Nissan Primastar - vaihdelaatikko

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Mäenjatke
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 8:08 pm
Viesti:

Nissan Primastar - vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Mäenjatke »

Moro!
Onkos väellä tietoa Nissan Primastarin vaihdelaatikoista? Oon kuullut, että tässä vähän tyyppivikana vaihdelaatikon laakeriviat.
Olisiko parannusta tullut jostakin vuosimallista lähtien tähän kyseiseen asiaan? Millaisia kokemuksia on?
Mitä muuta voitte tästä autosta kertoa? Lähinnä tuo 2.0 dci 115 olisi kysymyksessä.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Nissan Primastar - vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei niissä juuri parannuksia ole. Öljynvaihto ja liian suurten vaihteiden käytön välttäminen auttaa. 6-vaihdetta ei saa käyttää alle 100km ja perävaunun kanssa
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Ajomies
Viestit: 28156
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Nissan Primastar - vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ei kerennyt kokemusta karttua kun poika tuollaisen Nissanin hommasi ja yhden traileri vedon jälkeen alkoi kytkin "lipsumaan". Ihmettelin kun oli pihasta kadonnut ja luulin että mennyt remonttiin, mutta olikin Afrikan pojat käyneet ostamassa pois.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Nissan Primastar - vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Renault trafic sama auto. Mulla on tuolla samalla moottorilla ollut muutaman vuoden, 100tkm ajanut siihen, mittarissa nyt 160tkm.

Autosta on kuulunut koko ajan jonkinlainen rohiseva ääni vedätettäessä, lähinnä kylmillä keleillä kun pakkasta on 10 astetta vähintään. Ensin en ajatellut koko asiaa mutta monet sanoi että ääni todnäk tulee vaihdelaatikosta. Itse ajattelin että se on joku pelti mikä rohisee koska ääni on sen tyyppinen. No, jokatapauksessa ääni ei ole muuttunut 100tkm aikana eikä.laatikko oireile mitenkään. Kerran olen öljyt sinne vaihtanut ja laitoin x1r sekaan kun olin kuullut noista laatikko-ongelmista.

Ajan usein kutosella jopa 90 koska vaihtovalot siihen ohjeistavat. Sen alle alkaa selvästi vääntö loppumaan moottorista.
En tällä kokemuksella pelkäisi vaihdelaatikkoa ellei siitä kuulu todella poikkeavia ääniä tai kytkeytymisessä ole ongelmia.

Asiasta muuten voin sanoa että auto on ollut erittäin vähän vikainen, käytännössä olen joutunut Uusimaan vain jarrulevyt taakse. Joitain pieniä ranskalaisia erikoisuuksia on mutta ei käyttöä häiritseviä.

Hyviä puolia ovat ehdottomasti ajo-ominaisuudet ja kuljettajan tilat sekä ajoasento. Nämä eivät myöskään ruostu ainakaan kovin helposti. Kulutus on pyörinyt seitsemän ja kahdeksan litran välillä.

Sellainen huomio vielä että öljynvaihdon yhteydessä ehdottomasti laskuri kannattaa nollata. Nimittäin jos auto ei tiedä ajettujen öljyjen määrää se lopettaa hiukkasloukun polttamiseen ja siitä aiheutuu vikavaloja sekä pahimmillaan pönttö voi mennä tukkoon.
Belarus 825 turbo shitbox
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Nissan Primastar - vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

m_kanen kanssa samoilla linjoilla. Töissä tuli ajettua MB/VW/Rellu ja ottasin edelleen rellun millon vaan. Oli sen ergonomia ja ajettavuus niin eri luokkaa. Ja pellit ei ruosti. Vähemmän se oli korjaamolla mitä VW ja MB.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Nissan Primastar - vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jiipee »

m_kane kirjoitti: Ma Maalis 25, 2024 11:17 pm Ajan usein kutosella jopa 90 koska vaihtovalot siihen ohjeistavat. Sen alle alkaa selvästi vääntö loppumaan moottorista.
Kun ne vaihtokehoittimet tulivat autoihin, niin alkuun niissä oli ainakin osalla valmistajista perusteena vain kierroslukuraja, jonka ylittyessä se neuvoi vaihtamaan isommalle, olipa tilanne muuten mikä tahansa. Myöhemmin alkoi tulla vähän älyäkin niihin, että kaasun asennollakin oli sen verran merkitystä, ettei raskaalla kuormalla tai ylämäessä sentään neuvottu isommalle vaihtamaan heti 1800 kierroksen tietämillä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Nissan Primastar - vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Syksyllä laitettiin vaihtolaatikko saksasta 550 tai 570. Kytkimen kanssa korjaamolla teetettynä halvempi kuin pelkkä laatikko suomesta. Muuten en osaa noita moittia, hyviä ajettavia eikä ruostu.
poweri
Viestit: 3122
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Nissan Primastar - vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja poweri »

Minäkin kallistun rellu citikka puolelle kun pelaavat kohtuu hyvin eikä mitään mega ongelmaa lisäksi mukavia ajella. Lähes 100k maksava sprinter käy korjaamolla ja tuntuu että ei saa kunnon maalia niihin edes rahalla.
proto
Viestit: 409
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Nissan Primastar - vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja proto »

Puoltava ääni täältäkin. Traficin etupää on fiksu, jos tuntuu ahtaalta tehdä remppaa yläkautta, niin keulan osat purkaantuu helposti pois tieltä. Tuohon aikaan suunnittelijat on vielä miettinyt, että hyötyajoneuvoa pitää jonkun korjatakin.
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Nissan Primastar - vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja m_kane »

jiipee kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 8:41 am
m_kane kirjoitti: Ma Maalis 25, 2024 11:17 pm Ajan usein kutosella jopa 90 koska vaihtovalot siihen ohjeistavat. Sen alle alkaa selvästi vääntö loppumaan moottorista.
Kun ne vaihtokehoittimet tulivat autoihin, niin alkuun niissä oli ainakin osalla valmistajista perusteena vain kierroslukuraja, jonka ylittyessä se neuvoi vaihtamaan isommalle, olipa tilanne muuten mikä tahansa. Myöhemmin alkoi tulla vähän älyäkin niihin, että kaasun asennollakin oli sen verran merkitystä, ettei raskaalla kuormalla tai ylämäessä sentään neuvottu isommalle vaihtamaan heti 1800 kierroksen tietämillä.
Joo, kyllä tässä jotain muutakin älyä on, koska helposti ylämäessä kehottaa vaihtamaan pienemmälle kun väännöntarve lisääntyy vaikka kierrokset ei putoa.
On silti viritetty vähän liikaa kulutusta hillitsemään ilmeisesti, koska ajattaa aika matalilla kierroksilla. Monesti tuntuu jo että vääntö alkaa loppumaan ja silti ei pyydä vaihtamaan pienempää. Tuo 2-litranen kone ei ole kaksinen vääntämään muutenkaan. Meillä on toinen auto rellu 2.5 koneella ja se vääntää ihan eri malliin. Tosin se on masterin korilla, joten välityksetkin taitaa olla vähän lyhemmäksi välitetty.
Belarus 825 turbo shitbox
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 53 vierailijaa