Valmet 702 moottorilämmitin
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
- Viesti:
Valmet 702 moottorilämmitin
Minulla on Valmet 702 vuosimallia 1974. Moottorilämmitin ei enää toimi kunnolla, vaan maavikakytkin lyö pois päältä. Ostin uuden Calix RE 130 moottorilämmitin, joka pitäisi sopia kaikki 700 sarjan Valmettiin. Mutta miten sen kiinnitetään?
Mukana tuli pidike, joka ruuvataan kiinni lohkoon, ja painaa uuden moottorilämmitin päähän. Toimisi hyvin, jos lohkossa olisi olemassa valmista kierrereikää. En ole sellaista löytänyt. Onko kellään kokemukset Calix RE 130 moottorilämmittimen asennuksesta?
Mukana tuli pidike, joka ruuvataan kiinni lohkoon, ja painaa uuden moottorilämmitin päähän. Toimisi hyvin, jos lohkossa olisi olemassa valmista kierrereikää. En ole sellaista löytänyt. Onko kellään kokemukset Calix RE 130 moottorilämmittimen asennuksesta?
-
- Viestit: 705
- Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702 moottorilämmitin
Olet ostanu uudemman c moottorin vastuksen kun pitäisi olla b moottoriin,muutaman kympin kalliimpi.
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702 moottorilämmitin
Kiitos tiedosta!
Konedata vain tunnistaa 411B moottori ja 411BS turmomoottoria. Wikipedia kyllä mainitsee myös 411C moottorin.
Toivottavasti voin vaihtaa kallimpaan versioon, vaikka RE 130 oli tilaustuote.
Konedata vain tunnistaa 411B moottori ja 411BS turmomoottoria. Wikipedia kyllä mainitsee myös 411C moottorin.
Toivottavasti voin vaihtaa kallimpaan versioon, vaikka RE 130 oli tilaustuote.
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
- Paikkakunta: Oulun eteläinen
- Viesti:
Re: Valmet 702 moottorilämmitin
Calixin tuoteluettelosta löytyy malli RE 95 tuote nr. 1779500 https://www.calix.se/fi/tuotteet/tuoteh ... BkitId%5D= , mahtaisiko se olla passeli, kuuluu 411B moottoriin? https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... inlammitin
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
Same Explorer 65 -86
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 702 moottorilämmitin
411C tulee vasta valkokattoiseen 702:een jonka myös Konedata tuntee.Natikka 453 kirjoitti: ↑Pe Joulu 29, 2023 10:31 am Kiitos tiedosta!
Konedata vain tunnistaa 411B moottori ja 411BS turmomoottoria. Wikipedia kyllä mainitsee myös 411C moottorin.
Toivottavasti voin vaihtaa kallimpaan versioon, vaikka RE 130 oli tilaustuote.
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702 moottorilämmitin
Soitin kaupalle ja vaihtoa kyllä onnistuu Calix GRE095, jolla on samannäköinen kiinnitys kun vanhaa lämmitintä. Ensi viikolla se tulee perille.
Oliko onnea etten ehtinyt purkaa vanhaa lämmitintä pois? Pääsimme tänään metsään lämmittämään imusarjaa kaasulla. Mutta onnistuimme saamaan metsäkärryä ajettua ojaan. Huomenna on tarkoitus pilkota puut 1,4 metriksi, että mahtuu häkkiin, joka on traktoriin kiinnitettynä, ja nostaa tyhjän metsäkärryn "jenkkinosturilla" ja vaijerivinsillä.
Oliko onnea etten ehtinyt purkaa vanhaa lämmitintä pois? Pääsimme tänään metsään lämmittämään imusarjaa kaasulla. Mutta onnistuimme saamaan metsäkärryä ajettua ojaan. Huomenna on tarkoitus pilkota puut 1,4 metriksi, että mahtuu häkkiin, joka on traktoriin kiinnitettynä, ja nostaa tyhjän metsäkärryn "jenkkinosturilla" ja vaijerivinsillä.
- Eräilves
- Viestit: 205
- Liittynyt: La Loka 08, 2022 7:39 am
- Paikkakunta: Inari
- Viesti:
Re: Valmet 702 moottorilämmitin
Itse nyt syksyllä vaihdoin tuon -76 vm olevaan 702:seen calixin vanhan tilalle kun ei toiminut.Natikka 453 kirjoitti: ↑Pe Joulu 29, 2023 11:43 pm Soitin kaupalle ja vaihtoa kyllä onnistuu Calix GRE095, jolla on samannäköinen kiinnitys kun vanhaa lämmitintä. Ensi viikolla se tulee perille.
Oliko onnea etten ehtinyt purkaa vanhaa lämmitintä pois? Pääsimme tänään metsään lämmittämään imusarjaa kaasulla. Mutta onnistuimme saamaan metsäkärryä ajettua ojaan. Huomenna on tarkoitus pilkota puut 1,4 metriksi, että mahtuu häkkiin, joka on traktoriin kiinnitettynä, ja nostaa tyhjän metsäkärryn "jenkkinosturilla" ja vaijerivinsillä.
Pitää ottaa startti pois tieltä, ja tyhjentää jäähytinnesteet. Sitten voipi aukaista tuon vanhan siitä (ÄLÄ auo kokonaan loppuun asti, ettei pääse lohkon sisälle vaan tipahtamaan se vastakappale)! Kokeile välillä nitkutella sitä, itsellä kyllä lähti siitä kun vähän aikaa koitti. Joutuu venkslailemaan vähän sen asennon kanssa miten se sieltä lähtee, ja taas pikkusen aukomaan.. Kun saanut ulos, niin uutta vuan tilalle sitten laittelemha
Inarin ilvus
Valmet 702 -76
Valmet 702 -76
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702 moottorilämmitin
Asiaan liittyen, onnistuuko asentaa RE95 vastus 411D moottoriin? Sattuisi olemaan 411A irtomoottorissa ehjä vastus, tuleeko sylinteriputki tielle ja onko pakkastulpan reikä näissä saman kokoinen?
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702 moottorilämmitin
On kestänyt kauan ennenkuin sain moottorilämmitin vaihdettua. Autojen akut oli vaihdettava ja Tuscon:ssa syntyy koelaudassa kauniin joulukuusen. OPD 2 näytti kampiakselin anturin vialllisena. Halpamaista anturia ei toiminut, ja kalliimpaa alkuperäistä vaihtaessa huomasin poikki mennyt piuhan. Olinko rikkonut sen vai oliko se alkuperäinsen syy? Sitten Getz:ssä meni jarruputken.
Lämmin viikon aikana sain moottorilämmitinta vaihdettua. Jäähdytysnestettä oli mustan värinen. Voiko se olla musta ruostetta,vain onko se nokia?
Ulkona oli tänään -20° ja kahden tunnin lämmityksen jälkeen, sain Valmetti käytiin. Tosiaan se vaati hehkutusta, mutta vain 10 sekunnin veivaaamista. Ilman lämmitystä -5° oli rajaa, vaatien hehkutusta ja 30 sekunnin veivaamista.
Jälkitäytin noin 1-2 litraa jäähytysnestettä. Meniko niin paljon hukkaan käytettyä samaa jäähdysnestettä vaan vuotaako sylinterikannen tiivistettä?
Lämmin viikon aikana sain moottorilämmitinta vaihdettua. Jäähdytysnestettä oli mustan värinen. Voiko se olla musta ruostetta,vain onko se nokia?
Ulkona oli tänään -20° ja kahden tunnin lämmityksen jälkeen, sain Valmetti käytiin. Tosiaan se vaati hehkutusta, mutta vain 10 sekunnin veivaaamista. Ilman lämmitystä -5° oli rajaa, vaatien hehkutusta ja 30 sekunnin veivaamista.
Jälkitäytin noin 1-2 litraa jäähytysnestettä. Meniko niin paljon hukkaan käytettyä samaa jäähdysnestettä vaan vuotaako sylinterikannen tiivistettä?
-
- Viestit: 2147
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
- Paikkakunta: Askola
- Viesti:
Re: Valmet 702 moottorilämmitin
Kyllä se yleensä sellaista mustanpuhuvaa on vanhemmiten. Koska viimeksi vaihdettu? Yleensä kirkastuu aavustuksen kun seisoo jossain astiassa.Natikka 453 kirjoitti: ↑Ma Helmi 12, 2024 10:42 pm Lämmin viikon aikana sain moottorilämmitinta vaihdettua. Jäähdytysnestettä oli mustan värinen. Voiko se olla musta ruostetta,vain onko se nokia?
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702 moottorilämmitin
Pari vuotta sitten vaihdoin termostaatin. Silloin jähdytysnestettä oli ruskea litkua. Silloin huuhtelin vesiletkulla pitkään, ja välillä käynnistin moottorikin. Pikkuhilja alkoi tulla puhdasta vettä ulos. Laitoin silloin uutta jähdytysnestettä sisään.
Ja kuten kirjoitit, nestettä kyllä vähän kirkaistui astiassa pari päivän jälkeen, ja muuttui enemmän ruskeaksi. Pohjasakka en laittanut takaisin. Muuten moottorilämmittimen reiästä valui musta välliä ulos. Rautalangalla kaivoin sitä vielä ulos noin kahvikupillinen.
Ja kuten kirjoitit, nestettä kyllä vähän kirkaistui astiassa pari päivän jälkeen, ja muuttui enemmän ruskeaksi. Pohjasakka en laittanut takaisin. Muuten moottorilämmittimen reiästä valui musta välliä ulos. Rautalangalla kaivoin sitä vielä ulos noin kahvikupillinen.
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702 moottorilämmitin
Olen muutaman kerran lisännyt jäähdytysnestettä. Ennenkuin tilasin uuden sylinterkannen tiivistettä, pyyhin mottorin puhtaaksi, ettei ole joku muu paikka joka vuotaa. Jäähdytin sekä vesipumppu pysyi kuivana. Tarkistaen vielä hytin lämmitystä, huomaisn sen olevan korkeampana kuin jäähdytintä. Eli siellä ilmeisesti ilmaa voi piileskellä.
Lämpimänä vähän ilmaa paisuu ulos ja kylmetessä se imee tilalle jähdytysnestettä. Ja nyt monen täydennyksen jälkeen en enää tarvitse lisätä jäähdytysnestettä ennen ajoa. Onneksi en heti yritin korjata olematonta vikaa!
Lämpimänä vähän ilmaa paisuu ulos ja kylmetessä se imee tilalle jähdytysnestettä. Ja nyt monen täydennyksen jälkeen en enää tarvitse lisätä jäähdytysnestettä ennen ajoa. Onneksi en heti yritin korjata olematonta vikaa!
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 702 moottorilämmitin
Nesteissä on muuten erojakin melkoisesti, Motonetin Motox meni nopsaan ruskeaksi kun Zero kestää vihreänä samassa koneessa. Enää en osta kuin jotain tunnettua merkkiä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], toyotacorolla ja 28 vierailijaa