Tuhti M90

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Mikkol
Viestit: 6
Liittynyt: Su Maalis 17, 2024 12:04 am
Viesti:

Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Mikkol »

Tietääkö joku mistä erottaa punaisen Tuhti M85 vm.-88 ja Tuhti M90 vm.98. Lava ilmeisesti samankokoinen, mutta mitä muutoksia tehty kun kantavuus on noussut 9000 kiloon?
Jalmari Kolu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Onko pyörän navat samanlaiset? Sinisissä taisi olla siten että ns. pitkällä navalla saatiin kantavuutta hiukka lisää.
Mikkol
Viestit: 6
Liittynyt: Su Maalis 17, 2024 12:04 am
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Mikkol »

Navat on samanlaiset ja mietin että onko runkopalkkeja muutettu jotenkin ja onko viljalaitojen mitat samat kuin M85 vaunuissa.
Kauhanheiluttelija
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Tuosta löysin itselleni tietoa, kun peräkärryjä katselin.

https://juubi.hlan.net/index.php?page=f ... pecs/Tuhti
Mikkol
Viestit: 6
Liittynyt: Su Maalis 17, 2024 12:04 am
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Mikkol »

Kiitokset vinkistä. Taulukosta ei oikein muuta eroa löytynyt, kuin vetoaisaa hieman lyhennetty ja runkopalkeissa myös hieman eroa. M85 vaunuista joskus vain kuullut, että runko on antanut periksi joten ehkä sen takia muutettu hieman erilaiseksi.
Juubi
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Juubi »

Kauhanheiluttelija kirjoitti: Ti Maalis 19, 2024 11:47 am Tuosta löysin itselleni tietoa, kun peräkärryjä katselin.

https://juubi.hlan.net/index.php?page=f ... pecs/Tuhti
Mukava kuulla :)
Jalmari Kolu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Tuollainen 1-akselinen W7 oli meillä pitkään. Ja siis isoilla navoilla ja 1-osaisilla pirun painavilla laidoilla. Hankintavuosi ehkä 1980.
Jäin aikoinaan käsitykseen että ostaja epäili tuon telirakenteen tai laakeroinnin tai rengaskoon kestoa noissa pienemmissä telivaunuissa ja jätti ostamatta sen vuoksi. Toki hinnallakin saattoi olla vaikutus asiaan. Tuohon aikaan telivaunut alkoivat olla "edistyksellisten viljelijöiden valinta". 1-akselinen oli hyvä ja ketterä. Mutta aivan helvetillinen pomputtaja epätasaisella tiellä. Möin värkin pois joskus 15 v sitten.

Tutulla marjanviljelijällä on mittatilaustyönä tehty Tuhti telivaunu jonka kantavuus on vain 4 tn muistaakseni. Oli jokin ajatus siitä että tietyn kokoiset laatikot mahtuvat sopivasti kyytiin. Edit: Ja on siis 2-osaisilla laidoilla. Korkeita laitoja ei edes ole.
LasseE
Viestit: 977
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Kyllä tuo oma m85 on kestänyt hyvin kaikenlaista ajoa, samaa ei voi sanoa velsoista yms. mitä on ollut kylillä ajossa.
Toisella samanlaisella m85;lla on ajettu paljon 13-14t kuormia, kippi ei jaksanut nostaa, kaivinkoneella tyhjennettiin.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tuhdit joilla oon ajanut ovat käsittämättömän vetelälavaisia. Tosi kehnon tuntuisia kärryjä.
Velsat paljon parempia.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Valmetilla...
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Matsikka kirjoitti: To Maalis 21, 2024 11:27 am Tuhdit joilla oon ajanut ovat käsittämättömän vetelälavaisia. Tosi kehnon tuntuisia kärryjä.
Velsat paljon parempia.
Mulla on semmoinen keltainen Velsa. Sen lava on tehty ikäänkuin vierekkäin hitsatuista C-palkeista.Sauma välissä. En pidä sitä kovin järkevänä ratkaisuna.

Naapurissa urakointia harrastivat, kyllä Tuhti oli kovemmassa huudossa 80 ja 90 luvulla.

Ylistarossahan osataan tehdä kunnon kärryjäkin puun ja maan ajoon. näkyy alustat olevan kolmiakselisia ja pankotkin kuorma-autosta. Kuormaakin osataan laittaa minkä tupissa olevalla nosturilla yltää.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Valmetilla... kirjoitti: To Maalis 21, 2024 11:44 am
Matsikka kirjoitti: To Maalis 21, 2024 11:27 am Tuhdit joilla oon ajanut ovat käsittämättömän vetelälavaisia. Tosi kehnon tuntuisia kärryjä.
Velsat paljon parempia.
Mulla on semmoinen keltainen Velsa. Sen lava on tehty ikäänkuin vierekkäin hitsatuista C-palkeista.Sauma välissä. En pidä sitä kovin järkevänä ratkaisuna.

Naapurissa urakointia harrastivat, kyllä Tuhti oli kovemmassa huudossa 80 ja 90 luvulla.

Ylistarossahan osataan tehdä kunnon kärryjäkin puun ja maan ajoon. näkyy alustat olevan kolmiakselisia ja pankotkin kuorma-autosta. Kuormaakin osataan laittaa minkä tupissa olevalla nosturilla yltää.
Se on vanhanmallin Velsa. Mulla on käytössä serkun 120 Velsat tuollaisella lavalla, lava on tosi tukeva….korroosio on kuitenkin syönyt laidat että tivistellä pitää. Olivat vissiin ensimmäisiä kohtuusuuria teli Velsoja, rautalaidoin Kurikassa tehtyjä. Mahtaisko Tuhdeista sillä ajolla olla mitään jäljellä? Tuskin.
Ittellä on Velsa 12 000 TV jolla oon ajellut yli 12 tn ohrakuormia ja haketta.
Paljon tukevemmat lavaltaan kuin toisen serkun isot harmaat täyttö-Tuhdit joita tarvittaessa käytän myös. On siihen Tuhtiin osattu käyttää paljon rautaa, kaikkeen epäolennaiseen….lavakin liian korkealla.

Jokunen vuosi sitten käytin siistejä M85 Tuhteja. Tyhjänä hirveä kolina lairoosta. Vetelä lava kuin mikä ja takalaita vääntyi kun kippas jyviä kuivaajalle.

Ja kyllä, täällä tehrään kunnollisiakin peräkärryjä, ei tälläisellä pian eläkefaarilla oo rahaa eikä tarvettakaan sellaisille.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kyllä tuhti on erinomainen kärry, jotkut ne kirjoittaa höpöä joka paikkaan. Ainut miinus tulee rungon maalauksesta, kaikissa joilla suolateillä ajettu on runko ja lavan pohja umpiruosteessa. Laitojen jauhemaalaus ei sekään ole paras mahdollinen korroosiota vastaan mutta toisaalta kestää tosi raakaa käsittelyä ja pysyy siistinä eikä juuri haalistu vuosikymmenienkään ulkosäilytyksessä.
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja OIU »

Tuli hiljattain ostettua rikkinäiset ja rähjäiset Junkkari 90-kärryt kun halvalla sai. Telin sisempi korvake on pulteilla akselissa kiinni ja akselin puolelta pultinreiät revenneet läpi asti. Kärryillä kuskattu elinikänsä täysiä kuormia hiekkaa korkeilla laidoilla, mitä sitä nyt reilu 10 kuutiota painaisi, melkein tuplat kantavuuteen nähden. Takalaita on vaihdettu johonkin sepän tekemään erittäin raskastekoiseen.

Kuvassa vika ja maajussiluokan korjaus:
https://aijaa.com/RXhPY3


Edit vielä, että näistä 2002 valmistetuista, kuten vanhemmistakin Junkkareista varisee maalit ihan joka paikasta kuten kuvastakin jo näkee, mutta 2011 hankituissa pysyy hyvin, laatu parantunut nykyaikaa kohti ainakin siinä.
Viimeksi muokannut OIU, To Maalis 21, 2024 2:22 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tuhti on tyypillinen Keskon tekele….tehrään vähän halavemmalla vaikkei tulisi niin hyvä.
Ihan niinkuin Hakki Souvarit….
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

samanlaisella m85;lla on ajettu paljon 13-14t kuormia,
Tuohan alkaa olemaa kun rättipäitten kuormat!? :shock:
Viljalaidoilla tulee helposti reippaita kuormia, mut jossain se kuitenkin kostautuu!? :roll:
sja
Viestit: 1702
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja sja »

Mulla on yhdet Tuhti M110:t mitkä jo aika lailla elinkaarensa päässä. Ollu aikoinaan urakkakäytössä, sisältäen mm jonkinlaiset nosturipukin hahlot lavan peräpäässä :o Laidat jo aika mutkalla ja kolhuilla, otranjyviä ei meinaa saada pysymään mukana ilman paria purkillista urtsivaahtoa :lol: Rypsin kanssa jo toivotonta :roll: Aisaa joskus hitsattu, vetolenkki väljä ja lava kyllä notkuu kipatessa niin että hirvittää :(

Ostin sitten kaveriksi ihan uudet Junkkarin J10:t, mitä käytetty kuin kukkaa kämmenellä: ei oo kivipellolla käynyt ja hieno hieta karkeinta tavaraa mitä lavalle kuormattu 8) Lava edelleen tiivis viljan kuskauksessa ja kipatessa muutamaa kertaluokkaa jämäkämpi kuin tuo Tuhtin raato. Mutta silti.... Eihän noita peltipurkkeja ole tarkoitettu maansiirtohommiin, ojamaita kuskatessa eka isonpäänkokonen kivi mikä vyöryy laitoja vasten tekee vähintään kolhun ellei jopa mutkan :D

Siksipä nyt vielä hakusessa jonkinlaiset maansiirtokärritkin, mielellään semmoset joilla vois hätätilassa vaikka kauraakin kuskailla. Hyvä puoli noissa kärryvärkeissä on että pitävät kyllä arvonsa käsittämättömällä tavalla, ei mee raha hukkaan noissa :lol:
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Kauhanheiluttelija
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Juubi kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 10:56 pm
Kauhanheiluttelija kirjoitti: Ti Maalis 19, 2024 11:47 am Tuosta löysin itselleni tietoa, kun peräkärryjä katselin.

https://juubi.hlan.net/index.php?page=f ... pecs/Tuhti
Mukava kuulla :)
Kiitos!

Hyvä lista ja tuli asiaa tuntemattomalle myös selväksi minkälaiset on pohjapellit ja, mistä painosta tulee jarrut kuvaan jne.
LasseE
Viestit: 977
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Matsikka kirjoitti: To Maalis 21, 2024 2:17 pm Tuhti on tyypillinen Keskon tekele….tehrään vähän halavemmalla vaikkei tulisi niin hyvä.
Ihan niinkuin Hakki Souvarit….
Onkohan siellä pellon keskellä tuuli pieksenä aivot narikkaan
Pakko olla kun näitä siun juttuja lukee.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja MOP »

Minä olen masinisti Matsikan kanssa samaa mieltä. Vähän tuota Keskon touhua sisältäpäinkin nähneenä.
Mikkol
Viestit: 6
Liittynyt: Su Maalis 17, 2024 12:04 am
Viesti:

Re: Tuhti M90

Viesti Kirjoittaja Mikkol »

Vanha merkkihän tuo Tuhti on, mutta eipä Tuhti nimen ja Keskon perään kannata paljon huudella, kun kumpaakaan ei ole enää olemassa. Peräkärryn nimi nykyään Weckman ja Tuhti nimi kuopattu, mutta kyllä on kärryjen "kilohinnat" pilvissä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Lurkus ja 54 vierailijaa