Valmet 502 turbotus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jiipee
Viestit: 10751
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja jiipee »

JKAVS kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 6:43 pm
Tumppi 865 kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 5:48 pm
Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Se on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!?
Paras olisi varmaan verrata saman ikäisiin jo tehtaalla ahdettuihin Fordeihin. Viistonnisessa on 74 hv ja sama perusmoottori löytyy ahdettuna 7000:sta, jossa on 90 hv.
Samaa luokkaa teholukemat on vakiona Valmet 702 vs. 702S/903.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jsj
Viestit: 407
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja jsj »

poweri kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 10:23 am
Tumppi 865 kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 5:48 pm
Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Se on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!? Eihän noissa maahantuojien jälkiahdetuissa myöskää kymmenillä hevosilla tehoja nosteta, jos alkutilanne reippaasti alle sadan!? :roll:
Käyttövehkeissä maltillinen ahtaminen tekee pirteyttä koneesee, mut ei koneen kesto siitä juurikaa heikkene, ja moottorin ominaisuudet pysyy muutenkin hyvänä.
Juu kyllä se sadan pintaan olis ollu aika kova, tämä oletus tuli mm omistajalta vieressä...
Matsikalla on aika reipas tehonnosto jos vakio vaparikone, oikeilla osilla lämmöt ja pakopaine pysyy aisoissa ja järkevällä käytöllä kestää ja vetää hyvin. Kun taas asiaa tarkastelee prosentteina ollaan 40% nostoissa niin silloinhan suhteessa se mitattu ford 4000 oli ihan ookoo kun muistaakseni 80+ siitä tuli.
Tärkeintä ettei koneita rikota yltiöpäisillä kokeiluilla ja väärillä osilla, jotkuthan sanoo että kaikissa pitäisi olla turbo...paljonhan se sitä konetta piristää ja saattaa joissain tapauksissa kulutuskin laskea kun jakselee vetää.
Omassa orkkis kutosturbossa olen tyytyväinen vetoon mutta en vetoalueeseen. Ahtoveto alkaa paineen tahdissa 1200 1300rpm ja vetää melko kookkaan garretin tahdissa tiukkana ylös mutta nyykähtää alakierroksilla herkästi jos vastusta kovasti. Viimeks oli dynossa 150hv tapilta eli pto.
Nykyaikaiset koneet vetää alhaalla ihan erilailla kuin tollanen 70 luvulta peräisin oleva konstruktio.
Vääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

jsj kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 12:00 pm
poweri kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 10:23 am
Tumppi 865 kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 5:48 pm
Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Se on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!? Eihän noissa maahantuojien jälkiahdetuissa myöskää kymmenillä hevosilla tehoja nosteta, jos alkutilanne reippaasti alle sadan!? :roll:
Käyttövehkeissä maltillinen ahtaminen tekee pirteyttä koneesee, mut ei koneen kesto siitä juurikaa heikkene, ja moottorin ominaisuudet pysyy muutenkin hyvänä.
Juu kyllä se sadan pintaan olis ollu aika kova, tämä oletus tuli mm omistajalta vieressä...
Matsikalla on aika reipas tehonnosto jos vakio vaparikone, oikeilla osilla lämmöt ja pakopaine pysyy aisoissa ja järkevällä käytöllä kestää ja vetää hyvin. Kun taas asiaa tarkastelee prosentteina ollaan 40% nostoissa niin silloinhan suhteessa se mitattu ford 4000 oli ihan ookoo kun muistaakseni 80+ siitä tuli.
Tärkeintä ettei koneita rikota yltiöpäisillä kokeiluilla ja väärillä osilla, jotkuthan sanoo että kaikissa pitäisi olla turbo...paljonhan se sitä konetta piristää ja saattaa joissain tapauksissa kulutuskin laskea kun jakselee vetää.
Omassa orkkis kutosturbossa olen tyytyväinen vetoon mutta en vetoalueeseen. Ahtoveto alkaa paineen tahdissa 1200 1300rpm ja vetää melko kookkaan garretin tahdissa tiukkana ylös mutta nyykähtää alakierroksilla herkästi jos vastusta kovasti. Viimeks oli dynossa 150hv tapilta eli pto.
Nykyaikaiset koneet vetää alhaalla ihan erilailla kuin tollanen 70 luvulta peräisin oleva konstruktio.
Vääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.
Vaparina tuo 399 oli melekoonen kuminauha. Kierrokset alkas tippumahan meleko pienen vastuksen seurauksena. Tiellä peräkärryillä muutenkin aika rauhaton pompottaja ja vakiokunnossa kierroksia ei saanut pirettyä pompotusnopeuren yläpuolella. Nyt saa, pitää kierrokset mukavasti siellä missä on hyvä.

Tuolta larvamailta kun jyväkuormia ajaa, mäkiä on jonkunverran mutta eipäjuuri tarvitte vaihrekeppihin sattua.

Nyt vaan pitää koittaa pitää järki pääs kun tuolla ajeloo.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
jsj
Viestit: 407
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja jsj »

Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 12:13 pm
jsj kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 12:00 pm
poweri kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 10:23 am
Tumppi 865 kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 5:48 pm
Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Se on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!? Eihän noissa maahantuojien jälkiahdetuissa myöskää kymmenillä hevosilla tehoja nosteta, jos alkutilanne reippaasti alle sadan!? :roll:
Käyttövehkeissä maltillinen ahtaminen tekee pirteyttä koneesee, mut ei koneen kesto siitä juurikaa heikkene, ja moottorin ominaisuudet pysyy muutenkin hyvänä.
Juu kyllä se sadan pintaan olis ollu aika kova, tämä oletus tuli mm omistajalta vieressä...
Matsikalla on aika reipas tehonnosto jos vakio vaparikone, oikeilla osilla lämmöt ja pakopaine pysyy aisoissa ja järkevällä käytöllä kestää ja vetää hyvin. Kun taas asiaa tarkastelee prosentteina ollaan 40% nostoissa niin silloinhan suhteessa se mitattu ford 4000 oli ihan ookoo kun muistaakseni 80+ siitä tuli.
Tärkeintä ettei koneita rikota yltiöpäisillä kokeiluilla ja väärillä osilla, jotkuthan sanoo että kaikissa pitäisi olla turbo...paljonhan se sitä konetta piristää ja saattaa joissain tapauksissa kulutuskin laskea kun jakselee vetää.
Omassa orkkis kutosturbossa olen tyytyväinen vetoon mutta en vetoalueeseen. Ahtoveto alkaa paineen tahdissa 1200 1300rpm ja vetää melko kookkaan garretin tahdissa tiukkana ylös mutta nyykähtää alakierroksilla herkästi jos vastusta kovasti. Viimeks oli dynossa 150hv tapilta eli pto.
Nykyaikaiset koneet vetää alhaalla ihan erilailla kuin tollanen 70 luvulta peräisin oleva konstruktio.
Vääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.
Vaparina tuo 399 oli melekoonen kuminauha. Kierrokset alkas tippumahan meleko pienen vastuksen seurauksena. Tiellä peräkärryillä muutenkin aika rauhaton pompottaja ja vakiokunnossa kierroksia ei saanut pirettyä pompotusnopeuren yläpuolella. Nyt saa, pitää kierrokset mukavasti siellä missä on hyvä.

Tuolta larvamailta kun jyväkuormia ajaa, mäkiä on jonkunverran mutta eipäjuuri tarvitte vaihrekeppihin sattua.

Nyt vaan pitää koittaa pitää järki pääs kun tuolla ajeloo.
Siitä 399:stä tuli hyvä kone moneen hommaan. Teho painosuhde kohdallaan niinkuin noissa kasitonnisissa. Vaikka liian keveitähän ne nykymittapuulla ovat.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

jsj kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 12:00 pm
poweri kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 10:23 am
Tumppi 865 kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 5:48 pm
Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Se on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!? Eihän noissa maahantuojien jälkiahdetuissa myöskää kymmenillä hevosilla tehoja nosteta, jos alkutilanne reippaasti alle sadan!? :roll:
Käyttövehkeissä maltillinen ahtaminen tekee pirteyttä koneesee, mut ei koneen kesto siitä juurikaa heikkene, ja moottorin ominaisuudet pysyy muutenkin hyvänä.
Juu kyllä se sadan pintaan olis ollu aika kova, tämä oletus tuli mm omistajalta vieressä...
Matsikalla on aika reipas tehonnosto jos vakio vaparikone, oikeilla osilla lämmöt ja pakopaine pysyy aisoissa ja järkevällä käytöllä kestää ja vetää hyvin. Kun taas asiaa tarkastelee prosentteina ollaan 40% nostoissa niin silloinhan suhteessa se mitattu ford 4000 oli ihan ookoo kun muistaakseni 80+ siitä tuli.
Tärkeintä ettei koneita rikota yltiöpäisillä kokeiluilla ja väärillä osilla, jotkuthan sanoo että kaikissa pitäisi olla turbo...paljonhan se sitä konetta piristää ja saattaa joissain tapauksissa kulutuskin laskea kun jakselee vetää.
Omassa orkkis kutosturbossa olen tyytyväinen vetoon mutta en vetoalueeseen. Ahtoveto alkaa paineen tahdissa 1200 1300rpm ja vetää melko kookkaan garretin tahdissa tiukkana ylös mutta nyykähtää alakierroksilla herkästi jos vastusta kovasti. Viimeks oli dynossa 150hv tapilta eli pto.
Nykyaikaiset koneet vetää alhaalla ihan erilailla kuin tollanen 70 luvulta peräisin oleva konstruktio.
Vääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.
Kuinka niin? Ihan linjassa 90 luvun turbokoneiden kanssa. Ja 100Nm enemmän kuin kierroskoneena tunnetussa 130-90 fiatissa. Lisäksi 399 massikan moottori on vaan 5,8 litrainen, joten vääntölukema on oikeastaan oikeinkin mallikas, hyvin onnistunut ahtimen valinta.
poweri
Viestit: 3123
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja poweri »

Mistä muuten Matsikka kekkasit ahtimen omaasi, oliko jollain kokemustietoa vai kui se meni?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

poweri kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 2:15 pm Mistä muuten Matsikka kekkasit ahtimen omaasi, oliko jollain kokemustietoa vai kui se meni?
Puusaari täältä Seinäjoelta tuntui tietävän ainakin enemmän kuin minä. Sen juttuihin menin ja palikoita ostelin.
Sanoi että noita Carretteja on Massikoihin laitettu.
Pieni epäilys kuitenkin mielessä pyörii…..olisko pitänyt olla vähän pienempi vekotin kun ahtopaineet nousoo kunnolla vasta kierrosten lisääntyessä.
Kuitenkin, ihan 100% tyytyväinen siihen oon, tehoja sitkeyttä (ja ääntäkin :D ) on riittävästi. Valmetista tuttua ärhäkkyyttä tuli mukaan.

Ja kylällä on toinen 399 mihin oli laitettu Hankkijan myymä turbopaketti, siitä otettihin mallia ja sitten tutun kaverin kanssa jutut rakenneltihin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
jsj
Viestit: 407
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja jsj »

8400 kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 2:03 pm
jsj kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 12:00 pm
poweri kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 10:23 am
Tumppi 865 kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 5:48 pm
Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Se on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!? Eihän noissa maahantuojien jälkiahdetuissa myöskää kymmenillä hevosilla tehoja nosteta, jos alkutilanne reippaasti alle sadan!? :roll:
Käyttövehkeissä maltillinen ahtaminen tekee pirteyttä koneesee, mut ei koneen kesto siitä juurikaa heikkene, ja moottorin ominaisuudet pysyy muutenkin hyvänä.
Juu kyllä se sadan pintaan olis ollu aika kova, tämä oletus tuli mm omistajalta vieressä...
Matsikalla on aika reipas tehonnosto jos vakio vaparikone, oikeilla osilla lämmöt ja pakopaine pysyy aisoissa ja järkevällä käytöllä kestää ja vetää hyvin. Kun taas asiaa tarkastelee prosentteina ollaan 40% nostoissa niin silloinhan suhteessa se mitattu ford 4000 oli ihan ookoo kun muistaakseni 80+ siitä tuli.
Tärkeintä ettei koneita rikota yltiöpäisillä kokeiluilla ja väärillä osilla, jotkuthan sanoo että kaikissa pitäisi olla turbo...paljonhan se sitä konetta piristää ja saattaa joissain tapauksissa kulutuskin laskea kun jakselee vetää.
Omassa orkkis kutosturbossa olen tyytyväinen vetoon mutta en vetoalueeseen. Ahtoveto alkaa paineen tahdissa 1200 1300rpm ja vetää melko kookkaan garretin tahdissa tiukkana ylös mutta nyykähtää alakierroksilla herkästi jos vastusta kovasti. Viimeks oli dynossa 150hv tapilta eli pto.
Nykyaikaiset koneet vetää alhaalla ihan erilailla kuin tollanen 70 luvulta peräisin oleva konstruktio.
Vääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.
Kuinka niin? Ihan linjassa 90 luvun turbokoneiden kanssa. Ja 100Nm enemmän kuin kierroskoneena tunnetussa 130-90 fiatissa. Lisäksi 399 massikan moottori on vaan 5,8 litrainen, joten vääntölukema on oikeastaan oikeinkin mallikas, hyvin onnistunut ahtimen valinta.
Jospa se sitten on hyvä. Näytti pieneltä verrattuna 2000 -luvun alun Valtran vääntölukemiin.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Samanlaisia lukemia, matalakierrosmalli 8350 on sitten eri säädöt. Ja olikos t140 myös matalakierros.
Kuuno
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 1:22 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Kuuno »

Tumppi 865 kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 5:51 pm
525 td-Bemarin turbo
Onkos tuossa säätyvät johdinsiivet, vai hukkaportti?
Hukkaportti. Kone on 80-luvun lopun suunnittelua.
Kippo86
Viestit: 139
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

JKAVS kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 9:16 pm
Kippo86 kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 8:07 pm Paljonko bemarin koneessa on tehoa?
Riippuu ihan tehotavotteesta mikä turbo on hyvä, ja miten haluaa sen toimivan.

On eri asia ottaa kolmelitrasesta koneesta 150hv joka kiertää 6000rpm, kun koneesta joka kiertää 3000rpm. Tämä kärjistetty esimerkki. Ilmamäärä mikä kulkee moottorin läpi, on tuplat ensimmäisessä.
Tuossa esimerkissä se 6000 rpm kiertävä kone kävisi puolet laihemmalla seoksella. Dieselissä voi tietysti olla vähän eroa, kun seoksen ei tarvitse olla täydellinen vaan se on aina jonkin verran laiha, mutta mistään kaksinkertaisesta ilmamäärästä samalla teholla ei varmasti ole kyse.
Nyt puhutaan eri asioista.

Turbo on suunniteltu moottoriin joka esim 1bar ahtopaineella tuottaa 150hv 6000rpm, tarkoittaa että 3000rpm moottorissa pitää olla 2bar ahtoa että sama ilmamäärä menee läpi ja tuottaa sen 150hv.

Jos näin ei ole, ei ahdin välttämättä ole sielä mihin se on suunniteltu...
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Jammu »

minkä verran tuollaisen turbon läpi menee öljyä? Ei taida olla ongelma yleensä johtaa öljy venttiilikoppaan?
Suomi kuuluu länsimaihin
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Täytyis tietää tarkemmin millä moottorilla se bemmi on, mutta jos vaikka M57 koneesta puhutaan, niin liki kaikissa versioissa huipputeho saadaan 4000rpm kierroksilla.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jammu kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 6:06 pm minkä verran tuollaisen turbon läpi menee öljyä? Ei taida olla ongelma yleensä johtaa öljy venttiilikoppaan?
Joskus onnistuu jos turbo on tarpeeksi korkealla. Mutta monesti alkaa savuttaa kun poistuva öljy ei pääse yarpeeksi joutusasti ulos turbosta. Samaa ongelmaa on jos paluuputkessa on jyrkkiä mutkia. Joskus 90ast taitoski on ollut liikaa

Yleensä painelinja on kuristettu ennen turboa 1,5-2mm reiällä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
JKAVS
Viestit: 1329
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Kippo86 kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 4:49 pm
JKAVS kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 9:16 pm
Kippo86 kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 8:07 pm Paljonko bemarin koneessa on tehoa?
Riippuu ihan tehotavotteesta mikä turbo on hyvä, ja miten haluaa sen toimivan.

On eri asia ottaa kolmelitrasesta koneesta 150hv joka kiertää 6000rpm, kun koneesta joka kiertää 3000rpm. Tämä kärjistetty esimerkki. Ilmamäärä mikä kulkee moottorin läpi, on tuplat ensimmäisessä.
Tuossa esimerkissä se 6000 rpm kiertävä kone kävisi puolet laihemmalla seoksella. Dieselissä voi tietysti olla vähän eroa, kun seoksen ei tarvitse olla täydellinen vaan se on aina jonkin verran laiha, mutta mistään kaksinkertaisesta ilmamäärästä samalla teholla ei varmasti ole kyse.
Nyt puhutaan eri asioista.

Turbo on suunniteltu moottoriin joka esim 1bar ahtopaineella tuottaa 150hv 6000rpm, tarkoittaa että 3000rpm moottorissa pitää olla 2bar ahtoa että sama ilmamäärä menee läpi ja tuottaa sen 150hv.
Pitää paikkansa, mutta ei ole sitä mitä lainaamassani viestissä kirjoitit.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Miten se liittyy tähän kun 2,5 litraisesta dsl moottorista laitetaan turbo 2,7 litraiseen? Bmw moottorin huipputeho on 4800 kierroksella, ei kuudessa tonnissa. 2200 kierrokselta löytyy 81,5 hevosvoimaa.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ja tossa BMW:ssä ahdin menee pakopuolelta tukkoon heti huipputehon tuntumassa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Ferkku
Viestit: 5144
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

jsj kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 2:51 pm
8400 kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 2:03 pm
jsj kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 12:00 pm
poweri kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 10:23 am
Tumppi 865 kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 5:48 pm
Oli siisti rakennettu 4000 fordi turbolla mutta ei antanut kovin paljoo lisätehoa kun vakiona 60hv olis luullu sadan pintaan sellainen mutta hienosti se kyllä toimi.
Se on jo melko paljon, jos 60 nostetaa sataa!? Eihän noissa maahantuojien jälkiahdetuissa myöskää kymmenillä hevosilla tehoja nosteta, jos alkutilanne reippaasti alle sadan!? :roll:
Käyttövehkeissä maltillinen ahtaminen tekee pirteyttä koneesee, mut ei koneen kesto siitä juurikaa heikkene, ja moottorin ominaisuudet pysyy muutenkin hyvänä.
Juu kyllä se sadan pintaan olis ollu aika kova, tämä oletus tuli mm omistajalta vieressä...
Matsikalla on aika reipas tehonnosto jos vakio vaparikone, oikeilla osilla lämmöt ja pakopaine pysyy aisoissa ja järkevällä käytöllä kestää ja vetää hyvin. Kun taas asiaa tarkastelee prosentteina ollaan 40% nostoissa niin silloinhan suhteessa se mitattu ford 4000 oli ihan ookoo kun muistaakseni 80+ siitä tuli.
Tärkeintä ettei koneita rikota yltiöpäisillä kokeiluilla ja väärillä osilla, jotkuthan sanoo että kaikissa pitäisi olla turbo...paljonhan se sitä konetta piristää ja saattaa joissain tapauksissa kulutuskin laskea kun jakselee vetää.
Omassa orkkis kutosturbossa olen tyytyväinen vetoon mutta en vetoalueeseen. Ahtoveto alkaa paineen tahdissa 1200 1300rpm ja vetää melko kookkaan garretin tahdissa tiukkana ylös mutta nyykähtää alakierroksilla herkästi jos vastusta kovasti. Viimeks oli dynossa 150hv tapilta eli pto.
Nykyaikaiset koneet vetää alhaalla ihan erilailla kuin tollanen 70 luvulta peräisin oleva konstruktio.
Vääntölukema ei kovin kummoinen Matsikalla.
Kuinka niin? Ihan linjassa 90 luvun turbokoneiden kanssa. Ja 100Nm enemmän kuin kierroskoneena tunnetussa 130-90 fiatissa. Lisäksi 399 massikan moottori on vaan 5,8 litrainen, joten vääntölukema on oikeastaan oikeinkin mallikas, hyvin onnistunut ahtimen valinta.
Jospa se sitten on hyvä. Näytti pieneltä verrattuna 2000 -luvun alun Valtran vääntölukemiin.
Jos nyt vertais saman ikäisiin Valtroihin: Mega 8000 vapari/100 hp,380 nm/1550 rpm ja 8400/140 hp, 520 nm/ 1550 rpm. MF 3635/135 hp, 551 nm. Tuo samalla koneella. Eli mun mielestä on Matsikalla onnistunut viritys. Sen verran korjaan, että tuossa on jo uudempi 6,0 l kone. Mahtaako olla samat palikat sisällä kuin ahdetuissa?
poweri
Viestit: 3123
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja poweri »

Kippo86
Viestit: 139
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Valmet 502 turbotus

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

8400 kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 7:19 pm Miten se liittyy tähän kun 2,5 litraisesta dsl moottorista laitetaan turbo 2,7 litraiseen? Bmw moottorin huipputeho on 4800 kierroksella, ei kuudessa tonnissa. 2200 kierrokselta löytyy 81,5 hevosvoimaa.
Annoin esimerkin turbon valinnasta. Helpompi laskea ja ymmärtää pyöreitä lukuja.

Mä valitsisin turbon tehotavoitteen mukaan, en koneen litrojen. Bemarin ja valmetin moottorit on ihan eri planeetalta, toinen on maamoottori ja toinen dieseliksi reilusti enemmän kiertävä.

Ilmeisesti bmwn moottorilla ei hirveitä ahtopaineita ole vielä 2200 kierroksella, joka on jo valmetin kierrosten loppupää. Eli moottori lopettaa kiertämisen ennenkun ahdin pääsee oikeesti töihin?

Sen takia esim 6 litrasen vakio ahdin on hyvä viritysahdin 3 litrasessa moottorissa, joka kiertää tuplat mitä 6 litranen. Molemmista saa karkeesti samat tehot.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: harris820, janne ja 56 vierailijaa