Ford pilattiin välillä
- Rh-
- Viestit: 1070
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Oman Zetorin kojelaudasta törröttävän "rattivaihteen" herkistelin ja kirin välykset pois, samalla nostin kahvaa noin pari senttiä ylemmässä.
Herkkä käyttää, ja nyt yltää oikean käden sormenpäillä siihen, nätisti pakki ja ykkönen päälekkäin, esimerkiksi lumitöissä nätti rattia kääntäessä tyrkätä pakille tai eteenpäin, toisin kuin Ferkun kanssa aina kurkotella lattialle.
Herkkä käyttää, ja nyt yltää oikean käden sormenpäillä siihen, nätisti pakki ja ykkönen päälekkäin, esimerkiksi lumitöissä nätti rattia kääntäessä tyrkätä pakille tai eteenpäin, toisin kuin Ferkun kanssa aina kurkotella lattialle.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 1822
- Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Mk III on voideltavat ihan nipalla noi vaihdekeppien välitykset. Hieman hankalaa vaihtaa ne nailon puslat mutta kylla se niin paljon napakampi tuli. Oli kymmen tuhanen tuntiin kulunnut silleen että pakki ei meinannut mennä päälle, kun kuluneisuuden takia oli väärässä asenossa kupissa.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
-
- Viestit: 158
- Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 10:43 am
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Ja juuri tuo vapaa kytkin oli hieno juttu, ei tarvinnut välttämättä aina kytkintä käyttää kun vauhdissa vaihtoi.jagr kirjoitti: ↑Pe Maalis 15, 2024 3:12 pm Saab 96:n vaihteet ei minulla aiheuttaneet mitään jalkoihin-osumis-ongelmaa. Tosin olen tällainen 171 cm persjalkainen pätkä.
Tykkäsin siitä ratkaisusta kyllä, toimi suvuvasti - erityisesti vapaakytkimen kanssa .
- ja ei vienyt tilaa muutenkin kapeasta autosta.
-
- Viestit: 1869
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Mutta 90- luvulle lähdettäessä Ford myös esitteli tähän asti parhaan mahdollisen vaihdekaavion -30 sarjaan.
Jota vielä myös tietyissä nyykkäreissä käytettiin vuosituhannen alkuun asti.
Jota vielä myös tietyissä nyykkäreissä käytettiin vuosituhannen alkuun asti.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Millanen tuo sitten on?Ford myös esitteli tähän asti parhaan mahdollisen vaihdekaavion
Alkuperäsee pilaamiseen palatakseni, viime keväänä piti rattivaihe foortia siirrellä pihamaalla kärrin asemoimiseks pilkekoneen vieree, niin ei siinä ajassa ehtiny päässä tolkulle mikä päävaihevivun asento on mikäkin vaihe.
-
- Viestit: 158
- Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 10:43 am
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Eikös se paras mahdollinen kaava ole perinteinen H-kaava ainakin "keppivaihteisissa"? Alueet sitten kuten yleensä omassa kepissä.
- Matsikka
- Viestit: 16235
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Pääasia on ettei pakki löyry aluekepistä, vaan erillisestä kepistä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1869
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Maalis 16, 2024 11:31 amMillanen tuo sitten on?Ford myös esitteli tähän asti parhaan mahdollisen vaihdekaavion
Alkuperäsee pilaamiseen palatakseni, viime keväänä piti rattivaihe foortia siirrellä pihamaalla kärrin asemoimiseks pilkekoneen vieree, niin ei siinä ajassa ehtiny päässä tolkulle mikä päävaihevivun asento on mikäkin vaihe.
En ole vielä parempaan törmännyt.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Jostain syystä ruvennu noi nh genesikset kiinnostamaan, ja onhan tuo iso 30 sarjalainenkin komea ilmestys. Genesiksessä moottori vaan parempi ja isompi.
-
- Viestit: 705
- Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Kuinkahan monenlaisia eri variaatioita noita rattivaihteita oli?
Ite olen ajanu 4610 ja siinä oli jotenki omintakeinen se vaihdekaavio mutta tosi hyvät kepit liikkeiltään,aika samannäköset kuin Grandi Viiateissa.
Ainakin vaihdekeppi meni ylös alas suunnassa jotenkin klik klak,ehkä sarana siinä kepissä,ne oli hyvät käyttää kun oppi sen kaavion.
Vaihtokonerivissä kokeilin joskus jotain nelipyttyistä missä pitkä vaihdevipu oikealla kädellä,rattivaihde siis niin ymmärrän mistä huono maine on tullut.
Oli aika epämääräinen käyttää ainakin äkkiseltään.
-
- Viestit: 1425
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Mites tuo sitten toimii? Vapaa asennossakin saa jänistä ja kilpikonnaa tarjota lootan ihmeteltäväks!?aarne kirjoitti: ↑La Maalis 16, 2024 3:20 pmTumppi 865 kirjoitti: ↑La Maalis 16, 2024 11:31 amMillanen tuo sitten on?Ford myös esitteli tähän asti parhaan mahdollisen vaihdekaavion
Alkuperäsee pilaamiseen palatakseni, viime keväänä piti rattivaihe foortia siirrellä pihamaalla kärrin asemoimiseks pilkekoneen vieree, niin ei siinä ajassa ehtiny päässä tolkulle mikä päävaihevivun asento on mikäkin vaihe.
En ole vielä parempaan törmännyt.
Ämmäläisissä (rc) oli aika hyvä veihekeppi, kun oli säätö kuskille mieleisee asentoo, ja muuten se sitten onkin paikallaa.
Muuten se lootan käyttö ei välttämättä ollu ihan huippua.
-
- Viestit: 10751
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Tehdäänkö siinä siis tällä kepillä U:n muotoista veivausta vasemmalle tai oikealle, jos samalla alueella (H tai L) ajaa eteen/taakse? Jos noin, niin sellainen kuormauskäytössä tarpeellinen eteen/taakse suunnanvaihto U-malliin oli myös 70-luvun Valmetissa, mutta keppi oli päävaihteen ja U:n sakaran päät olivat taaksepäin. Tarvitaan siis koukkailua, kun taas lyhyempi (ja sujuvampi) suunnanvaihtajan liike olisi yksinkertaisesti edestakaiseen suuntaan, kuten taitaa aika moni nykykoneista olla?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Ei, vaan siinä lienee eteen- ja taakse-alueelle tietynlainen muisti, vapaa-asennossa voi kai naputella "aloitusvaihdetta" myös. Mutta vipu näyttää liikkuvan vapaa - eteen - taakse - lovissa kuin hydraulinen suunnanvaihtaja. Eteen päin mennään vaihteella, joka viimeksi oli käytössä, samoin ehkä taakse päin. Isommalle ja pienemmälle vaihdetaan tökkimällä keppiä oikealle tai vasemmalle jousta vasten, kuin jossakin Jossakin 2040 John Deere pikavaihteessa. Vasen - oikea liike ei vaikuttane eteen-taakse - liikkeeseen. En tiedä, onko vaihdekepin pitämisellä sivussa vaikutusta vaihteen valintaan, eli onko automaattinen toisto +/- vai pitääkö palauttaa vipu aina keskiasentoon ennen kuin seuraava vaihde kytkeytyy.jiipee kirjoitti: ↑La Maalis 16, 2024 7:18 pm
Tehdäänkö siinä siis tällä kepillä U:n muotoista veivausta vasemmalle tai oikealle, jos samalla alueella (H tai L) ajaa eteen/taakse? Jos noin, niin sellainen kuormauskäytössä tarpeellinen eteen/taakse suunnanvaihto U-malliin oli myös 70-luvun Valmetissa, mutta keppi oli päävaihteen ja U:n sakaran päät olivat taaksepäin. Tarvitaan siis koukkailua, kun taas lyhyempi (ja sujuvampi) suunnanvaihtajan liike olisi yksinkertaisesti edestakaiseen suuntaan, kuten taitaa aika moni nykykoneista olla?
-SS-
-
- Viestit: 800
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
361 Valmetissa oli kyllä aikansa paras vaihteisto paljon suunnanvaihtoja vaativaan työhön. Siinähän keppi liikkui vain eteen taakse ja keppiä pyörittämällä valittiin nopeus. Keppi oli myös hyvällä korkeudella ja kytkinpolkimen käyttö oli luontevaa brittiläisiin säärenmurskaajiin verrattuna.
- Matsikka
- Viestit: 16235
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Ja onnettomasti porrastettu 5-6 väli….ei jatkoon.Valmetilla... kirjoitti: ↑La Maalis 16, 2024 7:55 pm 361 Valmetissa oli kyllä aikansa paras vaihteisto paljon suunnanvaihtoja vaativaan työhön. Siinähän keppi liikkui vain eteen taakse ja keppiä pyörittämällä valittiin nopeus. Keppi oli myös hyvällä korkeudella ja kytkinpolkimen käyttö oli luontevaa brittiläisiin säärenmurskaajiin verrattuna.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1869
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
SS vanhana voortimiehenä jo tiesikin miten toimii.
Eli tuossa kepin alla tuo "lenssi" niinkuin vanhassa kanttivolvossa, jota nostamalla kepin saa työnnettyä eteen tai vedettyä taakse jolloin kone kulkee valittuun suuntaan. Vapaalle saa luonnollisesti tökättyä ilman lenssin nostoa.
Vaihteita sitten tökitään juurikin noin sivusuunnassa, ja jos keppiä pitää sivuun painettuna niin pykältää koko ajan isompaa tai pienempää riippuen kumpaan suuntaan nojaa kepukkaa, niinkuin ässässä ounastelikin.
Suuntaa vaihtaessa sai valittua halutun pykälän millä lähtee liikenteeseen ilman vaihteiden ylimääräistä vaihtelua. Olikohan niin että 10 pykälä on suurin jonka saa valittua liikkeellelähtövaihteeksi eteen. Pakilla taisi päästä liikkeelle isoimmalla eli 9 pykälällä. Edit: saattoi olla kyllä 7 se suurin liikkeellelähtö pakilla..
Ja olikohan niin että jos eteen-taakse aloitusvaihdetta ei erikseen ole valittu, niin käyttää jotakuinkin saman nopeuksista vaihdetta millä mentiin äsken edelliseen suuntaan.
Kytkintä saa käyttää jos haluaa, mutta pelaa mainiosti ilmankin.
Kytkinpolkimella saa tieajossa hypittyä pykäliä yli, eli etsii aina kierroksiin käypäisen pykälän kun polkaisee kytkimen aivan pohjaan. Sama tosin taitaa toimia myös niin että käyttää vaihdekepin vapaalla ja tökkää uudelleen samaan suuntaan mihin oltiin menossa.
Eli tuossa kepin alla tuo "lenssi" niinkuin vanhassa kanttivolvossa, jota nostamalla kepin saa työnnettyä eteen tai vedettyä taakse jolloin kone kulkee valittuun suuntaan. Vapaalle saa luonnollisesti tökättyä ilman lenssin nostoa.
Vaihteita sitten tökitään juurikin noin sivusuunnassa, ja jos keppiä pitää sivuun painettuna niin pykältää koko ajan isompaa tai pienempää riippuen kumpaan suuntaan nojaa kepukkaa, niinkuin ässässä ounastelikin.
Suuntaa vaihtaessa sai valittua halutun pykälän millä lähtee liikenteeseen ilman vaihteiden ylimääräistä vaihtelua. Olikohan niin että 10 pykälä on suurin jonka saa valittua liikkeellelähtövaihteeksi eteen. Pakilla taisi päästä liikkeelle isoimmalla eli 9 pykälällä. Edit: saattoi olla kyllä 7 se suurin liikkeellelähtö pakilla..
Ja olikohan niin että jos eteen-taakse aloitusvaihdetta ei erikseen ole valittu, niin käyttää jotakuinkin saman nopeuksista vaihdetta millä mentiin äsken edelliseen suuntaan.
Kytkintä saa käyttää jos haluaa, mutta pelaa mainiosti ilmankin.
Kytkinpolkimella saa tieajossa hypittyä pykäliä yli, eli etsii aina kierroksiin käypäisen pykälän kun polkaisee kytkimen aivan pohjaan. Sama tosin taitaa toimia myös niin että käyttää vaihdekepin vapaalla ja tökkää uudelleen samaan suuntaan mihin oltiin menossa.
-
- Viestit: 1481
- Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Tuo 30-sarjan Fordin powersifht olisi mielenkiintoinen joskus kokeilla käytännössä.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Niin olis, se on ilmeisesti hyvin toimiva laatikko
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Ford pilattiin välillä
Valmistaja oli katsonut sopiviksi vaihteiksi 3, 5 ja 7, sekä molemmat peruutusvaihteet. Onhan tuohon voinut kierteyttää lisää topparien paikkoja.-SS- kirjoitti: ↑La Maalis 09, 2024 10:28 pm Fordin powershift oli mahdollista asettaa vasenkätiseksi tai oikeakätiseksi, kojetaulussa ratin alla. Kuormaushommissa oli mahdollista asettaa mekaaninen ohituslevy vapaan yli ja pysäyttimet tarvittavaan eteenpäinajo- ja taakseajovaihteeseen.
Suunnanvaihto ilman kytkintä.
-SS-
Näissä pyrkii vaihteenvalitsimet olemaan niin kuluneita, ettei tuota vapaa-asennon ohitusta tarvita, vaan sitä olisi ollut aikanaan syytä käyttää.
Varsinaista polkimella irroitettavaa levykytkinä tuossa ei ole ollenkaan, joten kaikki vaihteenvaihdot voi tehdä ilman kytkintä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: EHV, Google [Bot], heiksa ja 46 vierailijaa