Valmet 502 turbotus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja sata10 »

ei kait noin rapatun näkönen kötöstys voi olla tehdas tekonen..
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja tane II »

jiipee kirjoitti: To Maalis 14, 2024 7:55 pm
tane II kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 10:51 pm Tässä taitaa olla tehtaan näkemys ahdetusta 310B koneesta, tosin 504:ssä:

http://www.hermola.net/images/Valmet_504_2.jpg

Lisää kuvia ja keskustelua vanhassa viestiketjussa:

https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?p=412342&hilit=310BS#p412342
Jotenkin ne pakopesän laipan hitsit ei oikein vaikuta tehtaan tai alihankkijan tekemiltä, ellei sitten jostakin harvemmin tehtävistä yksittäiskappaleista ole kyse.
Proto, korkeintaan koesarja, tuo on ollut; ei ahdettua 310B konetta ole missään normaalissa myynnissä olleessa Valmetissa. Eikä se voi olla myöskään 309DS (Valmet 305/405), jossa on erilainen pakosarja.

Voihan se jälkiasennuskin olla, mutta mistä silloin on saatu tuo pakosarja; se ei ole 310B:n normaali (esim. 502:n ohjekirjan kuvassa näkyvä) pakosarja.
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja toyopet »

tane II kirjoitti: To Maalis 14, 2024 8:54 pm
jiipee kirjoitti: To Maalis 14, 2024 7:55 pm
tane II kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 10:51 pm Tässä taitaa olla tehtaan näkemys ahdetusta 310B koneesta, tosin 504:ssä:

http://www.hermola.net/images/Valmet_504_2.jpg

Lisää kuvia ja keskustelua vanhassa viestiketjussa:

https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?p=412342&hilit=310BS#p412342
Jotenkin ne pakopesän laipan hitsit ei oikein vaikuta tehtaan tai alihankkijan tekemiltä, ellei sitten jostakin harvemmin tehtävistä yksittäiskappaleista ole kyse.
Proto, korkeintaan koesarja, tuo on ollut; ei ahdettua 310B konetta ole missään normaalissa myynnissä olleessa Valmetissa. Eikä se voi olla myöskään 309DS (Valmet 305/405), jossa on erilainen pakosarja.
No valmettien suhteen ei kannata ihan ehdottomuuksia vetää, vaikka periaatteessa jotain ei pitäisi olla, niin silti voi olla. :)
Voi olla proto tai sitten vaan semmoinen on tilattu ja tehty.

Aikanaan harjoittelutilalla oli kaikkien aikojen eka valtra 865 (siis ysärin lopulla), se ei varsinaisesti ollut proto mutta kuitenkin akselit mezzosta ja eka versio nappikytkimestä.

Meidänkin valmetti on vähän sekasikiö siihen nähden, mitä kirjallisuus kertoo mutta ei kuitenkaan ainutlaatuinen.
Naapurissa taas on ihan aito prototyyppi.
It has three speed: here, there and gone...
Heka
Viestit: 562
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Heka »

8400 kirjoitti: To Maalis 14, 2024 7:05 am Sitä ahdinta ei kyllä voi suoraan laskea iskutilavuuksien ja kierrosnopeuksien perusteella. Tai ilmamääriä.
Ota huomioon että esim tehtaan 602 turbossa on vääntöä melkein sama kuin bmw koneessa mutta teho vaan 66 hevosvoimaa kun bmw 143. Ja toisekseen kun mennään vähän suurempiin traktoreihin, niin niissä ahtimet on samaa kokoluokkaa kuin puolet tehokkaammissa autoissa. Tai vähän vaikea verrata kun ei tehtaalta ole tullut 90 luvulla mitään 300-400 heppaisia dieseleitä mutta mitä noita viritystouhuja seuraillut. Mutta vääntömomentti onkin sitten samaa luokkaa.
Kyllä ainakin minun laskuopilla sama ilmamäärä menee koneesta läpi 2 litrasessa 4000 kierroksella ja 4 litrasessa 2000 kierroksella. Palotilan muotoilulla, suuttimilla, iskunpituudella ja muilla ominaisuuksilla tehdään tehoero ja hyötysuhde.
Jos 2 litrasessa ahdin toimii 2000-4000 välillä, niin 4 litrasessa 1000-2000
Ferkku
Viestit: 5141
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Heka kirjoitti: To Maalis 14, 2024 9:59 pm
8400 kirjoitti: To Maalis 14, 2024 7:05 am Sitä ahdinta ei kyllä voi suoraan laskea iskutilavuuksien ja kierrosnopeuksien perusteella. Tai ilmamääriä.
Ota huomioon että esim tehtaan 602 turbossa on vääntöä melkein sama kuin bmw koneessa mutta teho vaan 66 hevosvoimaa kun bmw 143. Ja toisekseen kun mennään vähän suurempiin traktoreihin, niin niissä ahtimet on samaa kokoluokkaa kuin puolet tehokkaammissa autoissa. Tai vähän vaikea verrata kun ei tehtaalta ole tullut 90 luvulla mitään 300-400 heppaisia dieseleitä mutta mitä noita viritystouhuja seuraillut. Mutta vääntömomentti onkin sitten samaa luokkaa.
Kyllä ainakin minun laskuopilla sama ilmamäärä menee koneesta läpi 2 litrasessa 4000 kierroksella ja 4 litrasessa 2000 kierroksella. Palotilan muotoilulla, suuttimilla, iskunpituudella ja muilla ominaisuuksilla tehdään tehoero ja hyötysuhde.
Jos 2 litrasessa ahdin toimii 2000-4000 välillä, niin 4 litrasessa 1000-2000
Syötetty polttoainemäärä vaikuttaa aika paljon siihen miten paljon sitä ilmaa läpi virtaa. Sitä 8400 yrittää sanoa.
Talumees
Viestit: 6378
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Talumees »

jiipee kirjoitti: To Maalis 14, 2024 7:55 pm
tane II kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 10:51 pm Tässä taitaa olla tehtaan näkemys ahdetusta 310B koneesta, tosin 504:ssä:

http://www.hermola.net/images/Valmet_504_2.jpg

Lisää kuvia ja keskustelua vanhassa viestiketjussa:

https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?p=412342&hilit=310BS#p412342
Jotenkin ne pakopesän laipan hitsit ei oikein vaikuta tehtaan tai alihankkijan tekemiltä, ellei sitten jostakin harvemmin tehtävistä yksittäiskappaleista ole kyse.
504:ssa on D27B moottori. Kuvan koneessa jälkiasennus turbo.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

ei kai 504 ollut tehtaalla asennetulla turbolla olemassakaan se tais olla 405 joka oli .
TS82
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Touko 26, 2023 11:37 pm
Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja TS82 »

Joskus ollut laskukaavana että 100hv tarttee 14 kuutiota ilmaa..
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Lurkus kirjoitti: La Maalis 16, 2024 9:44 am
TS82 kirjoitti: La Maalis 16, 2024 8:54 am Joskus ollut laskukaavana että 100hv tarttee 14 kuutiota ilmaa..

Ehkä jollain joka ei ymmärrä matematiikasta taikka moottoreista.
Aika nopeesti tuon laskettu kun tietää max kierrokset ja iskutilavuuden
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
hoosuu
Viestit: 1037
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja hoosuu »

Juho M-P kirjoitti: La Maalis 16, 2024 10:28 am
Lurkus kirjoitti: La Maalis 16, 2024 9:44 am
TS82 kirjoitti: La Maalis 16, 2024 8:54 am Joskus ollut laskukaavana että 100hv tarttee 14 kuutiota ilmaa..

Ehkä jollain joka ei ymmärrä matematiikasta taikka moottoreista.
Aika nopeesti tuon laskettu kun tietää max kierrokset ja iskutilavuuden

Eikös ahtopaine lisää ilmamäärää??
JKAVS
Viestit: 1329
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

14 kuutiota normaalipaineista ilmaa minuutissa tekee 840 kuutiota tunnissa, mikä painaa 1008 kg. Dieselmoottorin seossuhde on täydellä kuormalla n. 20, joten tuolla ilmamäärällä voidaan polttaa 50 kg dieseliä. Työkonemoottorin ominaiskulutus on n. 250 g/kWh, joten 50 kg dieselmäärästä saadaan 200 kWh, eli moottorin teho olisi 200 kW, mikä on 270 hevosvoimaa.

Tarkistetaan lasku tunnetulla moottorilla, Ford 6610:n 4,4 l vapaasti hengittävä diesel, 82 hv/2100 rpm. Se vie ilmaa 2100x4,4/2=4,62 kuutiota minuutissa, joka on 332 kg/h. Polttoainetta saataisiin poltettua 16,63 kg, josta saadaan 66 kWh. Näin laskettuna moottorin teho olisi siis 88 hevosvoimaa. Ei täsmälleen oikein, mutta lähellä. Virhe tulee luultavasti moottorin volumetrisestä hyötysuhteesta, eli se ei ime ihan niin paljoa ilmaa kuin teoriassa pitäisi.

14 kuutiota sataa hevosvoimaa kohden ei siis vaikuta uskottavalta.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Muistelin että se dieselmoottorin lambda olisi lähellä bensamoottoria, siis näissä uudemmissa diesel moottoreissa joissa on kaasuläppä ja joissa koitetaan typen oksidien takia pitää sitä ilman määrää ja seosta oikeana.

http://www.autowiki.fi/index.php/Lambda-anturi joo on se, mutta käytännössä savutus alkaa jo laihemmalla "seoksella".
Valmet 363
Viestit: 194
Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 8:45 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Valmet 363 »

Muutamaa kolmipyttystä siirtelin pihalla,hyvin liikku ilman turboa,,.
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja tane II »

8400 kirjoitti: La Maalis 16, 2024 1:26 pm Muistelin että se dieselmoottorin lambda olisi lähellä bensamoottoria, siis näissä uudemmissa diesel moottoreissa joissa on kaasuläppä ja joissa koitetaan typen oksidien takia pitää sitä ilman määrää ja seosta oikeana.

http://www.autowiki.fi/index.php/Lambda-anturi joo on se, mutta käytännössä savutus alkaa jo laihemmalla "seoksella".
Mites uusi keksintö tämä dieselin kaasuläppä on?

Netissä oli joku opinnäytetyökin aiheesta, Linnavuoren moottoreihin liittyen, viitisen vuotta vanha:

https://trepo.tuni.fi/handle/123456789/25529
hoosuu
Viestit: 1037
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja hoosuu »

Ei se kaasuläppä ihan uusi ole. Vorssomajurisa, niisä alipainesäätöisisä jo ainakin oli läppä.
Sitä en tierä tarkoitetaanko samaa asiaa :shock:
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Majorissa läpällä ohjataa syöttöpumppua, mut nykyvehkeissä sillä tehää jotain muuta?!
TD autoissa läppää on ollu ainakin 30vuotta, eikä se varsinaisesti liity syöttöpumpun ohjailuun!? :roll:
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Päästöihin se liittyy, käsittääkseni typen oksidien vähentämiseen. Eikai niitä vielä ysärivehkeissä ollut, ellei sitten egr liittyen?

Vorssonmajorissa läppä liittyy syöttöpumpun säätimeen.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eikai niitä vielä ysärivehkeissä ollut, ellei sitten egr liittyen
90-luvun II terraanossa oli läppä, mut sitä en muista oliko siinä egr?!
Uudemmissa se kyllä egrää avustaa, ja taitaa myös koneen sammutuksee liittyä?! :roll:
Sitte taas ihan uudet voi tehä läpälä ihan jotain muuta. :mrgreen:
mauri
Viestit: 6693
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tumppi 865 kirjoitti: La Maalis 16, 2024 7:06 pm
Eikai niitä vielä ysärivehkeissä ollut, ellei sitten egr liittyen
90-luvun II terraanossa oli läppä, mut sitä en muista oliko siinä egr?!
Uudemmissa se kyllä egrää avustaa, ja taitaa myös koneen sammutuksee liittyä?! :roll:
Sitte taas ihan uudet voi tehä läpälä ihan jotain muuta. :mrgreen:
Joissain isoissa dieselmoottoreissa käytetään hätäpysäytykseen imuilmakanavan sulkevaa läppää. Toimii esimerkiksi silloin kun kone alkaa polttaa voiteluöljyään ja ryntää.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Uudemmissa dieseleissä kaasuläpällä on muutama eri tehtävä.
Yksi on moottorin sammuttamisessa jotenkin tärinän ja värähtelyn vähentäminen.
Sitten on DPF suodattimen poltossa imuilman kuristaminen tms ja yhdessä jälkiruiskutuksen kanssa pakolämmön nostaminen, kuristaminen myös aiheuttaa kuormaa ahtimelle tjsp.
Sitten on kait EGR:n kanssa yhteistyönä Nox päästöjen vähentäminen
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa