Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

1988
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2021 4:21 pm
Viesti:

Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja 1988 »

On se tuo yövuode ihme innovaation luoja!
Onko kellään kokemusta otsikon asiasta. Myynnissä on monenlaisia härpäkkeitä. Pelittäiskö voitelu, jos sukseen asentais esim. polanneterän tapin jyrsimään jäätä? Hoitaako jääpärske telan rei’istä voitelun muoville. Lentäiskö pärskettä myös loivassa kulmassa suksilta suoraan muovien sivuille? Kyseessä Lynx 3900. Nuo tappiteräthän olisivat ikuisia tossa käytössä. Tapin vois laittaa suksen sivulle sisäpuolelle tai suksen läpi ohjainraudan viereen tapin kärki vähän alemmas raapimaan jäätä.
Pataässä
Viestit: 2010
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

1988
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2021 4:21 pm
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja 1988 »

Miten noi päällä pakitetaan vai käännetäänkö ne pois?
Pikkuvalmet
Viestit: 606
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:38 pm
Paikkakunta: Oulunlääni
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja Pikkuvalmet »

Tuommoisen halkaisin ja laitoin etusuksien sivuun. Helppo nostaa suksen päälle, kun ei tarvitse.
Kuva
Deippa
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Suksen takapäähän reikä (ei keskelle vaan siihen olaan viereen) ja pultti töröttämään kanta alaspäin. Onkohan joku M10x 70-80mm töröttäny molemmissa suksissa jo aika monta vuotta. Pultin pituus siis sellanen ettei tasasella seisoessa yllä maahan, mutta kun ajossa suksi liikkuu koko ajan niin se raapii jäätä vähän väliä.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2513
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Deippa kirjoitti: Ti Helmi 20, 2024 9:47 am Suksen takapäähän reikä (ei keskelle vaan siihen olaan viereen) ja pultti töröttämään kanta alaspäin. Onkohan joku M10x 70-80mm töröttäny molemmissa suksissa jo aika monta vuotta. Pultin pituus siis sellanen ettei tasasella seisoessa yllä maahan, mutta kun ajossa suksi liikkuu koko ajan niin se raapii jäätä vähän väliä.
Tämä oli käytössä jo 90-luvulla, ja ihan toimiva konsti.
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
elk
Viestit: 1301
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja elk »

Pöyhimenpiikillä montaa käyttötarkoitusta :)
Mitä muoviosia sillä lumen tai jään raapimisella liukastetaan?
Luulis että lumi pöllyää muutenkin riittävästi.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

elk kirjoitti: Ti Helmi 20, 2024 12:42 pm Pöyhimenpiikillä montaa käyttötarkoitusta :)
Mitä muoviosia sillä lumen tai jään raapimisella liukastetaan?
Luulis että lumi pöllyää muutenkin riittävästi.
Telaston liukupintoihin tarvii muovin ja metallin väliin jäähytystä, ja jos ei lunta ole, niin jäästä sitä hilettä raapimalla sitä jäähytystä tulee.
Kema
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2023 2:08 pm
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja Kema »

Lisäksi heitellään telatunnelissa sijaitsevalle jäähdytyskennolle tavaraa.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kema kirjoitti: Ti Helmi 20, 2024 2:44 pm Lisäksi heitellään telatunnelissa sijaitsevalle jäähdytyskennolle tavaraa.
Niin, jos on nestejäähykone! Puhallinkoneissa ei ole huolta moottorin jäähytyksestä.
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2513
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

elk kirjoitti: Ti Helmi 20, 2024 12:42 pm Pöyhimenpiikillä montaa käyttötarkoitusta :)
Mitä muoviosia sillä lumen tai jään raapimisella liukastetaan?
Luulis että lumi pöllyää muutenkin riittävästi.
Ei se pöllyä, jos vaikka kova hankiskeli. Liukumuovit kun sulaa, niin tarraa telan solkiin niin että jymähtää peli lähes paikalleen.
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
elk
Viestit: 1301
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja elk »

Hyvä että viisaammat kertoivat.
Lumikelkat täysin vieraita laitteita, ikinä edes tullu ajettua.. :oops:
Kema
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2023 2:08 pm
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja Kema »

Tumppi 865 kirjoitti: Ti Helmi 20, 2024 3:05 pm
Kema kirjoitti: Ti Helmi 20, 2024 2:44 pm Lisäksi heitellään telatunnelissa sijaitsevalle jäähdytyskennolle tavaraa.
Niin, jos on nestejäähykone! Puhallinkoneissa ei ole huolta moottorin jäähytyksestä.
Sen verran monta mäntää olen polttanut rotax 503 että huolia on mutta ne on toisenlaisia :)

Mutta sen verran muisteluita että 3900/5900 oli sukset niin kapealla että useasti niihin riitti raapijoiksi suksen takaosaan porattu reikä johon laitettiin pultti ja mutteri. Eihän se kovin kestävä tai hieno ratkaisu ollut mutta siihen aikaan ei parempaakaan ollut.
1988
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2021 4:21 pm
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja 1988 »

Nyt on pari yötä nukuttu. Kyllä sinne suksenpohjaan lanan tappiterän pätkä laitetaan raapimaan suksen pohjaan sisäreunalle, joko säädöllä tai ilman! Kärki siinä on ”kyrpäterästä”, joten se on ikuinen!
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Sen verran monta mäntää olen polttanut rotax 503 että huolia on mutta ne on toisenlaisia
No se on niin monesta seikasta kiinni, että reijällisiä mäntiä ilmenee, vaikka olis nestettä koneessa. :wink:
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kyllä sinne suksenpohjaan lanan tappiterän pätkä laitetaan raapimaan suksen pohjaan sisäreunalle, joko säädöllä tai ilman!
Suksi ei ole kun ohutta peltiä ( Lynx3900), että kannattaa miettiä miten se kestää, kun maastossa raapija ottaa kiviin ja kantoihin osumia, ja etenkin peruuttaessa siitä sais olla mahollisimman vähän haittaa kulkemisee!? :roll:
1988
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2021 4:21 pm
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja 1988 »

Tumppi 865 kirjoitti: Ke Helmi 21, 2024 10:32 am
Kyllä sinne suksenpohjaan lanan tappiterän pätkä laitetaan raapimaan suksen pohjaan sisäreunalle, joko säädöllä tai ilman!
Suksi ei ole kun ohutta peltiä ( Lynx3900), että kannattaa miettiä miten se kestää, kun maastossa raapija ottaa kiviin ja kantoihin osumia, ja etenkin peruuttaessa siitä sais olla mahollisimman vähän haittaa kulkemisee!? :roll:
Suksen reunalle suksen yli taakse riittävän pitkä paksu kuljetinkumimattokaistale tai 2 päällekäin. Maton päähän reikä, johon tappiterä suksen perään sisäsivulle sopivaan korkoon. Tappi itessään painaa jo yli 200g. Omalla painollaan ja kumin pänningillä raapimaan jäätä. Kumi myötää pakittaessa tarvittaessa.

Ei taas nukuttanu viime yönä.
1988
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2021 4:21 pm
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja 1988 »

Toissa yö veti suunnitelmat uusiksi. Eilen ostin kaverilta 3 polanneterän tappiterää, joitten kärjessä upotettu 16 mm paksu 20mm pitkä karbi-tappi (”kyrpäterästä”), kärki teroitettu 80˚ kartion muotoon. Leikkasin 12 mm paksusta kuljetinkumimatosta 70mm leveän soiron, jonka toiseen päähän tappiterä lemmarilla kiinni. Kumi kiinni kelkan puskuriin pystyasentoon siten että tapin kärki on n. 30mm suksien pohjarautoja alempana. Tappi laahaa n. 20˚ kulmassa hankea/jäätä ja piirtää rantua suksien väliin. Pärskeet tarkoitus ohjautua telamaton vetoreikiin. Täytyy tehä selfie-teline Samsungille videointia varten…näkee toimivuuden. Ainakin jäällä ja maantiellä piirsi syvää rantua hangen pintaan. Todennäköisesti liimaan/ruuvaan vielä toisen kumin pänninkiä lisäämään, eikä pääse hakkaamaan niin helposti kelkan pohjaan. Tarvittaessa noita voi lisätä puskuriin. Pakitusongelmia ei tossa mallissa ole.
1988
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2021 4:21 pm
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja 1988 »

Deippa
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Kelkan liukumuovien voitelu jääpärskeellä

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Näyttää erittäin toimivalta ratkaisulta. Ei ehkä edustavin, mutta toimiva 8)
Ainakin jos toi on riittävän painava, eikä pääse kovin paljoa hakkaaamaan kelkkaa, ettei tartte paukutusta kuunnella. Toi ei tosiaan haittaa pakitusta, kuten ne kaupan jousipatentit (nimim. Yhdet sellaset mutkalle pakittanut, koska eihän niitä kukaan muista nostaa ennenku pakittaan lähtee) ja menee kivien ja kantojen yli hajoamatta tai tarttumatta (kuten mainostamani pultit voivat periaatteessa)
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hepe, juntunen, Mpaseppä, sköne ja 56 vierailijaa