Katsastus-niksit

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Juice
Viestit: 2012
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja Juice »

Ajomies kirjoitti: Ke Syys 21, 2022 11:05 pm Noissa autoissa joissa on ne muovit helmoissa on vaikeampaa havaita niiden kunto, kun taas näistä peltisistä helmoista ei tarvitse kuin rengasraudalla kopsutella niin kuulee kyllä onko peltiä vai sitten jotain muuta. Tuossakaan tapauksessa ei se työnjälki kyllä hääppöistä ollut, vaikka paksulla massalla olikin koitettu tuota peittää. Nyt jäi kuitenkin mietintään että kuinka tuttu katsuri tämän liikkeen autoja katsastaa, ja olisiko pieni "tukistus" siihenkin suuntaan paikallaan. Ei mikään ennen kuulumaton asia ole että autoliikkeillä on joskus hivenen löysempi katsastus, ja olen siihen törmännyt itsekin.
Autoliikkeiden katsastama auto on aina tuuripeliä mihin pitää suhtautua suurella varauksella. Mahtaako kaikki autot käydä edes konttorilla, pelkät paperit vain...

Aivan takajarruttoman primeran ostanut, ja tuore liikkeen hakema katsastusleima oli. Takalevyt oli paksussa ruosteessa eikä palat liikkuneet mihinkään päin.
konty
Viestit: 917
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja konty »

Tuo on totta. Kaveri vasta kehui saaneensa autoonsa leiman kun oli vienyt rekisteriotteen tutulle autokauppiaalle.
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Juice kirjoitti: To Syys 22, 2022 8:14 am
Ajomies kirjoitti: Ke Syys 21, 2022 11:05 pm Noissa autoissa joissa on ne muovit helmoissa on vaikeampaa havaita niiden kunto, kun taas näistä peltisistä helmoista ei tarvitse kuin rengasraudalla kopsutella niin kuulee kyllä onko peltiä vai sitten jotain muuta. Tuossakaan tapauksessa ei se työnjälki kyllä hääppöistä ollut, vaikka paksulla massalla olikin koitettu tuota peittää. Nyt jäi kuitenkin mietintään että kuinka tuttu katsuri tämän liikkeen autoja katsastaa, ja olisiko pieni "tukistus" siihenkin suuntaan paikallaan. Ei mikään ennen kuulumaton asia ole että autoliikkeillä on joskus hivenen löysempi katsastus, ja olen siihen törmännyt itsekin.
Autoliikkeiden katsastama auto on aina tuuripeliä mihin pitää suhtautua suurella varauksella. Mahtaako kaikki autot käydä edes konttorilla, pelkät paperit vain...

Aivan takajarruttoman primeran ostanut, ja tuore liikkeen hakema katsastusleima oli. Takalevyt oli paksussa ruosteessa eikä palat liikkuneet mihinkään päin.
Kyllä, ja eikä vain autoliikkeet. Kesämökkipaikkakunnalla ostin taksikuskilta pienen Suzukimaasturin. Täysi pommi se oli. Lienevät olleet tuttuja, katsuri ja myyjä.

Ennen omaa kats.yritystäni tein minkä voin. Vaihdelaatikon stefa jäi tiputtamaan. Kertomusta lyhentääkseni kerron vain, että kun naapurini aikamiespoika osoittautui katsurin koulukaveriksi, hän kävi kaksi kertaa puolestani asialla. Sitten luovuin.

Haaveilen pääsystä siihen, että ostan uuden, ja ensimmäisen kutsun tullessa menen ja vaihdan. Sen verran on näitä alan kokemuksia kertynyt. No, ehkä asia ratkeaa niinkin, että voin/joudun luopumaan koko autoilusta. Ehkä se aika ei enää kaukana olekaan.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

konty kirjoitti: To Syys 22, 2022 8:27 am Tuo on totta. Kaveri vasta kehui saaneensa autoonsa leiman kun oli vienyt rekisteriotteen tutulle autokauppiaalle.
No minäkin olen saanut leiman kun vaan olen kuvan ajopelistä konttorille laittanut. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja jarikos »

rautakasa kirjoitti: Ke Syys 21, 2022 11:59 am Ei oikein vakuuta nuo katsastukset. Pari autoa läpi puhtain paperein ja heti katsastuksen jälkeen merkkihuolto löytää vikaa raidetangon päästä, vetarin suojakumista, revenneistä puslista ym.
Katsuri on ehkä arvioinut, ettei vaikuta vielä turvallisuuteen. Huoltoliike taas arvioi auton toimivuutta yleisesti. Esimerkiksi kulahtaneet puslat vaikuttavat nopeasti ajo-ominaisuuksiin ja voivat aiheuttaa renkaiden ylimääräistä kulumista.

On itselläkin kokemus kuinka alapallo menee leimassa läpi mutta kun purkaa sen, ruoste on jumittanut pallon ja vaikuttaa ihan tiukalta.

Vetarin kumi pitäisi kyllä katsurin huomata jos on tosiaan revennyt.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
hamsteri
Viestit: 2784
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

itse pyrkinyt tekemään sen verta hyvin alustustyöt että leima napsahtaa kerralla, toki joskus on tullut kämmi mutta onneksi harvoin.
niksinä lähinnä että stekkaa perusasiat kuntoon ,hakee pakokaasulapun korjaamolta niin ehtii reagoimaan jos ei tule lappua ja koputtelee huolellisesti pohjan läpi ja vähän migittää tarvittaessa sekä purkaa jarrut ja entraa liukutapit ja muut kondikseen.
Juice
Viestit: 2012
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja Juice »

rautakasa kirjoitti: Ke Syys 21, 2022 11:59 am Ei oikein vakuuta nuo katsastukset. Pari autoa läpi puhtain paperein ja heti katsastuksen jälkeen merkkihuolto löytää vikaa raidetangon päästä, vetarin suojakumista, revenneistä puslista ym.
Katsastusmies katsoo asiaa liikenneturvallisuuden ja asetusten kannalta.

Merkkihuolto katsoo asiaa markkinatalouden kannalta miten saisi rautakasan lompakon kunnolla ohennettua.

Merkkihuolto = varmin tapa tulla ryöstetyksi.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ei meinanut työ kelvata kun yhden sukulaismiehen Ladassa totesin kardaanin ristikon vialliseksi. Oli kyllä tiukka, mutta pyörittäessä naksahteli melko napakasti. Oli sitten merkkihuollossa, siis Konelassa, tutkineet eikä mitään vikaa löytäneet. Tuttu sitten soitti minulle ja kertoi ettei sieltä mitään löytynyt. Piti sitten luvata että minä maksan sen remontin , jos siellä ei vikaa ole. No löytyihän sieltä täysin ruostunut ristikko joka liikkui jotenkuten toiseen suuntaan, toiseen ei kuin kangella kampeamalla. Auton myyjä sitten maksoi korjauksen, ja oma mieli sai pikkusen "hyvää".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja juha »

Eläkeläismetsuri kirjoitti: Ma Helmi 27, 2006 8:41 pm
Sehän näiden jarrujen tarkoitus ; ei yksin sen keljumaisen katsastusmiehen,; vaan käytännössä meidän itsemme ja muidenkin turvana äkkitilanteessa. Esim. liukkaalla se puoltaminen on kyllä erittäin inhottava. Ja niitä liukkaan kelin harjoituksia tulee tehtyä harvoin.
Jotenkin tuntuu, että jarrujen puoltaminen ei nykyisin juurikaan haitaa kun ABS tasaa kuitenkin puoltamisen :roll:
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Pojan pojan volkkari sai hylyn katsastuksesta, ihan aiheesta toki, mutta niin että jarrut toimivat täysin ja tasaiseen, mutta jarrupalat oli loppu. Eivät vielä edes raudalla, mutta korkeintaan milli pintaa palassa. Juuri sellainen ajattelu mikä pitäisi katsastuksessa ollakin, eli ennakoidaan ne viat jotka 99,9 % ennen seuraavaa leimaa tulee. Harmi vaan kun ei ole läheskään tavallista tällainen toiminta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jotenkin tuntuu, että jarrujen puoltaminen ei nykyisin juurikaan haitaa kun ABS tasaa kuitenkin puoltamisen :roll:
Ei abs pysty puoltamista tasaamaa niin kauan kun pyörät pyörivät samalla nopeudella!? Esim asvaltilla normaali jarrutus, niin ei apsi siihen puutu. Liukkaalla sitten herkemmin,kun se paremmin jarruttava pyrkii lukkiutumaa, mut kaikki se on pois jarrutehosta, jos jossain pyörässä ei ole jarrua juur ollenkaa. :roll:
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja Aakku »

zukka kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 8:35 am Niksit on toimineet

https://m.nettiauto.com/jaguar/s-type/13163805
Jahas, nyt tämä Iltalehden käsittelemä Jaguaari on jo myynnissä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 50908597da
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Aakku kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 9:25 am
zukka kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 8:35 am Niksit on toimineet

https://m.nettiauto.com/jaguar/s-type/13163805
Jahas, nyt tämä Iltalehden käsittelemä Jaguaari on jo myynnissä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 50908597da
Yhtä pahassa kunnossa olevan chevy vanin kaveri osti jokunen vuosi sitten yhdeltä suomen suurimmalta ketjulta joka toimii myös ruotsissa ja saksassa.
Katsastettu paria päivää ennen kaupantekoa pienessä kolmen aseman ketjussa.
Käsin saatiin liimattuja paikkoja revittyä irti noin 15-25 kpl, en muista enää tarkemmin. Osa paikoista oli vaneria ja osa uutta peltiä, ei ollut edes pintaruostetta kerennyt kertyä.
Kauppaa ei suostuttu purkamaan ennen uhkausta soittaa iltalehteen.
Kori ei ollut kovin reikäinen,mutta runko puolesta välistä taaksepäin täynnä tulitikkuaskin kokoisia reikiä.
Vetokoukku ja jousen kiinnityskohta oli enää yhtä jarrutusta tai töyssyä vaille valmiita luovuttamaan.
kalvaana
Viestit: 7331
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Onhan tässä vuosien saatossa tullu tehtyä kaikenlaista, että on saatu wanha ropponen vielä kerran(?) leimasta läpi. Kuluneella tuulilasilla leimaukolle sadesäällä, samoin vuotavan diesel-tankin kanssa. Veltto iskari kunnostetaan poraamalla pieni reikä kylkeen ja ruiskulla moottoriöljyä sisään ja migillä reikä umpeen. ABS-valo kytketään öljynpainevalon tai latausvalon kanssa. Jarrulevyistä voi rälläköidä ruostekarpan pois.Rumpujarrujen puoltaminen joko rasvaamalla ärhäkämmin ottava puoli tai rälläköimällä jarrukengästä pintaa pois. Ruostevaurikorjaukseen sikaflexia tai popniittiä ja pellin paloja. Pakokaasupäästölle ilmansuodatin poistettuna ja aikoinaan väljällä kaasarivehkeellä huohotinletku työnnettiin runkopalkkiin pois ilmanputsaria paskomasta. Onhan näitä konsteja (joita en suosittele).
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

kalvaana kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 1:37 pm Onhan tässä vuosien saatossa tullu tehtyä kaikenlaista, että on saatu wanha ropponen vielä kerran(?) leimasta läpi. Kuluneella tuulilasilla leimaukolle sadesäällä, samoin vuotavan diesel-tankin kanssa. Veltto iskari kunnostetaan poraamalla pieni reikä kylkeen ja ruiskulla moottoriöljyä sisään ja migillä reikä umpeen. ABS-valo kytketään öljynpainevalon tai latausvalon kanssa. Jarrulevyistä voi rälläköidä ruostekarpan pois.Rumpujarrujen puoltaminen joko rasvaamalla ärhäkämmin ottava puoli tai rälläköimällä jarrukengästä pintaa pois. Ruostevaurikorjaukseen sikaflexia tai popniittiä ja pellin paloja. Pakokaasupäästölle ilmansuodatin poistettuna ja aikoinaan väljällä kaasarivehkeellä huohotinletku työnnettiin runkopalkkiin pois ilmanputsaria paskomasta. Onhan näitä konsteja (joita en suosittele).
Kyllä vielä hyvin pienellä hyväksymisellä noita virityksiä katsella ja jos kulkupeli on omassa käytössä. Mutta sitten jo jos ja kun auto menee jonkin toisen henkilön käyttöön, niin kovempikin tukistus on paikallaan. Jarrut ja ohjauksen osat ainakin ovat itselle sellaisia joihin ei kepulikonsteja käytetä. Mutta jostain syystä nyt on alkanut näitä täysin lahoja rotiskoita, tuoreehkolla leimalla olevina, että onko nyt katsastustoiminnassa jokin pahempikin ongelma? Olettaisi nyt jo valvovien viranomaisten tarttuvan näihin tapauksiin ja selvitettävä ne perin juurin, kun katsastus kuitenkin on hyvinkin tärkeä toimija, että edes autot olisi jonkinlaisessa kunnossa tienpäällä mentäessä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Minä sain vanhan kulahtaneen Mitsun katsastuksesta läpi ehdollisena. Ehtona oli, että en enää jatkossa katsasta sitä autoa. Asia oli sovittu ja vein auton vuoden päästä ajamalla kierrätykseen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja imppu »

Yks vaarihan jäi tienpäällä kii katastamattomalla ajosta.
Polliisi hämmästeli ku ei kuuteen vuoteen ollu katastettu.

No ku katastusukko sano ettei tätä kannata ennää katsastaa..
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
porhaltaja
Viestit: 1466
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Eilen kuuntelin Radio Suomen liikenneiltaa jossa puhuttiin katsastuksesta. Kyllä siinä useamman kerran purkahti nauruun kun kuunteli juttuja. Joku oli valanut helmapeltiin betonia...
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

porhaltaja kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 9:01 pm Eilen kuuntelin Radio Suomen liikenneiltaa jossa puhuttiin katsastuksesta. Kyllä siinä useamman kerran purkahti nauruun kun kuunteli juttuja. Joku oli valanut helmapeltiin betonia...
Olen kuullut jutun talviversion, eli vettä pakkaselle koteloihin. Jutun kohteen tuntien voisi tarinaan uskoakin.
Kyllä se siitä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: seppo1 ja 41 vierailijaa