Mf 135 tasavirtalaturi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Morkkis
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Touko 29, 2018 9:02 am
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Viesti:

Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja Morkkis »

Moro. Suunnitelmissa vaihtaa laturi uuteen alkuperäiseen tai vastaavaan ja vastaan tuli 2 mallia. Alkuperäinen ilmeisesti 11 A kun taas toinen on 22 A. Toimiiko toi 22 A laturi suoraan ilman mitään jännitteensäätäjän vaihtoa tai muuta? Vai onko paljoa väliä kumman laittaa? Vaihtovirtaa en nyt laita kun on kaikki johdot uudet ja vanhakin laturi on riittänyt.

https://www.konekorjaamo.fi/asgp-54-tas ... i-c40.html
https://www.virtasenkauppa.fi/tasavirta ... -22a-62398
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja Tui »

Releen pitää rajoittaa virta laturille sopivaksi, 11 A:n laturi kärvähtää jos säätö on 22 A.

Halvemmalla pääsee kun pistää vaihtovirtalaturin, ei ole vaikea kytkettävä. Se on montavertaa parempi kuin tasavirtanen. Pieni yleismallin vaihtovirtalaturi ei paljon maksa, eikä tarvii räpeltää releen säätöjen kanssa.
https://auton.fi/tuote/laturi-uusi-a115 ... -32004500/
https://www.ikh.fi/fi/laturi-45a-12v-ford-acr-st0005

Itellä foorttissa vanhoihin johtoihin kytkettynä, pikkasen paranis jos vetäis laturista paksumman johdon suoraan akulle, eikä muuta johdotuksen uusintaa tarvita. Jätin releenkin paikoilleen mutta yhdistin laturilta tulevan paksunjohdon virtalukolle ja akulle meneviin johtoihin, merkkivalon johto jäi entiselleen. Ja akku kiittelee.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
heijo
Viestit: 2708
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja heijo »

Käsittääkseni 135:een joutuu vaihtamaan virtalukon ja laittamaan merkkivalon, jos laittaa vaihtovirtalaturin. Ei nuokaan kovin vaikeita ole, mutta on ainakin 35 vuotta kun laitoin yhteen, joten muistikuvat hataria.
Minkä huollamme sen korjaamme.
Morkkis
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Touko 29, 2018 9:02 am
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja Morkkis »

Sitä lähinnä mietin että ton 11 A laturin pitäs mennä "heittämällä paikoileen" jos kerran alkuperänenkin on samanlainen kun taas 22 A versiossa joutuis laittamaan uuden releen.. Googlesta löytyy lähinnä vaan myynnissä olevia latureita eikä alkuperäisen tietoja..
HAlosseppä
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Eiköhän se mee, ei tarvi sopeuttaaniinku nykyvehkeet. Jännite ois kuitenki hyvä tarkistaa, viimestään jos virta ei riitä.
Tietysti herää uteliaisuus, mitä vikaa vanhassa
Morkkis
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Touko 29, 2018 9:02 am
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja Morkkis »

HAlosseppä kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 6:13 pm Eiköhän se mee, ei tarvi sopeuttaaniinku nykyvehkeet. Jännite ois kuitenki hyvä tarkistaa, viimestään jos virta ei riitä.
Tietysti herää uteliaisuus, mitä vikaa vanhassa
Tarkotus olikin kunnostaa vanha mutta kun sen otti auki niin oli ihan täynnä mustaa mönjää. Oishan sen saanu putsattua mutta olis pitänyt kuitenkin ostaa uus siivapyörä ja hihna ni päätin et uusitaan koko roska samantien. Kaiken lisäks joku on joskus jotenkin onnistunu kolauttamaan sen johonkin niin kuoresta puuttuu pala.
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja mauri »

En tiedä onko M-F 135 traktorista yhtä hyvää ohjekirjasta netissä kuin 35 mallista, mutta kirjoittamalla ”Massey Ferguson 35 Tractor workshop service manual” löytyy 373 sivuinen ohjekirja (queenslandtractorspares.com on sinne laittanut). Siinä on kohdassa ”Section G Electrical system” sivulta 176 lähtien tietoja mm 11 A laturista, sen releestä (Control box) s. 204 ja releen säätöarvoista. Lieneekö 135 traktorissa kovin poikkeavat sähkölaitteet?
roplaaja
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja roplaaja »

mauri kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 7:36 pm En tiedä onko M-F 135 traktorista yhtä hyvää ohjekirjasta netissä kuin 35 mallista, mutta kirjoittamalla ”Massey Ferguson 35 Tractor workshop service manual” löytyy 373 sivuinen ohjekirja (queenslandtractorspares.com on sinne laittanut). Siinä on kohdassa ”Section G Electrical system” sivulta 176 lähtien tietoja mm 11 A laturista, sen releestä (Control box) s. 204 ja releen säätöarvoista. Lieneekö 135 traktorissa kovin poikkeavat sähkölaitteet?
Eipä taida paljoa erota mutta multa löytyy vastaava opus 135/148 malleille.
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja Tui »

heijo kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 12:10 pm Käsittääkseni 135:een joutuu vaihtamaan virtalukon ja laittamaan merkkivalon, jos laittaa vaihtovirtalaturin. Ei nuokaan kovin vaikeita ole, mutta on ainakin 35 vuotta kun laitoin yhteen, joten muistikuvat hataria.
Jos koneessa ei ole merkkivaloa eikä virtalukkoa niin kaippa ne olis laitettava.

Aika kössö kytkentäkaavio tuolla.
https://queenslandtractorspares.com.au/ ... Manual.pdf
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Minkä laturin laitatkin, nin laita siihen laturiin kierroksia, eli hihnapyörä pienempi kuin alkuperäinen on.
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja Tui »

ylioyja kirjoitti: Ti Maalis 19, 2024 9:36 am Minkä laturin laitatkin, nin laita siihen laturiin kierroksia, eli hihnapyörä pienempi kuin alkuperäinen on.
Vaihtovirtalaturiin voi laittaa niin pienen hihnapyörän kuin hihna vielä taipuu pyörittämään. Tasavirtalaturista lentää käämit jos liikaa kiekkaa laittaa, eikä hiiletkään pysy perässä kun kaikki virta kulkee hiilien kautta, mutta tuskin tarvii pelätä traktorissa. Tuossa IKH:n malli 105 mm on kyllä aika hidas traktorin pyörintänopeuksilla.
https://www.ikh.fi/fi/siivapyora-105mm- ... cas-st0009
Jos moottori ei kierrä 2000 rpm enempää niin tuolta valkaamaan pienempää: https://www.ikh.fi/fi/varaosat-tyypin-m ... ma/laturit
Kannattaa myös vilkaista kampiakselin hihnapyörää, niitäkin näkyy olevan eri kokoisia.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Vaihdoin aikoinaan 11 A laturin 22 A laturiin. Samalla vaihdoin 11 A releen Fordin 22 A releeseen. Aikansa toimi, mutta sitten lataus loppui. Nyt on taas alkuperäinen 11 A laturi paikallaan ja Massikan 11 A rele. Riittää mulle, kun ajon jälkeen laitan aina lataukseen.
Vaihtovirtalaturi ei olisi mahtunut, kun on etukuormaajan kehto edessä. Laturi olisi tullut liian ulos sivulle.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tui kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 12:10 am
ylioyja kirjoitti: Ti Maalis 19, 2024 9:36 am Minkä laturin laitatkin, nin laita siihen laturiin kierroksia, eli hihnapyörä pienempi kuin alkuperäinen on.
Vaihtovirtalaturiin voi laittaa niin pienen hihnapyörän kuin hihna vielä taipuu pyörittämään. Tasavirtalaturista lentää käämit jos liikaa kiekkaa laittaa, eikä hiiletkään pysy perässä kun kaikki virta kulkee hiilien kautta,
Mikäli laturin hihnalla pyöritetään myös muita laitteita (jäähdytinnestepumppu, tuuletin, tms) niin hihnan kosketuskulma laturin kiilahihnapyörään voi jäädä varsin pieneksi. Tällöin on syytä huomioida että silloin sen tehonvälityskyky pienenee 180 asteen kulman arvosta, 90 asteen kulmalla kerroin on noin 0,7. Myös pienihalkaisijaisen hihnapyörän tehonsiirtokyky on luonnostaan pienempi kuin isomman, esimerkiksi muutos 100 mm —-> 70 mm puolittaa tehon minkä hihna pystyy siirtämään. Koska vaihtovirtalaturin tehonantokyky on huomattavasti suurempi pienellä pyörimisnopeudella kuin tasavirtalaturin, käy helposti niin että alimitoitetusta kiilahihnavälityksestä kuuluu pakkasaamuna pitkän hehkutuksen ja monien käynnistysyritysten jälkeen surkeaa ulvontaa moottorin lopulta käynnistyttyä ja laturin puskiessa jo moottorin tyhjäkäyntikierroksilla virtaa akkuun ja kaikkiin muihin sähkölaitteisiin. Lienee vanhojen dieselmersujen omistaneille tuttu ilmiö?
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tui kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 12:10 am [. Tasavirtalaturista lentää käämit jos liikaa kiekkaa laittaa, eikä hiiletkään pysy perässä kun kaikki virta kulkee hiilien kautta, mutta tuskin tarvii pelätä traktorissa.
Autossa mulla on 28A tasavirtalaturi. Kyllä se on pyörinyt paljonkin 12-15000 r/min hajoamatta
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Morkkis
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Touko 29, 2018 9:02 am
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja Morkkis »

Jatketaas nyt sitten tähän ketjuun vielä että jos laitan joskus vaihtovirtalaturin niin miten ampeerimittari kytketään jos
ostan tämän setin missä on johtosarja valmiina:
https://agrilineproducts.com/massey-fer ... n-kit-6913
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Morkkis kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 6:33 pm Jatketaas nyt sitten tähän ketjuun vielä että jos laitan joskus vaihtovirtalaturin niin miten ampeerimittari kytketään jos
ostan tämän setin missä on johtosarja valmiina:
https://agrilineproducts.com/massey-fer ... n-kit-6913
Jätä silloin se ampeerimittari pois ja laita sen tilalle volttimittari.
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja mauri »

Morkkis kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 6:33 pm Jatketaas nyt sitten tähän ketjuun vielä että jos laitan joskus vaihtovirtalaturin niin miten ampeerimittari kytketään
Onko ampeerimittari tarpeellinen jos koneeseen asennetaan riittävän tehokas vaihtovirtalaturi joka antaa jo moottorin tyhjäkäyntikierroksilla enemmän virtaa kuin mitä alkuperäinen tasavirtalaturin nimellisvirta on? Jännitemittari voisi olla parempi ratkaisu jos mittarin haluaa, siitäkin näkee latautuuko akku vai purkaantuko. Jos näyttää n. 14 V lataa, mikäli näyttää alle 13 V niin ei lataa.
Mutta asiaan. Ampeerimittari kytketään yleensä siten että se mittaa akkuun menevän ja akusta otettavan virran lukuunottamatta käynnistysmoottorin virtaa.
Lyhyesti:
- akun plusnavalta paksu (50 mm2 ?) johdin käynnistysmoottorin solenoidin napaan
- em navalta (6 - 10 mm2) johdin A-mittarin napaan
- A-mittarin toiseen napaan (mahdollisesti merkitty +) kytketään laturin B+ navalta tuleva
(6 - 10 mm2) johdin
- samoin kaikkien kuormien lähdöt kytketään tähän napaan (tai laturin B+ napaan)
- kuormille meneviin johtoihin laitetaan sulakkeita sopiviin kohtiin, latausgeneraattorin ja akun plusnavan väliseen virtapiiriin ei sulaketta laiteta eikä sitä muutenkaan saa katkoa
- akun miinusnavalta koneen runkoon tulevaan paksuun johtoon asennetaan päävirtakytkin
- sulakkeettomien virtapiirien (akun +navalta startille ja latausvirtapiiri) johtimet asennetaan siten etteivät ne pääse hankautumaan runkoon ja tee oikosulkua, esimerkiksi kaksinkertainen eristys, eristetyt kiinnikkeet, asennus suojaputkeen
- muutkin johtimet on hyvä asentaa siten etteivät eristeet koneen tärinässä hankaudu puhki
- mikäli A-mittari näyttää purkausta vaikka akku lataantuu on mittarin napoihin tulevat johdot vaihdettava keskenään
HAlosseppä
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Kyllähän amppeerimittari kertoo koneen eri laitteiden virrankulutuksesta ja latausjärjestelmän kunnosta ihan eri tavalla kuin volttimittari. Aikoinaan kun akkuihin piti lisätä tislattua vettä, lisäystarpeenkin näki amppeerimittarista. Mutta noiden ymmärtäminen vaatii hieman perehtyneisyyttä, joten jollei halua päätään suuremmin rasittaa niin volttimittari on ihan ok ja pelkällä valollakin pärjää.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ampeerimittari on ihan turha. Jos laturi tuottaa tarpeeksi jännitettä, se tuottaa myös ampeereja
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Pataässä
Viestit: 2009
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Mf 135 tasavirtalaturi

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

HAlosseppä kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 9:41 pm Kyllähän amppeerimittari kertoo koneen eri laitteiden virrankulutuksesta ja latausjärjestelmän kunnosta ihan eri tavalla kuin volttimittari. Aikoinaan kun akkuihin piti lisätä tislattua vettä, lisäystarpeenkin näki amppeerimittarista. Mutta noiden ymmärtäminen vaatii hieman perehtyneisyyttä, joten jollei halua päätään suuremmin rasittaa niin volttimittari on ihan ok ja pelkällä valollakin pärjää.
Omassa Scaniassa onkohan -04 siinnä on amppeerimittari tehdasmittaristossa. Ruotsalaiset tiedon haluisia. Mutta onko "Iluusio mittari"? Ei kupariköysiä tule mittarille vaan ecun liitin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Hsippe, Semrush [Bot] ja 52 vierailijaa