Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Nyt ei olla puuvenefoorumilla, mutta yritän kuitenkin keskustelua tänne.
"Wickström W2 suljetun jäähdytyskierron rakentaminen"
Minulla on kovakuntoinen Korsnäsissä veistetty merenkurkun perinnevene. 5,7m avofiskari, uutena kuidutettu.
Videoita löytyy Youtubesta haulla "Wickström W1 Kalastaja" ja kanavana "Jiihoo85"
Kone vaihtunee nyt W2:ksi ja tarkoitus tehdä siihen suljettu jäähdytyskierto ns. kölilauhduttimella sekä etu- ja takaistuinten nestekiertolämmityksin. Ehkäpä myös joku lämmitetty eväslaatikko/termospullo
Koneessa on toki oma vesipumppu jolla glykolineste saadaan kiertämään mutta kuinka toteuttaisi kumisen pakoputken jäähdytyksen? Varmaankin sähköpumpulla, vaan mistä ottaisi latausgeneraattoriin virran, potkurinakselistako?
Lisäksi nykyisellään perusmallina jäähdytyksen merivesi menee koneen lohkosta kaasulaatikon eli pakosarjan kautta sinne kumiletkuiseen pakoputkeen josta mereen. Tuo kohta tarvinnee oikaista että kaasulaatikon jälkeen jatkuu kuumana jakotukkiin ja sen jälkeen minne ohjataan termareilla tms.
Etu- ja takaistuinten lämmitys hoituisi kätevästi nestekiertoisesti, istuimeen laitetuista seinäpattereista, joita saisi sitten säätää venttiilistä haluamansa mukaan.
Loppu kuuma vesi menisi kölilauhduttimeen TAI pieneen vaihtimeen jonka läpi pumpataan sähköpumpulla vettä ja sit pakoputkeen. Vaarana on toki että sähköpumppu ei toimi kun ei oo virtaa, lataus ei toimi jos ei käynnistä konetta eikä kone jäähdy ehkä aivan riittävästi pelkillä istuinlämmittimillä tai sitten se riittää. Kölilauhdutin on potentiaalinen vaaranpaikka jos osuu sillä kiviin tms näissä matalissa vesissä, siksi pelkkä jäähdytysveden otto olisi edelleen paras mutta vain merivesijäähdyttimeen.
ps. Koneen vaihto siksi ettei saa juuri nopeutta ja voimaa aallokkoon. W1 tekee kyllä kauniin äänen ja sen saa takaisinkin oli sitten mikä jäähdytys hyvänsä.
"Wickström W2 suljetun jäähdytyskierron rakentaminen"
Minulla on kovakuntoinen Korsnäsissä veistetty merenkurkun perinnevene. 5,7m avofiskari, uutena kuidutettu.
Videoita löytyy Youtubesta haulla "Wickström W1 Kalastaja" ja kanavana "Jiihoo85"
Kone vaihtunee nyt W2:ksi ja tarkoitus tehdä siihen suljettu jäähdytyskierto ns. kölilauhduttimella sekä etu- ja takaistuinten nestekiertolämmityksin. Ehkäpä myös joku lämmitetty eväslaatikko/termospullo
Koneessa on toki oma vesipumppu jolla glykolineste saadaan kiertämään mutta kuinka toteuttaisi kumisen pakoputken jäähdytyksen? Varmaankin sähköpumpulla, vaan mistä ottaisi latausgeneraattoriin virran, potkurinakselistako?
Lisäksi nykyisellään perusmallina jäähdytyksen merivesi menee koneen lohkosta kaasulaatikon eli pakosarjan kautta sinne kumiletkuiseen pakoputkeen josta mereen. Tuo kohta tarvinnee oikaista että kaasulaatikon jälkeen jatkuu kuumana jakotukkiin ja sen jälkeen minne ohjataan termareilla tms.
Etu- ja takaistuinten lämmitys hoituisi kätevästi nestekiertoisesti, istuimeen laitetuista seinäpattereista, joita saisi sitten säätää venttiilistä haluamansa mukaan.
Loppu kuuma vesi menisi kölilauhduttimeen TAI pieneen vaihtimeen jonka läpi pumpataan sähköpumpulla vettä ja sit pakoputkeen. Vaarana on toki että sähköpumppu ei toimi kun ei oo virtaa, lataus ei toimi jos ei käynnistä konetta eikä kone jäähdy ehkä aivan riittävästi pelkillä istuinlämmittimillä tai sitten se riittää. Kölilauhdutin on potentiaalinen vaaranpaikka jos osuu sillä kiviin tms näissä matalissa vesissä, siksi pelkkä jäähdytysveden otto olisi edelleen paras mutta vain merivesijäähdyttimeen.
ps. Koneen vaihto siksi ettei saa juuri nopeutta ja voimaa aallokkoon. W1 tekee kyllä kauniin äänen ja sen saa takaisinkin oli sitten mikä jäähdytys hyvänsä.
Viimeksi muokannut JiiHoo, Ke Maalis 06, 2024 4:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 131
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Älä laita sähköpumppuja, niistä on vain riesaa ja riskiä ja haittaa ja harmia. Sole kun ajan kysymys, kun ei toimi ja höyryä pukkaa. Myterissä keskellä merta tietysti.
Kun on perinnemallin vene, niin siinähän on normi peräsin heti potkurin takana, Laita siihen peräsimeen skooppiputki (potkurivirtaan) ja siitä merivesi kumiletkulla+kupariputkella vaihtimeen ja pakoputken kautta pois mereen. Ei tietenkään toimi pakilla mutta silläpä ajetaankin vain lyhyitä aikoja. Eikä tietenkään vapaalla, mutta eipä sitäkään pitkiä aikoja pyöritetä, jopa hyötyä kun moottori lämpiää nopeammin. Eikä pieni jäähdytyspaussi paljoa haittaa, kun itse moottori ei tule koskaan kuivaksi siinähän on täydet nesteet koko ajan sisällä, ei pala pahvi...
Lisäetuna: kun antaa koneen käydä tovin vapaalla (jolloin ei tule vettä pakoputkeen), kuivuu pakoputki eikä jäädy vaikka olisi oltu siian kudun aikaan verkoilla. Ja oikein huolella laitettuna, koko merivesipuolen letku-putkisysteemi valuu kuivaksi viimeistään kun kone ei pyöri. Ei tule jäävammoja mihinkään.
Kun on perinnemallin vene, niin siinähän on normi peräsin heti potkurin takana, Laita siihen peräsimeen skooppiputki (potkurivirtaan) ja siitä merivesi kumiletkulla+kupariputkella vaihtimeen ja pakoputken kautta pois mereen. Ei tietenkään toimi pakilla mutta silläpä ajetaankin vain lyhyitä aikoja. Eikä tietenkään vapaalla, mutta eipä sitäkään pitkiä aikoja pyöritetä, jopa hyötyä kun moottori lämpiää nopeammin. Eikä pieni jäähdytyspaussi paljoa haittaa, kun itse moottori ei tule koskaan kuivaksi siinähän on täydet nesteet koko ajan sisällä, ei pala pahvi...
Lisäetuna: kun antaa koneen käydä tovin vapaalla (jolloin ei tule vettä pakoputkeen), kuivuu pakoputki eikä jäädy vaikka olisi oltu siian kudun aikaan verkoilla. Ja oikein huolella laitettuna, koko merivesipuolen letku-putkisysteemi valuu kuivaksi viimeistään kun kone ei pyöri. Ei tule jäävammoja mihinkään.
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Itse tuossa mietin kuinka se oma hammasrataspumppu tulee kestämään glykolin kanssa, se kun puhdistaa voitelevan vaseliinin mukaansa pumpusta ja ilman vaseliinia glykolin voitelu tuskin riittää.
Toinen asia on että joudut muuttamaan/purkamaan sen hanatermostaatti paketin, jolla ohjataan vesi ja säädetään veden määrä pakokäyrään, tarkalleen en muista rakennetta kun on jo aikaa siitä kun W3 oli käytössä, oletan tässä W2 samanlaiseksi.
Itse laittaisin glykoli kiertoon siihen soveltuvan pumpun ja konepyörittämään sitä, järjestelmään tarpeen mukaan uusi termostaatti sopivan matalalla lämmöllä. Oman hammasratas pumpun voi sitten halutessaan jättää pakoputkelle, tai purkaa pois ja tehdä asian toisin.
Toinen asia on että joudut muuttamaan/purkamaan sen hanatermostaatti paketin, jolla ohjataan vesi ja säädetään veden määrä pakokäyrään, tarkalleen en muista rakennetta kun on jo aikaa siitä kun W3 oli käytössä, oletan tässä W2 samanlaiseksi.
Itse laittaisin glykoli kiertoon siihen soveltuvan pumpun ja konepyörittämään sitä, järjestelmään tarpeen mukaan uusi termostaatti sopivan matalalla lämmöllä. Oman hammasratas pumpun voi sitten halutessaan jättää pakoputkelle, tai purkaa pois ja tehdä asian toisin.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Onko syy rakentelulle tuo penkkien lämmitys vai että moottoriin saataisiin glygolit?
Tuli vain omat rakentelut mieleen, kun askarreltiin lämmönvaihtimet ja ämpärillinen messinkinoppoja gm:n pikkulohkoon, jottei kone ruostuisi pilalle. Vartin koeajon jälkeen todettiin, että keittää ja vartissa oli taas raakavesijäähdytteinen. Eli aivan haaskuuseen meni työ ja rahat.
Tuli vain omat rakentelut mieleen, kun askarreltiin lämmönvaihtimet ja ämpärillinen messinkinoppoja gm:n pikkulohkoon, jottei kone ruostuisi pilalle. Vartin koeajon jälkeen todettiin, että keittää ja vartissa oli taas raakavesijäähdytteinen. Eli aivan haaskuuseen meni työ ja rahat.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Eihän se mihinkään keitä jos mitoitus on oikein. Paljon se vaatii kuitenkin vettä jäähdytykseen.Mika 82 kirjoitti: ↑Ke Maalis 06, 2024 7:50 pm Onko syy rakentelulle tuo penkkien lämmitys vai että moottoriin saataisiin glygolit?
Tuli vain omat rakentelut mieleen, kun askarreltiin lämmönvaihtimet ja ämpärillinen messinkinoppoja gm:n pikkulohkoon, jottei kone ruostuisi pilalle. Vartin koeajon jälkeen todettiin, että keittää ja vartissa oli taas raakavesijäähdytteinen. Eli aivan haaskuuseen meni työ ja rahat.
-
- Viestit: 131
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Noin karkeasti ottaen, perinteisen bensiinimoottorin terminen hyötysuhde on korkeintaan noin 20%. Pätee perinteisille, ahtamattomille ja välisyylättömille vapareille, kuten matalapuristeiseen Amerikan Valurautaan. Sivuventtiilimoottoreille, kuten Wikke, 12...15% on lähempänä totuutta. Jos ajaisi petroolilla, vielä vähemmän. Puristussuhteella merkittävä vaikutus.
Käytännössä tämä merkitsee suurin piirtein seuraavaa: jos moottorista saadaan kampiakselin päästä ulos akselitehoa 100 kW (noin 135 hv), poltetetaan bensiiniä noin 500 kW edestä. Eli jonnekin on hävitettävä noin 400 kW lämpötehoa. Yksinkertaistettuna, hukkalämmöstä noin 40% poistuu pakokaasujen mukana ja 40% jäähdytysveden mukana, loput säteilemällä ja muuten siirtymällä. 40% jäähdytysveteen tarkoittaa silloin noin 160kW tehon siirtämistä. Sillä hukkateholla muuten pitäisi lämpimänä 10 (!) omakotitaloa... Vesivirtana se tarkoittaisi lämpötilaerolla 20 astetta (menovesi 20, paluuvesi 40) noin 2 kg (litraa) sekunnissa eli 200 litran tynnyrillinen 1 minuutti 40 sek. Siihen päälle pitää vielä huomioida lämmönvaihtimen hyötysuhde, enintään noin 90%. Eli lisää kylmää vesivirtaa. Ei tainnut ihan sillä määrällä vesi juosta?
Mitä Wikke W-2 tulee, niin nuo arvot kun jakaa 10:llä niin ollaan melko lähellä.
Moniturbo-välijäähy-suorasuihku-höpridit ovat sitten oma juttunsa. Mutta eipä ne ole Wikströmeitä...
Käytännössä tämä merkitsee suurin piirtein seuraavaa: jos moottorista saadaan kampiakselin päästä ulos akselitehoa 100 kW (noin 135 hv), poltetetaan bensiiniä noin 500 kW edestä. Eli jonnekin on hävitettävä noin 400 kW lämpötehoa. Yksinkertaistettuna, hukkalämmöstä noin 40% poistuu pakokaasujen mukana ja 40% jäähdytysveden mukana, loput säteilemällä ja muuten siirtymällä. 40% jäähdytysveteen tarkoittaa silloin noin 160kW tehon siirtämistä. Sillä hukkateholla muuten pitäisi lämpimänä 10 (!) omakotitaloa... Vesivirtana se tarkoittaisi lämpötilaerolla 20 astetta (menovesi 20, paluuvesi 40) noin 2 kg (litraa) sekunnissa eli 200 litran tynnyrillinen 1 minuutti 40 sek. Siihen päälle pitää vielä huomioida lämmönvaihtimen hyötysuhde, enintään noin 90%. Eli lisää kylmää vesivirtaa. Ei tainnut ihan sillä määrällä vesi juosta?
Mitä Wikke W-2 tulee, niin nuo arvot kun jakaa 10:llä niin ollaan melko lähellä.
Moniturbo-välijäähy-suorasuihku-höpridit ovat sitten oma juttunsa. Mutta eipä ne ole Wikströmeitä...
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Glykolit koneeseen.Mika 82 kirjoitti: ↑Ke Maalis 06, 2024 7:50 pm Onko syy rakentelulle tuo penkkien lämmitys vai että moottoriin saataisiin glygolit?
Tuli vain omat rakentelut mieleen, kun askarreltiin lämmönvaihtimet ja ämpärillinen messinkinoppoja gm:n pikkulohkoon, jottei kone ruostuisi pilalle. Vartin koeajon jälkeen todettiin, että keittää ja vartissa oli taas raakavesijäähdytteinen. Eli aivan haaskuuseen meni työ ja rahat.
Pakkasvauriot ja korroosio kuriin. Wikkejen ongelma on meriveden ruostuttamat osat ja niiden saatavuus heikkenee kokoajan kun valmistus lopetettu.
Istuinlämmitykset hauska lisä jos sais toimimaan.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Ehkä sen alkuperäisen vesipumpun jättäisin pakoputkea jäähdyttämään. Sitten mekaaninen kiertovesipumppu glygolille. Jostain se voima vain pumpulle hihnan välityksellä tai suoravetoisena.
Ja toki makeavesijäähdytys tehtävissä, kunhan mitoitettu oikein ja antaa lisää elinvuosia moottorille.
Ja toki makeavesijäähdytys tehtävissä, kunhan mitoitettu oikein ja antaa lisää elinvuosia moottorille.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 1016
- Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
jopas sattui..itsellä on juuri menossa Kubota D905 moottorin marinointi keskimoottoriveneeseen.
Eli Kubotan oma vesipumppu kierrättää glygolinestettä uima-altaan lämmönvaihtimen läpi ja kampiakselin etupäähän sovitettava erillinen impellerivesipumppu kierrättää järvi vettä samaisen lämmönvaihtimen toisella puolella josta vesi sitten pakosarjan jäähdytykseen ja siitä vedestä osa (hanalla säädettävissä) pakoputkeen ja loput takaisin järveen poistoputkesta pohjan läpi.
Yritän asemoida kaikki järvivesi laitteet niin, että valuvat tyhjiksi ( toivottavasti imrepelleri pumppu vuotaa sen verran, että putkisto/vaihdin tyhjenee itsekseen) kun vene nostetaan ylös vedestä.
Ai niin, ja Skoda MK2:n paisari tulee myös glygolipuolelle.
https://www.ebay.com/itm/314634189942?var=613166338360
https://www.ebay.com/itm/305299308635
Eli Kubotan oma vesipumppu kierrättää glygolinestettä uima-altaan lämmönvaihtimen läpi ja kampiakselin etupäähän sovitettava erillinen impellerivesipumppu kierrättää järvi vettä samaisen lämmönvaihtimen toisella puolella josta vesi sitten pakosarjan jäähdytykseen ja siitä vedestä osa (hanalla säädettävissä) pakoputkeen ja loput takaisin järveen poistoputkesta pohjan läpi.
Yritän asemoida kaikki järvivesi laitteet niin, että valuvat tyhjiksi ( toivottavasti imrepelleri pumppu vuotaa sen verran, että putkisto/vaihdin tyhjenee itsekseen) kun vene nostetaan ylös vedestä.
Ai niin, ja Skoda MK2:n paisari tulee myös glygolipuolelle.
https://www.ebay.com/itm/314634189942?var=613166338360
https://www.ebay.com/itm/305299308635
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Jäi hieman häiritsemään, että mikä siinä omassa projektissa mätti. Lämmönvaihdin tai/ja raakavesipumppu ehkä alimittainen.. Tuossahan oli käytössä vetolaitteen alkuperäinen pumppu ja nelosen kone alunperin. Puutarhaletkun puutteesta ei ainakaan jäänyt kiinni
https://photos.app.goo.gl/sMT7jVFLCdKzxwHS8
https://photos.app.goo.gl/sMT7jVFLCdKzxwHS8
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Kyllä W1 5hv pitäis viedä 5.8 m venettä jos potkurin mitoitus eli nousu ja halkaisia ovat oikein mitoitettu. epäilen että nykyinen potkuri on liian "raskas"
takana loistava tulevaisuus
-
- Viestit: 1016
- Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
sopinee tämän saman ketjun alle... mitenhän siinä käytännössä käy, jos marinoitu pakosarja joskus alkaa vuotamaan vettä pakosarjan sisään?
Käynnissä ollessa ei varmaankaan vesi pääse sylinteriin asti, mutta startatessa voi olla vettä sylinterissä seisonnan jälkeen jos pakoventtiili on jäänyt auki asentoon. Tuskin startilla saa vahinkoa aikaiseksi?
Kunhan tässä joutessani pohdin... onkohan kellään käytännön kokemusta ko viasta?
Käynnissä ollessa ei varmaankaan vesi pääse sylinteriin asti, mutta startatessa voi olla vettä sylinterissä seisonnan jälkeen jos pakoventtiili on jäänyt auki asentoon. Tuskin startilla saa vahinkoa aikaiseksi?
Kunhan tässä joutessani pohdin... onkohan kellään käytännön kokemusta ko viasta?
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
En luottais siihen, että startti ei rikkoisi mitään. Ja siellä voi olla jo työtahti useammassa sylinterissä, ennen kuin sen vedellisen sylinterin puristustahti on vuorossa.jussi_oulu kirjoitti: ↑To Maalis 07, 2024 8:49 pm sopinee tämän saman ketjun alle... mitenhän siinä käytännössä käy, jos marinoitu pakosarja joskus alkaa vuotamaan vettä pakosarjan sisään?
Käynnissä ollessa ei varmaankaan vesi pääse sylinteriin asti, mutta startatessa voi olla vettä sylinterissä seisonnan jälkeen jos pakoventtiili on jäänyt auki asentoon. Tuskin startilla saa vahinkoa aikaiseksi?
Kunhan tässä joutessani pohdin... onkohan kellään käytännön kokemusta ko viasta?
Itellä on putput paatissa 3 pyttynen yanmar, jossa sylinterinkannessa luultavasti korroosiovaurio, kun raakavesijäähdytteinen. Tuli romuna minulle, yksi venttiili ruostunut pilalle ja hikoili vettä suuttimen juuresta.
Kaksi kesää sillä on ajettu, mutta onhan nämä elämän ehtoopuolella.
Itse olen ajatellut, että pitäisi ottaa tavaksi startata aina puolipuristimen kanssa, niin ei välttis täystuhoa tule, jos vettä palotilassa.
Mutta ajatuksen asteelle on jäänyt.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 131
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Dieselissä melko varmasti jotain särkyy jos vähänkään vettä sylinterissä, myös startilla pyöritettäessä. On se dieselin puristustila niin ahdas. Ainakin Valmetissa oli, männästä porsi rengasura. Toki se sitten mahtui pyörimään. Ja kävikin, kahdella...
Sivuventtiili-Wikke, siinä ei niin nuukaa, sinnehän mahtuu desilitran verran vettä menemään mukana ympäri.
Tavallisestihan märkä pakosarja tehdään alaspäin = ahteria kohti viettäväksi, jotta mahdollinen vesi valuu pakoletkun suuntaan. Yleensähän tämä hoituu automaattisesti kun kone on yleensä vähän aina takakenossa. Ja pakoletku viedään niin alhaalla pilssissä kuin kohtuudella sopii. Siellä on jo keruutila muutamalle vesilitralle. Toisekseen, kannesta tulevat pakonatsat olisi etusaa tehdä vähän kokoojaputkeen päin kaataviksi. Siis putkeen lievästi vino katkaisu sinne kannen puolen laipan lähtöön jos vain mitenkään sopii olemaan. Silloin mahdolliset vuodot ohjautuvat pakoputken suuntaan.
Sivuventtiili-Wikke, siinä ei niin nuukaa, sinnehän mahtuu desilitran verran vettä menemään mukana ympäri.
Tavallisestihan märkä pakosarja tehdään alaspäin = ahteria kohti viettäväksi, jotta mahdollinen vesi valuu pakoletkun suuntaan. Yleensähän tämä hoituu automaattisesti kun kone on yleensä vähän aina takakenossa. Ja pakoletku viedään niin alhaalla pilssissä kuin kohtuudella sopii. Siellä on jo keruutila muutamalle vesilitralle. Toisekseen, kannesta tulevat pakonatsat olisi etusaa tehdä vähän kokoojaputkeen päin kaataviksi. Siis putkeen lievästi vino katkaisu sinne kannen puolen laipan lähtöön jos vain mitenkään sopii olemaan. Silloin mahdolliset vuodot ohjautuvat pakoputken suuntaan.
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Oli muutaman kymmenen litran dieselmoottorin sylinteriputkeen tullut pistesyöpymä. Ei jaksanut startti pyörittää kun teki heti ”nestepönkän”. Ei ilmeisesti ollut yksikään sylinteri ehtinyt sytyttää kun pelkällä putken vaihdolla hoitui. Jos ehtii sylinteri potkaista niin tulee momenttia enemmän kuin (tässä tapauksessa) 10 kW käynnistysmoottorista.jussi_oulu kirjoitti: ↑To Maalis 07, 2024 8:49 pm sopinee tämän saman ketjun alle... mitenhän siinä käytännössä käy, jos marinoitu pakosarja joskus alkaa vuotamaan vettä pakosarjan sisään?
Kunhan tässä joutessani pohdin... onkohan kellään käytännön kokemusta ko viasta?
Käydessä jos imaisee vettä sisään niin menee kiertokanki mutkalle. Netistä löytyy kuvia.
-
- Viestit: 1016
- Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
tuli hyviä kommentteja!
Kyllähän se tosiaan saattaa startissa hajota jos yksikin sylinteri ehtii sytyttää!
Yks pyttynen olisi varmaan varmin.
Tuo pakosarjan asento tosiaan kannattaa huomioida.
Toisekseen, jos ei ole puolipuristinta, niin voisi sammutin päällä ensi pyöräyttää startilla, että kone pyörii.
En jaksa uskoa, että startti saisi vaurioita ehjässä koneessa aikaan...
Missähän tilanteessa käyvä moottori onnistuu imaisemaan pakoventtiilistä vedet sisäänsä?
Ei nyt heti löytynyt venttiilien ajoitus kaaviota esikammio dieselistä, mutta luulisin, että sulkeutuu viimeistään YKK:ssa..
Kyllähän se tosiaan saattaa startissa hajota jos yksikin sylinteri ehtii sytyttää!
Yks pyttynen olisi varmaan varmin.
Tuo pakosarjan asento tosiaan kannattaa huomioida.
Toisekseen, jos ei ole puolipuristinta, niin voisi sammutin päällä ensi pyöräyttää startilla, että kone pyörii.
En jaksa uskoa, että startti saisi vaurioita ehjässä koneessa aikaan...
Missähän tilanteessa käyvä moottori onnistuu imaisemaan pakoventtiilistä vedet sisäänsä?
Ei nyt heti löytynyt venttiilien ajoitus kaaviota esikammio dieselistä, mutta luulisin, että sulkeutuu viimeistään YKK:ssa..
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Yksi tuollainen nelipyttyinen kone juuri on ollut työn alla, joka ilmeisesti horassut vedet sisuksiinsa. Yksi veivi oli mutkalla ja männänrenkaat jumissa. Uusi mäntä ja veivi sekä venttiilien ja istukoiden kunnostus siihen tehtiin. Samalla runkolaakerit ja kiertokankien laakerit tuli uudet. Kannen suoruus tarkistettiin eikä sille tarvinnut tehdä mitään. Sylinteriputkiin kevyt hoonaus riitti.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Itellä meni vettä koneeseen autossa, mutta mitään havaittavia vaurioita ei tullut. Oletan, että moottori sammui ilman puutteeseen ja vasta startatessa pääsi vettä koneeseen.
Siis tuossa lopussa (1:20) kun starttaan, pysähtyy hetkeksi.
Sitikka kun kyseessä, ajattelin, että on vaan joku sähkövika, mutta tämä imeekin typerästi ilman pohjasta. Ilmanputsarin kuivatuksen jälkeen matka jatkui.
Tuuria kyllä oli matkassa, jos vähänkään enempää olis ollut kierroksia, ois voinut tulla täystuho.
https://m.youtube.com/watch?v=nFROzeomxjQ
Siis tuossa lopussa (1:20) kun starttaan, pysähtyy hetkeksi.
Sitikka kun kyseessä, ajattelin, että on vaan joku sähkövika, mutta tämä imeekin typerästi ilman pohjasta. Ilmanputsarin kuivatuksen jälkeen matka jatkui.
Tuuria kyllä oli matkassa, jos vähänkään enempää olis ollut kierroksia, ois voinut tulla täystuho.
https://m.youtube.com/watch?v=nFROzeomxjQ
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 1016
- Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 1:45 pm
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Sattuipa eteen Beta Marinen ( Kubota perusteinen) ohjekirja.
https://betamarine.co.uk/resources/Oper ... M/#page=28
Tuossa on hyvin selitetty moottorin/pakoputkiston asennusta.
Onko muuten todella niin, että KAIKKI merivesipumpun tuottama vesi poistetaan pakoputken kautta?
Mulla oli entinen kone Wikström W3 ja siinähän oli poisto myös veneen pohjan kautta ja hana sille pakoputkeen menevälle vedelle.
Tuossa Beta Marinen koneessa en huomannut muuta poistoa kuin pakoputkeen...
https://betamarine.co.uk/resources/Oper ... M/#page=28
Tuossa on hyvin selitetty moottorin/pakoputkiston asennusta.
Onko muuten todella niin, että KAIKKI merivesipumpun tuottama vesi poistetaan pakoputken kautta?
Mulla oli entinen kone Wikström W3 ja siinähän oli poisto myös veneen pohjan kautta ja hana sille pakoputkeen menevälle vedelle.
Tuossa Beta Marinen koneessa en huomannut muuta poistoa kuin pakoputkeen...
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Keskimoottoriveneen suljetun jäähdytyskierron rakentaminen
Kyllä se taitaa yleisin tapa olla ainakin pienemmissä huvivenekokoluokassa, että kaikki vesi poistuu pakoputken kautta.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: anzu63, MrWilson ja 62 vierailijaa