Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
BHN kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 8:31 am
Onko sellaisia abikoja jossa on erikseen tuki johdon eristetyllä osalle?
Välillä nuo abikoliitokset ei onnistu . Jää liian löysälle . En tiedä onko vika tekijässä vai liitinten laadussa.
Kunnon pihdeillä, jopa minäkin onnistun. Lisäksi lisään aina Abiko liittimiin kutistesukan tukemaan.
BHN kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 8:31 am
Onko sellaisia abikoja jossa on erikseen tuki johdon eristetyllä osalle?
Välillä nuo abikoliitokset ei onnistu . Jää liian löysälle . En tiedä onko vika tekijässä vai liitinten laadussa.
Tällaisia liittimiä johtosarjoissa ja ammattikäytössä käytetään:
Tuo vaatii kyllä erilaiset pihdit kuin normi abikoliitin. Itse olen tinannut näissä johtimen ja kääntänyt murtosuojan eristeen päälle sekä laittanut liimakutistesukan. Ei ole ollut ongelmia.
BHN kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 8:31 am
Onko sellaisia abikoja jossa on erikseen tuki johdon eristetyllä osalle?
Välillä nuo abikoliitokset ei onnistu . Jää liian löysälle . En tiedä onko vika tekijässä vai liitinten laadussa.
Tällaisia liittimiä johtosarjoissa ja ammattikäytössä käytetään:
Tuo vaatii kyllä erilaiset pihdit kuin normi abikoliitin. Itse olen tinannut näissä johtimen ja kääntänyt murtosuojan eristeen päälle sekä laittanut liimakutistesukan. Ei ole ollut ongelmia.
Näistä on moneen kertaan tässä ketjussa puhuttukin, minä kerkesin ensin
Eikä tarvitte tinata, mutta huolellinen pitää puristusvaiheessa olla jotta liitin puristuu oikein.
BHN kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 8:31 am
Onko sellaisia abikoja jossa on erikseen tuki johdon eristetyllä osalle?
Välillä nuo abikoliitokset ei onnistu . Jää liian löysälle . En tiedä onko vika tekijässä vai liitinten laadussa.
Kunnon pihdeillä, jopa minäkin onnistun. Lisäksi lisään aina Abiko liittimiin kutistesukan tukemaan.
Tästäkin melko varma: puristeltavien liitosten korroosio on syynä katkoksiin liki suhteella 6/0 verrattuna tinattuihin. (vettä myllyyn)
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
BHN kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 8:31 am
Onko sellaisia abikoja jossa on erikseen tuki johdon eristetyllä osalle?
Välillä nuo abikoliitokset ei onnistu . Jää liian löysälle . En tiedä onko vika tekijässä vai liitinten laadussa.
Tällaisia liittimiä johtosarjoissa ja ammattikäytössä käytetään:
Tuo vaatii kyllä erilaiset pihdit kuin normi abikoliitin. Itse olen tinannut näissä johtimen ja kääntänyt murtosuojan eristeen päälle sekä laittanut liimakutistesukan. Ei ole ollut ongelmia.
Sivuleikkureilla noita tuli aikanaan laitettua paljon, Alkuun kun supisti noita kynsiä, joilla se johto puristetaan, niin oli helppoa sitten likistää liitin. Nyt on kyllä noita liitin pihtejä ainakin neljä erilaista, osa toimii noiden liittimien kanssa osa ei. Nuo kun vielä tinaamalla varmistaa niin kestävät paikoissa joissa on kosteutta ja maantiestä roiskuvaa "kuraa".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
BHN kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 8:31 am
Onko sellaisia abikoja jossa on erikseen tuki johdon eristetyllä osalle?
Välillä nuo abikoliitokset ei onnistu . Jää liian löysälle . En tiedä onko vika tekijässä vai liitinten laadussa.
Tällaisia liittimiä johtosarjoissa ja ammattikäytössä käytetään:
Tuo vaatii kyllä erilaiset pihdit kuin normi abikoliitin. Itse olen tinannut näissä johtimen ja kääntänyt murtosuojan eristeen päälle sekä laittanut liimakutistesukan. Ei ole ollut ongelmia.
Sivuleikkureilla noita tuli aikanaan laitettua paljon, Alkuun kun supisti noita kynsiä, joilla se johto puristetaan, niin oli helppoa sitten likistää liitin. Nyt on kyllä noita liitin pihtejä ainakin neljä erilaista, osa toimii noiden liittimien kanssa osa ei. Nuo kun vielä tinaamalla varmistaa niin kestävät paikoissa joissa on kosteutta ja maantiestä roiskuvaa "kuraa".
Hommahan perustuu noissa siihen että kynet taipuu sisäänpäin säikeitä puristaen. Huonosti toimii jos ei oo kunnon pihtejä.
BHN kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 8:31 am
Onko sellaisia abikoja jossa on erikseen tuki johdon eristetyllä osalle?
Välillä nuo abikoliitokset ei onnistu . Jää liian löysälle . En tiedä onko vika tekijässä vai liitinten laadussa.
Kunnon pihdeillä, jopa minäkin onnistun. Lisäksi lisään aina Abiko liittimiin kutistesukan tukemaan.
Nuo kuvan pihdit on tarkoitettu niille "eristetyille" liittimille. Pihtien hyvyys perustuu lähinnä siihen, että ne eivät aukea ennenkuin riittävä puristus on saavutettu. Vastaavia pihtejä on myös näille eristämättömille liittimille. Niissä on sitten oikean muotoiset kolot leuoissa.
BHN kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 8:31 am
Onko sellaisia abikoja jossa on erikseen tuki johdon eristetyllä osalle?
Välillä nuo abikoliitokset ei onnistu . Jää liian löysälle . En tiedä onko vika tekijässä vai liitinten laadussa.
Kunnon pihdeillä, jopa minäkin onnistun. Lisäksi lisään aina Abiko liittimiin kutistesukan tukemaan.
Nuo kuvan pihdit on tarkoitettu niille "eristetyille" liittimille. Pihtien hyvyys perustuu lähinnä siihen, että ne eivät aukea ennenkuin riittävä puristus on saavutettu. Vastaavia pihtejä on myös näille eristämättömille liittimille. Niissä on sitten oikean muotoiset kolot leuoissa.
Nuohan puristavat liitintä hyvin ympäriinsä, eivätkä vaan linttaa kasaan sitä.
Mulla on toisetkin tuontapaiset pienemmät pihdit, niissä eristetty liitin pitää laittaa oikein päin koska se puristaa johdon kohdan sopivasti.
Matsikka kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 10:48 am
Nuohan puristavat liitintä hyvin ympäriinsä, eivätkä vaan linttaa kasaan sitä.
Mulla on toisetkin tuontapaiset pienemmät pihdit, niissä eristetty liitin pitää laittaa oikein päin koska se puristaa johdon kohdan sopivasti.
Juho M-P kirjoitti: ↑Ma Helmi 19, 2024 9:01 pm
Älkää muuten tilatko Aliexpress/Temu liittimiä. Oon muutaman kerran kokeillu. Ovat todella ohutta materiaalia. Johdot ei pysy kiinni kun puristuskohta on 0,2mm peltiä...
Tinaamalla ne varmistetaan.
Tinaamalla et saa sitä itse liitinosaa jämäkämmäksi
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
BHN kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 8:31 am
Onko sellaisia abikoja jossa on erikseen tuki johdon eristetyllä osalle?
Välillä nuo abikoliitokset ei onnistu . Jää liian löysälle . En tiedä onko vika tekijässä vai liitinten laadussa.
Tällaisia liittimiä johtosarjoissa ja ammattikäytössä käytetään:
Tuo vaatii kyllä erilaiset pihdit kuin normi abikoliitin. Itse olen tinannut näissä johtimen ja kääntänyt murtosuojan eristeen päälle sekä laittanut liimakutistesukan. Ei ole ollut ongelmia.
Nämä on parhaita. Mulla on omat räikkäpihdit näihin. Puristaa yhdellä kertaa molemmat "väkäset"
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
seppo1 kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 10:44 am
Nuo kuvan pihdit on tarkoitettu niille "eristetyille" liittimille. Pihtien hyvyys perustuu lähinnä siihen, että ne eivät aukea ennenkuin riittävä puristus on saavutettu. Vastaavia pihtejä on myös näille eristämättömille liittimille. Niissä on sitten oikean muotoiset kolot leuoissa.
Ja sitten on tuollasia pihtejä vaihtoleuoilla, joilla saa eri liitintyypille oikeanlaisen puristuksen aikaseks.
Minä käytän kaikkiin mahdollisiin paikkoihin kuorellisia Abiko liittimiä kutistesukilla. Noita suojaamattomia avoimia on sitten pakko käyttää liitinrasioissa, kun kuorellinen "normi" abiko ei mahdu koloon.
Tässä esimerkki, mihin kuorellinen ei sovi ja pidäkekynsikin puuttuisi. https://www.motonet.fi/tuote/liitinrasi ... ct=48-7071
Itte ostin Hikokin akkukuumailmapuhaltimen jokin aika sitten, en vielä oo testannut sen tehoja kutistesukkiin, mutta jos se toimii niin varmaan sen käyttö helpottaa näitä johtotöitä. Ei tarvitte aina olla verkkovirtaa saatavilla kun kutisteloo. Siinä on yksi aika pieni suulake niin sillä olis hyvä kohristaa lämpö oikiahan paikkahan.
BHN kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 8:31 am
Onko sellaisia abikoja jossa on erikseen tuki johdon eristetyllä osalle?
Välillä nuo abikoliitokset ei onnistu . Jää liian löysälle . En tiedä onko vika tekijässä vai liitinten laadussa.
Tällaisia liittimiä johtosarjoissa ja ammattikäytössä käytetään:
Tuo vaatii kyllä erilaiset pihdit kuin normi abikoliitin. Itse olen tinannut näissä johtimen ja kääntänyt murtosuojan eristeen päälle sekä laittanut liimakutistesukan. Ei ole ollut ongelmia.
Nämä on parhaita. Mulla on omat räikkäpihdit näihin. Puristaa yhdellä kertaa molemmat "väkäset"
Minun halvat (Biltema)pihdit ei lähde puristamaan kunnolla noita "väkäsiä" vaan muljahtavat herkästi sivulle, Liittimen pyörähtäminen pitää estää ja hyvä jos esikäsittelee pyöropihdeillä "väkäset" niin että tästä lähde puristamaan.
Näiden liittimien hyvä puoli on siinä että näet että liitos on onnistunut ja ohuemmatkin johdot tulee puristetua, sensijaan "Abikoissa" jää tulos sokeaksi, vetokokeella voi tarkistaa tarttuvuuden, muttet näe onko kaikki karvat puristettu ja ettei eriste ole välissä.
Monesti abikoissa joutuu laittamaan johdon sopimattomaan liittimeen jolloin tulos on epävarma, pihdit ei jaksa puristaa ylisuurta holkkia riittävästi. Harrastaja joutuu tekemään saatavilla olevilla laitteilla.
Matsikka kirjoitti: ↑Ti Helmi 20, 2024 11:39 am
Itte ostin Hikokin akkukuumailmapuhaltimen jokin aika sitten, en vielä oo testannut sen tehoja kutistesukkiin, mutta jos se toimii niin varmaan sen käyttö helpottaa näitä johtotöitä. Ei tarvitte aina olla verkkovirtaa saatavilla kun kutisteloo. Siinä on yksi aika pieni suulake niin sillä olis hyvä kohristaa lämpö oikiahan paikkahan.
Minä olen käyttänyt jo pitkään akkukäyttöistä kuumailmapuhallinta kutistesukkiin. Siinä on sellainen kourumallinen suutin, joka lämmittää tasaisesti. Aikaisemmin käytin sytkäriä.
Minulla on noihin kuvan liittimiin silikoniset låpinäkyvät eristeet, jotka asettuvat nätisti siihen päälle. Pidän hyllyssä noita lattaliittimiä uros/naaras 6,3mm, 4,8mm ja 2,8mm levyisenä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979