Kyllä se sitä polannetta sai poiskin höylättyä mutta se lumen työntäminen pitkälle loivaa luiskaa pitkin penkan päälle ja reunan yli valahtamaan oli ehkä se turhin, mitä ei traktorin etukuormaajalla saati lingolla tarvitse tehdä. Kerrallaan ei myöskään kovin paljoa näkynyt pystyvän työntämään vaan piti tehdä useita peruutuksia kauas taakse ja taas ajaa kauas eteen, että sai lumet levyn edestä putoamaan varastopenkan reunan yli pois edestä. Mutta hauskempaahan tuo nyt oli selvästi kuin kolalla työntely. Pienenkin lumisateen jälkeen näytti olevan aina heti auraustarvetta kelkalla
Moottorikelkalla töitä?
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1505
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: To Elo 10, 2023 2:19 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Niin mistä tietää että moottorikelkka on huono menemään lumessa?
Siitä kun pitää olla lumiaura keulassa
Siitä kun pitää olla lumiaura keulassa
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
-
- Viestit: 446
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2022 9:29 am
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Mitenhän paljon huonommin esim. 5900 lynks menee kuin tuollainen kaksitelainen ockelbo 8000?
-
- Viestit: 6382
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Sunnuntaina ajelin kelkalla, kiskoin puiden sijasta latuyhöylää. Heh, tai yritin . Latupohjaa on kyllä ajettu kelkalla koko talvi, mutta kelin lämmettyä on kyllä taitelua. Piti pysyä uran keskellä tasapainoillen kuin nuorallatanssija, muutaman sentin poikkeaminen tai pienikin väärä kallistus aiheutti imeytymisen sivuun 70-senttiseen soseeseen . Jätin kesken, liian jännää oli. Se miun kelkkavanhus on kapeetelanen ja puolipitkä Scandikki.
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 2147
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Joo, useemman päivän plussakeleillä saa kelkka jäädä parkkiin, lumi muuttuu sellaseksi soseeksi ettei kanna mitään. Kelkka menee ihan minne sitä sattuu huvittamaan, ainaki jos polettu jälki ei ole riittävän leveä.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Joo, onpa kyllä kannen alla pelkkää syvää sohjojauhoa nyt, ettei kelkalla kyllä uskalla lähteä oikein mitään puljaamaan. Jos nämä lumet riittää kevääseen hiemankin, on toisaalta yöpakkasten jälkeen mahdollisuudet ajella keväthangilla vaikka missä aina sen vähän aikaa päivästä, ennenkuin lämpenee liikaa. Tullut ajeltua useasti vielä Toukokuun alussakin aamupäivisin metsän laitojen varjopaikoissa, missä lunta on paksultikin pitkälle kevääseen. Jos siinä pitää pätkä pitkin sulaa peltonurmeakin ajaa, niin ei vielä hirveästi haittaa. Pitkiä rupeamiahan sitä ei pitäisi ravassa rypeä eikä sellaisella reitillä, mistä kiskot sontaantuu eikä saa jäähdytystä eli lumen pöllyämistäkin pitäisi vähän edes tapahtua reitillä. Siinä mielessä kuiva ihan jäinen pohjakaan ei ole pitkään ajoon paras, vaikka kelkka liikkuukin helposti.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1505
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Onpahan vanhassa okkelin räpsyssä jotain hyviäkin puolia. Rullat ei välitä mitään oli sitä lunta tahi ei. Käytettyjen osien hinnatkin evullisia kun ei nämä rohjot monille kelpaa Ihan hyvän varatelan sai satasella.Superdextaaja kirjoitti: ↑Ke Helmi 28, 2024 11:24 am Pitkiä rupeamiahan sitä ei pitäisi ravassa rypeä eikä sellaisella reitillä, mistä kiskot sontaantuu eikä saa jäähdytystä eli lumen pöllyämistäkin pitäisi vähän edes tapahtua reitillä. Siinä mielessä kuiva ihan jäinen pohjakaan ei ole pitkään ajoon paras, vaikka kelkka liikkuukin helposti.
-
- Viestit: 1505
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1505
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Pikkuhiljaa kuormat kasvaa, vielä kulkee, tuossa kuormassa puolen pinokuution huitteilla. Reki on aikas toimiva. Melko kevyt ja luistava. Pikkusen vois nurkkia viistota niin ei töki puihin. Jäiset koivut tippu pari kertaa kuorman päältä, luikkahia ovat.
Isot työkelkat kai vetää vaikka pari kuutiota kerralla? Luulisin.
-
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Ajoin 80-luvulla pienen tukkileimikon pienellä kelkalla. Reki oli alun perin hevosreki. Oli onneksi alamäki ajaa lanssiin ja jäljet olivat hyvät. Kasat olivat mitä sattui tulemaan, mutta olivat tien laidassa.
-
- Viestit: 1513
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Syksyllä 2022 tuli hankittua -12 Skidoo Scandic 600cc nelitahtimoottorilla ja 50 senttisellä matolla.
Eka koeajo talvella 2022-2023 - tuntui kuin olis ajanut tankkia, mutta oli kyllä hyvä etenemään.
Verrokkina oli vanha, monta vuotta seissyt Skidoo Elan vm-76 tai jotain... 250cc ja 37 cm tela
Elanilla tuli paljonkin ajettua puuta, parhaimpina talvina isän kanssa yli 100 kiintoa kuitua (2m pöllejä)
Nyt tänä talvena sama reki käytössä pienellä modauksella, koska vetokoukkujen korkeudessa n. 30 cm ero. Reki melkeimpä turhan pieni tuolle Scandicille, tai sitten pitäisi pankkoje pituutta lisätä. Kolmimetrisellä tavaralla reki tulee hieman hankalaksi tasapainottaa vaikka jalaksista säätö (eteen-taakse) löytyykin. ~20 mottia on tullut kuskattua polttopuuta metsästä lanssille.
Elanissa ei vetokoukulle tuntunut olevan mitään aisapainorajaa - Scandicissa tais olla max 50 kg, joka varmasti monesti tänä talvena ylittynyt. Syynä kai, että teräsosat vaihtuneet alumiinisiin..
Eka koeajo talvella 2022-2023 - tuntui kuin olis ajanut tankkia, mutta oli kyllä hyvä etenemään.
Verrokkina oli vanha, monta vuotta seissyt Skidoo Elan vm-76 tai jotain... 250cc ja 37 cm tela
Elanilla tuli paljonkin ajettua puuta, parhaimpina talvina isän kanssa yli 100 kiintoa kuitua (2m pöllejä)
Nyt tänä talvena sama reki käytössä pienellä modauksella, koska vetokoukkujen korkeudessa n. 30 cm ero. Reki melkeimpä turhan pieni tuolle Scandicille, tai sitten pitäisi pankkoje pituutta lisätä. Kolmimetrisellä tavaralla reki tulee hieman hankalaksi tasapainottaa vaikka jalaksista säätö (eteen-taakse) löytyykin. ~20 mottia on tullut kuskattua polttopuuta metsästä lanssille.
Elanissa ei vetokoukulle tuntunut olevan mitään aisapainorajaa - Scandicissa tais olla max 50 kg, joka varmasti monesti tänä talvena ylittynyt. Syynä kai, että teräsosat vaihtuneet alumiinisiin..
-
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Jäin miettimään, että miten sitä aisapainoa kelkkaan oikein syntyy. Reen aisahan elää pystysuunnassa.
-
- Viestit: 1513
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Ehkä kuva selventää hieman tapausta
https://photos.app.goo.gl/SH8ZTQu8wRhozy2aA
Tuossa kyydissä kolmemetristä tavaraa - Vetojuhtana kyllä fordson Manuel...
https://photos.app.goo.gl/SH8ZTQu8wRhozy2aA
Tuossa kyydissä kolmemetristä tavaraa - Vetojuhtana kyllä fordson Manuel...
-
- Viestit: 583
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Europari parireessä etummaisen pankon (etureen pankko) pystyy laittamaan niin että se kuormittaa vetoaisaa. Pankon paikkaa voi muuttaa halutulle kuormitukselle. Olikohan siinä neljä ei paikkaa.
-
- Viestit: 2009
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Europarissa on talousreki mallinen vetotapa. Minulla puiset parireet, vetoaisa kiinni jalaksissa etupankon edessä ja vetää kelkan perää alas ilman aisapainoa. Jarruttaessa työntää perää ylös, niin tulee painoa suksille ja tottelee ohjausta paremmin eikä tarvi ottaa pystypuista kimmokkeita takaisin ladulle.
-
- Viestit: 583
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Näköjään uusissa Europari reessä ei ole aisan kuormitusta. Mulla on 30 vuotta vanha ja nyt aloin eppäileen että onko edes Europari. Pitää tarkistaa. Torissa oli vastaava myynnissä Europol nimellä. Kuvat löytyy Googlella.Pataässä kirjoitti: ↑To Maalis 07, 2024 10:23 pm Europarissa on talousreki mallinen vetotapa. Minulla puiset parireet, vetoaisa kiinni jalaksissa etupankon edessä ja vetää kelkan perää alas ilman aisapainoa. Jarruttaessa työntää perää ylös, niin tulee painoa suksille ja tottelee ohjausta paremmin eikä tarvi ottaa pystypuista kimmokkeita takaisin ladulle.
-
- Viestit: 1505
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Tuossa minun reen alapuoli. Vaneripohjat, rst-putkea, liukasta muovia.
Ihan hyvä saada reki kahtia niin on kevyempi nostella liiteriin. Ja näkyy tulevan kelkan jälkeä perässä.
Appiukko oli Summan tehtailla -80 luvulla, sieltä tuommosta jämäainesta. Vihreä muovi on kai jotain kuljetinlinjastojen yms. liukumuovia. Jotkut sanoo tefloniksi. Minä lisäsin mustat keskimuovit ettei vanerin reuna tökkää.
-
- Viestit: 583
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
- Viesti:
Re: Moottorikelkalla töitä?
Europool, valmistettu Kemijärvellä. Siinä voi tosiaan kuormittaa vetoaisaa. Mulla se säätö on puolivälissä.Jantikka kirjoitti: ↑Pe Maalis 08, 2024 7:09 amNäköjään uusissa Europari reessä ei ole aisan kuormitusta. Mulla on 30 vuotta vanha ja nyt aloin eppäileen että onko edes Europari. Pitää tarkistaa. Torissa oli vastaava myynnissä Europol nimellä. Kuvat löytyy Googlella.Pataässä kirjoitti: ↑To Maalis 07, 2024 10:23 pm Europarissa on talousreki mallinen vetotapa. Minulla puiset parireet, vetoaisa kiinni jalaksissa etupankon edessä ja vetää kelkan perää alas ilman aisapainoa. Jarruttaessa työntää perää ylös, niin tulee painoa suksille ja tottelee ohjausta paremmin eikä tarvi ottaa pystypuista kimmokkeita takaisin ladulle.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 50 vierailijaa