Hydrauli voimakone projekti
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Hydrauli voimakone projekti
Nyt projekti käynnistyi siten että pajalla on vanha 150 litran koneikko jossa 40 cm3 pumppu. Pyörittäjänä ollut 30kw sähkömoottori. Sähköventtiilit raksittu pois ja moottori. Tarkoitus laittaa jouten oleva felician 1.9 dieselmoottori pyörittään kyseistä tai isompaa pumppua siten että teen rotex sovituksen vauhtipyörän pulttien kanssa samaan kiinnitykseen ja sovitan kaavelin ikäänkuin kytkinkopan paikalle. Meinasin että 3/4 jonkun edukkaan 1 tai kaksitieventtiilin laitan paineputkeen ja siihen sitten pikaliittimet mihin ikinä koneikkoa käytänkin. Tällä hetkellä tarkoitus halkomakonetta pyörittää aluksi. Venttiilissähän ylipaineventtiili itsessään.
Liekö näin yksinkertaista ?
Pikaisella googletuksella en löytänyt lukittuvaa vipuventtiiliä mistään että pitäisi sitte joku lukko laittaa vipuun että pysyy paine päällä. Käynnistäessähän ajaa sitten paineen tankkiin kun vipu keskiasennossa.
Aukkoja tai perustavia ajatusvirheitä suunnitelmassa ?
Liekö näin yksinkertaista ?
Pikaisella googletuksella en löytänyt lukittuvaa vipuventtiiliä mistään että pitäisi sitte joku lukko laittaa vipuun että pysyy paine päällä. Käynnistäessähän ajaa sitten paineen tankkiin kun vipu keskiasennossa.
Aukkoja tai perustavia ajatusvirheitä suunnitelmassa ?
-
- Viestit: 2009
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Valitse tuolta mieluisa. https://www.google.com/search?q=halkoma ... e&ie=UTF-8
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Klapikoneessa siis on kyllä pikaliikeventtiili sun muut valmiina mutta että löytyykö lukittuvaa venttiiliä hydraulikoneikkoon joka ei palaudu itsestään keskiasentoon paineen kasvaessa.
Kuin traktorissakin on kun kytken laitteen siihen niin niin nappaan vivun päälle ja pysyy asennossaan ilman että napsahtaa nollaan kun ottaa voimaa (natikassa ainakin) yksi asento tällainen
Kuin traktorissakin on kun kytken laitteen siihen niin niin nappaan vivun päälle ja pysyy asennossaan ilman että napsahtaa nollaan kun ottaa voimaa (natikassa ainakin) yksi asento tällainen
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Moottorin ja pumpun pyörimissuunnat on huomioitava, samoin on pyörintänopeuden laita, moottori olisi hyvä saada käymään parhaalla/hyvällä kierrosalueella väännön suhteen ja se ei välttämättä ole optimi kierrosluku pumpulle, jolloin väliin vaadittaisiin jonkinlainen välitys. Jos välitystä tarvitsee, niin yksi vaihtoehto olisi tuon auton vaihdelaatikko moottorin jatkeeksi, hitsaisi tasauspyörästöön lukon ja laittaisi pumpulle vedon vetoakselinlaipalta, olisi viisi eri nopeutta ja vapaa sekä kytkin käynnistyksiä varten. Vaihteisto toki aiheuttaa hieman tehohävikkiä ja tekee paketista isomman ja raskaamman, parempi varmastikin olisi sopivilla välityksellä oleva alennusvaihde, mutta jos tehdään pienellä budjetilla niistä osista joita "hyllystä" löytyy, niin silloin voisi tuota autonvaihteistoakin ajatella käyttävänsä. Tässä nyt joitain ajatuksia aiheesta, en tiedä ovatko sitten hyödyllisiä projektia ajatellen.
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Hyviä pointteja kyllä. Ajattelin pitää homman kuitenkin yksinkertaisena ja pyörittää pumppua suoraan kampuralta eli ehkä 1000-1500 i/min
Tiedä miten osuu parhaaseen kierroalueeseen mutta pumpun tuoton valinnalla voi kuormaan toki vaikuttaa. Uudetkaan nyt ihan mahdottomia maksa mutta tuotto pitäisi saada min 40 litraa. Tuo natikan alle 30 litraa on kyllä aika onnettoman hidas olevinansa.
Joku 64hp mahtaa tossa koneessa löytyä ja pohjavääntö on aika mukava ilman turboa tuossa
Pumppuvaihtoehtoja löytyisi itseltä tuo 40 litran hammasrataspumppu ja pari isompaa mäntäpumppua 45 ja 60 litraset
Tiedä miten osuu parhaaseen kierroalueeseen mutta pumpun tuoton valinnalla voi kuormaan toki vaikuttaa. Uudetkaan nyt ihan mahdottomia maksa mutta tuotto pitäisi saada min 40 litraa. Tuo natikan alle 30 litraa on kyllä aika onnettoman hidas olevinansa.
Joku 64hp mahtaa tossa koneessa löytyä ja pohjavääntö on aika mukava ilman turboa tuossa
Pumppuvaihtoehtoja löytyisi itseltä tuo 40 litran hammasrataspumppu ja pari isompaa mäntäpumppua 45 ja 60 litraset
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Nuo vaihdelaatikon kautta tulevat alle 4 vaihteet mahtaa olla kovin hitaita. Saahan sillä sitten kierroksia koneeseen kyllä jos iso pumppu että voi hitaasti pyöriä
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
1000-1500 kierrosta nii epäilen ettei taida voima niillä riittää, jos kerta aiemmin ollut 30kw sähkömoottori
Vaihteistossa yleensä 4 suora nii pienemmillä vaihteilla sais koneeseen enemmän kierroksia, ehkä itse kokisin myös helpommaksi sovittaa pyörimään vetoakselista tai laipasta.
Vaihteistossa yleensä 4 suora nii pienemmillä vaihteilla sais koneeseen enemmän kierroksia, ehkä itse kokisin myös helpommaksi sovittaa pyörimään vetoakselista tai laipasta.
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Toki tolla 30kw 1500i/min sähkömoottorilla on saanu painetta varmaan 300bar tuosta pumpusta 60 litran tuotolla.
Puolet vähempi melkein riittäis painetta
Paha sanoo miten kävis
Puolet vähempi melkein riittäis painetta
Paha sanoo miten kävis
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Jos tuolle pumpulle haluaa välitykset tehdä, niin kevyin ja helpoin on laittaa ketjuveto. Pumpun akselille ei tosin voi suoraan laittaa ketjuratasta mutta väliakselilla se on helppo toteuttaa. Välitykset kannattaa laskea siten, että moottorin saa pyörimään hiukan suurimman väännön yläpuolella.
Noita lukittuvia venttiileitähän saa joka marketista ja lisäksi useimpiin voi jälkiasentaa lukittuvan päädyn.
Noita lukittuvia venttiileitähän saa joka marketista ja lisäksi useimpiin voi jälkiasentaa lukittuvan päädyn.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 961
- Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
- Paikkakunta: Raasepori
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Ehkä kuitenkin helpointa olis myydä se VAG-pikkudiesel ja ostaa tilalle jonkun puimurin moottoripaketti, niitä on purkaamoilla ylensä myynnissä ihan sopuhintaan.
Tuohon VAGgilaiseen tosiaan joutuisit rakentamaan vakiokierros säätimen ja sitten sen välityksen jotta pumpulle sais järkevät kierrokset.
Tuollaisessa puimurin dieselissä on vakiokierros säädin jo vakiona ja kierrosalue natsaa suoraan (vähän kun otat kierroksia pois ruuvilla). Esim 1500 rpm on jo vähän yli moottorin suurimman väännön kierroksien ja sillä tuollainen pyörittää pumppua hienosti. Puimurikäytössä noi yleensä on pyörineet 1800-2200 rpm eli kokolailla täyden tehon alueella.
En nyt jaksanut laskea riittäisikö tämä 3-pyttyinen Vallu:
https://huutokaupat.com/4662251/valmet-310-moottori.
Saattaa olla että on hieman nafti ja varmenpaa olis etsiä 4-pyttyinen 411-koneinen paketti tai sitten esim Massikan 86-87 (186-187) sarjoissa käytetty Perkinsin 4-pyttyinen.
Ja ainakin Massikan ja Sampon puimureissa noi koneet on kätevästi "apurungolla" missä myös jäähdytin ja yleensä myös putsarit yms paikoillaan niin sitä kautta myös olis valmis paketti.
Noi puimurin koneet on mitoitettu "paikalliskäyttöön" eli jäähdytys riittää ja kone kestää vaikka jauhaisi päivä tolkulla. Auton moottori konversioon joutuisit laittamaan isompaa syylaria + öljynjäähdytintä kompensoimaan puuttuvaa ajoviimaa yms yms.
Tuohon VAGgilaiseen tosiaan joutuisit rakentamaan vakiokierros säätimen ja sitten sen välityksen jotta pumpulle sais järkevät kierrokset.
Tuollaisessa puimurin dieselissä on vakiokierros säädin jo vakiona ja kierrosalue natsaa suoraan (vähän kun otat kierroksia pois ruuvilla). Esim 1500 rpm on jo vähän yli moottorin suurimman väännön kierroksien ja sillä tuollainen pyörittää pumppua hienosti. Puimurikäytössä noi yleensä on pyörineet 1800-2200 rpm eli kokolailla täyden tehon alueella.
En nyt jaksanut laskea riittäisikö tämä 3-pyttyinen Vallu:
https://huutokaupat.com/4662251/valmet-310-moottori.
Saattaa olla että on hieman nafti ja varmenpaa olis etsiä 4-pyttyinen 411-koneinen paketti tai sitten esim Massikan 86-87 (186-187) sarjoissa käytetty Perkinsin 4-pyttyinen.
Ja ainakin Massikan ja Sampon puimureissa noi koneet on kätevästi "apurungolla" missä myös jäähdytin ja yleensä myös putsarit yms paikoillaan niin sitä kautta myös olis valmis paketti.
Noi puimurin koneet on mitoitettu "paikalliskäyttöön" eli jäähdytys riittää ja kone kestää vaikka jauhaisi päivä tolkulla. Auton moottori konversioon joutuisit laittamaan isompaa syylaria + öljynjäähdytintä kompensoimaan puuttuvaa ajoviimaa yms yms.
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
40cm3 pumppu suoraan kampuran päässä voi olla siinä ja siinä, veikkaan että vähän liian iso.
1500 r/min tulisi siis 60L/min ja tehontarve 200bar paineella 20kW, aika hilkulle menee.
Jos oisi pienempi pumppu niin voisi moottoria kierrättää vähän enemmän.
Viime keväänä tein itelleni vähän vastaavan, tosin pienemmillä pumpuilla.
Voimanlähteenä vanhan puimakoneen Deutzin 4-pyttyinen puhallinkone ja pumppuina 2x9cm3 .
Toinen pumppu suoraan kampiakselilta, toinen vähän ylentävällä hihnavälityksellä.
Pumput olivat jääny jostain projektista ylimääräiseksi, siksi noin..
Tuottoa siis yhteensä n.40/L min jos konetta kierrättää suurinpiirtein 2000 r/min.
1500 r/min tulisi siis 60L/min ja tehontarve 200bar paineella 20kW, aika hilkulle menee.
Jos oisi pienempi pumppu niin voisi moottoria kierrättää vähän enemmän.
Viime keväänä tein itelleni vähän vastaavan, tosin pienemmillä pumpuilla.
Voimanlähteenä vanhan puimakoneen Deutzin 4-pyttyinen puhallinkone ja pumppuina 2x9cm3 .
Toinen pumppu suoraan kampiakselilta, toinen vähän ylentävällä hihnavälityksellä.
Pumput olivat jääny jostain projektista ylimääräiseksi, siksi noin..
Tuottoa siis yhteensä n.40/L min jos konetta kierrättää suurinpiirtein 2000 r/min.
-
- Viestit: 427
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Joskus jostain luin, että 100km/h vauhdissa tasaisella maalla henkilöauto tarvitsee 11kw vauhdin ylläpitämiseen.
Uudenmpi VW 1,9 TDI kiertää 100 vauhdissa olisiko 2200r/min?
Kai se onnistunee tuolla moottorilla mitä kirjoittaja suunnittelee, mutta välitys kannattaa olla. Ei se kone siitä rikki mene vaikka kiertäisi 2500 koko ajan. Lämpöongelmiakaan ei välttämättä tule? Rasitus on klapikoneessa hetkellistä, eikai se virtaus kuormita?
- ja kyllä, mäkin kuuntelisin mieluummin vw konetta kuin traktorin tms. vastaavan konetta. letkut voisi olla hiukan pidemmät, vaikka putki välissä niin työskentely olisi vielä hiljaisempaa ja mukavempaa. Tosin turbolla saa hieman hiljennettyä mitä vaan leikkuupuimurin konetta.
Uudenmpi VW 1,9 TDI kiertää 100 vauhdissa olisiko 2200r/min?
Kai se onnistunee tuolla moottorilla mitä kirjoittaja suunnittelee, mutta välitys kannattaa olla. Ei se kone siitä rikki mene vaikka kiertäisi 2500 koko ajan. Lämpöongelmiakaan ei välttämättä tule? Rasitus on klapikoneessa hetkellistä, eikai se virtaus kuormita?
- ja kyllä, mäkin kuuntelisin mieluummin vw konetta kuin traktorin tms. vastaavan konetta. letkut voisi olla hiukan pidemmät, vaikka putki välissä niin työskentely olisi vielä hiljaisempaa ja mukavempaa. Tosin turbolla saa hieman hiljennettyä mitä vaan leikkuupuimurin konetta.
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Kyllähän tuo oma ikuisuusprojekti, 1.9tdi agr- kone käy kuin sukkasillaan verrattuna puhallin deutziin.
Odottaa vain inspiraatiota että joku tekisi apurungon ja laittasi 40cm3 säätyvätilavuuspumpun kiinni yms..
Ap:n koneeseen mie ehkä ettisin jonkun n.25cm3 pumpun ja laittasin suoraan felician kampuran päähän, toki kytkin väliin.
Odottaa vain inspiraatiota että joku tekisi apurungon ja laittasi 40cm3 säätyvätilavuuspumpun kiinni yms..
Ap:n koneeseen mie ehkä ettisin jonkun n.25cm3 pumpun ja laittasin suoraan felician kampuran päähän, toki kytkin väliin.
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: La Huhti 04, 2009 11:57 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Kyseisen 1.9D koneen max vääntö löytyy 2000rpm 124nm autowikin mukaan.
Joidenkin laskureiden mukaan sain voimantarpeeksi 24kw tuolla 40cm3 pumpulla 180bar 2000 kierroksella. Tämä taas tekisi 115nm
Syteen tai saveen aion kokeilla. Suoraan kampuran jatkoksi. Sitten pienempää pumppua jos ei jaksa pyörittää.
Joidenkin laskureiden mukaan sain voimantarpeeksi 24kw tuolla 40cm3 pumpulla 180bar 2000 kierroksella. Tämä taas tekisi 115nm
Syteen tai saveen aion kokeilla. Suoraan kampuran jatkoksi. Sitten pienempää pumppua jos ei jaksa pyörittää.
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Vastaavaa asiaa on vuosina 2018 - 2022 käsitelty täällä 379 viestin verran ketjussa
”Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön”
Kannattaa lukea se niin ei tarvitse kaikkia kirjoittaa uudelleen.
”Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön”
Kannattaa lukea se niin ei tarvitse kaikkia kirjoittaa uudelleen.
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Mauri tarkoittanee aloittamaani ketjua: viewtopic.php?t=97685
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Niinpä. Sieltä löytyy opittavaa ja vältettävää uusia projekteja suunnitteleville …raktori63 kirjoitti: ↑La Maalis 09, 2024 10:55 am Mauri tarkoittanee aloittamaani ketjua: viewtopic.php?t=97685
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2022 2:21 pm
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Tuohan on oivallinen peli siihen tarkoituksehen ja jos tehoa tarvii lisää niin tuon voi myös ahtaa tai vaan hiukan nostaa syöttöä. Tuosta löytyy ainakin se 54 heppaa/2500rpm ja paras vääntö vakiona taitaa olla siinä 1500rpm:n (n.175Nm) paikkeilla. Että kyllä se sen 30KW:n sähkömoottorin korvaa helposti. 30KW on noin 40hp.Hsippe kirjoitti: ↑Pe Maalis 08, 2024 9:15 am Ehkä kuitenkin helpointa olis myydä se VAG-pikkudiesel ja ostaa tilalle jonkun puimurin moottoripaketti, niitä on purkaamoilla ylensä myynnissä ihan sopuhintaan.
Tuohon VAGgilaiseen tosiaan joutuisit rakentamaan vakiokierros säätimen ja sitten sen välityksen jotta pumpulle sais järkevät kierrokset.
Tuollaisessa puimurin dieselissä on vakiokierros säädin jo vakiona ja kierrosalue natsaa suoraan (vähän kun otat kierroksia pois ruuvilla). Esim 1500 rpm on jo vähän yli moottorin suurimman väännön kierroksien ja sillä tuollainen pyörittää pumppua hienosti. Puimurikäytössä noi yleensä on pyörineet 1800-2200 rpm eli kokolailla täyden tehon alueella.
En nyt jaksanut laskea riittäisikö tämä 3-pyttyinen Vallu:
https://huutokaupat.com/4662251/valmet-310-moottori.
Saattaa olla että on hieman nafti ja varmenpaa olis etsiä 4-pyttyinen 411-koneinen paketti tai sitten esim Massikan 86-87 (186-187) sarjoissa käytetty Perkinsin 4-pyttyinen.
Ja ainakin Massikan ja Sampon puimureissa noi koneet on kätevästi "apurungolla" missä myös jäähdytin ja yleensä myös putsarit yms paikoillaan niin sitä kautta myös olis valmis paketti.
Noi puimurin koneet on mitoitettu "paikalliskäyttöön" eli jäähdytys riittää ja kone kestää vaikka jauhaisi päivä tolkulla. Auton moottori konversioon joutuisit laittamaan isompaa syylaria + öljynjäähdytintä kompensoimaan puuttuvaa ajoviimaa yms yms.
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Tuohon viimeiseen lauseeseen voisi tarkennuksena huomioida että oikosulkumoottorin nimellisteho on jonkin aikaa ylitettävissä, joten siitä saadaan tarvittaessa enemmän vääntömomenttia kuin nimellisteholla, tietysti suojalaitteet ja syöttävä verkko voivat rajoittaa. Esimerkiksi 30 kW/1500 rpm moottorin käynnistysvääntömomentti on noin 2 x nimellinen ja maksimimomentti 3 x nimellismomentti. Mikäli kuormassa on hetkellisiä ylikuormituspiikkejä voidaan sähkömoottorikäyttö siis mitoittaa huomattavasti pienemmälle nimellisteholle kuin dieselmoottori. Dieselmoottoreiden ylikuormitettavuus (nimellisestä) on huomattavasti pienempi, normista riippuen esimerkiksi 10 % rajoitetun ajan.Römppäukko kirjoitti: ↑Ma Maalis 11, 2024 9:16 am Tuohan on oivallinen peli siihen tarkoituksehen ja jos tehoa tarvii lisää niin tuon voi myös ahtaa tai vaan hiukan nostaa syöttöä. Tuosta löytyy ainakin se 54 heppaa/2500rpm ja paras vääntö vakiona taitaa olla siinä 1500rpm:n (n.175Nm) paikkeilla. Että kyllä se sen 30KW:n sähkömoottorin korvaa helposti. 30KW on noin 40hp.
-
- Viestit: 1593
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
Re: Hydrauli voimakone projekti
Hydrauliikka on varsin raju kuormittaja kun tehontarve menee 20%-> 100% sekunnissa.. en siis ainakaan sanoisi että helposti korvaa...Römppäukko kirjoitti: ↑Ma Maalis 11, 2024 9:16 amTuohan on oivallinen peli siihen tarkoituksehen ja jos tehoa tarvii lisää niin tuon voi myös ahtaa tai vaan hiukan nostaa syöttöä. Tuosta löytyy ainakin se 54 heppaa/2500rpm ja paras vääntö vakiona taitaa olla siinä 1500rpm:n (n.175Nm) paikkeilla. Että kyllä se sen 30KW:n sähkömoottorin korvaa helposti. 30KW on noin 40hp.Hsippe kirjoitti: ↑Pe Maalis 08, 2024 9:15 am Ehkä kuitenkin helpointa olis myydä se VAG-pikkudiesel ja ostaa tilalle jonkun puimurin moottoripaketti, niitä on purkaamoilla ylensä myynnissä ihan sopuhintaan.
Tuohon VAGgilaiseen tosiaan joutuisit rakentamaan vakiokierros säätimen ja sitten sen välityksen jotta pumpulle sais järkevät kierrokset.
Tuollaisessa puimurin dieselissä on vakiokierros säädin jo vakiona ja kierrosalue natsaa suoraan (vähän kun otat kierroksia pois ruuvilla). Esim 1500 rpm on jo vähän yli moottorin suurimman väännön kierroksien ja sillä tuollainen pyörittää pumppua hienosti. Puimurikäytössä noi yleensä on pyörineet 1800-2200 rpm eli kokolailla täyden tehon alueella.
En nyt jaksanut laskea riittäisikö tämä 3-pyttyinen Vallu:
https://huutokaupat.com/4662251/valmet-310-moottori.
Saattaa olla että on hieman nafti ja varmenpaa olis etsiä 4-pyttyinen 411-koneinen paketti tai sitten esim Massikan 86-87 (186-187) sarjoissa käytetty Perkinsin 4-pyttyinen.
Ja ainakin Massikan ja Sampon puimureissa noi koneet on kätevästi "apurungolla" missä myös jäähdytin ja yleensä myös putsarit yms paikoillaan niin sitä kautta myös olis valmis paketti.
Noi puimurin koneet on mitoitettu "paikalliskäyttöön" eli jäähdytys riittää ja kone kestää vaikka jauhaisi päivä tolkulla. Auton moottori konversioon joutuisit laittamaan isompaa syylaria + öljynjäähdytintä kompensoimaan puuttuvaa ajoviimaa yms yms.