Samaa luokkaa teholukemat on vakiona Valmet 702 vs. 702S/903.JKAVS kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 6:43 pmParas olisi varmaan verrata saman ikäisiin jo tehtaalla ahdettuihin Fordeihin. Viistonnisessa on 74 hv ja sama perusmoottori löytyy ahdettuna 7000:sta, jossa on 90 hv.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 5:48 pmSe on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!?Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Valmet 502 turbotus
-
- Viestit: 10751
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Vääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.poweri kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 10:23 amJuu kyllä se sadan pintaan olis ollu aika kova, tämä oletus tuli mm omistajalta vieressä...Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 5:48 pmSe on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!? Eihän noissa maahantuojien jälkiahdetuissa myöskää kymmenillä hevosilla tehoja nosteta, jos alkutilanne reippaasti alle sadan!?Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Käyttövehkeissä maltillinen ahtaminen tekee pirteyttä koneesee, mut ei koneen kesto siitä juurikaa heikkene, ja moottorin ominaisuudet pysyy muutenkin hyvänä.
Matsikalla on aika reipas tehonnosto jos vakio vaparikone, oikeilla osilla lämmöt ja pakopaine pysyy aisoissa ja järkevällä käytöllä kestää ja vetää hyvin. Kun taas asiaa tarkastelee prosentteina ollaan 40% nostoissa niin silloinhan suhteessa se mitattu ford 4000 oli ihan ookoo kun muistaakseni 80+ siitä tuli.
Tärkeintä ettei koneita rikota yltiöpäisillä kokeiluilla ja väärillä osilla, jotkuthan sanoo että kaikissa pitäisi olla turbo...paljonhan se sitä konetta piristää ja saattaa joissain tapauksissa kulutuskin laskea kun jakselee vetää.
Omassa orkkis kutosturbossa olen tyytyväinen vetoon mutta en vetoalueeseen. Ahtoveto alkaa paineen tahdissa 1200 1300rpm ja vetää melko kookkaan garretin tahdissa tiukkana ylös mutta nyykähtää alakierroksilla herkästi jos vastusta kovasti. Viimeks oli dynossa 150hv tapilta eli pto.
Nykyaikaiset koneet vetää alhaalla ihan erilailla kuin tollanen 70 luvulta peräisin oleva konstruktio.
- Matsikka
- Viestit: 16235
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Vaparina tuo 399 oli melekoonen kuminauha. Kierrokset alkas tippumahan meleko pienen vastuksen seurauksena. Tiellä peräkärryillä muutenkin aika rauhaton pompottaja ja vakiokunnossa kierroksia ei saanut pirettyä pompotusnopeuren yläpuolella. Nyt saa, pitää kierrokset mukavasti siellä missä on hyvä.jsj kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 12:00 pmVääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.poweri kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 10:23 amJuu kyllä se sadan pintaan olis ollu aika kova, tämä oletus tuli mm omistajalta vieressä...Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 5:48 pmSe on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!? Eihän noissa maahantuojien jälkiahdetuissa myöskää kymmenillä hevosilla tehoja nosteta, jos alkutilanne reippaasti alle sadan!?Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Käyttövehkeissä maltillinen ahtaminen tekee pirteyttä koneesee, mut ei koneen kesto siitä juurikaa heikkene, ja moottorin ominaisuudet pysyy muutenkin hyvänä.
Matsikalla on aika reipas tehonnosto jos vakio vaparikone, oikeilla osilla lämmöt ja pakopaine pysyy aisoissa ja järkevällä käytöllä kestää ja vetää hyvin. Kun taas asiaa tarkastelee prosentteina ollaan 40% nostoissa niin silloinhan suhteessa se mitattu ford 4000 oli ihan ookoo kun muistaakseni 80+ siitä tuli.
Tärkeintä ettei koneita rikota yltiöpäisillä kokeiluilla ja väärillä osilla, jotkuthan sanoo että kaikissa pitäisi olla turbo...paljonhan se sitä konetta piristää ja saattaa joissain tapauksissa kulutuskin laskea kun jakselee vetää.
Omassa orkkis kutosturbossa olen tyytyväinen vetoon mutta en vetoalueeseen. Ahtoveto alkaa paineen tahdissa 1200 1300rpm ja vetää melko kookkaan garretin tahdissa tiukkana ylös mutta nyykähtää alakierroksilla herkästi jos vastusta kovasti. Viimeks oli dynossa 150hv tapilta eli pto.
Nykyaikaiset koneet vetää alhaalla ihan erilailla kuin tollanen 70 luvulta peräisin oleva konstruktio.
Tuolta larvamailta kun jyväkuormia ajaa, mäkiä on jonkunverran mutta eipäjuuri tarvitte vaihrekeppihin sattua.
Nyt vaan pitää koittaa pitää järki pääs kun tuolla ajeloo.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Siitä 399:stä tuli hyvä kone moneen hommaan. Teho painosuhde kohdallaan niinkuin noissa kasitonnisissa. Vaikka liian keveitähän ne nykymittapuulla ovat.Matsikka kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 12:13 pmVaparina tuo 399 oli melekoonen kuminauha. Kierrokset alkas tippumahan meleko pienen vastuksen seurauksena. Tiellä peräkärryillä muutenkin aika rauhaton pompottaja ja vakiokunnossa kierroksia ei saanut pirettyä pompotusnopeuren yläpuolella. Nyt saa, pitää kierrokset mukavasti siellä missä on hyvä.jsj kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 12:00 pmVääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.poweri kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 10:23 amJuu kyllä se sadan pintaan olis ollu aika kova, tämä oletus tuli mm omistajalta vieressä...Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 5:48 pmSe on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!? Eihän noissa maahantuojien jälkiahdetuissa myöskää kymmenillä hevosilla tehoja nosteta, jos alkutilanne reippaasti alle sadan!?Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Käyttövehkeissä maltillinen ahtaminen tekee pirteyttä koneesee, mut ei koneen kesto siitä juurikaa heikkene, ja moottorin ominaisuudet pysyy muutenkin hyvänä.
Matsikalla on aika reipas tehonnosto jos vakio vaparikone, oikeilla osilla lämmöt ja pakopaine pysyy aisoissa ja järkevällä käytöllä kestää ja vetää hyvin. Kun taas asiaa tarkastelee prosentteina ollaan 40% nostoissa niin silloinhan suhteessa se mitattu ford 4000 oli ihan ookoo kun muistaakseni 80+ siitä tuli.
Tärkeintä ettei koneita rikota yltiöpäisillä kokeiluilla ja väärillä osilla, jotkuthan sanoo että kaikissa pitäisi olla turbo...paljonhan se sitä konetta piristää ja saattaa joissain tapauksissa kulutuskin laskea kun jakselee vetää.
Omassa orkkis kutosturbossa olen tyytyväinen vetoon mutta en vetoalueeseen. Ahtoveto alkaa paineen tahdissa 1200 1300rpm ja vetää melko kookkaan garretin tahdissa tiukkana ylös mutta nyykähtää alakierroksilla herkästi jos vastusta kovasti. Viimeks oli dynossa 150hv tapilta eli pto.
Nykyaikaiset koneet vetää alhaalla ihan erilailla kuin tollanen 70 luvulta peräisin oleva konstruktio.
Tuolta larvamailta kun jyväkuormia ajaa, mäkiä on jonkunverran mutta eipäjuuri tarvitte vaihrekeppihin sattua.
Nyt vaan pitää koittaa pitää järki pääs kun tuolla ajeloo.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Kuinka niin? Ihan linjassa 90 luvun turbokoneiden kanssa. Ja 100Nm enemmän kuin kierroskoneena tunnetussa 130-90 fiatissa. Lisäksi 399 massikan moottori on vaan 5,8 litrainen, joten vääntölukema on oikeastaan oikeinkin mallikas, hyvin onnistunut ahtimen valinta.jsj kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 12:00 pmVääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.poweri kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 10:23 amJuu kyllä se sadan pintaan olis ollu aika kova, tämä oletus tuli mm omistajalta vieressä...Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 5:48 pmSe on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!? Eihän noissa maahantuojien jälkiahdetuissa myöskää kymmenillä hevosilla tehoja nosteta, jos alkutilanne reippaasti alle sadan!?Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Käyttövehkeissä maltillinen ahtaminen tekee pirteyttä koneesee, mut ei koneen kesto siitä juurikaa heikkene, ja moottorin ominaisuudet pysyy muutenkin hyvänä.
Matsikalla on aika reipas tehonnosto jos vakio vaparikone, oikeilla osilla lämmöt ja pakopaine pysyy aisoissa ja järkevällä käytöllä kestää ja vetää hyvin. Kun taas asiaa tarkastelee prosentteina ollaan 40% nostoissa niin silloinhan suhteessa se mitattu ford 4000 oli ihan ookoo kun muistaakseni 80+ siitä tuli.
Tärkeintä ettei koneita rikota yltiöpäisillä kokeiluilla ja väärillä osilla, jotkuthan sanoo että kaikissa pitäisi olla turbo...paljonhan se sitä konetta piristää ja saattaa joissain tapauksissa kulutuskin laskea kun jakselee vetää.
Omassa orkkis kutosturbossa olen tyytyväinen vetoon mutta en vetoalueeseen. Ahtoveto alkaa paineen tahdissa 1200 1300rpm ja vetää melko kookkaan garretin tahdissa tiukkana ylös mutta nyykähtää alakierroksilla herkästi jos vastusta kovasti. Viimeks oli dynossa 150hv tapilta eli pto.
Nykyaikaiset koneet vetää alhaalla ihan erilailla kuin tollanen 70 luvulta peräisin oleva konstruktio.
-
- Viestit: 3123
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Mistä muuten Matsikka kekkasit ahtimen omaasi, oliko jollain kokemustietoa vai kui se meni?
- Matsikka
- Viestit: 16235
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Puusaari täältä Seinäjoelta tuntui tietävän ainakin enemmän kuin minä. Sen juttuihin menin ja palikoita ostelin.
Sanoi että noita Carretteja on Massikoihin laitettu.
Pieni epäilys kuitenkin mielessä pyörii…..olisko pitänyt olla vähän pienempi vekotin kun ahtopaineet nousoo kunnolla vasta kierrosten lisääntyessä.
Kuitenkin, ihan 100% tyytyväinen siihen oon, tehoja sitkeyttä (ja ääntäkin ) on riittävästi. Valmetista tuttua ärhäkkyyttä tuli mukaan.
Ja kylällä on toinen 399 mihin oli laitettu Hankkijan myymä turbopaketti, siitä otettihin mallia ja sitten tutun kaverin kanssa jutut rakenneltihin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Jospa se sitten on hyvä. Näytti pieneltä verrattuna 2000 -luvun alun Valtran vääntölukemiin.8400 kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 2:03 pmKuinka niin? Ihan linjassa 90 luvun turbokoneiden kanssa. Ja 100Nm enemmän kuin kierroskoneena tunnetussa 130-90 fiatissa. Lisäksi 399 massikan moottori on vaan 5,8 litrainen, joten vääntölukema on oikeastaan oikeinkin mallikas, hyvin onnistunut ahtimen valinta.jsj kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 12:00 pmVääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.poweri kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 10:23 amJuu kyllä se sadan pintaan olis ollu aika kova, tämä oletus tuli mm omistajalta vieressä...Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 5:48 pmSe on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!? Eihän noissa maahantuojien jälkiahdetuissa myöskää kymmenillä hevosilla tehoja nosteta, jos alkutilanne reippaasti alle sadan!?Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Käyttövehkeissä maltillinen ahtaminen tekee pirteyttä koneesee, mut ei koneen kesto siitä juurikaa heikkene, ja moottorin ominaisuudet pysyy muutenkin hyvänä.
Matsikalla on aika reipas tehonnosto jos vakio vaparikone, oikeilla osilla lämmöt ja pakopaine pysyy aisoissa ja järkevällä käytöllä kestää ja vetää hyvin. Kun taas asiaa tarkastelee prosentteina ollaan 40% nostoissa niin silloinhan suhteessa se mitattu ford 4000 oli ihan ookoo kun muistaakseni 80+ siitä tuli.
Tärkeintä ettei koneita rikota yltiöpäisillä kokeiluilla ja väärillä osilla, jotkuthan sanoo että kaikissa pitäisi olla turbo...paljonhan se sitä konetta piristää ja saattaa joissain tapauksissa kulutuskin laskea kun jakselee vetää.
Omassa orkkis kutosturbossa olen tyytyväinen vetoon mutta en vetoalueeseen. Ahtoveto alkaa paineen tahdissa 1200 1300rpm ja vetää melko kookkaan garretin tahdissa tiukkana ylös mutta nyykähtää alakierroksilla herkästi jos vastusta kovasti. Viimeks oli dynossa 150hv tapilta eli pto.
Nykyaikaiset koneet vetää alhaalla ihan erilailla kuin tollanen 70 luvulta peräisin oleva konstruktio.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Samanlaisia lukemia, matalakierrosmalli 8350 on sitten eri säädöt. Ja olikos t140 myös matalakierros.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 1:22 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Hukkaportti. Kone on 80-luvun lopun suunnittelua.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 5:51 pmOnkos tuossa säätyvät johdinsiivet, vai hukkaportti?525 td-Bemarin turbo
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Nyt puhutaan eri asioista.JKAVS kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 9:16 pmTuossa esimerkissä se 6000 rpm kiertävä kone kävisi puolet laihemmalla seoksella. Dieselissä voi tietysti olla vähän eroa, kun seoksen ei tarvitse olla täydellinen vaan se on aina jonkin verran laiha, mutta mistään kaksinkertaisesta ilmamäärästä samalla teholla ei varmasti ole kyse.Kippo86 kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 8:07 pm Paljonko bemarin koneessa on tehoa?
Riippuu ihan tehotavotteesta mikä turbo on hyvä, ja miten haluaa sen toimivan.
On eri asia ottaa kolmelitrasesta koneesta 150hv joka kiertää 6000rpm, kun koneesta joka kiertää 3000rpm. Tämä kärjistetty esimerkki. Ilmamäärä mikä kulkee moottorin läpi, on tuplat ensimmäisessä.
Turbo on suunniteltu moottoriin joka esim 1bar ahtopaineella tuottaa 150hv 6000rpm, tarkoittaa että 3000rpm moottorissa pitää olla 2bar ahtoa että sama ilmamäärä menee läpi ja tuottaa sen 150hv.
Jos näin ei ole, ei ahdin välttämättä ole sielä mihin se on suunniteltu...
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
minkä verran tuollaisen turbon läpi menee öljyä? Ei taida olla ongelma yleensä johtaa öljy venttiilikoppaan?
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Täytyis tietää tarkemmin millä moottorilla se bemmi on, mutta jos vaikka M57 koneesta puhutaan, niin liki kaikissa versioissa huipputeho saadaan 4000rpm kierroksilla.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Joskus onnistuu jos turbo on tarpeeksi korkealla. Mutta monesti alkaa savuttaa kun poistuva öljy ei pääse yarpeeksi joutusasti ulos turbosta. Samaa ongelmaa on jos paluuputkessa on jyrkkiä mutkia. Joskus 90ast taitoski on ollut liikaa
Yleensä painelinja on kuristettu ennen turboa 1,5-2mm reiällä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1329
- Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Pitää paikkansa, mutta ei ole sitä mitä lainaamassani viestissä kirjoitit.Kippo86 kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 4:49 pmNyt puhutaan eri asioista.JKAVS kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 9:16 pmTuossa esimerkissä se 6000 rpm kiertävä kone kävisi puolet laihemmalla seoksella. Dieselissä voi tietysti olla vähän eroa, kun seoksen ei tarvitse olla täydellinen vaan se on aina jonkin verran laiha, mutta mistään kaksinkertaisesta ilmamäärästä samalla teholla ei varmasti ole kyse.Kippo86 kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 8:07 pm Paljonko bemarin koneessa on tehoa?
Riippuu ihan tehotavotteesta mikä turbo on hyvä, ja miten haluaa sen toimivan.
On eri asia ottaa kolmelitrasesta koneesta 150hv joka kiertää 6000rpm, kun koneesta joka kiertää 3000rpm. Tämä kärjistetty esimerkki. Ilmamäärä mikä kulkee moottorin läpi, on tuplat ensimmäisessä.
Turbo on suunniteltu moottoriin joka esim 1bar ahtopaineella tuottaa 150hv 6000rpm, tarkoittaa että 3000rpm moottorissa pitää olla 2bar ahtoa että sama ilmamäärä menee läpi ja tuottaa sen 150hv.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Miten se liittyy tähän kun 2,5 litraisesta dsl moottorista laitetaan turbo 2,7 litraiseen? Bmw moottorin huipputeho on 4800 kierroksella, ei kuudessa tonnissa. 2200 kierrokselta löytyy 81,5 hevosvoimaa.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Ja tossa BMW:ssä ahdin menee pakopuolelta tukkoon heti huipputehon tuntumassa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 5144
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: suupohoja
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Jos nyt vertais saman ikäisiin Valtroihin: Mega 8000 vapari/100 hp,380 nm/1550 rpm ja 8400/140 hp, 520 nm/ 1550 rpm. MF 3635/135 hp, 551 nm. Tuo samalla koneella. Eli mun mielestä on Matsikalla onnistunut viritys. Sen verran korjaan, että tuossa on jo uudempi 6,0 l kone. Mahtaako olla samat palikat sisällä kuin ahdetuissa?jsj kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 2:51 pmJospa se sitten on hyvä. Näytti pieneltä verrattuna 2000 -luvun alun Valtran vääntölukemiin.8400 kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 2:03 pmKuinka niin? Ihan linjassa 90 luvun turbokoneiden kanssa. Ja 100Nm enemmän kuin kierroskoneena tunnetussa 130-90 fiatissa. Lisäksi 399 massikan moottori on vaan 5,8 litrainen, joten vääntölukema on oikeastaan oikeinkin mallikas, hyvin onnistunut ahtimen valinta.jsj kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 12:00 pmVääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.poweri kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2024 10:23 amJuu kyllä se sadan pintaan olis ollu aika kova, tämä oletus tuli mm omistajalta vieressä...Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Maalis 12, 2024 5:48 pmSe on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!? Eihän noissa maahantuojien jälkiahdetuissa myöskää kymmenillä hevosilla tehoja nosteta, jos alkutilanne reippaasti alle sadan!?Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Käyttövehkeissä maltillinen ahtaminen tekee pirteyttä koneesee, mut ei koneen kesto siitä juurikaa heikkene, ja moottorin ominaisuudet pysyy muutenkin hyvänä.
Matsikalla on aika reipas tehonnosto jos vakio vaparikone, oikeilla osilla lämmöt ja pakopaine pysyy aisoissa ja järkevällä käytöllä kestää ja vetää hyvin. Kun taas asiaa tarkastelee prosentteina ollaan 40% nostoissa niin silloinhan suhteessa se mitattu ford 4000 oli ihan ookoo kun muistaakseni 80+ siitä tuli.
Tärkeintä ettei koneita rikota yltiöpäisillä kokeiluilla ja väärillä osilla, jotkuthan sanoo että kaikissa pitäisi olla turbo...paljonhan se sitä konetta piristää ja saattaa joissain tapauksissa kulutuskin laskea kun jakselee vetää.
Omassa orkkis kutosturbossa olen tyytyväinen vetoon mutta en vetoalueeseen. Ahtoveto alkaa paineen tahdissa 1200 1300rpm ja vetää melko kookkaan garretin tahdissa tiukkana ylös mutta nyykähtää alakierroksilla herkästi jos vastusta kovasti. Viimeks oli dynossa 150hv tapilta eli pto.
Nykyaikaiset koneet vetää alhaalla ihan erilailla kuin tollanen 70 luvulta peräisin oleva konstruktio.
-
- Viestit: 3123
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
- Viesti:
Re: Valmet 502 turbotus
Annoin esimerkin turbon valinnasta. Helpompi laskea ja ymmärtää pyöreitä lukuja.
Mä valitsisin turbon tehotavoitteen mukaan, en koneen litrojen. Bemarin ja valmetin moottorit on ihan eri planeetalta, toinen on maamoottori ja toinen dieseliksi reilusti enemmän kiertävä.
Ilmeisesti bmwn moottorilla ei hirveitä ahtopaineita ole vielä 2200 kierroksella, joka on jo valmetin kierrosten loppupää. Eli moottori lopettaa kiertämisen ennenkun ahdin pääsee oikeesti töihin?
Sen takia esim 6 litrasen vakio ahdin on hyvä viritysahdin 3 litrasessa moottorissa, joka kiertää tuplat mitä 6 litranen. Molemmista saa karkeesti samat tehot.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: harris820, janne ja 56 vierailijaa