Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Matias80
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 2:27 pm
Viesti:

Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja Matias80 »

Tuli koneeseen sellainen vika eli,jätin koneen parkkiin ja kaikki vaihteet vapaalle.parin viikon päästä menin ja ajattelin et teen lumihommat pois. kytkin pohjaan ja kone käyntiin,edelleen vaihteet vapaalla.kytkin ylös niin kone meinasi tupehtua eli jokin otti niin saotusti kiinni kun nostin kytkintä vaikka kaikki vaihteet oli vapaalla.laitoin kytkimen pohjaan ja istuskelin kolmisen varrtia hytissä ja annoin koneen käydä lämpimäksi.vika ei poistunut joten luovutin ja tein lumityöt käsipelillä. onkos kellään muulla ollut samanlaista vikaa vai mikä mahtaa olla vialla
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja mike »

Onkos tuo kovalla 6+4 laatikolla vaiko muuntimella ?
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Matias80
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 2:27 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja Matias80 »

Oisko se sitten muuntimella.vasemmalla puolella on vaihdevipu ja 6 vaihdetta ja oikealla puolella vieressä vipu ns.hidas ja nopea
trahata
Viestit: 818
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja trahata »

Taitaa kuitenkin olla normi kytkimellä ja mekaanisella vaihteistolla ,olisikohan kaksi vaihdetta nyt lupsahtanut yhtäaikaa päälle ja siksi vaihteisto lukossa
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ilmeisesti kova laatikko, kun muunnikoneissa tais olle vähemmän vaihteita?!
Onko vaihekeppejä nyt käännelty, että löytyykö kaikki pykälät, ja kepit muutenkin normaalin tuntuset?

Eikait siinä muuta täys jumia muuten voi olla, kun kaks vaihetta yhtäaikaa päällä?! :roll:
Aika tuuri ollu, jos kone sammutettu kepit vapaalle, ja kytkin pohjassa, että just sillon käyny tuo sekoaminen?! Ellei koneen seistessä ole joku käyny "kepittämässä" konetta?! :)
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja mike »

Eli vaihdekepit on keskellä lattialla.
Tuossa teollisuus mallissa voi olla voimanotto akseli, vaikka kaivurivarustuksella onkin. Onko mennyt voa vahingossa päälle ? Tuo on yksöiskytkimellä ja pakkasella ei jaksa pyörittää jäykkää öljyä. Omassa 4550 tekee kanssa tuon, ei tahdo jaksaa pyörittää pakkasen jälkeen. Vipu on vasemmalla puolen penkkiä lattian rajassa. Kannattaa ainakin vilkaista ennen isompia purkamisia.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Matias80
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 2:27 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja Matias80 »

Kiitos vinkistä.täytyypi viikonloppuna tutkiskella
Matias80
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 2:27 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja Matias80 »

Niin ja tuli mieleen että kone sammutettu vaihteet tietysti vapaalla ja kytkin ylhäällä, koska joudun sammuttamaan koneen ulkopuolelta koska sammutus vaijeri on poikki.tälläinen juttu,että voisko tuo aiheuttaa jotain että sammutettu kytkin ylhäällä.no aika monta vuotta olen koneen noin sammuttanut
kaivaja
Viestit: 990
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 2:05 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Miten paljon olet ajellut talven aikana koneella ja oliko sen kahdenviikon aikana miten kova pakkanen? Joskus oli yhdessä ford 5000 traktorin vaihdelaatikossa paljon vettä. Pidemmän ajan kun seisoi niin vesi erottui laatikon pojalle ja esti laatikon toimimisen....oli iso jääklimppi pohjalla. Kevättä odoteltiin ja taas jatkui ajo :P
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja mike »

Tuo on totta. Kannattaa tutkia onko se vaihdevipujen kansilevy kiinni. Joka vuosi on saanut kiristellä pultit, tahtoo sitten laatikkoöljyt muuttaa väriään .
Salo hytti valuttaa vettä jotenkin sopivasti, pääsee ehkä etukautta sinne laatikon kansilevyn tuntumaan.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Matias80
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 2:27 pm
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja Matias80 »

Oli perhana menny se voimanottoakselin vipu vahingossa päälle.nyt on taas ilo ajella.suuret kiitokset kaikille vastauksia antaneille
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Hyvä että ei sen vakavampaa ollu. 8)
Onko mennyt voa vahingossa päälle ? Tuo on yksöiskytkimellä ja pakkasella ei jaksa pyörittää jäykkää öljyä. Omassa 4550 tekee kanssa tuon, ei tahdo jaksaa pyörittää pakkasen jälkeen.
Erikoinen voimalinja, jos noin kovasti ahistaa kylmänä? :roll:
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja mike »

Onhan tuo teollisuusmalli hiukan erilainen maatalousmalliin. Perässä 80w90 öljy, joka ahdistaa kylmällä ilmalla tosissaan, varmaan notkeampikin riittäisi. Laatikko ja peräöljy erikseen, eikä ole pumppua. Välityksetkin erilaiset, teollisuusmalli menee yli neljääkymppiä kun renkaita suurentaa.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 4500 Vm 1973 traktorikaivuri

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Muistikuva että vaihteisto oli kovemmalla pakkasella jäykkä, ja ihan tyhjäkäynnillä kytkimen nosto vaikutti käyntiin, mut että voa olis noin jäykkä pyörimää!? Tuossa muistojen koneessa ei ollu voa puolta ollenkaa, niin ei siitä kokemusta.
Jaa että perässäkin 80w90?! Kuitenkin panjoissa öljykylpyjarrut?! :roll:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], m_kane, povk, zukka ja 61 vierailijaa