AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Suomela
Viestit: 1845
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Suomela »

Tässä vähän tuoretta uutisvälähdystä Nokian Linnavuoresta.
AGCOn ylin pääjohtaja käväisi Suomessa ja kertoo tässä tulevaisuuden näkymistä.
Moni firma kuten Nokia, Kodak jne. nukkuivat onnensa ohi ja maailma meni sivuraidetta ohi että suhahti. Linnavuoressa ollaan hereillä ja yhdessä AGCOn maailmanlaajuisen teknologiakehitysverkoston ja yhteistyökumppanien kanssa mietitään että millä koneet kulkevat sitten kun kaasuöljyä riittää enää harvoille ja valituille 8)
https://www.youtube.com/watch?v=3rtsuCv4AVE&t=2s

Kuva
Talumees
Viestit: 6379
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
A-P
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja A-P »

Vetytalous. Hööö'ö!
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
kkuula
Viestit: 1151
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Vety olisi muuten hyvä tapa säilöä energiaa mutta siinä on muutama ongelma. Ensinnäkin kotioloissa se tehtäisiin suoralla sähköllä ja huonolla hyötysuhteella. Kaupallisessa mittakaavassa eli ostettuna tuskin niin edullista että kannattaa.
Ajomies
Viestit: 28156
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

kkuula kirjoitti: Ti Syys 05, 2023 3:18 pm Vety olisi muuten hyvä tapa säilöä energiaa mutta siinä on muutama ongelma. Ensinnäkin kotioloissa se tehtäisiin suoralla sähköllä ja huonolla hyötysuhteella. Kaupallisessa mittakaavassa eli ostettuna tuskin niin edullista että kannattaa.
Kyllä ne fossiilisetkin polttoaineet voivat lähitulevaisuudessa maksaa "kultaharkkoja".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
A-P
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja A-P »

Kohta ajetaan kaikki sähködieselillä. (peukku ylöspäin)

https://yle.fi/a/74-20061418
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Olemassaolevat ja tulevat mahdollisuudet nestemäisten lento- ja maaliikennepolttoaineiden valmistukseen aina välillä käy mielistä pois, kun muna pystyssä vaahdotaan sähkäkäyttöisistä koneista ja menopeleistä.

Nestemäiset polttoaineet ja polttomoottorit kuuluu voimanlähdepalettiin tulevaisuudessakin vaikka toki monipuolistuu vaihtoehdot, kaikki ratkaisut ei käy kaikkeen ja on vanhaa ja muuten pitkäikäistä kalustoa jota ei tulla sähköisillä korvaamaan nopealla aikataululla.
Suomi kuuluu länsimaihin
A-P
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja A-P »

Jammu kirjoitti: Ke Marras 22, 2023 1:22 pm Nestemäiset polttoaineet ja polttomoottorit kuuluu voimanlähdepalettiin tulevaisuudessakin vaikka toki monipuolistuu vaihtoehdot, kaikki ratkaisut ei käy kaikkeen ja on vanhaa ja muuten pitkäikäistä kalustoa jota ei tulla sähköisillä korvaamaan nopealla aikataululla.
Kyllä. Jotain umpimullistavaa saa keksiä ennen kuin mäntämoottorit jäävät pelistä.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
traktori754
Viestit: 1822
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Ihmetellyt, nää ns bio, tai alkoholi ja liki nestemäiset, niiten teko suht helppoa? ja entäpä niitten poltto? Onko puhdasta vaikka ihan kaasari tekniikalla?

Tuttuja raskas huoltajat, nää hiukkasloukkujen sisältöä, pelastettiin maailma mutta se mitä ne suodattimet sisältää ja hävitettävä jonnekkin, kuitenkin.....
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

traktori754 kirjoitti: To Marras 23, 2023 6:24 am Ihmetellyt, nää ns bio, tai alkoholi ja liki nestemäiset, niiten teko suht helppoa? ja entäpä niitten poltto? Onko puhdasta vaikka ihan kaasari tekniikalla?

Tuttuja raskas huoltajat, nää hiukkasloukkujen sisältöä, pelastettiin maailma mutta se mitä ne suodattimet sisältää ja hävitettävä jonnekkin, kuitenkin.....
Dieselin hiukkasloukku polttaa pakokaasun nokihiukkaset ja jäljelle jää tuhkaa. Ja ko tuhka ei ole myrkkyä ja sitä kertyy todella vähän. Ja jos loukku pitää vaihtaa niin se on romumetallia, ei tarvita Ekokemiä! Henkilöauton loukku "täyttyy" todella hitaasti, meillä Caddyssä 230000 km ja loukku edelleen ok.

Tässä asiaan liittyvää tekstiä:
https://club.autodoc.fi/magazin/hiukkas ... e-tapahtuu
JKAVS
Viestit: 1329
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

traktori754 kirjoitti: To Marras 23, 2023 6:24 am Ihmetellyt, nää ns bio, tai alkoholi ja liki nestemäiset, niiten teko suht helppoa? ja entäpä niitten poltto? Onko puhdasta vaikka ihan kaasari tekniikalla?
Ottomoottorissa tarvittaisiin ainakin katalysaattori. Se vaatii tarkan polttoaineen annostelun toimiakseen, joten jonkinlainen polttoaineen ruiskutus olisi tarpeen, ihan kaasuttimella ei toimi.

Jos pelkästään puhtaan palamisen kannalta asiaa tarkasteltaisiin, niin ei se juuri muuta vaatisi. Suurin osa moottoreiden kehityksestä 90-luvun jälkeen on johtunut polttoaineenkulutuksen ja siten hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä, ja sillähän ei ole mitään tekemistä puhtaan palamisen kanssa. Osa polttoaineenkulutuksen vähentämiseen tähtäävistä teknologioista tekee palamisesta suorastaan likaista, kuten pienhiukkasia tuottava suoraruiskutus.
A-P
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja A-P »

Varmasti palaa alkoholi kaasarikoneessakin öljytuotetta puhtaammin. Ja jo pelkästään sen alkoholin tuottaminen esimerkiksi brasilialaisittain sokeriruosta, sehän sitoo hiiltä ilmasta, ja toki palautuu sitten taas poltettua, mutta eipähän ole tippaakaan fossiilista hiiltä päästetty karkuun. Brasiliassahan ne on ajellu kuplillaan ja teekakkossillaan alkoholeilla siitä lähtien.

Pahoittelen, Wikipediassa on vain vieraskielisiä:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
traktori754
Viestit: 1822
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

A-P kirjoitti: To Marras 23, 2023 2:12 pm Varmasti palaa alkoholi kaasarikoneessakin öljytuotetta puhtaammin. Ja jo pelkästään sen alkoholin tuottaminen esimerkiksi brasilialaisittain sokeriruosta, sehän sitoo hiiltä ilmasta, ja toki palautuu sitten taas poltettua, mutta eipähän ole tippaakaan fossiilista hiiltä päästetty karkuun. Brasiliassahan ne on ajellu kuplillaan ja teekakkossillaan alkoholeilla siitä lähtien.

Pahoittelen, Wikipediassa on vain vieraskielisiä:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil
Niin siis jotenkin sinnepäin, paikallisita aineista, siitä sivu virroista mitä nyt saatavina on. Miksi semmosia ei sen enempää halua tehä?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
A-P
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja A-P »

traktori754 kirjoitti: To Marras 23, 2023 4:24 pm Niin siis jotenkin sinnepäin, paikallisita aineista, siitä sivu virroista mitä nyt saatavina on. Miksi semmosia ei sen enempää halua tehä?
Totutu tavat, ihmiset ei osta etanolikäyttöisiä autoja, samoin syin tankkauspisteitä harvassa ja onhan siitä vaivaa ja kustannuksia asennuttaa se etanolisarja olemassaolevaan. Eli laiskuus.

Uusiutuvaa dieseliä saa kyllä liki joka kylästä.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
seppo1
Viestit: 221
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

JKAVS kirjoitti: To Marras 23, 2023 10:51 am
traktori754 kirjoitti: To Marras 23, 2023 6:24 am Ihmetellyt, nää ns bio, tai alkoholi ja liki nestemäiset, niiten teko suht helppoa? ja entäpä niitten poltto? Onko puhdasta vaikka ihan kaasari tekniikalla?
Ottomoottorissa tarvittaisiin ainakin katalysaattori. Se vaatii tarkan polttoaineen annostelun toimiakseen, joten jonkinlainen polttoaineen ruiskutus olisi tarpeen, ihan kaasuttimella ei toimi.

Tämä nyt on vähän joutavaa, mutta kyllä kaasuttimistakin ainakin japanilaiset saivat rakenneltua niin tarkkoja, että ne toimivat myös katalysaattorin kanssa. Muistelen vanhaa aikaa, kun kaveri toi reipas parikymmentä vuotta sitten Japanista käytettyjä moottoreita. Niissä oli ihan kaasuttimet, tosin melkomoiset letkuhässäkät ja katalysaattorit paikoillaan, kun ne tänne Suomeen tulivat.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Eihän moottori tarvitse katalysaattoria saati muita pakokaasun käsittelylaitteita toimiakseen.

JOS moottorin pakokaasussa on haitalliseksi luokiteltuja määriä hiilivetyjä, häkää, typenoksideja tai hiukkasia, tarvitaan usein jälkikäsittelyä.

Mitä puhtaampaa polttoainetta käytetään, sitä puhtaammat pakokaasut. Jos palamattomia hiilivetyjä ei päädy pakokaasuun, niitä ei tarvitse katalysaattorissa polttaa.

Jos polttoaineena käytetään vetyä, mitä haitallisia aineita pakokaasu sisältää ja miksi?
Suomi kuuluu länsimaihin
Mutteriuuno
Viestit: 2780
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

seppo1 kirjoitti: Pe Marras 24, 2023 2:01 pm Tämä nyt on vähän joutavaa, mutta kyllä kaasuttimistakin ainakin japanilaiset saivat rakenneltua niin tarkkoja, että ne toimivat myös katalysaattorin kanssa. Muistelen vanhaa aikaa, kun kaveri toi reipas parikymmentä vuotta sitten Japanista käytettyjä moottoreita. Niissä oli ihan kaasuttimet, tosin melkomoiset letkuhässäkät ja katalysaattorit paikoillaan, kun ne tänne Suomeen tulivat.
Amerikassakin oli niitä tikittäviä kaasareita kattiautoissa. Onkohan ruisku kuitenkin jopa halvempi ja yksinkertaisempi tehdä? Kaasuttimeen harvoin tulee menon pysäyttävää vikaa, mutta säätötarkkuuden suhteen ruisku voi olla jopa varmatoimisempi.
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja mauri »

Jammu kirjoitti: Pe Marras 24, 2023 2:39 pm Mitä puhtaampaa polttoainetta käytetään, sitä puhtaammat pakokaasut. Jos palamattomia hiilivetyjä ei päädy pakokaasuun, niitä ei tarvitse katalysaattorissa polttaa.

Jos polttoaineena käytetään vetyä, mitä haitallisia aineita pakokaasu sisältää ja miksi?
Nelitahtisen dieselmoottorin voiteluöljyn kulutus on joissain tiedoissa ilmoitettu olevan noin 0,5 % polttoaineen kulutuksesta, osakuormalla enemmän. Tämä johtuu sylinteriputken/männänrenkaiden tarvitsemasta pienestä voitelutarpeesta, voiteluöljy poistuu pakokaasujen mukana.
A-P
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja A-P »

Ei tee tyhjäkäynti hyvää moottorille.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Avatar
Suomela
Viestit: 1845
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: AGCO Powerin uutisia Linnavuoresta - haasteita ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Suomela »

AGCO Powerin, Valtran ja AGCO Suomen edustus kävi presidentin juttusilla.
Pitkäjänteistä investointia Suomeen, siitä tunnustusta aiheena muun muassa. 2200 henkilölle töitä Suomessa ja välillisesti vielä paljon isommalle joukolle.
https://www.agcopower.com/fi/agco-konse ... oinneista/

Kuva
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Amazon [Bot], Google [Bot], Kontio ja 40 vierailijaa