Kunnostin vai kunnostutin?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

tumes
Viestit: 3130
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja tumes »

Välillä hyppää silmille netistä ja lehdistä juttuja joissa joku henkilö (yleensä julkimo) kertoo kunnostaneensa esimerkiksi vanhan talon. Donnerin poika tosiaan teki näin, kunnostivat vanhan koulun joka dokumentoitiin mutta aika monen kohdalla herää epäilys että kunnostiko tosiaan itse vai kunnostuttiko jollain muulla?
Itse työn suorittava osapuoli jää sivurooliin eli voisihan näissä mainita että Raksa-Timo teki loistavaa jälkeä.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tähän sopisi hyvin erään jo edesmenneen autokorjaamo yrittäjän kommentti, kun häneltä kysyttiin osaako hän tehdä kyseisen remontin asiakkaan autoon, niin hän vastasi "On näitä tehty ja teetetty, epäiletkö?" Sama se on vähän noissa taloremonteissakin, joku käyttää remonttiin käsiään ja osaamistaan, joku toinen käyttää remonttiin pelkästään rahaa, molemmat taitavat olla silti omalla tavallaan tekijöitä, mutta onhan se niin, että ei tämän lompakolla remontin tekevän tulisi kehua hommaa itsensä tekemäksi, vaikka hän sen projektin mahdollistaneena voimana onkin toiminut.
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Usein kuulee sanottavan että rakennetaan talo ensi kesänä tai vastaavaa.
Kun tarkemmin kysyt niin selviää että talopaketti avaimet käteen :D

Joo, eihän kaikkea tarvitse, kerkeä, osaa eikä monella luvatkaan riitä alusta loppuun tekemään yksin, mutta jotain rajaa omalle kehumiselle.
Arpe
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Aika harva noita remontteja kokonaan itse tekee, oli sit kyseessä kone tai talo.
Talon voi rempata melko pitkälti itse, mutta moni teettää vähintään sähkötyöt ja putkityöt ulkopuolisella. Vaikkapa ikkunat voi vaihtaa helposti omatoimisesti, mutta kukapa höyläilee itse ne uudet karmit ja maalaa, sekä lasittaa, vai ostetaanko valmiit?
Samoin traktorin moottorin korjauksessa jää kampiakselin mahdollinen hionta, lohkon poraus ja vaikkapa kannen oikaisu ja venttiilien koneistus usein ostopalvelun varaan.
Harvassa on ne jotka pääsee kehumaan, että tein kaiken itse. Puhtaalla omallatunnolla voi sanoa, että toteutin itse. :mrgreen:
Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Voihan sitä sanoa tehneensä moottoriremontin, koneistuksia lukuun ottamatta. Eikä siinä nyt isoa valetta ole jos sanoo, että tein kone rempan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Joskus tuntuu, että liiankin paljon koittaa tehdä itse. tai no vaimo siitä saataa nalkuttaa. isän kanssa voin sanoa rempanneeni mökin ja kai tää talokin tuli rakennettua. tosin isän kädenjälki on kyllä melkoinen varsinkin talossa. osa menee tietty talkooporukan piikkiin kun taustahommissa hääräilivät.
jsj
Viestit: 407
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja jsj »

Paljon on nykyään autonmyyjiä jotka kehuu että jakopää tehty. Minulla kyllä jäisi tekemättä ja aina se on tullut valmiina auton mukana. Hihna kyllä tullut joskus itsekin vaihdettua.
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Mediakin, tavallisten pulliaisten ohella, syyllistyy näihin termivirheisiin.
Minua ärsyttää vaikkapa se, kun rakennusalasta kirjoitettaessa sekoitetaan roolit.
Yhdessä jutussa puhuttiin, kuinka "vastuu virheestä kuuluu rakennuttajalle", kun tarkoitettiin työn tehnyttä urakoitsijaa.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Avatar
rattori
Viestit: 11132
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Itselle jäi jotenkin mieleen todella uutterana miehenä joku näyttelijä/kansanedustaja joka vielä lehdissä haastateltiin isänsä omaishoitajana. Asuiko vielä viikot Helsingissä ja perhe Hämeenlinnassa? Taisi kotona pyöriä sekä kodinhoitajarinki että lastenhoitaja. Ihan on oikeita omaishoitajia saattanut ketuttaa. :mrgreen:
------------
tractors
Hsippe
Viestit: 961
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Ja onhan se omanlaista osaamista myös tuollaisen ison peruskunnostuksen tai kokonaisen taloprojektin vetäminen. Siis jos sen kunnolla tekee ja hoitaa niin että raksapenoilla on kokoajan hommaa, tavarat ajallaan työmaalla yms.
Siinä kun pitää työmaan siistinä ja hoitaa kalliille ammattilaisille seuraavan / seuraavien päivien tavarat työmaalle ja pitää muutenkin "langat näpeissä" ettei tule turhia odotuksia yms turhaan niin aikasten tukka märkänä saa painaa, varsinkin jos vielä päivätöissä pitäisi käydä.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Taitoa teettäminenkin tarvitsee, teettämisen taitoa. Jotkut ihmiset ovat luontaisesti hyviä kokoamaan tekijöitä hommaan. Jotkut taas saavat taidokasta työnjälkeä aikaiseksi, mutta ovat ujompia pyytämään muita auttamaan.

Jos yrittää tehdä kumpaakin yhtaikaa, jompi kumpi toimista jää helposti vähemmälle huomiolle. Tai sitten työn laajuus väsyttää ihmisen uuvuksiin.

Ihmiskunta ei välttämättä saattaisi olla tällä tasolla kehityksessään, jos työnjakoa ja erikoistumista ei olisi keksitty.

-SS-
jkohvakk
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

Turhankin paljon tulee itse tehtyä. Kylppäriremontti oli huolettomin remppa tähän taloon kun teetettiin suunnittelusta lähtien. Muut onkin tehty itse ja niissä on yleensä aikataulu triplaantunut ja budjetti tuplaantunut.

Meitä on monenlaisia. Kaverini, jonka verotettavat tulot oli pari vuotta sitten yli 180k€, rakensi talon itse. Lähtien siitä että aloitti ostamalla 10 tonnin ympäripyörivän kaivurin... Jotkut ehtii ja oppii.
jenkula
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Kun itse tekee lähes kaikki hommat(lailliset),niin vielä kun oppis käyttämään konevuokraamoja. Ihme tunne on vaan,että pitää omaksi ostaa kaiken maailman härpäkkeet.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Sellainen ilmiö on ollut olemassa, että bitcoinmiljonäärit tai erityiseläkepaketilla vaurastuneet johtajat ryhtyvät näihin maalaiskansakoulujen ja vanhojen asemarakennusten täysremontteihin.

Heitä on onnistanut aina ennenkin, ja etenevät samalla tavalla joutoaikanaankin projektista projektiin. Olennainen etu, että paalua on. Huomattava ilmiö näkyi myös silloin, kun vuosituhannen vaihteessa Nokia-miljonäärit hankkivat haaveilemiansa veteraaniautoja ja tällaisia, niin kysyntä kasvatti yrityksiä, jotka keskittyivät pikkutarkkaan mobiiistientisöintiin, kustannuksia säästämättä.

-SS-
Lurkus
Viestit: 1017
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

Moni sanoo "Minä olen syntynyt vuonna x" Pitäisikö sanoa "Minut on synnytetty"??
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Äärimmäisen itse tekemisen muotoja lienee se, jos itse louhii malmin terästä varten tai kasvattaa siemenestä asti puutavaran rakennusprojektiin. Näissä tulee kyllä usein fuskattua :lol:
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18649
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Itsellä se on tehtävä, jotta hyvä tulisi
:D
säästellen sippiin
mauri
Viestit: 6693
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja mauri »

jarikos kirjoitti: Pe Maalis 08, 2024 12:38 pm Äärimmäisen itse tekemisen muotoja lienee se, jos itse louhii malmin terästä varten
Järvi- tai suomalmista ovat asiaa harrastavat nykyäänkin tehneet puukkoja.
Vm -61
Viestit: 1200
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

Lurkus kirjoitti: Pe Maalis 08, 2024 12:29 pm Moni sanoo "Minä olen syntynyt vuonna x" Pitäisikö sanoa "Minut on synnytetty"??
Varminta ja varsin kokonaisvaltaista ajattelukykyä osoittavaa olisi sanoa: "Minä synnyin, kun minut synnytettiin vuonna x".
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
tumes
Viestit: 3130
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Kunnostin vai kunnostutin?

Viesti Kirjoittaja tumes »

En minä kenenkään kyvykkyyttä aliarvioi vaan tiedän oman kyvyttömyyteni ja rajallisuuteni...
Ehken asian voisi ilmaista selkeämmin ja sanoa että vedin kunniakkaasti projektin loppuun joskin kiitos siitä kuuluu myös suoritusportaalle. Se osa tunnutaan unohdettavan. Tosin äippä sanoi aina että kissa kiitoksella ellää, koira karvoi kahtomalla.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, Jusi ja 52 vierailijaa