Taitaisi saada juontokouran paljon halvemmalla. Kai silläkin esim. kuidun ajo onnistuu ja pienet erät tukkiakin? Pitäisi vaan 502:seen laittaa silloin 2-toiminen lohko.
Juhaa
Viestit: 548
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhaa »

Dude76 kirjoitti:
Onhan nuo hinnoissa vaan eipä noita itekään oikein tehdä kannata. Netti on hyvä mutta liekö juuri käytettyjen hinnan nousun takana. Vanhoilla kuormaajilla on kyllä kova kysyntä.
Joo voipi olla etten uudestaan aivan heti tällaista projektia alottaisi. Tuosta tekemisen kannattavuudesta olen vain hieman eri mieltä. Olen tehnyt kärryä ehkäpä keskimäärin kolmena päivänä viikossa keskimäärin varmaankin kuusi tuntia.

Ja jos oletetaan, että se 5000 euroa tuohon tulee menemään rahaa. Onko pahasti liioiteltu, jos väitän tuon yhdistelmän arvon olevan 10000 euroa. Mielestäni ei ole. Työtunteja vehkeeseen olen käyttänyt suunnillen 220 tuntia. Että on siinä tuntipalkka ihan kohdillaan. Tästäkin ajasta on paljon suunnittelu työtä.:) Ja onhan tuo ollut ihan kaikin puolin mieltä virkistävä ja hauskakin projekti.

Se vaan pakkaa hieman syömään miestä, kun joutuu purkamaan tekemiään virheitä. Tänään jouduin avaamaan molempien tukijalkojen sylinterin kiinnitykset. Sylinterin varsi otti jalkaan kiinni, jos jalan laski liian alas. No nyt on korjattu...
Dude76
Viestit: 864
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dude76 »

Tarkoitin että ei kannata alkaa tekemään alusta tai ei käytännön rajoissa pystykään. Siis koko kuormaajaa käämtöpöydät ym ym ym, en tarkoittanut korjausta tai modifiointia.

Kärry on itselläkin työn alla, se on tehty ihan alusta asti. Voin laittaa vaikka kuvia. Olisi tarkoitus käyttää kuumasinkityksessä.
Juhaa
Viestit: 548
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhaa »

Jaa, no juu alusta ei kannata kyllä ruveta tekemään. Tulis melkoisen varmasti susi. Kyllähän sen jossain täytyy näkyä, jos näillä nykyisillä valmistajilla on usein parin kymmenen vuoden kokemus tuotteesta. Kehitystähän on tapahtunut paljon noista 80 luvun rimpuloista...

Pistä osoite missä sulla on ne kuvat. Mahtaakohan se sinkki lähteä siitä pinnasta jos oikein puuta mättää
Dude76
Viestit: 864
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dude76 »

Pitää ottaa, laitan tänne. Kyllä sinkki aika lujassa on kun on metallinen pinnoita vaikka ohut eli jotain 0.1mm. Paljon lujempi kuin maali ja naarmut ei ruostu. Tässä lähellä pata eli helppo käyttää ja nyt kalliin sinkin hinnankin aikana halvempi kuin kunnollinen maalaus.
Juhaa
Viestit: 548
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhaa »

Mites veteleekö kärry paljon, kun se upotetaan sinne sinkkipataan. Menneinä vuosina olin valaisinpylvästehtaalla töissä ja ne katulamput olivat joskus melkoisen kieroja, kun tulivat sinkistä.
MOP
Viestit: 7532
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Vallu 502:lle. Laita kaksi kaksitoimista. Tarvitset ne molemmat. Toinen hydrauliselle työntövarrelle ja toinen juontokouralle. Kyllä 502:lla sitten hyvin ajaa juontokouralla, ja etupainoja kanssa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ferkku, Majestic-12 [Bot], maukku, pasi79 ja 72 vierailijaa