Ford pilattiin välillä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Valmetilla...
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Matsikka kirjoitti: La Maalis 09, 2024 11:11 pm Ei kyllä ymmärrystä heru valmetin -02/03 sarjan vaihteillekkaan, tosi sekava vuosienkin käytön jälkeen.
Samoin IH 475-674 vaihteet ihan hanurista.
Siinähän ne oli neljä vaihdetta siististi Valmetissa mitä tarvi käyttää, Metsässä joskus tarvi pientä puolta.
Mpaseppä
Viestit: 266
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Matsikka kirjoitti: La Maalis 09, 2024 11:11 pm Ei kyllä ymmärrystä heru valmetin -02/03 sarjan vaihteillekkaan, tosi sekava vuosienkin käytön jälkeen.
Samoin IH 475-674 vaihteet ihan hanurista.


Oliko se vasemmalla kädellä käytettävyys ongelma 74 sarjassa, vaiko se että kepit on aika alhaalla? Muutenhan tuo on mielestäni aika saamarin selkeä?
aarne
Viestit: 1869
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja aarne »

Valmetilla... kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 12:14 am
Matsikka kirjoitti: La Maalis 09, 2024 11:11 pm Ei kyllä ymmärrystä heru valmetin -02/03 sarjan vaihteillekkaan, tosi sekava vuosienkin käytön jälkeen.
Samoin IH 475-674 vaihteet ihan hanurista.
Siinähän ne oli neljä vaihdetta siististi Valmetissa mitä tarvi käyttää, Metsässä joskus tarvi pientä puolta.
Kyllä ne pelasi niin sujuvasti että sai vaikka kaikki selattua läpi kun kahdella kädellä veivasi. Ja pitikin veivata, kun eihän se painavalla kuormalla 4->7 kovin hyvin toiminut.
Mutta kyllä se vähintäänkin omintakeinen on tuo tuollainen 903 vaihdekaavio. :lol:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mpaseppä kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 12:27 am
Matsikka kirjoitti: La Maalis 09, 2024 11:11 pm Ei kyllä ymmärrystä heru valmetin -02/03 sarjan vaihteillekkaan, tosi sekava vuosienkin käytön jälkeen.
Samoin IH 475-674 vaihteet ihan hanurista.


Oliko se vasemmalla kädellä käytettävyys ongelma 74 sarjassa, vaiko se että kepit on aika alhaalla? Muutenhan tuo on mielestäni aika saamarin selkeä?
Selkeä kyllä, mutta juuri tämä juttu minkä vastasin erellisellekkin epäilijälle:

475:lla kun äesti H1:llä ja tuli tiukempi paikka vastahan, niin piti L4:lle……niin kauhea klapsuttaminen ja sitten tiukan paikan jälkehen taas klapsuttaa joka jumalantähäre pykälä L4:ta H1:lle ja aluevaihre lisäksi…..tosi typerät vaihtehet.

4210 Natikassa vaihrekepit on oikealla normaalikaavalla, kun ajoin vuorotellen 705 vallua ja sitä niin Natikan systeemi oli outo, siinä aluekeppi oli lähempänä kuskia ja numerokeppi kauempana oikealla….Valmetissa toistappäin. Tässä Valmetille pisteet.

Se että vaihteet on vasemmalla ei niin paha juttu, mutta oikealla vaihrevipu ja vasemmalla ratin alla suunnanvaihtajavipu, se on paras.

Valmetin lanseeraama ”kaikki oikealla” ei välttämättä sekään oo paras ratkaisu.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Arpe
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Valmetilla... kirjoitti: La Maalis 09, 2024 8:37 pm Mikähän vimma oli tehdä ihan takavetoisistakin autoista rattivaihteellisia, oliko ne kaikki sitten rekisteröityjä kolmelle matkustajalle myös edessä. Kotoa muistan mersun ja Opelin jossa oli ratti vaihteet ja ainakin toisessa oli sohvapenkki edessä.
Eiköhän noihin aikoihin otettu kaikkeen mallia isosta ja ihmeellisestä Ameriikasta. Sohvapenkki eteen ja valitsin rattipylvääseen.
Joku mainitsikin Saab 96 syöksysämpylän. Sen vaihteet toimi tosiaan ihan hyvin ja olivat varsin kevytkäyttöiset kepin sijainnista riippumatta.

Mitä tulee noihin Fordin traktoreissa olleisiin "rattivaihteisiin" en oo ite koskaan päässy ajamaan sellaista, missä nuo olis toiminu kunnolla. Kaikissa on ollu iän ja käyttötuntien tuomia vaivoja. Jäykkyyttä vivustossa ja hankalasti päälle meneviä vaihteita.
Varmaan ne uutena on ollu ihan toimivia, mut jotenkin tuntuu, että tuo konstruktio vaatii vanhemmiten enemmän hoivaa ja huoltoa, kun lattiakepilliset.
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

aarne kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 7:17 am
Valmetilla... kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 12:14 am
Matsikka kirjoitti: La Maalis 09, 2024 11:11 pm Ei kyllä ymmärrystä heru valmetin -02/03 sarjan vaihteillekkaan, tosi sekava vuosienkin käytön jälkeen.
Samoin IH 475-674 vaihteet ihan hanurista.
Siinähän ne oli neljä vaihdetta siististi Valmetissa mitä tarvi käyttää, Metsässä joskus tarvi pientä puolta.
Kyllä ne pelasi niin sujuvasti että sai vaikka kaikki selattua läpi kun kahdella kädellä veivasi. Ja pitikin veivata, kun eihän se painavalla kuormalla 4->7 kovin hyvin toiminut.
Mutta kyllä se vähintäänkin omintakeinen on tuo tuollainen 903 vaihdekaavio. :lol:
02/03 Valmetilla painavalla kuormalla 3-5-7-8 tai 3-5-6-8, nämä menee yhden kepin vaihdoilla. Noita kahden käden vaihtoja Valmetin vaihteistolla olen kuullut tehdyn turvesuolla vaunua vetäessä kun on pitänyt saada pykälä kerrallaan vaihdettua vauhdin pysähtymättä, itse en ole koskaan joutunut tilanteeseen, että olisi tarvinut Valmetin vaihdekeppejä kahdella kädellä käyttää, aina on ehtinyt yhdelläkin kädellä kepittämään tarvittaessa molemmat kepit. Tuo vaihdekaavio asia on tottumis kysymys, itse kun olen aivan pienestä pitäen ajanut 702S Valmetilla ja tuon lisäksi tallista löytyy vielä 702 ja 802, niin on tullut tuo vaihdekaavio tutuksi. Oli meillä aikanaan 502:kin, sen vaihdekaaviosta ja mielestäni liian isoista välityseroista vaihteiden välillä, en pitänyt lainkaan.
poweri
Viestit: 3123
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja poweri »

Se Fordin rattivaihde oli tavallaan hyvä ja jopa tulevaisuutta, ongelmaksi muodostui eka version looginen käytettävyys ja myöhemmin selvisi ettei ne kunnolla kestä käyttöä väljistymättä. H kaaviosta moni jopa pitää.
Meillä oli uus 5610 -82, minulla pojan jolpilla ei ollut ongelmia sen kanssa koska synkronointi oli jo amerikkaa majori miehille, isä ei siitä pitänyt tonnisarjan jälkeen. Aika nopeesti se vaihtui 6610 4wd H kaavioon, tämä vaihtui myöhemmin uuteen -88 mk2 sivukepit joka on hallissa nytkin eikä ongelmia.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7812
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

EKo kirjoitti: La Maalis 09, 2024 10:06 pm
jagr kirjoitti: La Maalis 09, 2024 9:37 pm Saab 96:ssa oli erittäin hyvin toimivat rattivaihteet. Ajelin semmoisella 8 vuotta
Taisi vaihteet toimia tekniikaltaan ihan OK, jos oikein muistan.
Sellainen ergonominen asia halkaloitti vaihtamista, että aina kakkoselle vaihtaessa nyrkki lasahti oikeaan polveen. :D
Mossessakin oli rattivaihteet.....
RH 6
Viestit: 459
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

SPS1975 kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 8:29 am
02/03 Valmetilla painavalla kuormalla 3-5-7-8 tai 3-5-6-8, nämä menee yhden kepin vaihdoilla. Noita kahden käden vaihtoja Valmetin vaihteistolla olen kuullut tehdyn turvesuolla vaunua vetäessä kun on pitänyt saada pykälä kerrallaan vaihdettua vauhdin pysähtymättä, itse en ole koskaan joutunut tilanteeseen, että olisi tarvinut Valmetin vaihdekeppejä kahdella kädellä käyttää, aina on ehtinyt yhdelläkin kädellä kepittämään tarvittaessa molemmat kepit. Tuo vaihdekaavio asia on tottumis kysymys, itse kun olen aivan pienestä pitäen ajanut 702S Valmetilla ja tuon lisäksi tallista löytyy vielä 702 ja 802, niin on tullut tuo vaihdekaavio tutuksi. Oli meillä aikanaan 502:kin, sen vaihdekaaviosta ja mielestäni liian isoista välityseroista vaihteiden välillä, en pitänyt lainkaan.
Samaa mieltä. En itsekään ole kokenut Valmetin vaihteistoa ongelmaksi kuorman kanssa kepittäessä tai muutenkaan. Enemmän kahden kepin vaihtoja olen joutunut keskikeppi vaihteistolla olevalla Fiatilla tekemään. Siinä jos ei puhti riitä mäkeä nousta nopealla ykkösellä, niin muuten sujuvasti toimivassa vaihteistossa tuo kertojan vaihto ei ole niin sujuvasti ja vauhdin keräämisen joutuu aloittamaan pienistä numeroista. Keskikeppikoneissa on toki helpompi suorittaa kahden kepin vaihto.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Valmetilla... kirjoitti: La Maalis 09, 2024 8:37 pm Mikähän vimma oli tehdä ihan takavetoisistakin autoista rattivaihteellisia, oliko ne kaikki sitten rekisteröityjä kolmelle matkustajalle myös edessä. Kotoa muistan mersun ja Opelin jossa oli ratti vaihteet ja ainakin toisessa oli sohvapenkki edessä.
Rattivaihteinen auto on unelma. Ootko ikinä kokeillu ajaa
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Fred Scuttle
Viestit: 2067
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

poweri kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 8:45 am Se Fordin rattivaihde oli tavallaan hyvä ja jopa tulevaisuutta, ongelmaksi muodostui eka version looginen käytettävyys ja myöhemmin selvisi ettei ne kunnolla kestä käyttöä väljistymättä. H kaaviosta moni jopa pitää.
Meillä oli uus 5610 -82, minulla pojan jolpilla ei ollut ongelmia sen kanssa koska synkronointi oli jo amerikkaa majori miehille, isä ei siitä pitänyt tonnisarjan jälkeen. Aika nopeesti se vaihtui 6610 4wd H kaavioon, tämä vaihtui myöhemmin uuteen -88 mk2 sivukepit joka on hallissa nytkin eikä ongelmia.
Väljistyy ne sivulle siirrettyjen keppien niveletkin, paskakin pääsee niihin helpommin.
aarne
Viestit: 1869
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja aarne »

SPS1975 kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 8:29 am
aarne kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 7:17 am
Valmetilla... kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 12:14 am
Matsikka kirjoitti: La Maalis 09, 2024 11:11 pm Ei kyllä ymmärrystä heru valmetin -02/03 sarjan vaihteillekkaan, tosi sekava vuosienkin käytön jälkeen.
Samoin IH 475-674 vaihteet ihan hanurista.
Siinähän ne oli neljä vaihdetta siististi Valmetissa mitä tarvi käyttää, Metsässä joskus tarvi pientä puolta.
Kyllä ne pelasi niin sujuvasti että sai vaikka kaikki selattua läpi kun kahdella kädellä veivasi. Ja pitikin veivata, kun eihän se painavalla kuormalla 4->7 kovin hyvin toiminut.
Mutta kyllä se vähintäänkin omintakeinen on tuo tuollainen 903 vaihdekaavio. :lol:
02/03 Valmetilla painavalla kuormalla 3-5-7-8 tai 3-5-6-8, nämä menee yhden kepin vaihdoilla. Noita kahden käden vaihtoja Valmetin vaihteistolla olen kuullut tehdyn turvesuolla vaunua vetäessä kun on pitänyt saada pykälä kerrallaan vaihdettua vauhdin pysähtymättä, itse en ole koskaan joutunut tilanteeseen, että olisi tarvinut Valmetin vaihdekeppejä kahdella kädellä käyttää, aina on ehtinyt yhdelläkin kädellä kepittämään tarvittaessa molemmat kepit. Tuo vaihdekaavio asia on tottumis kysymys, itse kun olen aivan pienestä pitäen ajanut 702S Valmetilla ja tuon lisäksi tallista löytyy vielä 702 ja 802, niin on tullut tuo vaihdekaavio tutuksi. Oli meillä aikanaan 502:kin, sen vaihdekaaviosta ja mielestäni liian isoista välityseroista vaihteiden välillä, en pitänyt lainkaan.
Oi voi, oli ihan luonnollinen tapahtuma 702 veivata lootaa kaksin käsin. Esimerkiksi rehukärriä kun ponnisteli pellolta siilolle niin ei siinä kukaan jaksanut turata 3 ja 4 silmässä pellon laitaan asti, vaan kahdella kädellä vitonen jne. Eli nytpä olet kuullut muuallakin kuin turvesuolla veivatun kaksin käsin. :)
Joskus myös tiellä sopivia kinkamia missä 7 liian iso ja 5 liian pieni niin siitä vain kaksin käsin 6 ja taas sai kuivaputkivalmetin töihin. Tai kiihdyttäessä sopivaan vastaiseen kuormalla oli 5>7 tai 6>8 liian iso niin taas kaksin käsin. Kokeileppa joskus, ei ole ensinkään vaikeaa, ja loota toimii varsin hyvin molempia keppejä veivatessa.
Enkä minä sitä sanonut että se vaihdekaavio tai vaihteisto vaikea olisi käyttää, vaan omalaatuinen, ja ymmärrän äkkinäiselle sen tuottamat vaikeudet.
Se mikä ei itseltäni oikein onnistunut, oli 5>4 vaihto tinka paikassa, vaan yleensä tuli sorsa tai sitten vauhti kerkesi liiaksi tippua. Se piti tehdä joko 7>4 tai 5>3 vaihtona jos tiukka paikka oli. Oli kyllä huono synkrokin jo 3/4 pykälällä.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Juho M-P kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 10:30 am
Valmetilla... kirjoitti: La Maalis 09, 2024 8:37 pm Mikähän vimma oli tehdä ihan takavetoisistakin autoista rattivaihteellisia, oliko ne kaikki sitten rekisteröityjä kolmelle matkustajalle myös edessä. Kotoa muistan mersun ja Opelin jossa oli ratti vaihteet ja ainakin toisessa oli sohvapenkki edessä.
Rattivaihteinen auto on unelma. Ootko ikinä kokeillu ajaa
Mitäs unelmaa siinä on?
poweri
Viestit: 3123
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja poweri »

Fred Scuttle kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 10:57 am
poweri kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 8:45 am Se Fordin rattivaihde oli tavallaan hyvä ja jopa tulevaisuutta, ongelmaksi muodostui eka version looginen käytettävyys ja myöhemmin selvisi ettei ne kunnolla kestä käyttöä väljistymättä. H kaaviosta moni jopa pitää.
Meillä oli uus 5610 -82, minulla pojan jolpilla ei ollut ongelmia sen kanssa koska synkronointi oli jo amerikkaa majori miehille, isä ei siitä pitänyt tonnisarjan jälkeen. Aika nopeesti se vaihtui 6610 4wd H kaavioon, tämä vaihtui myöhemmin uuteen -88 mk2 sivukepit joka on hallissa nytkin eikä ongelmia.
Väljistyy ne sivulle siirrettyjen keppien niveletkin, paskakin pääsee niihin helpommin.
Totta, aika paskapesä se on. Olen modannu sen suojakumin hytistä niin että se kaulus pois niin pääsee siivoo paineilmalla kunnolla. Sitten sumutan hhs 2000 sinne niveliin, talveksi joskus käyttäny aseöljyä niin herkemmät jotenkin.
jiipee
Viestit: 10751
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

8400 kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 11:56 am
Juho M-P kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 10:30 am
Valmetilla... kirjoitti: La Maalis 09, 2024 8:37 pm Mikähän vimma oli tehdä ihan takavetoisistakin autoista rattivaihteellisia, oliko ne kaikki sitten rekisteröityjä kolmelle matkustajalle myös edessä. Kotoa muistan mersun ja Opelin jossa oli ratti vaihteet ja ainakin toisessa oli sohvapenkki edessä.
Rattivaihteinen auto on unelma. Ootko ikinä kokeillu ajaa
Mitäs unelmaa siinä on?
Olisiko viimeisiä uutena myytyjä rattivaihteisia autoja Suomessa ollut Toyota Hiace, joka on monen mielestä unelma-auto ;)
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja mauri »

jiipee kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 4:20 pm Olisiko viimeisiä uutena myytyjä rattivaihteisia autoja Suomessa ollut Toyota Hiace, joka on monen mielestä unelma-auto ;)
Tarkoitatko manuaalivaihteisista?
Kun melko uusissa MB merkkisissä autoissa nykyisin kuljen niin niissä näkyy joku pieni viiksi ohjauspylväässä olevan. Vaihteen valitsimena sitä pidän.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Joo, onhan jenkkiautoissa automaatin valitsin ollut perinteisesti rattipylväässä. Mersuun tuli ensimmäisiin joskus -05, lisävarusteena on saanut vanhempiinkin ainakin w123 ja w124 mun mielestä.
jiipee
Viestit: 10751
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

mauri kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 4:58 pm
jiipee kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 4:20 pm Olisiko viimeisiä uutena myytyjä rattivaihteisia autoja Suomessa ollut Toyota Hiace, joka on monen mielestä unelma-auto ;)
Tarkoitatko manuaalivaihteisista?
Kun melko uusissa MB merkkisissä autoissa nykyisin kuljen niin niissä näkyy joku pieni viiksi ohjauspylväässä olevan. Vaihteen valitsimena sitä pidän.
Kyllä, sellaisia mekaanisesti hämmennettviä vaihteistoja.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
tunturi61
Viestit: 18
Liittynyt: To Loka 12, 2023 3:08 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja tunturi61 »

Ei ole Fordin H kaavaisessa vaihteistossa mitään moittimista, vaihteet pelanneet uudesta saakka ilman mitään remontteja, 40 vuotta käyttänyt. Ajotunteja noin 20000.Ensimmäiset rattivaihteet vaativat vähän totuttelua,mutta kyllä nekin pelittää hyvin.
jagr
Viestit: 1396
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja jagr »

Saab 96:n vaihteet ei minulla aiheuttaneet mitään jalkoihin-osumis-ongelmaa. Tosin olen tällainen 171 cm persjalkainen pätkä.

Tykkäsin siitä ratkaisusta kyllä, toimi suvuvasti - erityisesti vapaakytkimen kanssa .
- ja ei vienyt tilaa muutenkin kapeasta autosta.
--JaGr
Ford 4610
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Kiviö, Semrush [Bot], ylioyja ja 54 vierailijaa