Ford pilattiin välillä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja 8400 »

poweri kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 7:08 am
jph896 kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 12:23 am lipposmallit oli muistaakseni 6700 ja7700 malleja.
Nyt aletaan olee otsikon mukaisessa aiheessa kirjaimellisesti, jonkun mielestä pilattu malli oli selecto speed mutta se oli sentään esi isä kokeilu tulevaisuudesta.
Minusta fordin pilamallit on juuri nuo 700 sarja, mitä muuta sait esim 6700 kuin oikeesti korkeen mohlakkeen. Ei kiinnosta mitkään lattia tai vaihekeppi selitykset. Mikään barametri ei parantunut 600 tai 10 sarjaan verrattuna. Vaikee ymmärtää 700 sarjaa...
Isompien 8700 ja 9700 pohjanahan on amerikkalaisperäiset 8600 ja 9600 mallit, niin olisko noi pienemmät 700 sarjalaiset sitten samalle pohjalle tehty? Noistahan jalostettiin sitten TW sarja.
Avatar
jake55
Viestit: 963
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Minusta taas 700 sarjalaiset paljon komeempia kuin 600 sarjalaiset. 8) Ja onhan niissä paljon tilavampi pellitys joten kuulemma myös helpompia huoltaa. Kai niissä oli ideana että samasta traktorista oli saatavilla kaksi eri varustelutasoa. 600 karvalakki ja 700 kartanomalli...
Fordson Super Major -60
poweri
Viestit: 3122
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja poweri »

En nyt sellaista kartanoa ymmärrä että 700 sarja korkee möhkö jossa edelleen viistonnisen tekniikka, jotain muutakin pitää saada.
TW oli kartanokone.
JKAVS
Viestit: 1329
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

6700:ssa ja 7700:ssa oli sivukeppien ja tasalattiaohjaamon lisäksi hydrostaattinen ohjaus, Load Monitor, Dual Power ja 1000 rpm voimanotto. 6700 oli siis isompi parannus vakioon 6600:n verrattuna, mutta 7600:n ja 7700:n ero oli pienempi.
poweri
Viestit: 3122
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja poweri »

Jenkki foordi oli 8-9000 sarja josta tuli TW josta jalostettiin mm powershiftilla 30 sarja. 700 sarja on onneton välisarja kötöstys.
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

JKAVS kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 8:57 am 6700:ssa ja 7700:ssa oli sivukeppien ja tasalattiaohjaamon lisäksi hydrostaattinen ohjaus, Load Monitor, Dual Power ja 1000 rpm voimanotto. 6700 oli siis isompi parannus vakioon 6600:n verrattuna, mutta 7600:n ja 7700:n ero oli pienempi.
Meillä oli 6700 pitkään ja oli todella mieluisa,tieajossa käytettiin paljon kun pitkäakselivälinen hyvä ajaa,hiljainen tasalattiahytti ja ergonomia hyvä. Polkimien sijoituskin sellainen että vasemmalla jalalla saa esim alueauran kanssa kurvissa käytettyä oikeaa jarrua täydessä vauhdissa hyvin,onnistuuko Hara hyttisessä😁
Avatar
jake55
Viestit: 963
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Pyöränpyörittäjä kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 9:37 am
JKAVS kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 8:57 am 6700:ssa ja 7700:ssa oli sivukeppien ja tasalattiaohjaamon lisäksi hydrostaattinen ohjaus, Load Monitor, Dual Power ja 1000 rpm voimanotto. 6700 oli siis isompi parannus vakioon 6600:n verrattuna, mutta 7600:n ja 7700:n ero oli pienempi.
Meillä oli 6700 pitkään ja oli todella mieluisa,tieajossa käytettiin paljon kun pitkäakselivälinen hyvä ajaa,hiljainen tasalattiahytti ja ergonomia hyvä. Polkimien sijoituskin sellainen että vasemmalla jalalla saa esim alueauran kanssa kurvissa käytettyä oikeaa jarrua täydessä vauhdissa hyvin,onnistuuko Hara hyttisessä😁
Juuri näin, kyllähän autoissakin on ollut aina näitä "varustelutasoja". Esim. Land Cruisereissa GX ja VX varustetasot, sama perustekniikka niissäkin on...
Fordson Super Major -60
JKAVS
Viestit: 1329
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

poweri kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 9:17 am Jenkki foordi oli 8-9000 sarja josta tuli TW josta jalostettiin mm powershiftilla 30 sarja. 700 sarja on onneton välisarja kötöstys.
Kyllähän 8700 ja 9700 olivat varsinkin ohjaamon osalta merkittäviä parannuksia alun perin hytittömiksi suunniteltuihin 8600 ja 9600 verrattuna. Tekniikka toki säilyi lähes ennallaan, mutta TW-sarjan myötä muutama vuosi myöhemmin tuli tekniikan uudistus.

Ford uudisti muutoinkin tekniikkaa ja ohjaamoa vähän eri tahtiin. Esim. kymppisarjassa ensin uusi tekniikka vanhalla ohjaamolla, ja muutaman vuoden päästä uusi ohjaamo ilman merkittäviä tekniikkamuutoksia Mark II -mallien myötä.
poweri
Viestit: 3122
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja poweri »

JKAVS kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 2:14 pm
poweri kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 9:17 am Jenkki foordi oli 8-9000 sarja josta tuli TW josta jalostettiin mm powershiftilla 30 sarja. 700 sarja on onneton välisarja kötöstys.
Kyllähän 8700 ja 9700 olivat varsinkin ohjaamon osalta merkittäviä parannuksia alun perin hytittömiksi suunniteltuihin 8600 ja 9600 verrattuna. Tekniikka toki säilyi lähes ennallaan, mutta TW-sarjan myötä muutama vuosi myöhemmin tuli tekniikan uudistus.

Ford uudisti muutoinkin tekniikkaa ja ohjaamoa vähän eri tahtiin. Esim. kymppisarjassa ensin uusi tekniikka vanhalla ohjaamolla, ja muutaman vuoden päästä uusi ohjaamo ilman merkittäviä tekniikkamuutoksia Mark II -mallien myötä.
Joo ehkä se sitten ergonomia puolelle menee ja käyttömukavuutta sitä kautta, tekniikka puolella vähemmän iloa.
Korkeus ei vaan käy mulle kun mun mielestä 600 ja 10 sarjan fordin q hytit on hyviä puhumattakaan super q mk2, en vaan näe niitä 700 sarjann iloja jostain syystä.
Muutama vuosi sitten oli tarjolla 6700 3 tonnilla, ei maistunut en ottanu edes myyntiin kun pihalla ford super q hyttejä turbolla ja ilman.
Mä kun löydän jostain ison aidon Ford logo lipun niin vedän sen aina juhlapäivinä salkoon, väritkin sopii :wink:
JKAVS
Viestit: 1329
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Täytyy muistaa, että siinä missä 4-sylinterisessä 600-sarjassa oli Q-ohjaamo, niin 8600:ssa ja 9600:ssa ei ollut, vaan niihin asennettiin esimerkiksi täällä Hara-hyttejä.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

8400 kirjoitti: Ke Maalis 20, 2024 7:56 am

olisko noi pienemmät 700 sarjalaiset sitten samalle pohjalle tehty? Noistahan jalostettiin sitten TW sarja.
Ei ehkä. Isoin 6700-7700-sarjan ero 600 - sarjalaisiin oli etukehto, ehkä toiseksi suurin ero oli varustelutaso. Polttoainesäiliön siirto ratin kyljestä moottorin päälle vaati uuden korkean konepeiton, mutta mahdollisti hytin ja moottorin välisen tilan avaamisen äänieristykselle. 700- sarjalaisen hytti on nostettu 20 cm pitempien pylväiden päälle, että lattia ohittaa vaihdelaatikon. Keulan piteneminen mahdollisti perusmalleja suuremman jäähdytysilman seulapinta-alan. Akkukin siirtyi hytin alle. Se keulakoppa on ilman virtaukselle tilava.

Sellaisia korkeita, tasalattiaohjaamollisia viistonnisia ja 7000:sia myytiin ameriikoissa jo 1970- luvulla:

Ford 7000 (rowcrop)

Huomatkaa, että tuossa esimerkissä on etuakseli käännetty "lyhyelle akselivälille" . Seuraavassa kuvassa etuakseli on kuin 7700 mallissa, pitkällä edessä.


Ford 7000 (rowcrop) etuakseli vakioasennossa ( IhFordTractor - nimimerkki, Yesterdays Tractor-sivustolla)


Ford 7000 (all purpose)

Että siellä 6700/7700:n isojen kuorien sisällä oli tavallaan pikkuinen viistonninen edelleen.

-SS-
Ajr
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 02, 2018 9:53 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Ajr »

Minulla 6610 rattivaihteet toimii ihan ok, vaimo ja tytärkin oppi ajamaan voortilla. Mutta onhan ne vähän erikoiset vaihteet liikutella. Minulla oli muutaman vuoden Avensis Verso bensakoneella ja siinä vaihdekeppi oli muistaakseni kojelaudassa, kyllä sekin toimi hyvin.
6610 -82
Aulispoika
Viestit: 1866
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Ajr kirjoitti: Pe Maalis 22, 2024 9:54 pm Minulla 6610 rattivaihteet toimii ihan ok, vaimo ja tytärkin oppi ajamaan voortilla. Mutta onhan ne vähän erikoiset vaihteet liikutella. Minulla oli muutaman vuoden Avensis Verso bensakoneella ja siinä vaihdekeppi oli muistaakseni kojelaudassa, kyllä sekin toimi hyvin.
Kah, minullakin vaimo veti Mersun käyntiin isänsä 5610:llä, eikä pitänyt yhtään outona vaihteita. Minä pidin. Ja Mersun 2 hehkua oli pimeänä, että piti vetää.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 51 vierailijaa