Ford pilattiin välillä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

doni
Viestit: 1174
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
Viesti:

Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja doni »

Lattiavaihteiden jälkeen tuli typerät rattivaihteet, joiden käyttö on luonnotonta.Viimeiset mallit sitten korjaantui, kun valitsimet meni sivulle, niinkuin muillakin.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

En näe sivuvalitsimissa oikein mitään erityistä etua, miksi esimerkiksi suunnanvaihdin on palannut ratin alle useimmissa nykyaikaisissa merkeissä ?

-SS-
Fred Scuttle
Viestit: 2067
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

4610 H-kaavalla ihan ok.
Sumi
Viestit: 259
Liittynyt: Ke Huhti 26, 2017 8:10 am
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Sumi »

Minä myös tykkään 4610 rattivaihteista
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Minkälaiset ne on kun ovat niin huonot? Kovastikkin erilainen kaava kuin grandi fiatissa?
porhaltaja
Viestit: 1481
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Esittely Ford 4110:n vaihdekepeistä: https://www.youtube.com/watch?v=IZWS83ymSFc käsittääkseni noista on joku toinenkin versio, mutta siitä en tiedä mitään koska fordilla en ole ajanut metriäkään. Super Majorista ja New Hollandista on vähän kokemusta, mutta ei niissä rattivaihteita ole.
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

8400 kirjoitti: La Maalis 09, 2024 6:44 pm Minkälaiset ne on kun ovat niin huonot? Kovastikkin erilainen kaava kuin grandi fiatissa?
Täkäläinen nimitys 'hämmennyskeppi' kertoo olennaisen kymppisarjan alkuperäisen rattivaihteen ominaisuuksista.
Mutteriuuno
Viestit: 2780
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

8400 kirjoitti: La Maalis 09, 2024 6:44 pm Minkälaiset ne on kun ovat niin huonot? Kovastikkin erilainen kaava kuin grandi fiatissa?
Kuva

40 vuotta siitä kun olen tuollaista kokeillut. Muistaakseni oli tosi pitkä liike, kakkosella keppi osui polveen ja kolmonen melkein suoraan eteen kohti tuulilasia. Ja kyllä tuo kuutoselta seiskalle kepittäminen on niin monimutkainen, että taitaa maantiekiihdytyksessä vauhti hyytyä ennen kuin saa seiskan silmään. Myöhemmin tuli normaali H-kaava mikä oli vähemmän huono. Usein tarvitsee vaihtaa suuntaa ja samalla katsoa perässä olevaa konetta, silloin rattivaihde on hankala. Olisi edes tuo kertoja/suunnanvaihto vasemmalla kädellä. Tai ehkä tuota oikealla olevaa keppiä oppii tarvittaessa käyttämään vasemmalla kädellä.
JKAVS
Viestit: 1329
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Olihan Fordilla sivukepit vaihtoehtona ensin 700-sarjassa ja sitten 6710:ssä ja 7710:ssä.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Niinjoo, oonhan mä tuon nähnytkin konedatassa. Miksiköhän se noin suunniteltiin, luulis että olis jo suunnitteluvaiheessa huomattu että hankala käyttää. Tonni fiiatissakin ne rattivaihteet kohtuu hyvät käyttää, sitten 980 tuli munakepeillä. Jonkinlaista taantumaa niissäkin.
Fred Scuttle
Viestit: 2067
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

4610 H-kaavaisena nopein pakki ja nelonen vastakkain vasemman puolen vivulla; nätti käyttää. Taisi voorti menettää paljon merkin ystäviä toisille tuon kymppisarjan ensimmäisten versioiden vaihteensiirron takia. Naapuri, voortin mies ennestäänkin, ja ammatti konemies, osti siistin käytetyn 4610:n tuolla erikoisella vaihteensiirrolla, ja tilasi näyttämään, että miten nuo toimii, mutta ilmeisesti nivelissä kulumia, kun ei noita meinannut saada päälle. Noihin taitaa saada osat, millä muutetaan H-kaavaisiksi. Ajoin aikanaan uutta 5610:iä, jossa tuo hankala kaava, mutta ne pelasi liukkaasti.
Valmetilla...
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Mikähän vimma oli tehdä ihan takavetoisistakin autoista rattivaihteellisia, oliko ne kaikki sitten rekisteröityjä kolmelle matkustajalle myös edessä. Kotoa muistan mersun ja Opelin jossa oli ratti vaihteet ja ainakin toisessa oli sohvapenkki edessä.
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja mauri »

Valmetilla... kirjoitti: La Maalis 09, 2024 8:37 pm Mikähän vimma oli tehdä ihan takavetoisistakin autoista rattivaihteellisia, oliko ne kaikki sitten rekisteröityjä kolmelle matkustajalle myös edessä. Kotoa muistan mersun ja Opelin jossa oli ratti vaihteet ja ainakin toisessa oli sohvapenkki edessä.
Veljeni Ford Taunus piilofarmarissa vm. -69 (P7b) oli sohvapenkki, rattivaihde ja 2 litran V6 moottori, en muista monelleko oli rekisteröity.
jagr
Viestit: 1396
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja jagr »

Saab 96:ssa oli erittäin hyvin toimivat rattivaihteet. Ajelin semmoisella 8 vuotta.

10-sarjan Fordin rattivaihteita olen hämmentänyt yli 30 vuotta joten on tulleet tutuiksi eikä oppimisen jälkeen ole ollut sanomista. 6800 tuntia on koneen mittarissa, ei ole ollut ykköskoneena aina mutta nyt eläkepäivillä on ainoa traktori tilalla.
--JaGr
Ford 4610
Aulispoika
Viestit: 1867
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

mauri kirjoitti: La Maalis 09, 2024 8:58 pm
Valmetilla... kirjoitti: La Maalis 09, 2024 8:37 pm Mikähän vimma oli tehdä ihan takavetoisistakin autoista rattivaihteellisia, oliko ne kaikki sitten rekisteröityjä kolmelle matkustajalle myös edessä. Kotoa muistan mersun ja Opelin jossa oli ratti vaihteet ja ainakin toisessa oli sohvapenkki edessä.
Veljeni Ford Taunus piilofarmarissa vm. -69 (P7b) oli sohvapenkki, rattivaihde ja 2 litran V6 moottori, en muista monelleko oli rekisteröity.
Kolmelle rekisteröity. Ja muhkea käyntiääni!
Naapurilla oli juuri tuollainen.
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja EKo »

jagr kirjoitti: La Maalis 09, 2024 9:37 pm Saab 96:ssa oli erittäin hyvin toimivat rattivaihteet. Ajelin semmoisella 8 vuotta
Taisi vaihteet toimia tekniikaltaan ihan OK, jos oikein muistan.
Sellainen ergonominen asia halkaloitti vaihtamista, että aina kakkoselle vaihtaessa nyrkki lasahti oikeaan polveen. :D
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Fordin powershift oli mahdollista asettaa vasenkätiseksi tai oikeakätiseksi, kojetaulussa ratin alla. Kuormaushommissa oli mahdollista asettaa mekaaninen ohituslevy vapaan yli ja pysäyttimet tarvittavaan eteenpäinajo- ja taakseajovaihteeseen.

Suunnanvaihto ilman kytkintä.

-SS-
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ei kyllä ymmärrystä heru valmetin -02/03 sarjan vaihteillekkaan, tosi sekava vuosienkin käytön jälkeen.
Samoin IH 475-674 vaihteet ihan hanurista.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
kipa1982
Viestit: 192
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja kipa1982 »

Jännä juttu kun ih 674 vaihteisiin muksuna tottui niin niitä kaipaa vieläkin. Tottumiskysymys ehkä
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

kipa1982 kirjoitti: La Maalis 09, 2024 11:39 pm Jännä juttu kun ih 674 vaihteisiin muksuna tottui niin niitä kaipaa vieläkin. Tottumiskysymys ehkä
475:lla kun äesti H1:llä ja tuli tiukempi paikka vastahan, niin piti L4:lle……niin kauhea klapsuttaminen ja sitten tiukan paikan jälkehen taas klapsuttaa joka jumalantähäre pykälä L4:ta H1:lle ja aluevaihre lisäksi…..tosi typerät vaihtehet.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], harris820, Kulju ja 67 vierailijaa