Moottorikaran toiminta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

Sellainen kysymys, että voiko venttiilipöydän moottorikaralla käyttää normaalia 2 toimista sylinteriä? Ostin Horseen takanostolaitteeseen hydraulisesti kippaavan takakauhan ja mietin voiko sitä käyttää tuosta löytyvällä moottorikaralla? Siitä lähtee siis 2kpl 1/2" lähtöä/tuloa sekä 1 pienempi hydrmoottorin paluukierto olisko 3/8", en tiedä.

Mutta jos siis noihin 1/2" liittimiin (uros ja naaras) laittaa suoraan sylinterin liittimet ja liikuttaa moottorikaran vipua, mitä tapahtuu?
Lokari Horse Powered by Kubota
jiipee
Viestit: 10749
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jos sillä on voinut ajaa moottoria kumpaankin suuntaan, niin toimiihan se 2-toimisen sylinterin ohjaukseenkin, ainakin jotenkin. Saattaa tosin olla (todennäköisesti onkin) vivun keskiasennossa kellunta, eli sylinteri ei pidä taakkaa paikallaan ilman lukkoventtiiliä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jurne
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2007 5:46 pm
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja jurne »

Voi käyttää, mutta siihen kauhan kippisylinteriin pitää asentaa lukkoventtiili. Muuten kauha kippailee miten painovoima määräilee..
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

jurne kirjoitti: La Tammi 13, 2024 9:55 pm Voi käyttää, mutta siihen kauhan kippisylinteriin pitää asentaa lukkoventtiili. Muuten kauha kippailee miten painovoima määräilee..
Just näin. Moottorikarassa on keskiasennossa molemmat portit avoinna tankkiin tai yhdessä toisiinsa. Muutenhan hydraulimoottori pullauttas tiivisteet jos täydestä vauhdista päästäis vivun keskiasentoon.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

jurne kirjoitti: La Tammi 13, 2024 9:55 pm Voi käyttää, mutta siihen kauhan kippisylinteriin pitää asentaa lukkoventtiili. Muuten kauha kippailee miten painovoima määräilee..
Kiitos vastauksista :)

Joo itsekin olen tuota lukkoventtiiliä miettinyt. onkos sillä väliä millaisen lukkoventtiilin laittaa? Tuotosta ei ole tietoa vai onko sillä väliäkään. Joku halpa kävia ja jollain banjopulteilla varmaan sylinteriin kiinni?

Noissa sylinterin kierteissä tai sitten siihen lukkoventtiilin kierteisiin pitää kai laittaa teippiä väliin että pysyy nesteet sisällä?
Lokari Horse Powered by Kubota
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kaksoislukoventtiili. Tiivisteenä usit, ei mitää teippejä. Hydraulikaupan myyjät kyllä tietää antaa oikeat osat, kun kerrot sylinterin mitat.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joo ei mitään putkimieshommia hydrauliikassa.

Lukkoventtiilinhän voi tollasessa tapauksessa laittaa vaikka ihan lekujen väliim, ei tarvi sylinterin kylkeen. Kyseessä kjn on vain kippaava kauha, ei kahmari/koura tai nostopuomi
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

Juho M-P kirjoitti: La Tammi 13, 2024 10:56 pm Joo ei mitään putkimieshommia hydrauliikassa.

Lukkoventtiilinhän voi tollasessa tapauksessa laittaa vaikka ihan lekujen väliim, ei tarvi sylinterin kylkeen. Kyseessä kjn on vain kippaava kauha, ei kahmari/koura tai nostopuomi
Joo kattelin vaan tuota kauhaa ja siinä kun tuli mukana letkut siihen sylinteriin ja niissä ne 1/2" pikaliittimet päissä, niin näyttää olevan kierteen välissä valkoista teippiä. Milläs se sitten pitäs laittaa oikeaoppisesti tuollainen kierteellinen pikaliitin letkun kierteeseen pitävästi kiinni?
Lokari Horse Powered by Kubota
tuusaaja
Viestit: 103
Liittynyt: La Marras 26, 2022 4:41 pm
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja tuusaaja »

Siis pikaliitin letkuun kiinni? Jos puolen tuuman uros kierteeseen meinaat pikaliittimen laittaa niin usit tiivisteen se yleensä vaatii, ei ainakaan mitään teippejä.
Talumees
Viestit: 6378
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Talumees »

tuusaaja kirjoitti: La Tammi 13, 2024 11:53 pm Siis pikaliitin letkuun kiinni? Jos puolen tuuman uros kierteeseen meinaat pikaliittimen laittaa niin usit tiivisteen se yleensä vaatii, ei ainakaan mitään teippejä.
Toikin riippuu kierteestä...
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Paalari
Viestit: 2031
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Joissain UK nipoissa/letkukaroissa on kartiokierre, olisko ne semmoset.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Joo kattelin vaan tuota kauhaa ja siinä kun tuli mukana letkut siihen sylinteriin ja niissä ne 1/2" pikaliittimet päissä, niin näyttää olevan kierteen välissä valkoista teippiä.
No jos ne on valmiiks kasatut, niin antaa olla näkösenää.
Laitevalmistajien letkuasennilmissa saattaa olla käytetty normaalista poikkeavia osia, ja ilmeisesti nuokin kartionipat, jotka sitten teipillä tiivistetty!?
Teippi toimii tuossa kartoinipassa, mut yleensä nipat on tasotiivisteellä tiivistettäviä, usit tai kupari tiivisteellä. :roll:
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

No nii hitaasti tämä homma etenee kun ei ole ollut takakauhalle vielä tarvetta.
Nyt kävin hydekaupassa tuon sylinterin ja letkujen kanssa ja semmoisen kaksoislukkoventtiiliin siihen sylinterin kylkeen laitoin ja ihan banjoilla kiinni kun silleen oli helpointa.

No nyt sitä sitten kokeilin tuolla Horsen moottorikaralla ajaa, mutta mitään ei tapahdu. Toiseen suuntaan kun ajaa niin letkuun näkyy menevän painetta, mutta sylinterissä ei ole liikettä. Toiseen suuntaan ajettaessa ei näy letkussa mitään liikettä edes. '

Tuossa systeemissä on siis Horsen päässä myös 1/4" kierron paluuliitin eli onko tämä nyt semmoinen järjestelmä, että tuo moottorikara antaa vain painetta (molempiin pyörimissuuntiin) ja paluukierto menee tuosta 1/4" liittimestä takaisin säiliöön, mutta paluuta ei ole tuon karan kautta toisesta liittimestä?

Liittimiä on siis 3kpl 2x 1/2" eli uros ja naaras ja sitten tuo 1/4" uros noiden välissä keskellä. Karassa on 3 asentoa eli keskellä vapaa ja molempiin pyörimissuuntiin omat asennot mihin kara myös lukkiutuu tarvittaessa.
Viimeksi muokannut Peksu123, La Maalis 09, 2024 7:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lokari Horse Powered by Kubota
tono
Viestit: 2146
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja tono »

Kuullostaa että venttiili on kytketty nyt väärin, kun kerran mitään ei tapahtu? eli letkut tulee nyt sylinterin liittimiin

1/4 liitin on varmaan vuotolinja moottorille.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

Siis tuo kaksoislukkoventtiili on kytketty kyllä oikein eli venttiilin päistä on lähdöt sylinteriin banjoilla ja venttiilin päälle tulee nuo paineletkut koneesta (Horsesta).

Pikaliittimet kun otin pois, niin niissä oli kyllä näkyvissä nestettä. Letkuja en aukonut.

Voiko nyt tuo kaksoislukkoventtiili jotenkin jumittaa kun siellä ei ole öljyä vaan ilmaa kun ei toimi? Pitäsikö se ilmata jotenkin?

En kyllä ymmärrä miksi ei toimi ollenkaan :(
Lokari Horse Powered by Kubota
tono
Viestit: 2146
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja tono »

Okei, no sitten. Ehkä pikaliitin ei ollut kunnolla pohjassa? Juuri tänään kävi niin metsäkuormaajan kanssa. Oli siis lukossa mutta öljy ei liikkunut, ennenkuin kävi remppaamassa letkuja uudelleen.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

Joo pitää kokeilla uudestaan. Tuli vielä semmoinen mieleen, että noissa letkuliitännöissä venttiilissä oli semmoiset muovitulpat suojina ja ne tietysti otin pois, mutta noissa sylinterille menevissä putkitartunnoissa en semmosia huomannut edes katsoa, kun ne banjot sinne menivät niiden sisälle kunnolla. Pitänee ne huomenna vielä aukoa ja tarkistaa :|
Lokari Horse Powered by Kubota
Peksu123
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2022 9:37 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Peksu123 »

No nyt on taas tutkittu lisää ja otin nuo banjot irti ja ei siellä ollut kyllä mitään tulppia esteenä niissä reijissä. Hydeöljyä oli kyllä sinne mennyt ja sitä tuli ulos varsinkin tuosta toisesta banjopultista lukkoventtiilin päästä. Toisestakin sitä tuli hyvin vähän muutamia tippoja.

Kokeilin uudestaan ja sama juttu, ei toimi ei. Kokeilin myös Horsen etupään liittimiin (samat moottorikaran liittimet on molemmissa päissä) tuota kytkeä ja sama tilanne ei vaan toimi. Toiseen suuntaan anettaessa painetta letkussa näkyy, että painetta sinne menee, mutta sylinteri ei liiku eli tuo näyttää siltä että sisäänpäin olisi liike mutta sylinteri on jo muutenkin sisässä. Toiseen suuntaan ei näy, että menee painetta tai ainakaan letku ei liiku yhtään.

Voikohan tuo itse lukkoventtiili olla rikki tai jumissa? Alkaa nyt tuntua siltä, että siinä on vikaa. Pitänee ottaa se vielä irti ja laittaa letkut suoraan sylinteriin ja katsoa mitä tapahtuu vaiko mitään...
Lokari Horse Powered by Kubota
tono
Viestit: 2146
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja tono »

Kokeilitko laittaa letkut eripäin? Että puskeeko silloin pihalle. Voihan siellä ilmakin tehdä nyt tepposiaan.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Moottorikaran toiminta

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Lukeeko siinä lukkoventtiilissä mitä niiden lähtöjen kohdilla? Minkä valmistajan ja mallinen se lukkoventtiili on?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Lurkus, MattiEk, Superdexta-64 ja 58 vierailijaa