Autojohdot ja liittimet

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

https://www.temu.com/fi/10-sets-2-8mm-a ... j8xa49tn2e

Tuolla Temulla on tarjolla vaikka minkälaisia, mutta ihan kaikkia vastaan tulleita ei ole löytynyt.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

8400 kirjoitti: Su Helmi 18, 2024 10:26 am Niin siis sellainen jossa johto laitetaan U:n malliseen kouruun ja pihdit rullaa sen kourun reunat keskelle samalla puristaen koko paketin kasaan? Se on oikein hyvä liitos, tai siis paras. Sehän on ajoneuvoissa käytössä melkein joka paikassa. Kannattaa hommata ne pihdit vaikka biltemasta niin voi korjata johtoja ja tehdä esim rele asennukset täysin tehdastasoisesti.
Käytössä Bilteman pihdit, köyhyyttäni ostin. Niissä pitää esikäsitellä liittimen "korvat", ne ei lähde rullautumaan kunnolla. Vastaavia kokemuksia on täällä ollut muillakin.
Liittimet on tullut hyvin käsiteltyä, mutta johdoista saisi tulla enemmän kokemuksia. Myin joskus metsäkoneurakoitsijalle kilometrin kelan tefoneristeistä johtoa. Teflon erite on kovaa ja liukasta, kestänee hyvin mekanistakin rasitusta.
Onko kokemuksia PUR-eristeisistä johdoista ja onko miten saatavana.
Labunaattori
Viestit: 65
Liittynyt: Su Marras 07, 2021 7:57 pm
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Labunaattori »

Ns robottikaapeli? Peräkärryyn uusin johdot ja valot. Johtojen päihin pääteholkki, haaroitus jakorasiaan. Läpivienti jakorasiasta kiristettävällä läpivientiholkilla, kytkentään vipuvagonit. Aika näyttää oliko järkevä menetelmä. Johtona normi perävaunukaapeli tai mitä lie..
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Robottikaapelilla tarkoitat ilmeisesti sitä harmaata kaapelia jossa mustat numeroidut johdot ja yksi KEVI?

Eli nk. Öelflex yms. Se on erinomaista kaapelia, notkeaa ja hienolankaista. Sitä saa monella eri napaisuudella ja kaapelipaksuudella. Mulla on aina sitä autotallin hyllyllä eri johdinmäärillä/paksuudella.

Hyllystä löytyy myös vastavaa polyureraanikuorella. Se on parasta liikkuviin asennuksiin.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Samalle harmaalle kaapelille on valmistajakohtaisia nimiä kuten mainittu Ölflex.

Kaapelin vaippa sekä johdineristeet on PVC-muovia, öljynkestävä vaipaltaan, sopii suunnilleen samanlaisiin käyttötarkoistuksiin kuten tavanomaiset kumikaapelit. Kylmäna kaapeli on erittäin jäykkää ja pakkasessa liki haurasta. Kylmään soveltuvia variaatioita löytyy valmistajakohtaisesti. Tämä on tyypillisesti melko halpaa kaapelia eikä oikeastaan juuri parempaa kuin ajoneuvokäyttöön myytävät kaapelit. Vaippa saattaa olla ohuempi ja muuten laadukkaampaa.

Robottikaapelia on samantyyppisin merkinnöin. Löytyy suojattuna punosarmeearuksella kuten noita Ölflex-tyyppisiäkin kaapeleita.

Robottikaapelissa joissakin tyypeissä on sisällä tukiköysi, vaippa on tyypillisesti öljynkestävä ja johtimet erittäin heinosäikeisiä. Vaipan ja johdinten keskinäinen rakenne on sellainen että kaapeli sopii taivutteluun erittäin hyvin. Itsellä ollut mm mustaa kaapelia jossa nitriilikuminen vaippa ja nyt löytyy kaapelia jossa on harmaa uretaanivaippa ja uretaania taitaa olla johdineristeetkin.

Uretaani on kulutusta ja viiltoja kestävä materiaali kaapelivaippana, joissain tapauksissa se on turhan jäykkää ja pinta ei ole kovin liukas joten ei luista kovin hyvin. UV-säteilyn kestossa ei kaikki tyypit pärjää ulkokäytössä valttämättä mitenkään paremmin kuin kumikaapeli. Uretaanikaapelit ja niiden johtimet on melko ikäviä kuoria. Jos peräkärryssä käyttäisin, laittaisin vain pistotulpalle menevän osan uretaanivaippaisella kaapelilla ja kärryn alle jakorasian josta jatketaan tavanomaisilla kaapeleilla valoille. Tulee halvaksi ja valojen päässä liitokset onnistuu helpommalla.

Teflonjohtimia tapaa mittalaitteissa, olen myös jonkin verran tehnyt lämpötila-anturien kaapelointeja ko materiaalilla. Ovat sangen ikäkivä kuoria.

Aiemmin mainitsemani Radox-tuotemerkin kaapeli ja johtimet ovat hyvälaatuisia, mukavia työstää ja kestävät liuottimia, UV-säteilyä, otsonia sekä lämpöä.
Suomi kuuluu länsimaihin
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja m_kane »

rautakasa kirjoitti: Su Helmi 18, 2024 9:56 am
jarikos kirjoitti: Su Helmi 18, 2024 9:51 am Minulla on se käsitys, että ajoneuvokäyttöön ei saisi tinata liitoksia. Perusteita en tuolle säännölle tiedä.
Juotettu osa johtimesta on jäykkä ja jos johdin tärisee tai liikkuu, kaikki rasitus kohdistuu juotoksen viereen, mistä johto katkeaa ennemmin tai myöhemmin. Ja olen kuullut, että lämpötilavaihtelut (pakkanen) voivat haurastuttaa juotosta.
Tämä on se syy miksi ei juotettuja liittimiä pitäisi kuulemma käyttää.
Itse pidän kyllä pitkälti myyttinä tätä, ainakin normaaleissa ajoneuvoissa missä tärinä ei mahdottomuuksiin mene.

Itse olen tehnyt 30 vuotta ajoneuvoihin liitokset juottamalla ja kutistesukalla. Yhtään ainutta ei ole tullut takaisin tai vastaan yleensäkään, missä johdin olisi katkennut juotoksen vierestä.
Jos ajatellaan vaikka abikoliitintä, mikä on crimpattu eli puristettu johtimeen vs. tinattu, en keksi miten tinaus erityisesti jäykistäisi johdinta tai lisäisi rasitusta tinauksen vieressä. Jäykkä se on se crimppauskohtakin.

Ehkä joissain kohteissa missä tärinä on jatkuvaa ja taajuus iso, voi jotain tapahtua, ehkä.
Belarus 825 turbo shitbox
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Oikeissa puristettavissa liittimissä johto tuetaan eristeestä, jolloin liitin ei jää pelkkien johtosäikeitten varaan, vaikka muuta tuentaa ei tehtäiskään. :roll:
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Tumppi 865 kirjoitti: Ma Helmi 19, 2024 6:57 pm Oikeissa puristettavissa liittimissä johto tuetaan eristeestä, jolloin liitin ei jää pelkkien johtosäikeitten varaan, vaikka muuta tuentaa ei tehtäiskään. :roll:
Se "tuki" on puristettavassa abikossa sellainen millin-parin levyinen hahlo jonka sorpat käännetään kaapelin eristeen päälle.
En tiedä kuinka paljon se oikeasti tukee mitään.
Liittimen voi myös tinata kärjestä, jolloin tina ei imeydy tuohon tukeen asti johdinta jäykistäen. En tosin ole näin koskaan nähnyt tarpeelliseksi tehdä.

Mielenkiintoista olisi kuulla onko oikeasti jollekulle tullut vastaan tinauksen vierestä katkenneita kaapeleita.
Belarus 825 turbo shitbox
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Jammu »

onhan monissa laitteiden valmisjohdoissa puristettavien liitinten tuo eristeeseen menevä tuki usein puristettu ja kääntynyt eristeen sisään. Liittimen järeys huomioiden on se merkittävästi kiinni siinä.
Suomi kuuluu länsimaihin
mauri
Viestit: 6693
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tumppi 865 kirjoitti: Ma Helmi 19, 2024 6:57 pm Oikeissa puristettavissa liittimissä johto tuetaan eristeestä, jolloin liitin ei jää pelkkien johtosäikeitten varaan, vaikka muuta tuentaa ei tehtäiskään. :roll:
Noin se on tehtävä jos on vaara että johdin tärisee kuten autoissa ja moottoreissa tapahtuu. Mikäli johdinliitosta ei tueta eristeen päällekin niin säikeet katkeavat siitä kohtaa mihin puristus loppuu, samoin käy kohdassa jossa tinauksen (jos joku sellaista käyttää?) jäykistys loppuu. Hyvän kaapelikengän (autoihin, koneisiin) tunnistaa kunnollisesta tuennasta eristeeseen. Abiko-liittimissäkin sitä on vähän yritetty, mutta kovin on lyhyt.
Tämä säikeiden katkeaminen tuli itse koettua kun vaihdoin -73 Escortiin tasavirtalaturin tilalle vaihtovirtalaturin ja tyhmyyksissäni käytin tavallista putkikaapelikenkää B+ johtimen liitäntään. Poikkihan se johto tärisi, lataus loppui, eikä laturikaan siitä hyvää tykännyt.
juho
Viestit: 226
Liittynyt: Ti Marras 22, 2022 9:28 pm
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja juho »

Liitinvalmistajien mukaan johdinten juottamista ei kannata harjoittaa juuri tuon terävän sauman takia, josta murtuma tulee jos on tullakseen. Olen joskus operoinut tehdasluokan ristiinkytkentäkeskuksessa. Siellä oli sellainen sääntö, että johtoihin ei saanut puristaa pääteholkkia, vaan johto piti työntää liittimeen kuorittuna, Liittimet oli tätä tyyppiä; https://psek.fi/product/jousiriviliitin ... 2-sininen/. Juotamisesta ei ollut puhettakaan. Normi rattorimiehenä käytän vipu Wagoa ja asennan liittimen niin että johtimet lähtee alaspäin.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Älkää muuten tilatko Aliexpress/Temu liittimiä. Oon muutaman kerran kokeillu. Ovat todella ohutta materiaalia. Johdot ei pysy kiinni kun puristuskohta on 0,2mm peltiä...
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

m_kane kirjoitti: Ma Helmi 19, 2024 7:02 pm Mielenkiintoista olisi kuulla onko oikeasti jollekulle tullut vastaan tinauksen vierestä katkenneita kaapeleita.
On, mutta vaatii se oikeasti tärisevän paikan. Esim kumityynyjen varassa oleva dieselmoottori ja huonosti vedetyt johdot ilman kannakointia
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Juho M-P kirjoitti: Ma Helmi 19, 2024 9:01 pm Älkää muuten tilatko Aliexpress/Temu liittimiä. Oon muutaman kerran kokeillu. Ovat todella ohutta materiaalia. Johdot ei pysy kiinni kun puristuskohta on 0,2mm peltiä...
Tinaamalla ne varmistetaan. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

m_kane kirjoitti: Ma Helmi 19, 2024 7:02 pm
Tumppi 865 kirjoitti: Ma Helmi 19, 2024 6:57 pm Oikeissa puristettavissa liittimissä johto tuetaan eristeestä, jolloin liitin ei jää pelkkien johtosäikeitten varaan, vaikka muuta tuentaa ei tehtäiskään. :roll:
Se "tuki" on puristettavassa abikossa sellainen millin-parin levyinen hahlo jonka sorpat käännetään kaapelin eristeen päälle.
En tiedä kuinka paljon se oikeasti tukee mitään.
Liittimen voi myös tinata kärjestä, jolloin tina ei imeydy tuohon tukeen asti johdinta jäykistäen. En tosin ole näin koskaan nähnyt tarpeelliseksi tehdä.

Mielenkiintoista olisi kuulla onko oikeasti jollekulle tullut vastaan tinauksen vierestä katkenneita kaapeleita.
Ei ole katkenneita johtoja kyllä tullut vastaan mutta tärinästä irronneita tinauksia paljonkin. 10 vaihteinen Scanian linja-autossa se "puolittajan" kytkin vaihdekepissä ravisteli niitä tinauksia irti. Lyijytön tina ei toiminut siinä ollenkaan. ;(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Liittimiin on omia juotteita, lyijyttömyys ei ole juurisyy. Itsessään tina on haurasta kylmässä eikä tärinä paranna asiaa.

Jos on pakko juottaa, liitos kannattaa tukea liimallisella kutistesukalla ja tehdä juotos nopeasti jolloin tina ei ehdi imeytyä johtimeen liian pitkälle
Suomi kuuluu länsimaihin
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Olen purkanut lukemattomia sähkölaitteita. Suurin osa on luonnostaan täriseviä, pahimpina siinä suhteessa mieleen tulee iskuporakoneet, lihashuoltovasara, muutama akkukäyttöinen pulttipyssy. Jokaisessa on ollut tinattuja liitoksia, yleensä johtoja piirilevylle tai katkaisijaan tinattuna. Näissäkään tinausten irtoaminen ei ole ollut ongelma, ainakaan koskaan vika ei sellaisesta ole aiheutunut.

Uskon että jossain tilanteessa tinaus voi irrota tärinästä tai johdin katketa tinauksen juuresta mutta aika ääriominaisuuksista on kyse. Piirilevyillä auenneet juotokset on kyllä arkipäivää (vaikkakin nykyisin vähentyneet), mutta ne johtuvat yleensä lämpörasituksesta, ei tärinästä.
Belarus 825 turbo shitbox
Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tinauksia aina pelotellaan sillä että johdot menee poikki tinauksen takia, mutta paljon enemmän kuitenkin on liittimien hapettumisia ja kosketusvikoja ja se on normaalia ja kuuluu asiaan. Kyllä olen pyytänyt kuvia sellaisista tinatuista johdoista jotka ovat poikki siitä tinauksen kohdalta menneet, mutta eipä ole kuvia tullut nähtäväksi. Kuitenkin "kokemuksen syvillä rintaäänillä" tuota jaksetaan hokea lähes jokaisessa ajoneuvon sähköjä käsittelevissä keskusteluissa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
BHN
Viestit: 618
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja BHN »

Onko sellaisia abikoja jossa on erikseen tuki johdon eristetyllä osalle?
Välillä nuo abikoliitokset ei onnistu . Jää liian löysälle . En tiedä onko vika tekijässä vai liitinten laadussa.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Autojohdot ja liittimet

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

BHN kirjoitti: Ti Helmi 20, 2024 8:31 am Onko sellaisia abikoja jossa on erikseen tuki johdon eristetyllä osalle?
Välillä nuo abikoliitokset ei onnistu . Jää liian löysälle . En tiedä onko vika tekijässä vai liitinten laadussa.
Pihdeilläkin on onnistumiseen suuri merkitys.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Bing [Bot], Ilmiö, juntunen ja 60 vierailijaa