Valmet 502 turbotus
-
- Viestit: 1543
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
ei kait noin rapatun näkönen kötöstys voi olla tehdas tekonen..
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Proto, korkeintaan koesarja, tuo on ollut; ei ahdettua 310B konetta ole missään normaalissa myynnissä olleessa Valmetissa. Eikä se voi olla myöskään 309DS (Valmet 305/405), jossa on erilainen pakosarja.jiipee kirjoitti: ↑To Maalis 14, 2024 7:55 pmJotenkin ne pakopesän laipan hitsit ei oikein vaikuta tehtaan tai alihankkijan tekemiltä, ellei sitten jostakin harvemmin tehtävistä yksittäiskappaleista ole kyse.tane II kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 10:51 pm Tässä taitaa olla tehtaan näkemys ahdetusta 310B koneesta, tosin 504:ssä:
http://www.hermola.net/images/Valmet_504_2.jpg
Lisää kuvia ja keskustelua vanhassa viestiketjussa:
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?p=412342&hilit=310BS#p412342
Voihan se jälkiasennuskin olla, mutta mistä silloin on saatu tuo pakosarja; se ei ole 310B:n normaali (esim. 502:n ohjekirjan kuvassa näkyvä) pakosarja.
- toyopet
- Viestit: 3258
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
No valmettien suhteen ei kannata ihan ehdottomuuksia vetää, vaikka periaatteessa jotain ei pitäisi olla, niin silti voi olla.tane II kirjoitti: ↑To Maalis 14, 2024 8:54 pmProto, korkeintaan koesarja, tuo on ollut; ei ahdettua 310B konetta ole missään normaalissa myynnissä olleessa Valmetissa. Eikä se voi olla myöskään 309DS (Valmet 305/405), jossa on erilainen pakosarja.jiipee kirjoitti: ↑To Maalis 14, 2024 7:55 pmJotenkin ne pakopesän laipan hitsit ei oikein vaikuta tehtaan tai alihankkijan tekemiltä, ellei sitten jostakin harvemmin tehtävistä yksittäiskappaleista ole kyse.tane II kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 10:51 pm Tässä taitaa olla tehtaan näkemys ahdetusta 310B koneesta, tosin 504:ssä:
http://www.hermola.net/images/Valmet_504_2.jpg
Lisää kuvia ja keskustelua vanhassa viestiketjussa:
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?p=412342&hilit=310BS#p412342
Voi olla proto tai sitten vaan semmoinen on tilattu ja tehty.
Aikanaan harjoittelutilalla oli kaikkien aikojen eka valtra 865 (siis ysärin lopulla), se ei varsinaisesti ollut proto mutta kuitenkin akselit mezzosta ja eka versio nappikytkimestä.
Meidänkin valmetti on vähän sekasikiö siihen nähden, mitä kirjallisuus kertoo mutta ei kuitenkaan ainutlaatuinen.
Naapurissa taas on ihan aito prototyyppi.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Kyllä ainakin minun laskuopilla sama ilmamäärä menee koneesta läpi 2 litrasessa 4000 kierroksella ja 4 litrasessa 2000 kierroksella. Palotilan muotoilulla, suuttimilla, iskunpituudella ja muilla ominaisuuksilla tehdään tehoero ja hyötysuhde.8400 kirjoitti: ↑To Maalis 14, 2024 7:05 am Sitä ahdinta ei kyllä voi suoraan laskea iskutilavuuksien ja kierrosnopeuksien perusteella. Tai ilmamääriä.
Ota huomioon että esim tehtaan 602 turbossa on vääntöä melkein sama kuin bmw koneessa mutta teho vaan 66 hevosvoimaa kun bmw 143. Ja toisekseen kun mennään vähän suurempiin traktoreihin, niin niissä ahtimet on samaa kokoluokkaa kuin puolet tehokkaammissa autoissa. Tai vähän vaikea verrata kun ei tehtaalta ole tullut 90 luvulla mitään 300-400 heppaisia dieseleitä mutta mitä noita viritystouhuja seuraillut. Mutta vääntömomentti onkin sitten samaa luokkaa.
Jos 2 litrasessa ahdin toimii 2000-4000 välillä, niin 4 litrasessa 1000-2000
-
- Viestit: 5141
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: suupohoja
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Syötetty polttoainemäärä vaikuttaa aika paljon siihen miten paljon sitä ilmaa läpi virtaa. Sitä 8400 yrittää sanoa.Heka kirjoitti: ↑To Maalis 14, 2024 9:59 pmKyllä ainakin minun laskuopilla sama ilmamäärä menee koneesta läpi 2 litrasessa 4000 kierroksella ja 4 litrasessa 2000 kierroksella. Palotilan muotoilulla, suuttimilla, iskunpituudella ja muilla ominaisuuksilla tehdään tehoero ja hyötysuhde.8400 kirjoitti: ↑To Maalis 14, 2024 7:05 am Sitä ahdinta ei kyllä voi suoraan laskea iskutilavuuksien ja kierrosnopeuksien perusteella. Tai ilmamääriä.
Ota huomioon että esim tehtaan 602 turbossa on vääntöä melkein sama kuin bmw koneessa mutta teho vaan 66 hevosvoimaa kun bmw 143. Ja toisekseen kun mennään vähän suurempiin traktoreihin, niin niissä ahtimet on samaa kokoluokkaa kuin puolet tehokkaammissa autoissa. Tai vähän vaikea verrata kun ei tehtaalta ole tullut 90 luvulla mitään 300-400 heppaisia dieseleitä mutta mitä noita viritystouhuja seuraillut. Mutta vääntömomentti onkin sitten samaa luokkaa.
Jos 2 litrasessa ahdin toimii 2000-4000 välillä, niin 4 litrasessa 1000-2000
-
- Viestit: 6378
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
504:ssa on D27B moottori. Kuvan koneessa jälkiasennus turbo.jiipee kirjoitti: ↑To Maalis 14, 2024 7:55 pmJotenkin ne pakopesän laipan hitsit ei oikein vaikuta tehtaan tai alihankkijan tekemiltä, ellei sitten jostakin harvemmin tehtävistä yksittäiskappaleista ole kyse.tane II kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 10:51 pm Tässä taitaa olla tehtaan näkemys ahdetusta 310B koneesta, tosin 504:ssä:
http://www.hermola.net/images/Valmet_504_2.jpg
Lisää kuvia ja keskustelua vanhassa viestiketjussa:
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?p=412342&hilit=310BS#p412342
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
ei kai 504 ollut tehtaalla asennetulla turbolla olemassakaan se tais olla 405 joka oli .
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Pe Touko 26, 2023 11:37 pm
- Paikkakunta: Suomussalmi
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Joskus ollut laskukaavana että 100hv tarttee 14 kuutiota ilmaa..
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Aika nopeesti tuon laskettu kun tietää max kierrokset ja iskutilavuuden
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1037
- Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
-
- Viestit: 1329
- Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
14 kuutiota normaalipaineista ilmaa minuutissa tekee 840 kuutiota tunnissa, mikä painaa 1008 kg. Dieselmoottorin seossuhde on täydellä kuormalla n. 20, joten tuolla ilmamäärällä voidaan polttaa 50 kg dieseliä. Työkonemoottorin ominaiskulutus on n. 250 g/kWh, joten 50 kg dieselmäärästä saadaan 200 kWh, eli moottorin teho olisi 200 kW, mikä on 270 hevosvoimaa.
Tarkistetaan lasku tunnetulla moottorilla, Ford 6610:n 4,4 l vapaasti hengittävä diesel, 82 hv/2100 rpm. Se vie ilmaa 2100x4,4/2=4,62 kuutiota minuutissa, joka on 332 kg/h. Polttoainetta saataisiin poltettua 16,63 kg, josta saadaan 66 kWh. Näin laskettuna moottorin teho olisi siis 88 hevosvoimaa. Ei täsmälleen oikein, mutta lähellä. Virhe tulee luultavasti moottorin volumetrisestä hyötysuhteesta, eli se ei ime ihan niin paljoa ilmaa kuin teoriassa pitäisi.
14 kuutiota sataa hevosvoimaa kohden ei siis vaikuta uskottavalta.
Tarkistetaan lasku tunnetulla moottorilla, Ford 6610:n 4,4 l vapaasti hengittävä diesel, 82 hv/2100 rpm. Se vie ilmaa 2100x4,4/2=4,62 kuutiota minuutissa, joka on 332 kg/h. Polttoainetta saataisiin poltettua 16,63 kg, josta saadaan 66 kWh. Näin laskettuna moottorin teho olisi siis 88 hevosvoimaa. Ei täsmälleen oikein, mutta lähellä. Virhe tulee luultavasti moottorin volumetrisestä hyötysuhteesta, eli se ei ime ihan niin paljoa ilmaa kuin teoriassa pitäisi.
14 kuutiota sataa hevosvoimaa kohden ei siis vaikuta uskottavalta.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Muistelin että se dieselmoottorin lambda olisi lähellä bensamoottoria, siis näissä uudemmissa diesel moottoreissa joissa on kaasuläppä ja joissa koitetaan typen oksidien takia pitää sitä ilman määrää ja seosta oikeana.
http://www.autowiki.fi/index.php/Lambda-anturi joo on se, mutta käytännössä savutus alkaa jo laihemmalla "seoksella".
http://www.autowiki.fi/index.php/Lambda-anturi joo on se, mutta käytännössä savutus alkaa jo laihemmalla "seoksella".
-
- Viestit: 194
- Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 8:45 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Muutamaa kolmipyttystä siirtelin pihalla,hyvin liikku ilman turboa,,.
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Mites uusi keksintö tämä dieselin kaasuläppä on?8400 kirjoitti: ↑La Maalis 16, 2024 1:26 pm Muistelin että se dieselmoottorin lambda olisi lähellä bensamoottoria, siis näissä uudemmissa diesel moottoreissa joissa on kaasuläppä ja joissa koitetaan typen oksidien takia pitää sitä ilman määrää ja seosta oikeana.
http://www.autowiki.fi/index.php/Lambda-anturi joo on se, mutta käytännössä savutus alkaa jo laihemmalla "seoksella".
Netissä oli joku opinnäytetyökin aiheesta, Linnavuoren moottoreihin liittyen, viitisen vuotta vanha:
https://trepo.tuni.fi/handle/123456789/25529
-
- Viestit: 1037
- Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Ei se kaasuläppä ihan uusi ole. Vorssomajurisa, niisä alipainesäätöisisä jo ainakin oli läppä.
Sitä en tierä tarkoitetaanko samaa asiaa
Sitä en tierä tarkoitetaanko samaa asiaa
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Majorissa läpällä ohjataa syöttöpumppua, mut nykyvehkeissä sillä tehää jotain muuta?!
TD autoissa läppää on ollu ainakin 30vuotta, eikä se varsinaisesti liity syöttöpumpun ohjailuun!?
TD autoissa läppää on ollu ainakin 30vuotta, eikä se varsinaisesti liity syöttöpumpun ohjailuun!?
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Päästöihin se liittyy, käsittääkseni typen oksidien vähentämiseen. Eikai niitä vielä ysärivehkeissä ollut, ellei sitten egr liittyen?
Vorssonmajorissa läppä liittyy syöttöpumpun säätimeen.
Vorssonmajorissa läppä liittyy syöttöpumpun säätimeen.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
90-luvun II terraanossa oli läppä, mut sitä en muista oliko siinä egr?!Eikai niitä vielä ysärivehkeissä ollut, ellei sitten egr liittyen
Uudemmissa se kyllä egrää avustaa, ja taitaa myös koneen sammutuksee liittyä?!
Sitte taas ihan uudet voi tehä läpälä ihan jotain muuta.
-
- Viestit: 6693
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Joissain isoissa dieselmoottoreissa käytetään hätäpysäytykseen imuilmakanavan sulkevaa läppää. Toimii esimerkiksi silloin kun kone alkaa polttaa voiteluöljyään ja ryntää.Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Maalis 16, 2024 7:06 pm90-luvun II terraanossa oli läppä, mut sitä en muista oliko siinä egr?!Eikai niitä vielä ysärivehkeissä ollut, ellei sitten egr liittyen
Uudemmissa se kyllä egrää avustaa, ja taitaa myös koneen sammutuksee liittyä?!
Sitte taas ihan uudet voi tehä läpälä ihan jotain muuta.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Uudemmissa dieseleissä kaasuläpällä on muutama eri tehtävä.
Yksi on moottorin sammuttamisessa jotenkin tärinän ja värähtelyn vähentäminen.
Sitten on DPF suodattimen poltossa imuilman kuristaminen tms ja yhdessä jälkiruiskutuksen kanssa pakolämmön nostaminen, kuristaminen myös aiheuttaa kuormaa ahtimelle tjsp.
Sitten on kait EGR:n kanssa yhteistyönä Nox päästöjen vähentäminen
Yksi on moottorin sammuttamisessa jotenkin tärinän ja värähtelyn vähentäminen.
Sitten on DPF suodattimen poltossa imuilman kuristaminen tms ja yhdessä jälkiruiskutuksen kanssa pakolämmön nostaminen, kuristaminen myös aiheuttaa kuormaa ahtimelle tjsp.
Sitten on kait EGR:n kanssa yhteistyönä Nox päästöjen vähentäminen
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa