Kävin mökillä ja löysin sen 8000:n korjauskirjan, mutta lähtiessä unohdin sinne. Sen verran selasin, että rengaskansiossa on Hurtin taka-akselin ja jakolaatikon korjausohjeet monella kielellä, samoin ohjeita Carraron etuakselista muuksikin kuin italiaksi ja Clarkin vaihteiston korjauskirja alkuperäisenä tehtaan aineistona englanniksi ja sidottuna eli jäykkä kopioida. Kaivuri- ym Hymasin osuus oli kai sitten ruotsiksi. Moottorin osuutta en huomannut, mutta kai sellainenkin löytyy. Eli pätevä kooste valmistajien korjausohjeita, mutta ei tainnut olla montaa sanaa suomeksi.
Menen parin päivän päästä taas sinne ja tuon pois ja tutkin tarkemmin. Monistaminen on aika iso homma. Mutta jotenkin kai tietoa pitäisi saada sitä kaipaaville. Kirjan kotipaikka vaihtelee Helsinki-Hämeenlinna välillä.
Joo olishan se hieno juttu jos saisi kopiota kirjasta , maksua vastaan .
Mutta olisiko mahdoton ajatus jos myisit koko kirjan ?
Kirjan kopiot voi myös teetättää alan liikkeessä. Tulee maksamaan, mutta pojathan lupasivat maksaa kulut. Eikä tarvitse otaa käsiä taskusta. Ja tulee nopeasti samalla kertaa monta kopiota.
Yksi pitkänlinjan konsti on scannata se. Sitten voi tulostaa niin kopioita niin paljon kuin ikinä haluaa ja milloin haluaa.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Vaan olisi siinä skannaamista. Olen nyt tutkinut tilanteen ja se on seuraava.
Valmet 8000 korjausohjekirjaa löytyy seuraavat osat, tekstit vuodelta 1987:
- Voimansiirto/muunnin ja vaihteisto Clark HR 18000 12,6 FHR 1 303/7, ruotsiksi Hymasin painamaa 46 sivua miten puretaan ja kootaan jne
- Jakolaatikko ja taka-akselisto Hurt 174, käytetty kaivurin numeroon 8041 asti, ruotsiksi Hymasin painamaa 31 sivua
- Jakolaatikko ja taka-akselisto Hurt 176/50, käytetty kaivurin numerosta 8042 alkaen, Hurtin moniste englanniksi 34 sivua
- Etuakselisto Carraro 715 (1986) englanniksi 32 sivua Italiassa monistettua
Erillinen nide:
- Muunnin ja vaihteisto Clark HR 1800, Clarkin kirja 184 sivua teksti englanniksi, saksaksi, ranskaksija italiaksi
Lisäksi sattuu olemaan koko 8000 kaivurin varaosaluettelo, mistä näkyy muut systeemit räjäytyskuvina.
Mitä näille pitäisi tehdä?
Alan miehet kertoivat jarruista seuraavaa:
- jos käsijarru ei pidä tai säätö tuntuu loppuneen niin on todennäköistä, että jarrulevyt ovat liikaa kuluneet, syynä voi olla käsijarru päällä ajaminen
- jos jalkajarru ottaa huonosti niin syynä voi olla jarrupoljinläpykän saranan jäykkyys, hapettuminen tai jopa kivensirut läpykän ja lattiamaton välissä, eli poljin on jäykkä eikä pääse liikuttamaan allaan olevan jarruventtiilin karaa
- jos takasillan keskikotelon öljy lisääntyy niin silloin jarrun tiivisteet vuotavat ja hydrauliöljyä menee peräöljyn sekaan
Joo 3 asentoinen on . Omassa koneessa ei toimi kellunta olenkaan kun on johtoja irti . Ei ole ehtinyt korjailemaan niitä vielä , no onneksi on vielä "talvea " jäljellä kai .
Ohjekirja puhuu jotain moottorihydrauliikasta (lisävaruste ) , liityisikö tuohon se 3 asento ???
Kuinkas se jarruautomatiikka pitäisi toimia ??
Kyllä se varmaan siihen vedon vapautukseen liittyy .
Ohjekirjassa on kytkin paneelissa on jarruautomatiikka nappi , ei ole sen kummemmin selitetty toimintaa .
Ei sillä varmaankaan muuta virkaa sitten ole kuin saa valita että kytkeekö vedon irti vai ei .