Valmet 502 turbotus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

hoosuu kirjoitti: La Maalis 16, 2024 11:22 am
Juho M-P kirjoitti: La Maalis 16, 2024 10:28 am
Lurkus kirjoitti: La Maalis 16, 2024 9:44 am
TS82 kirjoitti: La Maalis 16, 2024 8:54 am Joskus ollut laskukaavana että 100hv tarttee 14 kuutiota ilmaa..

Ehkä jollain joka ei ymmärrä matematiikasta taikka moottoreista.
Aika nopeesti tuon laskettu kun tietää max kierrokset ja iskutilavuuden

Eikös ahtopaine lisää ilmamäärää??
Niin? Tottakai mutta et maininnut asiasta sanaakaan. Ja jos tiedetään moottorin iskutilavuus, kierrosluku ja imusarjan absoluuttinen paine, voidaan ilmamäärä laskea. Nykydieseleissa on MAF anturi ja MAP anturi joiden yhteispelillä verrataan laskennallisen ilmamäärän ja toteutuneen arvoja.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Pataässä
Viestit: 2009
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Ferkku kirjoitti: Pe Maalis 15, 2024 9:27 pm
Heka kirjoitti: To Maalis 14, 2024 9:59 pm
8400 kirjoitti: To Maalis 14, 2024 7:05 am Sitä ahdinta ei kyllä voi suoraan laskea iskutilavuuksien ja kierrosnopeuksien perusteella. Tai ilmamääriä.
Ota huomioon että esim tehtaan 602 turbossa on vääntöä melkein sama kuin bmw koneessa mutta teho vaan 66 hevosvoimaa kun bmw 143. Ja toisekseen kun mennään vähän suurempiin traktoreihin, niin niissä ahtimet on samaa kokoluokkaa kuin puolet tehokkaammissa autoissa. Tai vähän vaikea verrata kun ei tehtaalta ole tullut 90 luvulla mitään 300-400 heppaisia dieseleitä mutta mitä noita viritystouhuja seuraillut. Mutta vääntömomentti onkin sitten samaa luokkaa.
Kyllä ainakin minun laskuopilla sama ilmamäärä menee koneesta läpi 2 litrasessa 4000 kierroksella ja 4 litrasessa 2000 kierroksella. Palotilan muotoilulla, suuttimilla, iskunpituudella ja muilla ominaisuuksilla tehdään tehoero ja hyötysuhde.
Jos 2 litrasessa ahdin toimii 2000-4000 välillä, niin 4 litrasessa 1000-2000
Syötetty polttoainemäärä vaikuttaa aika paljon siihen miten paljon sitä ilmaa läpi virtaa. Sitä 8400 yrittää sanoa.
Juuri noin, kun löpöä aletaan tarjoilllla ruokalusikallinen iskiuun niin pakopesä alkaa ahdistaan,
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hsippe ja 54 vierailijaa