Katsastus-niksit
-
- Viestit: 735
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Katsastus-niksit
Onneksi nykyään oon saanu viedä autot katsastukseen turvallisin mielin,mutta toista se oli ennen.Pelko persiissä sinne mentiin ja vikalista haettiin.Kerrankin tuli vanhaan escorttiini niin pitkä vikalista,että annoin katsastushomman paikalliselle Kikka-Kallelle tehtäväksi.
Väljät raidetangonpäät se maalasi mustaksi.Jarrujen säädöt oli jumissa,rälläkällä otti jarruliinojen leveydestä pois sieltä pitävämmältä puolelta,hienosäätö prikkojen ja väännettyjen naulojen avulla.Pohjaan veti pari paikkaa pop-niittien kanssa kiinni ja tiikerimassaa päälle.Irtopellit laittoi katsastuksen ajaksi etu-istuinten jalkatilaan mattojen alle,että kun inssi kopisteli auton pohjaa,tuntui kovaa olevan..
Leima saatiin autoon ja heti myyntiin...
Minkälaisia virityksiä olette itse luovuudessanne keksineet?
Väljät raidetangonpäät se maalasi mustaksi.Jarrujen säädöt oli jumissa,rälläkällä otti jarruliinojen leveydestä pois sieltä pitävämmältä puolelta,hienosäätö prikkojen ja väännettyjen naulojen avulla.Pohjaan veti pari paikkaa pop-niittien kanssa kiinni ja tiikerimassaa päälle.Irtopellit laittoi katsastuksen ajaksi etu-istuinten jalkatilaan mattojen alle,että kun inssi kopisteli auton pohjaa,tuntui kovaa olevan..
Leima saatiin autoon ja heti myyntiin...
Minkälaisia virityksiä olette itse luovuudessanne keksineet?
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Tämä on vain kuultua, mutta..
Joku oli paikannut Volvonsa lattiasta reiän nahkakinttaalla ja alustamassaa päälle. Katsastusmies oli sen kuitenkin löytänyt ja tuumannut, että vielä kun laitat pärekaton niin tulee leima.
Naapuri työnsi halon helmakotelon sisään ja massaa päälle..
Itse en ymmärrä näitä patenttikorjauksia ollenkaan. Osat ei tarvikeliikkeissä maltaita maksa. Ja kyläseppiä löytyy jotka hitsaa paikan pohjaan jos ei joltakin vieläkään löydy omaa miggiä. Paikka on varmasti paljon nopeammin hitsattu kuin pakkeli yms. viritykset tehty.
Tietysti ennenvanhaan ei jokaisella ollut sitä hitsikonetta ja varaosatkin varmaan kalliimpia?
Joku oli paikannut Volvonsa lattiasta reiän nahkakinttaalla ja alustamassaa päälle. Katsastusmies oli sen kuitenkin löytänyt ja tuumannut, että vielä kun laitat pärekaton niin tulee leima.
Naapuri työnsi halon helmakotelon sisään ja massaa päälle..
Itse en ymmärrä näitä patenttikorjauksia ollenkaan. Osat ei tarvikeliikkeissä maltaita maksa. Ja kyläseppiä löytyy jotka hitsaa paikan pohjaan jos ei joltakin vieläkään löydy omaa miggiä. Paikka on varmasti paljon nopeammin hitsattu kuin pakkeli yms. viritykset tehty.
Tietysti ennenvanhaan ei jokaisella ollut sitä hitsikonetta ja varaosatkin varmaan kalliimpia?
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 7:37 pm
- Paikkakunta: Lappträsk
- Viesti:
katsastus niksit
Minulla oli 80-luvulla laho toyota celica. Koko kylässä ei ollu kun pari mig hitsiä, eikä niiten omistajia saanut autoja hitsaamaan edes paperi rahalla. Kaiken lisäksi olin sillon intissä eikä ollut liiemmin aikaa autoa korjailla. Katsastus painoi päälle, ja turvauduin sellaiseen keinoon että vedin maalarinteippiä alustan reikien päälle ja naamioin massalla ja kuralla. katsastuksessa nosturilla jännitti melkoisesti että paljastuuko petos. Kyllä se ukko hakkasi jokapaikan niin että piti nostella jalkoja ylös kun hakku tuli läpi pohjasta. Nolion homma oli se kun se pyysi muut katsastusmiehet paikalle ja sanoi että tässä on kaverilla merkilliset korjausmenetelmät. Joku vanhempi ukko sanoi että olisit ennemmin turvottanut reikiin vanhoja sarkahousuja. Pikkasen naama punotti. Vikalistaan se kirjotti että epäasialliset ruostekorjaukset saatettava kuntoon. Siten sitä joutu oikein hitsaus hommiin. Turasin kaasulla uudet paikat vanhasta peltitynnyrin kansista.
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Eräs MB:n omistaja oli antanut vaimonsa käyttää katsatuksessa. Merkintä tuli toinen rekisterivalo ei pala. Kun mies meni näyttämään sitä parkkilvaloja. Ensiksi katsatusmies sanoi ja Sakkorenkaat on alla. ne täytyy vaihtaa, Lupasi ettei utse mene koskaan katsatamaan autoaan. Seuraavana vuonna itse tein saman. kävin vielä viimetingassa rengasliikkeessä että oli vaihsdettu takapään renkaat. Mutta rengasliike oli muuttanut ja rekaat jäi vaihtamatta. Mutta eiku vaimo lähti niine hyvineen katsatukseen. Leima tuli ilman mitään huomautusta. Mutta kun vaimo lähti töihin, niinrengas tyhjeni ensi reissussa parkkipaikalle. Renkaan kylestä paistoi rautaverkko joka oli kulunut puhki. Sen jälkeen olen luovuttanut katsatuksen vaimon tehtäväksi. joskus on se rekisterilamppu jäänyt vaihtamatta ei sen isompia ole korjauksia tullut. Parkkilamppu on niin pienitehoinen ettei sitä auringonvalossa edes huomaa,
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
- Viesti:
Kaverin opelissa oli paikattu pyöräkotelo pitsalaatikolla ja pakkelilla, oli kuulemma melkein koko auto pelkkää pakkelia...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
http://www.belkku.fi
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Joskus se vika syntyy katsastuksessa. Aikoinaan kun jarrut testattiin hiekkatiellä lähti inssi mairea hymy päällä testaamaan jarruja. Elopainoa oli hällä reilu 100 kg luulisin. No eikun kunnon survaisu jarrulle suorin vartaloin. Jarrut kesti kuin kestikin. Ainoa murhe oli se että katastusmies rojahti selälleen kun selkänoja repesi liitoksistaan. No tuli tietty korjausmääräys.
Ennen vanhaan saattoi asiapapereiden väliin unohtua setelirahaa, jolloin katsastus sujui paljon juoheammin.
Erään katsastajan kertomaa tämäkin: Asiakas oli tuonut auton katsatettavaksi ja oli jättänyt kossupullon penkkien väliin. Asiakas oli todennut vain arvoituksellisesti "Tämä pullo saattaa olla teidän"
Ennen vanhaan saattoi asiapapereiden väliin unohtua setelirahaa, jolloin katsastus sujui paljon juoheammin.
Erään katsastajan kertomaa tämäkin: Asiakas oli tuonut auton katsatettavaksi ja oli jättänyt kossupullon penkkien väliin. Asiakas oli todennut vain arvoituksellisesti "Tämä pullo saattaa olla teidän"
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Niin ja jäädytyshän on vanha tuostereikien paikkauskonsti, toimii vain kovilla pakkasilla.
Itse olen huomannut, että kun vie loskakelillä niin inssi ei viihdy kovin kauaa auton alla. Tosin eipä ole ollut kyllä reikiäkään kun olen korjannut ne ennen katsastusta jos korjaamista on ollut.
Itse olen huomannut, että kun vie loskakelillä niin inssi ei viihdy kovin kauaa auton alla. Tosin eipä ole ollut kyllä reikiäkään kun olen korjannut ne ennen katsastusta jos korjaamista on ollut.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
-
- Viestit: 537
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 7:54 am
- Viesti:
Nuorena miehenä katsastin silloiset volvoni aina talviaamuina heti ensimmäisellä ajalla, ennen auringon nousua- tuulilasit kun olivat niin "kuluneita" että auringon paistaessa matalalta suoraan päin, piti sivuikkunasta tiirailla eteenpäin.
Näitä hauskoja muistuu mieleen; joku oli liimannut etu-umpion reikään ison kärpäsen, puoltaviin jarruihin rasvaa siihen parempaan, ja tietty ne jutut renkaiden kuvioiden syventämisestä polttamalla.
Näitä hauskoja muistuu mieleen; joku oli liimannut etu-umpion reikään ison kärpäsen, puoltaviin jarruihin rasvaa siihen parempaan, ja tietty ne jutut renkaiden kuvioiden syventämisestä polttamalla.
Viimeksi muokannut Valumöltti, Pe Helmi 24, 2006 6:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 320
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:04 pm
- Viesti:
Hiivatissa(lue fiat=suomeksi VIAT)oli murheena jarrut ja raidetangonpäät.Etenkin takarumpujarruja oli vaikea saada ottamaan tasaisesti ja etujarrutkin meinasivat talvipakkasilla toisinaan ruveta ajossa kantamaan.Siinä oli pakko ajo hetkeksi keskeyttää ja odottaa punasena hehkuvien jarrulevyjen jäähtymistä.Tein vaikka mitä,ongelma ei koskaan poistunut.Juu,niitä lasikuitukitti paikkauksia tuli aikoinaan harrastettua ja massalla peitettyä.Hyvin meni katsastuksesta läpi ammattitaidolla tehdyt paikkaukset. Fiat 128:sta olisi paljonkin kerrottavaa,mutta vaatisi,että rupeaisin kokopäivätoimiseksi kirjoittajaksi!
-
- Viestit: 667
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
- Paikkakunta: karvia
- Viesti:
Pakkeli ottaa muute yllättävän hyvin kumimattoon kiinni. yhteen autonropposeen tein sen konstin, aattelin et jos nätisti ajaa konttorille, ja inssi ei juuri tuota kohtaa kopistele, nii tuo saattaa pysyä. Mutta kas kummaa, se viritys pysy paikalaan usiamman vuoden.
oli vähä villin näköstä touhua, kun auton pohjaa paikataan pakkelia, ja sitä sitte vähä rälläkällä tasotellaan, ja massa pälle.. lasikuitumatto olisi kans oikein hyvä niksi, mutta ei sattunu oleen silloin tykötarpeita.
oli vähä villin näköstä touhua, kun auton pohjaa paikataan pakkelia, ja sitä sitte vähä rälläkällä tasotellaan, ja massa pälle.. lasikuitumatto olisi kans oikein hyvä niksi, mutta ei sattunu oleen silloin tykötarpeita.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:06 pm
- Paikkakunta: Itä-suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 327
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:54 am
- Viesti:
En tiedä kuinka iso kiljuämpäri olis pitänyt olla mun auton etupenkillä, kun pervo katsastusinssi silmät kiiluen hylkäs minun auton ja laittoi ajokieltoon. Kuulemma kaikissa pyörissä pitää olla jarrut (jotka mielestäni lisäävät polttoaineen kulutusta) ja katsastuskin olis pitänyt suorittaa jo viimeistään joulukuussa, just parhaaseen pikkujoulu aikaanAakku kirjoitti:...............Asiakas oli tuonut auton katsatettavaksi ja oli jättänyt kossupullon penkkien väliin. Asiakas oli todennut vain arvoituksellisesti "Tämä pullo saattaa olla teidän"
No....kaveri on varmaan ollut koulukiusattu ja nyt sitten haluaa kostaa.....
Suomalainen mies karjuu yhteen ja yrjöö kahteen...
-
- Viestit: 287
- Liittynyt: La Helmi 25, 2006 2:05 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1729
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Vuosikymmeniä sitten nuorena miehenä auton takapyörän laakerista meni stefa rikki juuri ennen katsastusta. Peräöljyä vuoti hiukan jarrurummulle. Otin nurkan takana juuri ennen katsastusta rummun irti ja pyyhin sen puhtaaksi. No katsastus meni hyvin siihen saakka, kunnes inssi parkkeerasi auton mäkeen ja auto ei pysynytkään enää seisontajarrun varassa paikallaan, vaan piti laittaa vaihde silmään.raato kirjoitti:Ascoonasta sain takajarrut tasattua, kun kaato paremmin ottavalta puolelta jarrupölyt huonommin jarruttavaan rumpuun.
No kun seisontajarru oli jo tarkistettu aikaisemmin katsastuksen aikana, niin leima tuli.
-
- Viestit: 287
- Liittynyt: La Helmi 25, 2006 2:05 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1129
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
- Viesti:
Työpaikallamme oli joitakin vuosia sitten kätevä huoltomies, joka firabelitöinä korjaili autoja ja katsasti ne myös. Kerran katsastusmies paineli erään tällaisen auton kulmia ja totesi iskunvaimentimien olevan loppu ja ne pitää vaihtaa. Huoltomies oli eri mieltä mutta ei kuitenkaan sanonut mitään vaan ajoi verstaalleen. Siellä hän pyyhki bensalla kurat pois vaimentimista, alta paljastui virheetön sininen maalipinta. Uusintakatsastuksessa oli sama katsastusmies, joka kurkisti auton alle ja näki "uudet" vaimentimet, heilutti taas autoa kulmista ja totesi:"No niin, tällaiset niiden täytyy olla". Huoltomies ei edelleenkään puhunut mitään.
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Nämä hokkus pokkus konstit ei toimi tänäpäivänä. Jarrut tarkastetaan jarrudynamometrissä. Iskarit sellaisella heiluttjalla tai miä se kone lienee.
Sa moin päästöt. Nuo pohjan reiät taitaa olla silmävvaraista + piikki jolla tökitään. Taisi olla ensimmäinen auto Ford Cortina. Siinä ruostui ja ratkesi etuiskunvaimentimen yläpään kiinnitykset. Ja samalla runkonumero piti meistata uudestaan. Ja katsatusmies löi siihen viereen oman puumerkin. Aika isolla vasaralla meistiin useita lyöntejä. Katsatus oli erään huoltamon pihassa. jolloin iso porukka keräysi auton ympärille ja tämä oli ison kiinnostuksen kohteena kun kukaan ei tiennyt mistä oli kysymys.
Sa moin päästöt. Nuo pohjan reiät taitaa olla silmävvaraista + piikki jolla tökitään. Taisi olla ensimmäinen auto Ford Cortina. Siinä ruostui ja ratkesi etuiskunvaimentimen yläpään kiinnitykset. Ja samalla runkonumero piti meistata uudestaan. Ja katsatusmies löi siihen viereen oman puumerkin. Aika isolla vasaralla meistiin useita lyöntejä. Katsatus oli erään huoltamon pihassa. jolloin iso porukka keräysi auton ympärille ja tämä oli ison kiinnostuksen kohteena kun kukaan ei tiennyt mistä oli kysymys.
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Toimii muuten viäläkin toi "ihmeparantuminen". Olin toissasyyskesällä katastuksesa tän volkkarin kanssa, ja kats. mies nyki käsijarrusta ja sano, et on heikko. Minä ihmettelin et on juur käyny jarruherkistyksesä ja kenkätkin on uudet mut niin vaan tuli hylsyä perusteena ettei käsijarru täytä sitä prosenttia autonpainosta sääntöä. Olin vähä tuohtunu ja ajattelin mennä pöllyttämään Autolan väkeä mut tempasin sit kuitenkin heti Lehmijärventielle ja vetäsin kässärin "kiukkuriuskasti" kiinni ja tuli tehtyä kunnon kuvio hiekkaisella asfaltilla. Skrii...
Sitten päätin tehä semmosen tempun et menin saman tien jonoon takasin maksoin sen uusintakatsastusmaksun ja sitten rullilla eri katsastusmies vetäisi ihan toiset lukemat, ja leima tuli. Mullaon ne 15 minuutin välein tehdyt raportit vieläkin tallessa.
No, oikea syy tietenkin lienee ollut se, että en ole käytössä vetänyt riittävän riuskasti käsijarrua kiinni ja se on vaan hapettunut tai kuivunut se vivusto.
-SS-
Sitten päätin tehä semmosen tempun et menin saman tien jonoon takasin maksoin sen uusintakatsastusmaksun ja sitten rullilla eri katsastusmies vetäisi ihan toiset lukemat, ja leima tuli. Mullaon ne 15 minuutin välein tehdyt raportit vieläkin tallessa.
No, oikea syy tietenkin lienee ollut se, että en ole käytössä vetänyt riittävän riuskasti käsijarrua kiinni ja se on vaan hapettunut tai kuivunut se vivusto.
-SS-
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
-
- Viestit: 320
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:04 pm
- Viesti:
Niin,mulla oli tuossa 2 vuotta sitten murheita corollan takarumpujarrujen kanssa.Ennen eka katastusta kävin huolella jarrut läpi ja kaiken piti olla ok.Vaan takajarruista pomppas.No,sitten vaihdoin uudet jarrukengät,vaikkei entisetkään huonot olleet.Taas pomppaus ja alko jo vit.....maan.Sitten tapasin entisen koulukaverin,joka romuja rassas ammatikseen ja kysyin,että tietääkö missä vika?Se kysy heti,että mitenpäin on jarrukengät ja minä siihen,jotta täh,miten niin?Siinä sitten asettelin jarrukengät ohjeen mukaan ja katastukseen.Kulki näyttötaulun viisarit niin tasasesti,ettei millonkaan ennen ja minä olin onnesta haljeta
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], TunturiPappa ja 39 vierailijaa