majorin nostolaitekannen vaihto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
ollie
Viestit: 84
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 6:37 pm
Viesti:

majorin nostolaitekannen vaihto

Viesti Kirjoittaja ollie »

sopiiko -57 majorin nostolaitekansi -62 superiin :?: pulttijako, öljyn meno/paluu liitäntä :?: mites käy nostotehon :?: ajatuksena olisi rakentaa kertyneistä osista yksi sekalainen traktori :)
kalvaana
Viestit: 7344
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ainakin yhdellä tutulla on Superissa tavallisen Majurin nostolaitekansi. Sanoi, että on parempi, kun Superin poikittaisakselista oli mennyt rihlat ja sitten se venttiilisydeemi alkoi oikutella. Kuulemma tavallisen mallin kannessa toisenlainen poikittaisakseli (sanoiko peräti, että neliskulmanen pää) ja ilman painonsiirtoa oleva venttiilisysteemi yksinkertainen. Harva kait Majurilla enää kyntää työkseen, että pelkkä nosto-lasku-asennon säätö riittääkin.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Päkä
Viestit: 385
Liittynyt: To Marras 02, 2006 7:25 pm
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Kansi vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Päkä »

Käsittääkseni vaihto noinpäin onnistuu kohtuullisen vaivattomasti. Hydraulipumpun nousuputken joutuu sovittelemaan uudelleen. Powerissahan putki nousee suoraan pumpulta nostolaitteen kanteen. Vaihtamalla nostolaite menetetään suunnilleen puolet nostovoimasta. Mutta saadaan neliöpäinen nostolaitteen yläakseli, josta eivät poorit petä. Ja nostolaitekin on jotenkin helpommin hallittavissa. (Kuski tietää mitä nostolaite tekee kun hallintavipuun tarttuu. Superissa ei aina tapahdu sitä mitä kuski tarkoittaa) Nostovoiman hävikin voi korjata asentamalla apusylinterit nostolaitteeseen. Asensimme juuri viime viikolla toiseenkin Poweriimme apusylinterit. Nosto tietysti hidastuu kun sylinteritilavuus kasvaa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ja jos jollakulla on niin tulinen kiire, ettei jouda odottelemaan, on ehkä parempi keventää kukkaroa ja etsiä 50 vuotta nuorempi kone vanhan tilalle! :roll:
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Superin nostolaitteesta, että.sieltä voi joskus vaihtaa öljyjä ja vaikka 20 vuoden välein siivota ja vaihtaa suodattimen. On siitä nostolaitteesta olemassa huoltotiedotuksiakin.. Kynkätkin kestää jos nostotehot pudotetaan Powerin tasolle. Eli sitä saa mitä tilaa
submik
Viestit: 143
Liittynyt: La Heinä 08, 2006 8:09 pm
Viesti:

Poorit

Viesti Kirjoittaja submik »

Onhan noita kynkkiä ja akseleita saatavana uusiakin, jos raaskii ostaa.
Minä ostaa päsäytin LH-osasta uudet, kun oli nuo alkuperäiset kynkät jo niin hitsatut, olivat pärskähtäneet poikki josakin vaiheessa ja poorit menokelkassa. Jos joku haluaa, niin voin pikkurahasta luopua vanhoista. Eli vääntiö, poikittais akseli ja kynkät superiin.
ollie
Viestit: 84
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 6:37 pm
Viesti:

Re: Kansi vaihtoon

Viesti Kirjoittaja ollie »

Päkä kirjoitti:Käsittääkseni vaihto noinpäin onnistuu kohtuullisen vaivattomasti. Hydraulipumpun nousuputken joutuu sovittelemaan uudelleen. Powerissahan putki nousee suoraan pumpulta nostolaitteen kanteen. Vaihtamalla nostolaite menetetään suunnilleen puolet nostovoimasta. Mutta saadaan neliöpäinen nostolaitteen yläakseli, josta eivät poorit petä. Ja nostolaitekin on jotenkin helpommin hallittavissa. (Kuski tietää mitä nostolaite tekee kun hallintavipuun tarttuu. Superissa ei aina tapahdu sitä mitä kuski tarkoittaa) Nostovoiman hävikin voi korjata asentamalla apusylinterit nostolaitteeseen. Asensimme juuri viime viikolla toiseenkin Poweriimme apusylinterit. Nosto tietysti hidastuu kun sylinteritilavuus kasvaa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ja jos jollakulla on niin tulinen kiire, ettei jouda odottelemaan, on ehkä parempi keventää kukkaroa ja etsiä 50 vuotta nuorempi kone vanhan tilalle! :roll:
teitkö välilevyn venttiililohkoon, vai mistä otit paineen apusylintereille :?: minkä kokoiset apusylinterit asensit :?: minkä verran nostovoimaa apusylintereillä saavutetaan, noin järkevällä tasolla, että ei kuitenkaan aleta paikkoja rikkomaan :?:
Päkä
Viestit: 385
Liittynyt: To Marras 02, 2006 7:25 pm
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Apusylinterit Poweriin

Viesti Kirjoittaja Päkä »

Apusylintereihin öljyn otin kipin putkesta. Muhvit putken kylkeen hitsillä kiinni ja reiät putkeen poralla. Sylinterien halkaisija on 25 mm ja iskun pituus jotain 350 mm. 1 toimiset uppomäntäsylinterit kiinnitetty alapäästään taka-akseleiden alle kiinnitettyyn korvakkeeseen ja yläpäästään kynkän yläpäähän siihen nostotangon ylimmäiseen tappiin. Sylinterit ovat siis kynkän ja lokasuojan välissä lähes pystysuorassa. Nostaa kevyesti 800 litraisen "Harmi" ruiskun ja myös Majorin nokan, ellei nokkaa ole painoitettu riittävästi. Melkein arvasin tuon "Manun" kommentin ilmestymisen tähänkin ketjuun. Pidän edelleenkin kiinni mielipiteestäni tässä Power/Super nostolaiteasiassa. Superin nostolaite jää helposti jonkinlaiseen kestonostoasentoon. Siis nostolaite ei nosta, mutta pumpun äänestä kuulee selvästi pumpun käyvän painetta vastaan. No lämpiäähän ainakin öljyt. Samaten peräkärryä kipatessa on varminta potkaista voimanotto pois päältä mikäli ei halua lavan joko nousevan tai laskevan. Tämä Superimainen vaiva ilmenee ainakin vielä näissä 10-sarjan Fordeissa. Samalla tavalla pumppu jää käymään painetta vastaan. (Taitaa nämä Fordin nostolaitteet olla suoraan sovellettu Superin laitteesta ja viatkin tulivat siinä mukana) Sitten kun näissä 7-alkuisissa on vielä tämä momenttipakka vaihteiston pääakselin jatkeella ja kun pakka on kytketty nostolaitteen käyttövipuun, ei nostolaitteen käyttöä voi ainakaan helpoksi sanoa. :cry:
sampo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:20 am
Paikkakunta: Kokemäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo »

Kesällä 1965 olin ajamssa enon uudella Fordson Super Majorilla. johon oli asenettu Horn Dauling etukuormain. jolla siirettiin kesantomaan kivikasoja kauhassa kantaen. Ja se nostolaitevipu oli just sellainen kun Päkä asian kertoi. eli pumppu pois pyörimastä siirron ajaksi.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Se on tietysti hieno asia että jokainen on tyytyväinen nostolaitteeseensa.

Superi nostaa sen 800 kiloa ilman mitään apusylintereitä. Sen hydrauliikka ei toimi samalla tavalla kuin esim. powerin jossa kynkät liikkuvat samalla kuin ulkoinen ellei niitä lukita ylös. Se helpottaa huomattavasti käyttöä jos tietää miten laite toimii.

Ainoa tapa saada Superin pumppu käymään painetta vastaan on kytkeä se ulkoiselle ja pitää vipu ylhäällä. Nostolaite ei silloin varmasti nouse Superissa koska se on poiskytketty ulkoisen käytön aikana.

Superissa vapautetaan pumppu hyvin pienellä vivunliikkeellä alaspäin ulkoista käytettäessä.

Jäi vielä sanomatta että kiintosyvyys/automatiikkavipu pitää olla automatiikka-asennossa ulkoisella. Muutenkin ellei mikään muu auta niin voi vilkaista vaikka ohjekirjaa.
Manuel

Re: Apusylinterit Poweriin

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Päkä kirjoitti:Superin nostolaite jää helposti jonkinlaiseen kestonostoasentoon. Siis nostolaite ei nosta, mutta pumpun äänestä kuulee selvästi pumpun käyvän painetta vastaan. No lämpiäähän ainakin öljyt. :
Täytyy tarkentaa tuota aikaisempaa. Superissa on kahta eri mallia paineensäätöventtiilejä, lyhyt malli pudottaa paineet 175 kp/cm'stä n. 20 kp/cm venttiilin lauettua. Uudempi pitkä malli ei pudota paineita.

Tuo vanhempi malli sopii paremmin niille jotka eivät osaa käyttää Superin hydrauliikkaa . Uudempi malli on kuitenkin käytännöllisempi ulkoiselle.

Jos vertaillaan nostolaitteiden tehoja, niin seuraavat arvot eivät tarkoita nostolaitteen maximitehoa vaan antavat nostotehojen suhteet.

Power 600 kg. Korotetulla paineella 750 kg (190 kp/cm). Super 950 kg
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], J.Halminen, Semrush [Bot] ja 15 vierailijaa