Moottorikaran toiminta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

tono kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 4:58 pm Kokeilitko laittaa letkut eripäin? Että puskeeko silloin pihalle. Voihan siellä ilmakin tehdä nyt tepposiaan.
No tuota en kyllä kokeillut. Täytyypä joku päivä sekin tosiaan testata. Kiitos vinkistä!
Lokari Horse Powered by Kubota
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

Juhnu kirjoitti: Su Maalis 10, 2024 5:08 pm Lukeeko siinä lukkoventtiilissä mitä niiden lähtöjen kohdilla? Minkä valmistajan ja mallinen se lukkoventtiili on?
Siinä on joku "OII" merkintä vas yläkulmassa ja keskellä lukee VBPDE 1/4L Made in Italy. Tulot ylhäällä V1 ja V2 ja niissä on nuo paineletkutulot ja sit päissä olevissa banjolähdöissä C1 ja C2 ja niistä menee banjoputket sylinteriin.

https://www.salhydro.fi/fi/lukkoventtii ... oventtiili

Tollanen se on ja siihen laitettu sovitteet banjoille 1/4" malli.
Lokari Horse Powered by Kubota
Juho M-P
Viestit: 4381
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Sulla on jush väörinpäin kytketty se
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Talumees
Viestit: 6384
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Juho M-P kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 11:13 am Sulla on jush väörinpäin kytketty se
Ihan oikein se on kytketty:
V1 ja V2 kytketään painelinjoihin (letkut)
C1 ja C2 kytketään toimilaitteelle meneviin linjoihin (sylinteri)
L-mallit 1/4"-1/2" (ks. tekniset tiedot)
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Joo oikein on kytketty, lähtisin tässä kohtaa irroittamaan venttiilille menevät letkut lukkoventtiilistä, asettaisin niiden päät esim. Kanisteriin ja kokeilisin että se öljy tulee koneesta ulos eikä esim. Pikaliittimet jumita.
Jos ei jumita niin sama juttu sylinterien päästä irti ja kokeilla tuleeko öljy lukkoventtiilistä läpi.
Juho M-P
Viestit: 4381
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Talumees kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 11:19 am
Juho M-P kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 11:13 am Sulla on jush väörinpäin kytketty se
Ihan oikein se on kytketty:
V1 ja V2 kytketään painelinjoihin (letkut)
C1 ja C2 kytketään toimilaitteelle meneviin linjoihin (sylinteri)
L-mallit 1/4"-1/2" (ks. tekniset tiedot)
On se tosiaan ihan oikein. Jotenkin onnistuin lukemaan väärin ton lohkon kyljessä olevat kaiverrukset, näytti et vastaventtiilit olis piirretty päinvastoin. Mutta ny ku katto kaaviokuvaa nii onha se iha oikein
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

Vähän homma edistynyt eli kokeiltiin kaverin Avantilla tuota sylinteriä lukkoventtiileineen ja siinä se toimi kuten kuuluukin eli sisään ja ulos normaalisti.

Horsessa vaan ei toimi tuonkaan jälkeen. Liittimiä tutkin Horsessa ja aivan samanlaisilta ne näyttää muuten, mutta Avantissa oli koneen päässä naarasliittimet ja tuohon sylinteriin vaihdettiin siis toinenkin uros. Itselläni Horsessa on uros- ja naarasliittimet ja vastaavat sitten sylinterissä. Tuossa kokeiltaessa se letku mikä menee koneessa naarasliimeen on se mihinkä näkyy menevän painetta mutta koneessa olevan urosliittimeen tulevaan letkuun ei näy tulevan painetta. Koneessa oleva urosliitin on kyllä ihan saman näköinen kuin se toisessa letkussa oleva uros. Vaihdoin myös sen letkun naarasliitimen toiseen naarasliittimeen, mutta sillä ei ollut vaikutusta.

Pitänee varmaan koittaa huomenna ilman sylinteriä pelkkiä letkuja jos se siitä muuksi edes muuttuu. Outoa on kyllä tämä että miksi ei toimi vai voiko se vika kuitenkin olla siinä moottorikarassa...
Lokari Horse Powered by Kubota
Avatar
mike
Viestit: 5327
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja mike »

Onko varmaa tietoa että lohkossa kaksitoiminen moottorikara ?
Eikö tuo lohko kannattaisi jo vaihtaa kokonaan toisenlaiseen, alta satasen saa sopivia.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

Kyllä se toimii molempiin suuntiin. Vivussa on 3 asentoa ja 1-0-2 eli keskellä pois ja sit lukittuu molempiin päihin. Myös vivuston alla oleva kilpi näyttää pyörimissuunnan molemmin päin ja jos kone käy tyhjäkäyntiä niin molempiin suuntiin vipua liikutettaessa kone sammuu ja kierroksia lisätessä kuulee selvästi että voimaa otetaan vipua liikutettaessa.

Myös nuo pikaliittimet ovat toimivat ja jos keskellä olevaa "nänniä" painaa tulee sieltä öljyä ja hyvin herkästi se "nänni" aukeaa sekä letkuissa että koneessa...

Ehkä pitäs saada joku hydemoottori kaverilta lainaan ja kokeilla toimiiko sekään vai onko tässä joku ihme sydeemi.

En vaan ymmärrä miksi se koko venttiilistön vaihdolla mihinkään muuttuu. Vaihto ei ole helppo kun pitää purkaa aika paljon osia tieltä, kun se venttiilistö on siinä jalkojen välissä kopan alla keskellä konetta...

No ehkä pitää odottaa vaan kesään asti ja kattoo kun kelit läpenee :?
Lokari Horse Powered by Kubota
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

jos kone käy tyhjäkäyntiä niin molempiin suuntiin vipua liikutettaessa kone sammuu ja kierroksia lisätessä kuulee selvästi että voimaa otetaan vipua liikutettaessa.
Tekeekö tuon kun sylinterin letkut on koneessa kiinni?
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

Kyllä tekee ja toiseen suuntaan kun antaa letkuun painetta niin letkusta näkee että sinne menee painetta eli se liikkuu (tämä siis vetää sylinterin sisään ja se on jo sisässä) mutta toiseen suuntaan se toinen letku ei liiku yhtään vaikka koneen käynti muuttuu eli tässä pitäis sylinterin pidentyä mutta ei liiku eli niinkuin pikaliittimestä ei tulisi painetta letkuun.
Lokari Horse Powered by Kubota
Avatar
mike
Viestit: 5327
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja mike »

Ei taida olla kaksitoiminen lohko, tai sitten voi olla joku ruuvi millä toiminta muutetaan kaksitoimiseksi. Paluu saattaa olla siinä 1/4" liittimessä, vaikka pieni onkin. Liekö tuossa laitteessa kovin suuret tuotot muutenkaan. Saatko jotain kuvia lohkosta tai putkituksesta ?
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Talumees
Viestit: 6384
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Talumees »

mike kirjoitti: La Maalis 16, 2024 2:02 pm Ei taida olla kaksitoiminen lohko, tai sitten voi olla joku ruuvi millä toiminta muutetaan kaksitoimiseksi. Paluu saattaa olla siinä 1/4" liittimessä, vaikka pieni onkin. Liekö tuossa laitteessa kovin suuret tuotot muutenkaan. Saatko jotain kuvia lohkosta tai putkituksesta ?
Kuva kertois paljon...
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Peksu123 kirjoitti: La Maalis 16, 2024 11:09 am Kyllä se toimii molempiin suuntiin. Vivussa on 3 asentoa ja 1-0-2 eli keskellä pois ja sit lukittuu molempiin päihin. Myös vivuston alla oleva kilpi näyttää pyörimissuunnan molemmin päin ja jos kone käy tyhjäkäyntiä niin molempiin suuntiin vipua liikutettaessa kone sammuu ja kierroksia lisätessä kuulee selvästi että voimaa otetaan vipua liikutettaessa.

Myös nuo pikaliittimet ovat toimivat ja jos keskellä olevaa "nänniä" painaa tulee sieltä öljyä ja hyvin herkästi se "nänni" aukeaa sekä letkuissa että koneessa...

Ehkä pitäs saada joku hydemoottori kaverilta lainaan ja kokeilla toimiiko sekään vai onko tässä joku ihme sydeemi.

En vaan ymmärrä miksi se koko venttiilistön vaihdolla mihinkään muuttuu. Vaihto ei ole helppo kun pitää purkaa aika paljon osia tieltä, kun se venttiilistö on siinä jalkojen välissä kopan alla keskellä konetta...

No ehkä pitää odottaa vaan kesään asti ja kattoo kun kelit läpenee :?
Kokeilitko irtoletkuilla astiaan? Ne liittimet osaa temppuilla... Samalla näkee sen että sieltä traktorista tulee öljyä kuten kuuluu..
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

En vielä jaksanu säätää tolleen. Ehkä huomenna vois koittaa kun aurinko paistaa ja ihmetellä lisää.
Lokari Horse Powered by Kubota
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

Talumees kirjoitti: La Maalis 16, 2024 2:39 pm
mike kirjoitti: La Maalis 16, 2024 2:02 pm Ei taida olla kaksitoiminen lohko, tai sitten voi olla joku ruuvi millä toiminta muutetaan kaksitoimiseksi. Paluu saattaa olla siinä 1/4" liittimessä, vaikka pieni onkin. Liekö tuossa laitteessa kovin suuret tuotot muutenkaan. Saatko jotain kuvia lohkosta tai putkituksesta ?
Kuva kertois paljon...
Joo aika hankala on saada kuvia kun aika tiukka on paketti. Lohko on siellä ison eristekopan alla keskellä konetta ja sinne ei nää kuin ehkä alta pikkuisen. Pitää huomenna yrittää kurkkia sinnekin..
Lokari Horse Powered by Kubota
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

Koneesta löytyy kyllä osaluettelo ja hydrauliikasta on siinä piirustukset. Lohkostakin jotain tietoa. Mitenkäs niitä vois tänne liittää? PDF tietosto siis tai voin laittaa meiliin yvnä tietäjille.

Lohkoventtiili on SALAMI VDM07-DDD1F 6202 06950

Ohjekirja kertoo että tuo liitäntä on hydrauliikan ulosotto ja karassa asennot 1-0-1 eli mielestäni pitäis toimia kuten yllä olen kertonut, tiedä sitten miksi ei niin tee...
Lokari Horse Powered by Kubota
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

Taas tutkittu ja nyt taitaakin olla niin kuten joku jo täällä mainitsikin, että ei olekaan kuin yhteen suuntaan tuo pyöritys työlaitteelle. Katoin sitä kilpeä sen karan alla ja siinä on ylempi kuvake jostain pyörivästä koneesta ja alemmassa kuvakkeessa on nuoli sen alla myötäpäivään :(

Nyt sitten ihmettelen , että miksi tuossa on 3kpl pikaliittimiä ulosotolle? Jos kerran tuo neste kiertää noiden kahden 1/2" pikaliittimen kautta jo (en vielä saanut moottoria lainaan että sen voisi kokeilla) niin mihin tarvitaan se 1/4" tankkipaluu?

Nyt otin ihan ajatuksen kanssa tämän toiminnan ja kattelin tuota piirustusta. Nyt näyttääkin siltä, että moottorikaran työlinjat onkin nuo 2 ylintä pikaliitintä eli 1/2" ja 1/4" liittimet. Nämä liittimet menevät tuonne karalle. Ja se alin 1/2" liitin onkin se tankkipaluu. Tuohon alimpaan paluulinjaan tulee myös öljynjäähdyttimeltä liitäntä T-kappaleella. Kävisikö se järkeen tuon jähdyttimen linjaksi.

Nyt vaan ihmettelen, miksi siihen toiseen linjaan on laitettu 1/4" pikaliitin. No itselläni on kyllä yhdet 1/2" pikaliittimet jos niissä on vaan sama kierre...

Tuo liitin mitä olen luullut 1/4" onkin oikeesti 3/8" kokoa kun sitäkin jo aloin epäillä...ja katoin niin siinä on joku kierresovitin ennen tuota liitintä. Pitää vissiin ostaa tuollainen 3/8" naaraspikaliitin ja kokeilla josko se sitten toimisi tuo sylinteri :roll:
Viimeksi muokannut Peksu123, Su Maalis 17, 2024 12:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lokari Horse Powered by Kubota
anttip
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Maalis 10, 2020 7:48 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja anttip »

1/4 liitin hydraulimoottorin vuotolinja?
tono
Viestit: 2149
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja tono »

Ostaa tuommoisen lisälohkon siihen linjaan niin alkaa toimimaan.

https://www.virhydro.fi/hydrauliikkaven ... 1-GKZ1-38/

Eli ajaa sillä moottorikaralla öljyä tuolle venttiilille ja tuosta venttiilistä valitsee kumpaan suuntaan liikutetaan laitetta.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Saapiska ja 30 vierailijaa