Moottorikaran toiminta
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Moottorikaran toiminta
Sellainen kysymys, että voiko venttiilipöydän moottorikaralla käyttää normaalia 2 toimista sylinteriä? Ostin Horseen takanostolaitteeseen hydraulisesti kippaavan takakauhan ja mietin voiko sitä käyttää tuosta löytyvällä moottorikaralla? Siitä lähtee siis 2kpl 1/2" lähtöä/tuloa sekä 1 pienempi hydrmoottorin paluukierto olisko 3/8", en tiedä.
Mutta jos siis noihin 1/2" liittimiin (uros ja naaras) laittaa suoraan sylinterin liittimet ja liikuttaa moottorikaran vipua, mitä tapahtuu?
Mutta jos siis noihin 1/2" liittimiin (uros ja naaras) laittaa suoraan sylinterin liittimet ja liikuttaa moottorikaran vipua, mitä tapahtuu?
Lokari Horse Powered by Kubota
-
- Viestit: 10749
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Jos sillä on voinut ajaa moottoria kumpaankin suuntaan, niin toimiihan se 2-toimisen sylinterin ohjaukseenkin, ainakin jotenkin. Saattaa tosin olla (todennäköisesti onkin) vivun keskiasennossa kellunta, eli sylinteri ei pidä taakkaa paikallaan ilman lukkoventtiiliä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Pe Joulu 14, 2007 5:46 pm
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Voi käyttää, mutta siihen kauhan kippisylinteriin pitää asentaa lukkoventtiili. Muuten kauha kippailee miten painovoima määräilee..
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Just näin. Moottorikarassa on keskiasennossa molemmat portit avoinna tankkiin tai yhdessä toisiinsa. Muutenhan hydraulimoottori pullauttas tiivisteet jos täydestä vauhdista päästäis vivun keskiasentoon.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Kiitos vastauksista
Joo itsekin olen tuota lukkoventtiiliä miettinyt. onkos sillä väliä millaisen lukkoventtiilin laittaa? Tuotosta ei ole tietoa vai onko sillä väliäkään. Joku halpa kävia ja jollain banjopulteilla varmaan sylinteriin kiinni?
Noissa sylinterin kierteissä tai sitten siihen lukkoventtiilin kierteisiin pitää kai laittaa teippiä väliin että pysyy nesteet sisällä?
Lokari Horse Powered by Kubota
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Kaksoislukoventtiili. Tiivisteenä usit, ei mitää teippejä. Hydraulikaupan myyjät kyllä tietää antaa oikeat osat, kun kerrot sylinterin mitat.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Joo ei mitään putkimieshommia hydrauliikassa.
Lukkoventtiilinhän voi tollasessa tapauksessa laittaa vaikka ihan lekujen väliim, ei tarvi sylinterin kylkeen. Kyseessä kjn on vain kippaava kauha, ei kahmari/koura tai nostopuomi
Lukkoventtiilinhän voi tollasessa tapauksessa laittaa vaikka ihan lekujen väliim, ei tarvi sylinterin kylkeen. Kyseessä kjn on vain kippaava kauha, ei kahmari/koura tai nostopuomi
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Joo kattelin vaan tuota kauhaa ja siinä kun tuli mukana letkut siihen sylinteriin ja niissä ne 1/2" pikaliittimet päissä, niin näyttää olevan kierteen välissä valkoista teippiä. Milläs se sitten pitäs laittaa oikeaoppisesti tuollainen kierteellinen pikaliitin letkun kierteeseen pitävästi kiinni?
Lokari Horse Powered by Kubota
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: La Marras 26, 2022 4:41 pm
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Siis pikaliitin letkuun kiinni? Jos puolen tuuman uros kierteeseen meinaat pikaliittimen laittaa niin usit tiivisteen se yleensä vaatii, ei ainakaan mitään teippejä.
-
- Viestit: 6378
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Toikin riippuu kierteestä...
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Joissain UK nipoissa/letkukaroissa on kartiokierre, olisko ne semmoset.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
No jos ne on valmiiks kasatut, niin antaa olla näkösenää.Joo kattelin vaan tuota kauhaa ja siinä kun tuli mukana letkut siihen sylinteriin ja niissä ne 1/2" pikaliittimet päissä, niin näyttää olevan kierteen välissä valkoista teippiä.
Laitevalmistajien letkuasennilmissa saattaa olla käytetty normaalista poikkeavia osia, ja ilmeisesti nuokin kartionipat, jotka sitten teipillä tiivistetty!?
Teippi toimii tuossa kartoinipassa, mut yleensä nipat on tasotiivisteellä tiivistettäviä, usit tai kupari tiivisteellä.
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
No nii hitaasti tämä homma etenee kun ei ole ollut takakauhalle vielä tarvetta.
Nyt kävin hydekaupassa tuon sylinterin ja letkujen kanssa ja semmoisen kaksoislukkoventtiiliin siihen sylinterin kylkeen laitoin ja ihan banjoilla kiinni kun silleen oli helpointa.
No nyt sitä sitten kokeilin tuolla Horsen moottorikaralla ajaa, mutta mitään ei tapahdu. Toiseen suuntaan kun ajaa niin letkuun näkyy menevän painetta, mutta sylinterissä ei ole liikettä. Toiseen suuntaan ajettaessa ei näy letkussa mitään liikettä edes. '
Tuossa systeemissä on siis Horsen päässä myös 1/4" kierron paluuliitin eli onko tämä nyt semmoinen järjestelmä, että tuo moottorikara antaa vain painetta (molempiin pyörimissuuntiin) ja paluukierto menee tuosta 1/4" liittimestä takaisin säiliöön, mutta paluuta ei ole tuon karan kautta toisesta liittimestä?
Liittimiä on siis 3kpl 2x 1/2" eli uros ja naaras ja sitten tuo 1/4" uros noiden välissä keskellä. Karassa on 3 asentoa eli keskellä vapaa ja molempiin pyörimissuuntiin omat asennot mihin kara myös lukkiutuu tarvittaessa.
Nyt kävin hydekaupassa tuon sylinterin ja letkujen kanssa ja semmoisen kaksoislukkoventtiiliin siihen sylinterin kylkeen laitoin ja ihan banjoilla kiinni kun silleen oli helpointa.
No nyt sitä sitten kokeilin tuolla Horsen moottorikaralla ajaa, mutta mitään ei tapahdu. Toiseen suuntaan kun ajaa niin letkuun näkyy menevän painetta, mutta sylinterissä ei ole liikettä. Toiseen suuntaan ajettaessa ei näy letkussa mitään liikettä edes. '
Tuossa systeemissä on siis Horsen päässä myös 1/4" kierron paluuliitin eli onko tämä nyt semmoinen järjestelmä, että tuo moottorikara antaa vain painetta (molempiin pyörimissuuntiin) ja paluukierto menee tuosta 1/4" liittimestä takaisin säiliöön, mutta paluuta ei ole tuon karan kautta toisesta liittimestä?
Liittimiä on siis 3kpl 2x 1/2" eli uros ja naaras ja sitten tuo 1/4" uros noiden välissä keskellä. Karassa on 3 asentoa eli keskellä vapaa ja molempiin pyörimissuuntiin omat asennot mihin kara myös lukkiutuu tarvittaessa.
Viimeksi muokannut Peksu123, La Maalis 09, 2024 7:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lokari Horse Powered by Kubota
-
- Viestit: 2146
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
- Paikkakunta: Askola
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Kuullostaa että venttiili on kytketty nyt väärin, kun kerran mitään ei tapahtu? eli letkut tulee nyt sylinterin liittimiin
1/4 liitin on varmaan vuotolinja moottorille.
1/4 liitin on varmaan vuotolinja moottorille.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Siis tuo kaksoislukkoventtiili on kytketty kyllä oikein eli venttiilin päistä on lähdöt sylinteriin banjoilla ja venttiilin päälle tulee nuo paineletkut koneesta (Horsesta).
Pikaliittimet kun otin pois, niin niissä oli kyllä näkyvissä nestettä. Letkuja en aukonut.
Voiko nyt tuo kaksoislukkoventtiili jotenkin jumittaa kun siellä ei ole öljyä vaan ilmaa kun ei toimi? Pitäsikö se ilmata jotenkin?
En kyllä ymmärrä miksi ei toimi ollenkaan
Pikaliittimet kun otin pois, niin niissä oli kyllä näkyvissä nestettä. Letkuja en aukonut.
Voiko nyt tuo kaksoislukkoventtiili jotenkin jumittaa kun siellä ei ole öljyä vaan ilmaa kun ei toimi? Pitäsikö se ilmata jotenkin?
En kyllä ymmärrä miksi ei toimi ollenkaan
Lokari Horse Powered by Kubota
-
- Viestit: 2146
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
- Paikkakunta: Askola
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Okei, no sitten. Ehkä pikaliitin ei ollut kunnolla pohjassa? Juuri tänään kävi niin metsäkuormaajan kanssa. Oli siis lukossa mutta öljy ei liikkunut, ennenkuin kävi remppaamassa letkuja uudelleen.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Joo pitää kokeilla uudestaan. Tuli vielä semmoinen mieleen, että noissa letkuliitännöissä venttiilissä oli semmoiset muovitulpat suojina ja ne tietysti otin pois, mutta noissa sylinterille menevissä putkitartunnoissa en semmosia huomannut edes katsoa, kun ne banjot sinne menivät niiden sisälle kunnolla. Pitänee ne huomenna vielä aukoa ja tarkistaa
Lokari Horse Powered by Kubota
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
No nyt on taas tutkittu lisää ja otin nuo banjot irti ja ei siellä ollut kyllä mitään tulppia esteenä niissä reijissä. Hydeöljyä oli kyllä sinne mennyt ja sitä tuli ulos varsinkin tuosta toisesta banjopultista lukkoventtiilin päästä. Toisestakin sitä tuli hyvin vähän muutamia tippoja.
Kokeilin uudestaan ja sama juttu, ei toimi ei. Kokeilin myös Horsen etupään liittimiin (samat moottorikaran liittimet on molemmissa päissä) tuota kytkeä ja sama tilanne ei vaan toimi. Toiseen suuntaan anettaessa painetta letkussa näkyy, että painetta sinne menee, mutta sylinteri ei liiku eli tuo näyttää siltä että sisäänpäin olisi liike mutta sylinteri on jo muutenkin sisässä. Toiseen suuntaan ei näy, että menee painetta tai ainakaan letku ei liiku yhtään.
Voikohan tuo itse lukkoventtiili olla rikki tai jumissa? Alkaa nyt tuntua siltä, että siinä on vikaa. Pitänee ottaa se vielä irti ja laittaa letkut suoraan sylinteriin ja katsoa mitä tapahtuu vaiko mitään...
Kokeilin uudestaan ja sama juttu, ei toimi ei. Kokeilin myös Horsen etupään liittimiin (samat moottorikaran liittimet on molemmissa päissä) tuota kytkeä ja sama tilanne ei vaan toimi. Toiseen suuntaan anettaessa painetta letkussa näkyy, että painetta sinne menee, mutta sylinteri ei liiku eli tuo näyttää siltä että sisäänpäin olisi liike mutta sylinteri on jo muutenkin sisässä. Toiseen suuntaan ei näy, että menee painetta tai ainakaan letku ei liiku yhtään.
Voikohan tuo itse lukkoventtiili olla rikki tai jumissa? Alkaa nyt tuntua siltä, että siinä on vikaa. Pitänee ottaa se vielä irti ja laittaa letkut suoraan sylinteriin ja katsoa mitä tapahtuu vaiko mitään...
Lokari Horse Powered by Kubota
-
- Viestit: 2146
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
- Paikkakunta: Askola
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Kokeilitko laittaa letkut eripäin? Että puskeeko silloin pihalle. Voihan siellä ilmakin tehdä nyt tepposiaan.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
-
- Viestit: 1593
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
Re: Moottorikaran toiminta
Lukeeko siinä lukkoventtiilissä mitä niiden lähtöjen kohdilla? Minkä valmistajan ja mallinen se lukkoventtiili on?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Lurkus, MattiEk, Superdexta-64 ja 58 vierailijaa