Hitsuukoneen valintaa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

mtuitto
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Joulu 11, 2019 11:07 pm
Viesti:

Re: Hitsuukoneen valintaa

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Mulla on isohkossa Kempissä Migatronikin pieni ja siro poltin. Sikäli erikoinen, että painonappi on kahvan päällä. Edellinen työnantaja ei tuosta ominaisuudesta pitänyt, oli heittämässä roskiin... Sopii mun käteen mukavasti, mutta kaapeli on vain kolmemetrinen. Autoa nosturilla hitsatessa koneen joutuu ottamaan joskus melko lähelle, ettei kaapeli roiku koko matkaltaan ilmassa. Sen verran on kaapelissa massaa, että sen vapaana heiluminen häiritsee suoritusta. Lisää pituutta heti, metri tai kaksi. Saakohan tuollaista päälipuolisella napilla olevaa poltinta enää mistään? Kempin oma poltin on ohutpeltihommiin tarpeettoman iso ja kömpelö. Odottaa hyllyssä raskaampaa hitsausta.
Mazaman
Viestit: 646
Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
Viesti:

Re: Hitsuukoneen valintaa

Viesti Kirjoittaja Mazaman »

mtuitto kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 7:30 am Mulla on isohkossa Kempissä Migatronikin pieni ja siro poltin. Sikäli erikoinen, että painonappi on kahvan päällä. Edellinen työnantaja ei tuosta ominaisuudesta pitänyt, oli heittämässä roskiin... Sopii mun käteen mukavasti, mutta kaapeli on vain kolmemetrinen. Autoa nosturilla hitsatessa koneen joutuu ottamaan joskus melko lähelle, ettei kaapeli roiku koko matkaltaan ilmassa. Sen verran on kaapelissa massaa, että sen vapaana heiluminen häiritsee suoritusta. Lisää pituutta heti, metri tai kaksi. Saakohan tuollaista päälipuolisella napilla olevaa poltinta enää mistään? Kempin oma poltin on ohutpeltihommiin tarpeettoman iso ja kömpelö. Odottaa hyllyssä raskaampaa hitsausta.
Kyllä Kempin mmt25 on ihan näppärä kokoinen vielä.
Binzel MB evo 25 itselle tullut ostettua Kempin PMT52 jälkeen kun ei vesijäähdytteinen ole välttämätön. Binzel on mielestäni mukava käteen ja kevyt, suosittelen jos tarvii ostaa.
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Hitsuukoneen valintaa

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

nakki kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 6:47 am Pitäis vielä poltin valita. Sulaako tuollainen käsiin 1.2mm langalla hitsatessa.

https://webshop.industriacenter.fi/prod ... gx-253g-k3
Täytyykö noissa aina vekslata se langanjohdin myös siirryttäessä 0.8-1.2 mm langalla.
Vanhassa taitaa olla joku mt25 poltin ja 08 langallakin on meinaa hanskoilla olla pitämistä.
Kuinka paksuja rautoja ja miten paljon hitsailet kun tarvetta 1.2 langalle?
Itse olen pärjännyt 0,8 langalla. Kempomat 230:ssa on mt25 poltin.
Muutama vuosi sitten hankin huutokaupasta Kempin PS3500 koneen ja siihen ostin tuollaisen linkissä ollevan polttimen. En ole oiken tykännyt tuosta PS3500 koneesta, niin jäänyt vähälle käytölle.
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Hitsuukoneen valintaa

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Langanjohdinta en ainakaan itse ole vaihdellut muuten kuin puhdasta tilalle rosteria hitsatessa.
Vähän on hintsun kokoinen kolvi jos aikoo tosissaan jotain kauhaa tai muuta paksua hitsuuttaa, ottaisin kokoa isomman.
valtsu864 kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 9:02 am
nakki kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 6:47 am Pitäis vielä poltin valita. Sulaako tuollainen käsiin 1.2mm langalla hitsatessa.

https://webshop.industriacenter.fi/prod ... gx-253g-k3
Täytyykö noissa aina vekslata se langanjohdin myös siirryttäessä 0.8-1.2 mm langalla.
Vanhassa taitaa olla joku mt25 poltin ja 08 langallakin on meinaa hanskoilla olla pitämistä.
Kuinka paksuja rautoja ja miten paljon hitsailet kun tarvetta 1.2 langalle?
Itse olen pärjännyt 0,8 langalla. Kempomat 230:ssa on mt25 poltin.
Muutama vuosi sitten hankin huutokaupasta Kempin PS3500 koneen ja siihen ostin tuollaisen linkissä ollevan polttimen. En ole oiken tykännyt tuosta PS3500 koneesta, niin jäänyt vähälle käytölle.
Täytelangat tuppaa olemaan tuota 1,2mm tavaraa ja ne soveltuvat todella hyvin +3mm tavaraan.
Heka
Viestit: 562
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hitsuukoneen valintaa

Viesti Kirjoittaja Heka »

Kotikäyttöön ottaisin 0.8 umpilangan, täytelangat sitten erikseen jos niillä tykkää hitsailla, ei taida saadakaan kun 1.2. auton peltiäkin voi hitsata 0.8 langalla, ja laittaa paksulle vaan langansyöttöä enemmän. 1.2 hyödyt alkaa vasta sitten kun materiaalit menee paksuihin 10mm->
Jos haluaa kunnon hyödyt nii vaatii koneelta paljon tehoa (isot sulakkeet) ja vesijäähdytyksen kolviin. Kuumakaarialue taitaa 1.2 alkaa vasta 300a jälkeen,
Langanjohdin kannattaa välillä käyttää irti, menee eri asentoon takaisin niin ei kulu aina samasta kohtaa.
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Hitsuukoneen valintaa

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Täytelangat pelaa vaikka 1mm pellillä, ja 2,5mm levyyn toimii jo todella hyvin. Ja tuo 300a on joillekkin langoille jo liikaa ja se todellinen käyttöalue on 200-250a välillä.
On noita ilmajäähykolveillakin paljon hitsattu, ei vaan kestä olla se ihan pienin malli.

Hitsin hallittavuus on vain niin omaa luokkaansa täytelangoilla kuten myös kg hitsiainetta/tunti.
mtuitto
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Joulu 11, 2019 11:07 pm
Viesti:

Re: Hitsuukoneen valintaa

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Mazaman kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 7:58 am
mtuitto kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 7:30 am Mulla on isohkossa Kempissä Migatronikin pieni ja siro poltin. Sikäli erikoinen, että painonappi on kahvan päällä. Edellinen työnantaja ei tuosta ominaisuudesta pitänyt, oli heittämässä roskiin... Sopii mun käteen mukavasti, mutta kaapeli on vain kolmemetrinen. Autoa nosturilla hitsatessa koneen joutuu ottamaan joskus melko lähelle, ettei kaapeli roiku koko matkaltaan ilmassa. Sen verran on kaapelissa massaa, että sen vapaana heiluminen häiritsee suoritusta. Lisää pituutta heti, metri tai kaksi. Saakohan tuollaista päälipuolisella napilla olevaa poltinta enää mistään? Kempin oma poltin on ohutpeltihommiin tarpeettoman iso ja kömpelö. Odottaa hyllyssä raskaampaa hitsausta.
Kyllä Kempin mmt25 on ihan näppärä kokoinen vielä.
Binzel MB evo 25 itselle tullut ostettua Kempin PMT52 jälkeen kun ei vesijäähdytteinen ole välttämätön. Binzel on mielestäni mukava käteen ja kevyt, suosittelen jos tarvii ostaa.
Tarkoitin, että Kempomat 4200:n mukana tullut poltin on turhan karskin kokoinen mun hommiin. Ja siis neljä tai viisimetrinen siro poltin kahvan yläpuolisella liipaisimella olisi kiva.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Hitsuukoneen valintaa

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

mtuitto kirjoitti: Ti Maalis 19, 2024 5:12 pm Tarkoitin, että Kempomat 4200:n mukana tullut poltin on turhan karskin kokoinen mun hommiin. Ja siis neljä tai viisimetrinen siro poltin kahvan yläpuolisella liipaisimella olisi kiva.
Kempin kaasujäähykolveissa on kaula käännettävissä niin nappulan mihin suuntaan haluaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Hitsuukoneen valintaa

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

valtsu864 kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 9:02 am
nakki kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 6:47 am Pitäis vielä poltin valita. Sulaako tuollainen käsiin 1.2mm langalla hitsatessa.

https://webshop.industriacenter.fi/prod ... gx-253g-k3
Täytyykö noissa aina vekslata se langanjohdin myös siirryttäessä 0.8-1.2 mm langalla.
Vanhassa taitaa olla joku mt25 poltin ja 08 langallakin on meinaa hanskoilla olla pitämistä.
Kuinka paksuja rautoja ja miten paljon hitsailet kun tarvetta 1.2 langalle?
Itse olen pärjännyt 0,8 langalla. Kempomat 230:ssa on mt25 poltin.
Muutama vuosi sitten hankin huutokaupasta Kempin PS3500 koneen ja siihen ostin tuollaisen linkissä ollevan polttimen. En ole oiken tykännyt tuosta PS3500 koneesta, niin jäänyt vähälle käytölle.
Huulilevyä hitsatessa millin langalla tuossa Kempactin 2530 oli jatkona MMT27, joka oli kaasuholkki punahehkussa. Nyt MMT42 niin kestää hitsata 1.2 rutilangalla ja lämpövalo syttyy ennen.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Hitsuukoneen valintaa

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Juhnu kirjoitti: Ma Maalis 18, 2024 11:00 pm Täytelangat pelaa vaikka 1mm pellillä, ja 2,5mm levyyn toimii jo todella hyvin. Ja tuo 300a on joillekkin langoille jo liikaa ja se todellinen käyttöalue on 200-250a välillä.
On noita ilmajäähykolveillakin paljon hitsattu, ei vaan kestä olla se ihan pienin malli.

Hitsin hallittavuus on vain niin omaa luokkaansa täytelangoilla kuten myös kg hitsiainetta/tunti.
Rutilangalla saa asennotkin hitsata kuumakaarella.
Hitsin pinta on siisti ja liittymä perusaineeseen tulee helposti jouhevaksi asennoissakin. Roistetta tulee myös huomattavasti vähemmän, kuin umpilangoilla.

Vähänkin enemmän jos tekee jotain koneen korjaus hommaa, niin kannattaa kyllä hankkiutua koittamaan rutiilitäytelankaa.

3 millin seinämällä olevia putkipalkkeja tulee tirruuteltua välillä tuolla 0.6 umpilangalla, mutta onnistuu yhtälailla myös tuolla 1.2 rutilangallakin.

Tottumis kysymys tuo osakseen on, tuottavuus ei ole välttämättä se mitä harrastehitsari hakee.
Itse en kyllä jaksa ohuilla langoilla tirruutella, vaan tulee valittua se tehokkain vaihtoehto.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Re: Hitsuukoneen valintaa

Viesti Kirjoittaja nakki »

Joten kone pitäisi ostaa kahdella polttimella.
https://webshop.industriacenter.fi/prod ... gx-403g-k3
Olisko tuo sitten sitä mmt42 vastaava.
Ja tuo on autopelti yms.. pikku hommiin iso.
Niin niihin tuo
https://webshop.industriacenter.fi/prod ... gx-253g-k3 tai vielä koko luokkaa pienempi. Tuleeko noissa yleensä se langan johdin mukana, jos ei niin onko siitä teflon johtimesta hyötyä/haitaa normi teräs/ täytelangalla.
Aika hinnakas paketti tulee, no elämä on.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jake74 ja 46 vierailijaa