Akku sökö?
-
- Viestit: 315
- Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 12:20 pm
- Viesti:
Akku sökö?
Ennenkuin laittaa reilua satasta uuteen akkuun niin onko mitään keinoa varmistaa että akussa on varmasti vika? Tähän mennessä todettua:
- laturilta tulee n. 14 volttia (12 voltin järjestelmä)
- vaikka traktori olisi ollut jonkun aikaa käynnissä niin aika vaivoin lähtee käyntiin vaikka heti sammutuksen jälkeen uudelleen käynnistäisi
- parin viikon seisomisen jälkeen jännite oli laskenut alle 11 volttiin - ei toivoakaan saada käyntiin ilman apuvirtaa
- kaikki sähkölaitteet olen mielestäni kytkenyt sammutuksen jälkeen pois
- itselläni ajo lyhyttä pihan aurausta, jos kerran akku päässyt tyhjäksi niin ehtiikö latautua 1-2 tunnin aikana riittävästi? Viime talvena tosin toimi ok
-pk
- laturilta tulee n. 14 volttia (12 voltin järjestelmä)
- vaikka traktori olisi ollut jonkun aikaa käynnissä niin aika vaivoin lähtee käyntiin vaikka heti sammutuksen jälkeen uudelleen käynnistäisi
- parin viikon seisomisen jälkeen jännite oli laskenut alle 11 volttiin - ei toivoakaan saada käyntiin ilman apuvirtaa
- kaikki sähkölaitteet olen mielestäni kytkenyt sammutuksen jälkeen pois
- itselläni ajo lyhyttä pihan aurausta, jos kerran akku päässyt tyhjäksi niin ehtiikö latautua 1-2 tunnin aikana riittävästi? Viime talvena tosin toimi ok
-pk
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tyhjää akkua saa helposti ladata vuorokauden, pikkulaturilla kaksikin. Taitaa olla paras testi kun lataat ensin täyteen ja irroitat akunkengän. Sitten mittaat jännitteen vaikkapa viikon päästä ennen ajoa tai milloin satut tarvitsemaan traktoria. Kuullostaa kyllä pahasti siltä, että akkusi on sökö.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 105
- Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 5:48 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
-
- Viestit: 7344
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Itse en ole koskaan tehny akuille kuormitusmittauksia. Aina on starttimoottorin pyörimisnopeuden tai pyörimättömyyden perusteella päätelly, millon on akun uusimisen aika.
Kun ekat starttaushaasteet ilmenny, olen tsekannu vedet akusta ja ladannu sitä vuorokauden tavallisella laturilla ja jos ongelmat toistuneet, niin sitten mitannu ominaispainot. Yleensä siellä joku kenno jo ollutkin sökö ja käyttövuosia jo reippaasti takana. Ferkussa on akut vuodelta 01 ja Mersun akkukin vuodelta 99 ja hyvin starttaa. Sen verran epäluulonen ton Mersun akun kanssa, että takakontissa on veneen 60 Ah:n akku varuilta. Tässä tosin niin löperöä talvea pitäny, että haasteet puuttuu.
Onko sulla miten vanha se startti? Huonot puslat ja hiilet sekä kuluneet solenoidin kärjet kyllä haukkaa virtaskaa, mutta pyöritys kehnoa.
Ja onko koneessa tasavirtalaturi. Tunnin parin ajelu sillon tällön ei kyllä riitä tasavirtalaturilla akun täynnä pitämiseksi.
Ja vanhassa koneessa johdot yleensä siinä kunnossa, että päävirtakytkin kannattaa laittaa. Sillä estetään samalla vanhojen sähkövehkeiden vuotovirrat ja siten akun tyhjentyminen itsekseen käyttökertojen välillä.
Kun ekat starttaushaasteet ilmenny, olen tsekannu vedet akusta ja ladannu sitä vuorokauden tavallisella laturilla ja jos ongelmat toistuneet, niin sitten mitannu ominaispainot. Yleensä siellä joku kenno jo ollutkin sökö ja käyttövuosia jo reippaasti takana. Ferkussa on akut vuodelta 01 ja Mersun akkukin vuodelta 99 ja hyvin starttaa. Sen verran epäluulonen ton Mersun akun kanssa, että takakontissa on veneen 60 Ah:n akku varuilta. Tässä tosin niin löperöä talvea pitäny, että haasteet puuttuu.
Onko sulla miten vanha se startti? Huonot puslat ja hiilet sekä kuluneet solenoidin kärjet kyllä haukkaa virtaskaa, mutta pyöritys kehnoa.
Ja onko koneessa tasavirtalaturi. Tunnin parin ajelu sillon tällön ei kyllä riitä tasavirtalaturilla akun täynnä pitämiseksi.
Ja vanhassa koneessa johdot yleensä siinä kunnossa, että päävirtakytkin kannattaa laittaa. Sillä estetään samalla vanhojen sähkövehkeiden vuotovirrat ja siten akun tyhjentyminen itsekseen käyttökertojen välillä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Ievis kirjoitti:http://www.ostokset.fi/pd/2de1f306/
Tuolla on akun kuormitus testeri.
Nopea ja pätevä.
On vaan liian pieni tuo testeri, sopii kyllä h-a autojen akkujen testaamiseen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Voi testata myös laittamalla kulkineesta ajovalot päälle moottori sammuksissa. Jos valot alkavat himmenemään nopeasti, akku on loppu.Ievis kirjoitti:Tuolla on akun kuormitus testeri.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
-
- Viestit: 2384
- Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Samaa mieltä. Ominaispaino täydellä akulla 1.28 Tyhjä jotain 1.24. Autotarvikeliikkeistä saa ominaispaino mittareita muutamalla eurolla. Tärkeintä tosiaankin ettei kennojan välillä ole suuria eroja. Sen voi mitata akun paikallaan ollessa ilman akkukaapeleiden irroitusta, vaikka käynnissä ollessa.bonito kirjoitti:Kannattaa mitata akun hapot ominaispainomittarilla, jos on joka kennostossa sama lukema, akku on vain alilatauksessa, jos yksi kennosto on selvästi alempi kuin muut, akussa on todnäk 10,5V jännite ja yksi kenno sökö, sitten on kyllä mentävä akkukauppaan.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
No joo, oireet viittaa vahvasti akun loppumiseen. Yksi hyvä testi tai huomio on kun starttaa valot päällä täydellä akulla. Himmeneekö valot? Jos niin vikaa saattaa olla tarttimoottorissakin, laakerit loppu ja vastaa kollektori kenttään.
Tuosta tasavirtalaturista, meikäläinen linkoaa lunta tunnin-pari/huki n. 8-15 kertaa vuodessa ja aina on riittänyt virta käynnistykseen, vaikka on tasavirtalaturi. Alle -5 roikan nokasta, lämpimämmällä kelillä hehkuttamalla posahukseen asti ja käyntiin. Ei ole onkelmia ollut, vaikka akku on ties kuinka vanha. Alkutalvesta kun veti ilmat kesäpolttoaineen takia niin ilmatessa tarttasin pitkään ja hartaasti ja ihimettelyyn asti kun ei poweri akusta loppunut
Tasavirtajärjestelmä riittää kun se on kunnossa.
Tietysti työvalojen kanssa pitää olla järkeä ettei ihan järjetöntä valopatteristoa laita. Meikäläisen koneessa niitä kolmex 55W
Tuosta tasavirtalaturista, meikäläinen linkoaa lunta tunnin-pari/huki n. 8-15 kertaa vuodessa ja aina on riittänyt virta käynnistykseen, vaikka on tasavirtalaturi. Alle -5 roikan nokasta, lämpimämmällä kelillä hehkuttamalla posahukseen asti ja käyntiin. Ei ole onkelmia ollut, vaikka akku on ties kuinka vanha. Alkutalvesta kun veti ilmat kesäpolttoaineen takia niin ilmatessa tarttasin pitkään ja hartaasti ja ihimettelyyn asti kun ei poweri akusta loppunut
Tasavirtajärjestelmä riittää kun se on kunnossa.
Tietysti työvalojen kanssa pitää olla järkeä ettei ihan järjetöntä valopatteristoa laita. Meikäläisen koneessa niitä kolmex 55W
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2384
- Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kannattaa ajaa auto 15-20 km korpeen keskelle ei mitään ja tietenkin heittää kännykkä kotiin, koettaa käynnistää siellä .Dexta ja 3600 kirjoitti:Henkilöautopuolelta konsti. Jättää valot (2 kpl H4 ja parkkeja sun muita) päälle varttitunniksi. Jos ei lähde käyntiin, niin akussa vikaa. Varsinkin, jos oli akku latingissa.
Tulee elämään jännitystä.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
Joskus voi tulla väärä diagnoosikin.. Naapurini vaihtoi akun diesel-volvoon kesken talven, kun ei lähtenyt yhtenä aamuna volvo tulille. Keväällä huomasin vanhan akun naapurini pihalla maassa seinän vieressä. Kysäsin, että voisinko ottaa akun kesä- akuksi vanhaan traktoriini (Ford). Nyt on mennyt jo kaksi talvea lumitöiden merkeissä, eikä akun suhteen mitään ongelmaa....rajora kirjoitti:No joo, oireet viittaa vahvasti akun loppumiseen.
-
- Viestit: 315
- Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 12:20 pm
- Viesti:
Maakaapeli
Ostin uuden akun, ei vaikutusta .
Syy taisikin olla siinä, että maakaapeli oli heikosti kiinni/ ruostunut.
Kaapeleilla kun pisti käyntiin niin silloin laitoin miinuskaapelin suoraan runkoon, jolloin tuota ei tullut huomattua.
Nyt olisi muutamalla kympillä tarjolla 12v 125A akku rahat takaisin takuulla.
-pk
Syy taisikin olla siinä, että maakaapeli oli heikosti kiinni/ ruostunut.
Kaapeleilla kun pisti käyntiin niin silloin laitoin miinuskaapelin suoraan runkoon, jolloin tuota ei tullut huomattua.
Nyt olisi muutamalla kympillä tarjolla 12v 125A akku rahat takaisin takuulla.
-pk
Re: Maakaapeli
No johan minä sanoin, olisit uskonut..paku74 kirjoitti: rajora kirjoitti:
No joo, oireet viittaa vahvasti akun loppumiseen.
Ostin uuden akun, ei vaikutusta .
Syy taisikin olla siinä, että maakaapeli oli heikosti kiinni/ ruostunut.
Joskus voi tulla väärä diagnoosikin.
-pk
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 4:11 pm
- Paikkakunta: muurame
- Viesti:
joskus kannattaa tarkistaa laturin hihnatkin jos ei meina käynnistyä. meillä oli isommassa massikassa sillein etä hihnat oli kulunu loppuun ja ei vaan yksinkertasesti jaksanu käynnistyä, paino hihnan laturinpyörän ulkokehälle eikä siinä laturi paljon pyöriny, toinen syy käynnistymättömyten oli paska startti. uuella tärähti käyntiin että jysähti. kyllä se vanhaki startti menis jossain autossa vielä. onko muuten totta että 165 ja 399 massikoissa on samat startit. joo ja yks vähän käytetty solenoidi olis tarjolla ja toinen alkuperänen todennäkösesti sekin toimiva.
jos ei tule savua niin jossain on vikaa
M-F 135
M-F 399
CASE IH 4230
ym. rakkineet=)
M-F 135
M-F 399
CASE IH 4230
ym. rakkineet=)
-
- Viestit: 4695
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
- Paikkakunta: Oku
- Viesti:
Joskus on elvytetty huonoiksi tuomittuja akkuja potkimalla ja pyörittelemällä niitä tovi pihalla ja koetettu senjälkeen ladata niitä semmonen vuorokausi putkeen.
Noista lyijykennoista se lyijy kai ajanoloon tärinässä laskeutuu akun pohjalle ja oikosulkee kennoja. Joskus hyrskyttely auttaa siihenvaivaan. Ainakin apukäynnistysakkuina minulla ollut muutamia tuollaisia.
Noista lyijykennoista se lyijy kai ajanoloon tärinässä laskeutuu akun pohjalle ja oikosulkee kennoja. Joskus hyrskyttely auttaa siihenvaivaan. Ainakin apukäynnistysakkuina minulla ollut muutamia tuollaisia.
Hervast hyrskyttelee..
Ennen, kun akut oli pakattu kannessa piellä kiinni, ruukattiin kansi avata, nostaa kennot pois ja putsata möhnä pohjalta pois. Liemi takaisin, levyjen pinnan sulfatoitumisen purkamiseksi kovalla virralla vähän aikaa latausta toisin ja toisin päin, ja sitten varsinainen lataus.
Huonosti onnistuu enää nykyään tämä temppu. Toisaalta, akkujen hintaindeksi on kulkenut pitkän aikaa ostajalle edullisempaan suuntaan. Että aina kaupasta saa seuraavan.
Ennen, kun akut oli pakattu kannessa piellä kiinni, ruukattiin kansi avata, nostaa kennot pois ja putsata möhnä pohjalta pois. Liemi takaisin, levyjen pinnan sulfatoitumisen purkamiseksi kovalla virralla vähän aikaa latausta toisin ja toisin päin, ja sitten varsinainen lataus.
Huonosti onnistuu enää nykyään tämä temppu. Toisaalta, akkujen hintaindeksi on kulkenut pitkän aikaa ostajalle edullisempaan suuntaan. Että aina kaupasta saa seuraavan.
Re: Akku sökö?
Ton perusteella tulin johtopäätökseen, jotta akku on sökö. Jos itekseen purkautuu ei voi muuta sanoapaku74 kirjoitti:Ennenkuin laittaa reilua satasta uuteen akkuun niin onko mitään keinoa varmistaa että akussa on varmasti vika? Tähän mennessä todettua:
- parin viikon seisomisen jälkeen jännite oli laskenut alle 11 volttiin - ei toivoakaan saada käyntiin ilman apuvirtaa
- kaikki sähkölaitteet olen mielestäni kytkenyt sammutuksen jälkeen pois
-pk
Noh aina ei voi onnistua arvauksessa, ei edes joka kerta.
-
- Viestit: 204
- Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 11:09 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Reunahuomautus
Tavallinen laturi lataa noin 3-4 ampeerin virralla akkua. Akun Ah määrä, tässä tapauksessa 125Ah, jaettuna 4 on 31,25. Eli tyhjää akkua pitää ladata noin 30-40 tuntia jotta se olisi täys. Latausvirta ajaessa on yleensä hiukan suurempi, 5-6A, joten jos ajaa 20-25 tuntia putkeen on akku täys
HUOM!
Tämää on NOIN KESKIMÄÄRIN!! Kun koneet ja vehkeet kuitenkin kaikilla on hieman erilaiset
HUOM!
Tämää on NOIN KESKIMÄÄRIN!! Kun koneet ja vehkeet kuitenkin kaikilla on hieman erilaiset
Ammattimies ei arvele muistavansa, vaan hän tarkistaa ohjekirjasta!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], mh jkl, sja ja 39 vierailijaa