Ford pilattiin välillä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Rh-
Viestit: 1072
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Oman Zetorin kojelaudasta törröttävän "rattivaihteen" herkistelin ja kirin välykset pois, samalla nostin kahvaa noin pari senttiä ylemmässä.

Herkkä käyttää, ja nyt yltää oikean käden sormenpäillä siihen, nätisti pakki ja ykkönen päälekkäin, esimerkiksi lumitöissä nätti rattia kääntäessä tyrkätä pakille tai eteenpäin, toisin kuin Ferkun kanssa aina kurkotella lattialle.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
traktori754
Viestit: 1822
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Mk III on voideltavat ihan nipalla noi vaihdekeppien välitykset. Hieman hankalaa vaihtaa ne nailon puslat mutta kylla se niin paljon napakampi tuli. Oli kymmen tuhanen tuntiin kulunnut silleen että pakki ei meinannut mennä päälle, kun kuluneisuuden takia oli väärässä asenossa kupissa.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
jäähdyttelijä
Viestit: 158
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 10:43 am
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja jäähdyttelijä »

jagr kirjoitti: Pe Maalis 15, 2024 3:12 pm Saab 96:n vaihteet ei minulla aiheuttaneet mitään jalkoihin-osumis-ongelmaa. Tosin olen tällainen 171 cm persjalkainen pätkä.

Tykkäsin siitä ratkaisusta kyllä, toimi suvuvasti - erityisesti vapaakytkimen kanssa .
- ja ei vienyt tilaa muutenkin kapeasta autosta.
Ja juuri tuo vapaa kytkin oli hieno juttu, ei tarvinnut välttämättä aina kytkintä käyttää kun vauhdissa vaihtoi.
aarne
Viestit: 1871
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja aarne »

Mutta 90- luvulle lähdettäessä Ford myös esitteli tähän asti parhaan mahdollisen vaihdekaavion -30 sarjaan.
Jota vielä myös tietyissä nyykkäreissä käytettiin vuosituhannen alkuun asti. 8) 8)
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ford myös esitteli tähän asti parhaan mahdollisen vaihdekaavion
Millanen tuo sitten on?

Alkuperäsee pilaamiseen palatakseni, viime keväänä piti rattivaihe foortia siirrellä pihamaalla kärrin asemoimiseks pilkekoneen vieree, niin ei siinä ajassa ehtiny päässä tolkulle mikä päävaihevivun asento on mikäkin vaihe. :mrgreen:
jäähdyttelijä
Viestit: 158
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 10:43 am
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja jäähdyttelijä »

aarne kirjoitti: La Maalis 16, 2024 11:03 am Mutta 90- luvulle lähdettäessä Ford myös esitteli tähän asti parhaan mahdollisen vaihdekaavion -30 sarjaan.
Jota vielä myös tietyissä nyykkäreissä käytettiin vuosituhannen alkuun asti. 8) 8)
Eikös se paras mahdollinen kaava ole perinteinen H-kaava ainakin "keppivaihteisissa"? Alueet sitten kuten yleensä omassa kepissä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16237
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Pääasia on ettei pakki löyry aluekepistä, vaan erillisestä kepistä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
aarne
Viestit: 1871
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja aarne »

Tumppi 865 kirjoitti: La Maalis 16, 2024 11:31 am
Ford myös esitteli tähän asti parhaan mahdollisen vaihdekaavion
Millanen tuo sitten on?

Alkuperäsee pilaamiseen palatakseni, viime keväänä piti rattivaihe foortia siirrellä pihamaalla kärrin asemoimiseks pilkekoneen vieree, niin ei siinä ajassa ehtiny päässä tolkulle mikä päävaihevivun asento on mikäkin vaihe. :mrgreen:
Kuva

En ole vielä parempaan törmännyt. :)
8400
Viestit: 9814
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Jostain syystä ruvennu noi nh genesikset kiinnostamaan, ja onhan tuo iso 30 sarjalainenkin komea ilmestys. Genesiksessä moottori vaan parempi ja isompi.
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

doni kirjoitti: La Maalis 09, 2024 5:33 pm Lattiavaihteiden jälkeen tuli typerät rattivaihteet, joiden käyttö on luonnotonta.Viimeiset mallit sitten korjaantui, kun valitsimet meni sivulle, niinkuin muillakin.
Kuinkahan monenlaisia eri variaatioita noita rattivaihteita oli?
Ite olen ajanu 4610 ja siinä oli jotenki omintakeinen se vaihdekaavio mutta tosi hyvät kepit liikkeiltään,aika samannäköset kuin Grandi Viiateissa.
Ainakin vaihdekeppi meni ylös alas suunnassa jotenkin klik klak,ehkä sarana siinä kepissä,ne oli hyvät käyttää kun oppi sen kaavion.

Vaihtokonerivissä kokeilin joskus jotain nelipyttyistä missä pitkä vaihdevipu oikealla kädellä,rattivaihde siis niin ymmärrän mistä huono maine on tullut.
Oli aika epämääräinen käyttää ainakin äkkiseltään.
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

aarne kirjoitti: La Maalis 16, 2024 3:20 pm En ole vielä parempaan törmännyt. :)
Kuva vaihdekepin nupista ei kerro käytettävyydestä mitään, joten paremmuutta tai huonommuutta en pysty arvioimaan.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

aarne kirjoitti: La Maalis 16, 2024 3:20 pm
Tumppi 865 kirjoitti: La Maalis 16, 2024 11:31 am
Ford myös esitteli tähän asti parhaan mahdollisen vaihdekaavion
Millanen tuo sitten on?

Alkuperäsee pilaamiseen palatakseni, viime keväänä piti rattivaihe foortia siirrellä pihamaalla kärrin asemoimiseks pilkekoneen vieree, niin ei siinä ajassa ehtiny päässä tolkulle mikä päävaihevivun asento on mikäkin vaihe. :mrgreen:
Kuva

En ole vielä parempaan törmännyt. :)
Mites tuo sitten toimii? Vapaa asennossakin saa jänistä ja kilpikonnaa tarjota lootan ihmeteltäväks!? :roll: :D

Ämmäläisissä (rc) oli aika hyvä veihekeppi, kun oli säätö kuskille mieleisee asentoo, ja muuten se sitten onkin paikallaa. :mrgreen:
Muuten se lootan käyttö ei välttämättä ollu ihan huippua. :roll:
jiipee
Viestit: 10753
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

aarne kirjoitti: La Maalis 16, 2024 3:20 pm Kuva

En ole vielä parempaan törmännyt. :)
Tehdäänkö siinä siis tällä kepillä U:n muotoista veivausta vasemmalle tai oikealle, jos samalla alueella (H tai L) ajaa eteen/taakse? Jos noin, niin sellainen kuormauskäytössä tarpeellinen eteen/taakse suunnanvaihto U-malliin oli myös 70-luvun Valmetissa, mutta keppi oli päävaihteen ja U:n sakaran päät olivat taaksepäin. Tarvitaan siis koukkailua, kun taas lyhyempi (ja sujuvampi) suunnanvaihtajan liike olisi yksinkertaisesti edestakaiseen suuntaan, kuten taitaa aika moni nykykoneista olla?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

jiipee kirjoitti: La Maalis 16, 2024 7:18 pm
Tehdäänkö siinä siis tällä kepillä U:n muotoista veivausta vasemmalle tai oikealle, jos samalla alueella (H tai L) ajaa eteen/taakse? Jos noin, niin sellainen kuormauskäytössä tarpeellinen eteen/taakse suunnanvaihto U-malliin oli myös 70-luvun Valmetissa, mutta keppi oli päävaihteen ja U:n sakaran päät olivat taaksepäin. Tarvitaan siis koukkailua, kun taas lyhyempi (ja sujuvampi) suunnanvaihtajan liike olisi yksinkertaisesti edestakaiseen suuntaan, kuten taitaa aika moni nykykoneista olla?
Ei, vaan siinä lienee eteen- ja taakse-alueelle tietynlainen muisti, vapaa-asennossa voi kai naputella "aloitusvaihdetta" myös. Mutta vipu näyttää liikkuvan vapaa - eteen - taakse - lovissa kuin hydraulinen suunnanvaihtaja. Eteen päin mennään vaihteella, joka viimeksi oli käytössä, samoin ehkä taakse päin. Isommalle ja pienemmälle vaihdetaan tökkimällä keppiä oikealle tai vasemmalle jousta vasten, kuin jossakin Jossakin 2040 John Deere pikavaihteessa. Vasen - oikea liike ei vaikuttane eteen-taakse - liikkeeseen. En tiedä, onko vaihdekepin pitämisellä sivussa vaikutusta vaihteen valintaan, eli onko automaattinen toisto +/- vai pitääkö palauttaa vipu aina keskiasentoon ennen kuin seuraava vaihde kytkeytyy.

-SS-
Valmetilla...
Viestit: 802
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

361 Valmetissa oli kyllä aikansa paras vaihteisto paljon suunnanvaihtoja vaativaan työhön. Siinähän keppi liikkui vain eteen taakse ja keppiä pyörittämällä valittiin nopeus. Keppi oli myös hyvällä korkeudella ja kytkinpolkimen käyttö oli luontevaa brittiläisiin säärenmurskaajiin verrattuna.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16237
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Valmetilla... kirjoitti: La Maalis 16, 2024 7:55 pm 361 Valmetissa oli kyllä aikansa paras vaihteisto paljon suunnanvaihtoja vaativaan työhön. Siinähän keppi liikkui vain eteen taakse ja keppiä pyörittämällä valittiin nopeus. Keppi oli myös hyvällä korkeudella ja kytkinpolkimen käyttö oli luontevaa brittiläisiin säärenmurskaajiin verrattuna.
Ja onnettomasti porrastettu 5-6 väli….ei jatkoon.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
aarne
Viestit: 1871
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja aarne »

SS vanhana voortimiehenä jo tiesikin miten toimii.
Eli tuossa kepin alla tuo "lenssi" niinkuin vanhassa kanttivolvossa, jota nostamalla kepin saa työnnettyä eteen tai vedettyä taakse jolloin kone kulkee valittuun suuntaan. Vapaalle saa luonnollisesti tökättyä ilman lenssin nostoa.

Vaihteita sitten tökitään juurikin noin sivusuunnassa, ja jos keppiä pitää sivuun painettuna niin pykältää koko ajan isompaa tai pienempää riippuen kumpaan suuntaan nojaa kepukkaa, niinkuin ässässä ounastelikin.

Suuntaa vaihtaessa sai valittua halutun pykälän millä lähtee liikenteeseen ilman vaihteiden ylimääräistä vaihtelua. Olikohan niin että 10 pykälä on suurin jonka saa valittua liikkeellelähtövaihteeksi eteen. Pakilla taisi päästä liikkeelle isoimmalla eli 9 pykälällä. Edit: saattoi olla kyllä 7 se suurin liikkeellelähtö pakilla..
Ja olikohan niin että jos eteen-taakse aloitusvaihdetta ei erikseen ole valittu, niin käyttää jotakuinkin saman nopeuksista vaihdetta millä mentiin äsken edelliseen suuntaan.
Kytkintä saa käyttää jos haluaa, mutta pelaa mainiosti ilmankin.

Kytkinpolkimella saa tieajossa hypittyä pykäliä yli, eli etsii aina kierroksiin käypäisen pykälän kun polkaisee kytkimen aivan pohjaan. Sama tosin taitaa toimia myös niin että käyttää vaihdekepin vapaalla ja tökkää uudelleen samaan suuntaan mihin oltiin menossa.
porhaltaja
Viestit: 1482
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Tuo 30-sarjan Fordin powersifht olisi mielenkiintoinen joskus kokeilla käytännössä.
8400
Viestit: 9814
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Niin olis, se on ilmeisesti hyvin toimiva laatikko
TunturiPappa
Viestit: 5781
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Ford pilattiin välillä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

-SS- kirjoitti: La Maalis 09, 2024 10:28 pm Fordin powershift oli mahdollista asettaa vasenkätiseksi tai oikeakätiseksi, kojetaulussa ratin alla. Kuormaushommissa oli mahdollista asettaa mekaaninen ohituslevy vapaan yli ja pysäyttimet tarvittavaan eteenpäinajo- ja taakseajovaihteeseen.

Suunnanvaihto ilman kytkintä.

-SS-
Valmistaja oli katsonut sopiviksi vaihteiksi 3, 5 ja 7, sekä molemmat peruutusvaihteet. Onhan tuohon voinut kierteyttää lisää topparien paikkoja.

Näissä pyrkii vaihteenvalitsimet olemaan niin kuluneita, ettei tuota vapaa-asennon ohitusta tarvita, vaan sitä olisi ollut aikanaan syytä käyttää.

Varsinaista polkimella irroitettavaa levykytkinä tuossa ei ole ollenkaan, joten kaikki vaihteenvaihdot voi tehdä ilman kytkintä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa