Mf 135 tasavirtalaturi
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ti Touko 29, 2018 9:02 am
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
- Viesti:
Mf 135 tasavirtalaturi
Moro. Suunnitelmissa vaihtaa laturi uuteen alkuperäiseen tai vastaavaan ja vastaan tuli 2 mallia. Alkuperäinen ilmeisesti 11 A kun taas toinen on 22 A. Toimiiko toi 22 A laturi suoraan ilman mitään jännitteensäätäjän vaihtoa tai muuta? Vai onko paljoa väliä kumman laittaa? Vaihtovirtaa en nyt laita kun on kaikki johdot uudet ja vanhakin laturi on riittänyt.
https://www.konekorjaamo.fi/asgp-54-tas ... i-c40.html
https://www.virtasenkauppa.fi/tasavirta ... -22a-62398
https://www.konekorjaamo.fi/asgp-54-tas ... i-c40.html
https://www.virtasenkauppa.fi/tasavirta ... -22a-62398
-
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Releen pitää rajoittaa virta laturille sopivaksi, 11 A:n laturi kärvähtää jos säätö on 22 A.
Halvemmalla pääsee kun pistää vaihtovirtalaturin, ei ole vaikea kytkettävä. Se on montavertaa parempi kuin tasavirtanen. Pieni yleismallin vaihtovirtalaturi ei paljon maksa, eikä tarvii räpeltää releen säätöjen kanssa.
https://auton.fi/tuote/laturi-uusi-a115 ... -32004500/
https://www.ikh.fi/fi/laturi-45a-12v-ford-acr-st0005
Itellä foorttissa vanhoihin johtoihin kytkettynä, pikkasen paranis jos vetäis laturista paksumman johdon suoraan akulle, eikä muuta johdotuksen uusintaa tarvita. Jätin releenkin paikoilleen mutta yhdistin laturilta tulevan paksunjohdon virtalukolle ja akulle meneviin johtoihin, merkkivalon johto jäi entiselleen. Ja akku kiittelee.
Halvemmalla pääsee kun pistää vaihtovirtalaturin, ei ole vaikea kytkettävä. Se on montavertaa parempi kuin tasavirtanen. Pieni yleismallin vaihtovirtalaturi ei paljon maksa, eikä tarvii räpeltää releen säätöjen kanssa.
https://auton.fi/tuote/laturi-uusi-a115 ... -32004500/
https://www.ikh.fi/fi/laturi-45a-12v-ford-acr-st0005
Itellä foorttissa vanhoihin johtoihin kytkettynä, pikkasen paranis jos vetäis laturista paksumman johdon suoraan akulle, eikä muuta johdotuksen uusintaa tarvita. Jätin releenkin paikoilleen mutta yhdistin laturilta tulevan paksunjohdon virtalukolle ja akulle meneviin johtoihin, merkkivalon johto jäi entiselleen. Ja akku kiittelee.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
-
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Käsittääkseni 135:een joutuu vaihtamaan virtalukon ja laittamaan merkkivalon, jos laittaa vaihtovirtalaturin. Ei nuokaan kovin vaikeita ole, mutta on ainakin 35 vuotta kun laitoin yhteen, joten muistikuvat hataria.
Minkä huollamme sen korjaamme.
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ti Touko 29, 2018 9:02 am
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Sitä lähinnä mietin että ton 11 A laturin pitäs mennä "heittämällä paikoileen" jos kerran alkuperänenkin on samanlainen kun taas 22 A versiossa joutuis laittamaan uuden releen.. Googlesta löytyy lähinnä vaan myynnissä olevia latureita eikä alkuperäisen tietoja..
-
- Viestit: 361
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Eiköhän se mee, ei tarvi sopeuttaaniinku nykyvehkeet. Jännite ois kuitenki hyvä tarkistaa, viimestään jos virta ei riitä.
Tietysti herää uteliaisuus, mitä vikaa vanhassa
Tietysti herää uteliaisuus, mitä vikaa vanhassa
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ti Touko 29, 2018 9:02 am
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Tarkotus olikin kunnostaa vanha mutta kun sen otti auki niin oli ihan täynnä mustaa mönjää. Oishan sen saanu putsattua mutta olis pitänyt kuitenkin ostaa uus siivapyörä ja hihna ni päätin et uusitaan koko roska samantien. Kaiken lisäks joku on joskus jotenkin onnistunu kolauttamaan sen johonkin niin kuoresta puuttuu pala.HAlosseppä kirjoitti: ↑Ma Maalis 18, 2024 6:13 pm Eiköhän se mee, ei tarvi sopeuttaaniinku nykyvehkeet. Jännite ois kuitenki hyvä tarkistaa, viimestään jos virta ei riitä.
Tietysti herää uteliaisuus, mitä vikaa vanhassa
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
En tiedä onko M-F 135 traktorista yhtä hyvää ohjekirjasta netissä kuin 35 mallista, mutta kirjoittamalla ”Massey Ferguson 35 Tractor workshop service manual” löytyy 373 sivuinen ohjekirja (queenslandtractorspares.com on sinne laittanut). Siinä on kohdassa ”Section G Electrical system” sivulta 176 lähtien tietoja mm 11 A laturista, sen releestä (Control box) s. 204 ja releen säätöarvoista. Lieneekö 135 traktorissa kovin poikkeavat sähkölaitteet?
-
- Viestit: 1150
- Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Eipä taida paljoa erota mutta multa löytyy vastaava opus 135/148 malleille.mauri kirjoitti: ↑Ma Maalis 18, 2024 7:36 pm En tiedä onko M-F 135 traktorista yhtä hyvää ohjekirjasta netissä kuin 35 mallista, mutta kirjoittamalla ”Massey Ferguson 35 Tractor workshop service manual” löytyy 373 sivuinen ohjekirja (queenslandtractorspares.com on sinne laittanut). Siinä on kohdassa ”Section G Electrical system” sivulta 176 lähtien tietoja mm 11 A laturista, sen releestä (Control box) s. 204 ja releen säätöarvoista. Lieneekö 135 traktorissa kovin poikkeavat sähkölaitteet?
-
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Jos koneessa ei ole merkkivaloa eikä virtalukkoa niin kaippa ne olis laitettava.
Aika kössö kytkentäkaavio tuolla.
https://queenslandtractorspares.com.au/ ... Manual.pdf
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
-
- Viestit: 7661
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Minkä laturin laitatkin, nin laita siihen laturiin kierroksia, eli hihnapyörä pienempi kuin alkuperäinen on.
-
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Vaihtovirtalaturiin voi laittaa niin pienen hihnapyörän kuin hihna vielä taipuu pyörittämään. Tasavirtalaturista lentää käämit jos liikaa kiekkaa laittaa, eikä hiiletkään pysy perässä kun kaikki virta kulkee hiilien kautta, mutta tuskin tarvii pelätä traktorissa. Tuossa IKH:n malli 105 mm on kyllä aika hidas traktorin pyörintänopeuksilla.
https://www.ikh.fi/fi/siivapyora-105mm- ... cas-st0009
Jos moottori ei kierrä 2000 rpm enempää niin tuolta valkaamaan pienempää: https://www.ikh.fi/fi/varaosat-tyypin-m ... ma/laturit
Kannattaa myös vilkaista kampiakselin hihnapyörää, niitäkin näkyy olevan eri kokoisia.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Vaihdoin aikoinaan 11 A laturin 22 A laturiin. Samalla vaihdoin 11 A releen Fordin 22 A releeseen. Aikansa toimi, mutta sitten lataus loppui. Nyt on taas alkuperäinen 11 A laturi paikallaan ja Massikan 11 A rele. Riittää mulle, kun ajon jälkeen laitan aina lataukseen.
Vaihtovirtalaturi ei olisi mahtunut, kun on etukuormaajan kehto edessä. Laturi olisi tullut liian ulos sivulle.
Vaihtovirtalaturi ei olisi mahtunut, kun on etukuormaajan kehto edessä. Laturi olisi tullut liian ulos sivulle.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Mikäli laturin hihnalla pyöritetään myös muita laitteita (jäähdytinnestepumppu, tuuletin, tms) niin hihnan kosketuskulma laturin kiilahihnapyörään voi jäädä varsin pieneksi. Tällöin on syytä huomioida että silloin sen tehonvälityskyky pienenee 180 asteen kulman arvosta, 90 asteen kulmalla kerroin on noin 0,7. Myös pienihalkaisijaisen hihnapyörän tehonsiirtokyky on luonnostaan pienempi kuin isomman, esimerkiksi muutos 100 mm —-> 70 mm puolittaa tehon minkä hihna pystyy siirtämään. Koska vaihtovirtalaturin tehonantokyky on huomattavasti suurempi pienellä pyörimisnopeudella kuin tasavirtalaturin, käy helposti niin että alimitoitetusta kiilahihnavälityksestä kuuluu pakkasaamuna pitkän hehkutuksen ja monien käynnistysyritysten jälkeen surkeaa ulvontaa moottorin lopulta käynnistyttyä ja laturin puskiessa jo moottorin tyhjäkäyntikierroksilla virtaa akkuun ja kaikkiin muihin sähkölaitteisiin. Lienee vanhojen dieselmersujen omistaneille tuttu ilmiö?
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Autossa mulla on 28A tasavirtalaturi. Kyllä se on pyörinyt paljonkin 12-15000 r/min hajoamatta
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ti Touko 29, 2018 9:02 am
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Jatketaas nyt sitten tähän ketjuun vielä että jos laitan joskus vaihtovirtalaturin niin miten ampeerimittari kytketään jos
ostan tämän setin missä on johtosarja valmiina:
https://agrilineproducts.com/massey-fer ... n-kit-6913
ostan tämän setin missä on johtosarja valmiina:
https://agrilineproducts.com/massey-fer ... n-kit-6913
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Jätä silloin se ampeerimittari pois ja laita sen tilalle volttimittari.Morkkis kirjoitti: ↑Ke Maalis 20, 2024 6:33 pm Jatketaas nyt sitten tähän ketjuun vielä että jos laitan joskus vaihtovirtalaturin niin miten ampeerimittari kytketään jos
ostan tämän setin missä on johtosarja valmiina:
https://agrilineproducts.com/massey-fer ... n-kit-6913
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Onko ampeerimittari tarpeellinen jos koneeseen asennetaan riittävän tehokas vaihtovirtalaturi joka antaa jo moottorin tyhjäkäyntikierroksilla enemmän virtaa kuin mitä alkuperäinen tasavirtalaturin nimellisvirta on? Jännitemittari voisi olla parempi ratkaisu jos mittarin haluaa, siitäkin näkee latautuuko akku vai purkaantuko. Jos näyttää n. 14 V lataa, mikäli näyttää alle 13 V niin ei lataa.
Mutta asiaan. Ampeerimittari kytketään yleensä siten että se mittaa akkuun menevän ja akusta otettavan virran lukuunottamatta käynnistysmoottorin virtaa.
Lyhyesti:
- akun plusnavalta paksu (50 mm2 ?) johdin käynnistysmoottorin solenoidin napaan
- em navalta (6 - 10 mm2) johdin A-mittarin napaan
- A-mittarin toiseen napaan (mahdollisesti merkitty +) kytketään laturin B+ navalta tuleva
(6 - 10 mm2) johdin
- samoin kaikkien kuormien lähdöt kytketään tähän napaan (tai laturin B+ napaan)
- kuormille meneviin johtoihin laitetaan sulakkeita sopiviin kohtiin, latausgeneraattorin ja akun plusnavan väliseen virtapiiriin ei sulaketta laiteta eikä sitä muutenkaan saa katkoa
- akun miinusnavalta koneen runkoon tulevaan paksuun johtoon asennetaan päävirtakytkin
- sulakkeettomien virtapiirien (akun +navalta startille ja latausvirtapiiri) johtimet asennetaan siten etteivät ne pääse hankautumaan runkoon ja tee oikosulkua, esimerkiksi kaksinkertainen eristys, eristetyt kiinnikkeet, asennus suojaputkeen
- muutkin johtimet on hyvä asentaa siten etteivät eristeet koneen tärinässä hankaudu puhki
- mikäli A-mittari näyttää purkausta vaikka akku lataantuu on mittarin napoihin tulevat johdot vaihdettava keskenään
-
- Viestit: 361
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Kyllähän amppeerimittari kertoo koneen eri laitteiden virrankulutuksesta ja latausjärjestelmän kunnosta ihan eri tavalla kuin volttimittari. Aikoinaan kun akkuihin piti lisätä tislattua vettä, lisäystarpeenkin näki amppeerimittarista. Mutta noiden ymmärtäminen vaatii hieman perehtyneisyyttä, joten jollei halua päätään suuremmin rasittaa niin volttimittari on ihan ok ja pelkällä valollakin pärjää.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Ampeerimittari on ihan turha. Jos laturi tuottaa tarpeeksi jännitettä, se tuottaa myös ampeereja
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 2010
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Mf 135 tasavirtalaturi
Omassa Scaniassa onkohan -04 siinnä on amppeerimittari tehdasmittaristossa. Ruotsalaiset tiedon haluisia. Mutta onko "Iluusio mittari"? Ei kupariköysiä tule mittarille vaan ecun liitin.HAlosseppä kirjoitti: ↑Ke Maalis 20, 2024 9:41 pm Kyllähän amppeerimittari kertoo koneen eri laitteiden virrankulutuksesta ja latausjärjestelmän kunnosta ihan eri tavalla kuin volttimittari. Aikoinaan kun akkuihin piti lisätä tislattua vettä, lisäystarpeenkin näki amppeerimittarista. Mutta noiden ymmärtäminen vaatii hieman perehtyneisyyttä, joten jollei halua päätään suuremmin rasittaa niin volttimittari on ihan ok ja pelkällä valollakin pärjää.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Mutteri Matti ja 38 vierailijaa